Sasha schreef:Aha, dat is duidelijk.

Ja androgynie is altijd een wat vage term geweest, vooral sinds de jaren 70, met David Bowie en dergelijke, er werd een soort modeterm van gemaakt. Terwijl het voor Bowie natuurlijk gewoon een "act" was. Dat is wat me steeds in verwarring brengt met personen die bij geboorte er zowel vrouwelijk als mannelijk uitzien (mix, en soms intersexed) maar dan geen lichamelijk aanpassingen willen. Ze voelen zich prima in hun vel. Maar, er kunnen er ook zijn die dan wel het transgender traject in springen. Volgens mij, als je dan lichamelijk aanpassingen wenst, kom je op het terrein (volgende de medici althans) van transgender-> transgenderist (deels, geen srs) -> transseksueel (compleet, en wel srs). In die volgorde van het aantal aanpassingen.
Toch?

Ja je hebt inderdaad ook mensen die zich dan (tijdelijk) wat androgyn kleden, maar zich zelf wel duidelijk als man of vrouw zien, maar door de media verder wel als 'androgyn' wordt bestempeld. Zoals Bowie inderdaad. Maar tegenwoordig wordt een mannelijke man die een dun randje oogpotlood draagt ook al androgyn genoemd. En dan vind ik zelf dat de term te losjes wordt gebruikt en het te ver van de orginele kern/betekenis af begint te staan. En dat maakt het alleen maar verwarrender.
Wat ik heb gelezen is dat veel intersexed mensen zich juist weer niet als androgyn zien en de meesten zich toch man óf vrouw voelen.
En ja, je hebt mensen zoals Andrej Pejic die er androgyn uitzien, maar lichamelijk wel gewoon een eenduidig geslacht hebben en verder ook geen lichamelijke aanpassingen willen.
Ik denk dat het verschil tussen androgyn en transgenderist zit op de levels waarop zij zich afspelen. Androgyn is hoe je je voelt/jezelf ervaart, en transgender/transgenderist/transsexueel is de medische stappen die je onderneemt om je lichaam aan te passen naar hoe je je voelt. Dus een androgyn kan besluiten om het volledige transitieproces in te gaan, of een deel, of niet. Net zoals een FtM of een MtF zich zoals het andere geslacht kan voelen en zo kan leven zonder medische stappen en dus niet transseksueel is maar transgender.
En dan zou ik dus zowel androgyn zijn als transgenderist.