Rotopmerking op Facebook van oud klasgenote

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Marlies160264

Re: Rotopmerking op Facebook van oud klasgenote

Bericht door Marlies160264 »

Okay ik blijf,maar denk toch anders over haar opmerking dan dat jullie daarover denken. Daarbij vroeger op de lagere school heeft zij mij met veel andere kinderen stelselmatig getreiterd. Mensen veranderen meestal naar gelang ze volwassen worden. Trouwens heb ik mijn verhaal aan diverse andere mensen uit mijn direkte omgeving laten lezen en deze kwamen tot dezelfde conclusie als dat ik het zie. Maar ja goed dat we er niet allemaal hetzelfde over denken. Als we elkaar maar respecteren. Stom alleen van mij dat ik bij het kopieren van de tekst niet opgelet heb om haar achternaam te verwijderen, maar dat heb ik vanmiddag wel direkt toen gedaan. Ik vind dat inderdaad niet correct.

Liefs,

Marlies.
Hedwich

Bericht door Hedwich »

Dit is iets wat ik nog niet wist, Marlies. We kunnen je situatie maar gedeeltelijk inschatten, omdat we elkaar slechts kennen van het forum. Daardoor zal ik wellicht precies de verkeerde adviezen geven, maar ik hoop dat je een goede weg voor jezelf hierin kunt gaan vinden.
Sabrina40

Bericht door Sabrina40 »

Hallo Marlies, Het is voor mensen, die dit soort transgender gevoelens zelf totaal niet kennen, niet altijd even gemakkelijk om zich daar toch ook maar enige voorstelling bij te kunnen maken en om dat soort onbekende gevoelens ook nog eens een beetje te kunnen accepteren. Gelukkig hebben velen daarover al veel in de media vernomen, maar echt gemeen goed is het nog lang niet.

Toen ik met mijn huidige vriendin in 1990 ging samenwonen, had zij de enorme moed om mij vooraf aan haar hele grote sociale omgeving als haar nieuwe partner voor te stellen. Die omgeving was soms nog maar nauwelijks bekomen van de schrik, dat zij eerder met een vriendin i.p.v. een vriend als nieuwe partner was komen opdraven. En nu kwam zij ineens met “zo-iets”opdraven. Ik zie er als vrouw ook zonder hormonen redelijk passabel uit, maar je kunt in zo’n omgeving natuurlijk niet op je vijftigste als een vrouw zonder verleden uit de lucht komen vallen. Na wat aanvankelijke reacties zoals “vertel mij nou wat”, werd ik in die hele kring toch nagenoeg volledig geaccepteerd. Als men gewoon ervaart, dat jij (citaat) : “toch een sympatiek mens bent”, dan gaat men jou ook met jouw huidige uitstraling accepteren en kun je zelfs na een tijdje zomaar de vraag krijgen : “hoe waren destijds nu jouw ervaringen bij die nonnen ?”.

Alleen op bepaalde feestjes op de Veluwe werden wij niet meer uitgenodigd. Als buren of zakenrelaties dit zouden opmerken, wat zouden die daar wel niet van gaan denken ? Maar het meest frappante was wel, dat de broer van mijn huidige vriendin, die al zo’n 50 jaar in het zuiden van Nieuw Zeeland woonde, ons land ging bezoeken. Natuurlijk wil zo iemand dan ook zijn zus weer zien. Maar hij wist van mij af en heeft nota bene met zijn Maörische echtgenote een uur in zijn huurauto zitten praten omdat hij niet bij ons naar binnen durfde te gaan. Hij voelde een enorme weerstand tegen zo’n vent in een jurk en waar moet je met zo iemand nou in hemelsnaam over praten ?

Na een uur discussie heeft zijn echtgenote hem bij ons naar binnen getrapt. Enkele weken later zaten wij vrolijk naast elkaar aan eenzelfde tafel bij een groots verjaardagsfeest in hun familie. Bij een volgend bezoek van hem aan Nederland heeft hij twee weken bij ons gelogeerd en zijn wij zelfs een weekje met zijn vieren op vakantie geweest en in een hotel gezellig samen gaan eten.

Geef nou niet te snel op. Toon nou een beetje begrip en overtuigingskracht naar mensen die totaal met hun oren staan te klapperen als ze horen dat jij je niet echt voelt overeenkomstig het geslacht waarin je geboren bent. Het leven van een transgender vereist uiterst veel doorzettingsvermogen. Maar als jij die moeite neemt is de kans groot, dat jij daar zelf dubbel en dwars voor beloond zou kunnen worden en een gigantisch mooi leven tegemoet zou kunnen gaan. Neem dat nou alsjeblieft van mij aan.
Paul

Bericht door Paul »

Hey Marlies,

volgens mij was de reactie van die facebookvriendin niet per cé rot bedoeld, maar ik kan me voorstellen als je met haar al een verleden hebt, dat wat ze dan ook zegt in een verkeerd keelgat vallen. Vind ik niet zo vreemd dan, als je zegt dat ze je vroeger heeft getreiterd.
En ik hoop dat je op het forum blijft; ik neem aan dat de reacties van de forumleden niet bedoeld waren om je hier weg te jagen.
Marlies160264

Bericht door Marlies160264 »

Hoi Paul, Daar heb je gelijk in dat speelt ook een rol, al is het wel al zo'n 40 jaar geleden dat ik op die basisschool zit.

Ik ben toch gebleven. Mijn vader zei altijd 'neem nooit een overhaaste beslissing in een emotionele stemming'. Stel het altijd uit tot de volgende dag of nog een dag later, dan denk je er misschien weer anders over en is je emotie verdwenen.

Groetjes, Marlies
Zierota

Bericht door Zierota »

Als ik heel eerlijk mag zijn ben ik het eens met Raisa. De reactie valt mee en hier is waarom: 1. Ze impliceert niet dat je een situatie moet accepteren of dat je over jezelf heen moet komen. Gelukkig niet want dan had ik wel pissig geworden. 2. Ik zie geen aanval. In tegendeel. Ik zie zelfs een ware poging tot empathie. Ze probeert dan niet in je schoenen te staan maar wel met je mee te denken of te voelen. Ze impliceert verder helemaal niets. Tevens stelt ze je een vraag die je niet hebt beantwoord. Als ik het een poging mag wagen dan zou ik het zo doen: "Inderdaad kunnen ze me niets maken omdat ik het legaal kwa naamstelling kan laten wijzigen. Zodra dat gebeurt is en ze maken dan nog de fout om mij aan te spreken met meneer dan bel ik het bedrijf op of stuur ik ze een brief met een kopie van legitimatie bewijs. Maar bij sommige bedrijven boeit het me niet hoe ze me aanspreken. Zolang personen in verbale gesprekken mij wel aanspreken met het geprefereerde gender."

Het is niet erg als je een beetje eelt op je ziel laat groeien. Beter wat eelt en ruwe weerstand op je ziel dan op je huid, ugh moet er niet aan denken. Eelt is al zo lelijk maar de functie van verharding geeft me ruimte om te incasseren. Hetzelfde als met het omgaan met beledigingen. Jij hebt het recht om mij te beledigen want schelden doet geen pijn bij mij. Echter als je de vriendschap tussen ons liefhebt zal je me wel moeten behandelen zoals jij behandeld wilt worden. Ik heb meegemaakt dat vriendinnen van mij met opzet mij als man bleven behandelen en aanspreken toen ze al wisten dat ik een MTF was en dat heeft te maken met dominantie van vrouwen op hun mannelijke allianties, terwijl andere vrienden en vriendinnen er hard aan werken om aan mijn genderidentiteit te wennen deden de anderen er geen eens moeite voor. De vrienden en vriendinnen die ik de deur uit hebt geschopt hebben dit niet alleen verdiend aan het niet respecteren van mijn genderidentiteit maar eigenlijk meer aan de serie emotionele verkrachtingen die ik heb mogen ervaren die totaal losstaan van genderidentiteit. Kan zijn omdat ik een alpha female ben =D