MtF en FtM werk

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: MtF en FtM werk

Bericht door Anon20190122 »

Hormoonmeisje schreef: 03 jan 2019, 00:16
tanisha schreef: 02 jan 2019, 23:50
Eros schreef: 30 dec 2018, 22:29 Ik werk nu in een DHL distributiecentrum. Werken voornamelijk jongens omdat het fysiek wel pittig werk is, maar komen steeds meer vrouwen bij. Hield mij even in shape terwijl mij sportschool in verbouwing lag, maar gelukkig is mijn contract verlengd!
DHL Alkmaar ook ooit eens op een blauwe maandag voor gereden.
Wat is blauwe maandag als ik vragen mag? :)
Een blauwe maandag is een uitdrukking voor ooit een dagje.
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: MtF en FtM werk

Bericht door Hormoonmeisje »

tanisha schreef: 03 jan 2019, 00:24
Hormoonmeisje schreef: 03 jan 2019, 00:16
tanisha schreef: 02 jan 2019, 23:50
DHL Alkmaar ook ooit eens op een blauwe maandag voor gereden.
Wat is blauwe maandag als ik vragen mag? :)
Een blauwe maandag is een uitdrukking voor ooit een dagje.
Och, dat is zoals de Engelsen dan zeggen : “ once in a blue moon “ :-D nu leg ik de link ^_^
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: MtF en FtM werk

Bericht door Marijn »

Hormoonmeisje schreef: 03 jan 2019, 00:29 Och, dat is zoals de Engelsen dan zeggen : “ once in a blue moon “ :-D nu leg ik de link ^_^
Technisch gesproken is een blauwe maan de term voor de tweede volle maan in een maand. En dat komt niet zo vaak voor, vandaar.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: MtF en FtM werk

Bericht door Matijs »

Ik zit in het onderwijs, ik ben afgestudeerd als Docent Nederlands. Momenteel geef ik les aan mbo-studenten, branche Business, niveau 2, 3 en 4. Naast het vak Nederlands geef ik ook vakken als Project, LOBA (sinds kort mentor) en Internationalisering (soort Maatschappijleer). Ook ben ik examinator (voor het vak Nederlands).

Het onderwijs is niet per se gendergerelateerd, vind ik althans. Er zijn genoeg mannen die voor de klas staan, in het voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs meer dan in het basisonderwijs. Ook weer afhankelijk van de richting, de opleiding, het niveau. Het vak Nederlands wordt wel meer door vrouwen gegeven.. Maar ja, als ik beter was in een ander vak, had ik daarvoor gekozen.

Ik wilde trouwens niet altijd het onderwijs in. Als kind heb ik dat wel eens geroepen, net zoals politieagent. Daarna was mijn antwoord op de vraag 'Wat wil je later worden?': 'Ik wil iets met mensen doen.' In de laatste jaren van mijn middelbare schooltijd was mijn keuze op het werken in de verpleging gevallen, maar ik ben toen (na het bezoeken van de open dag) afgehaakt.
###
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: MtF en FtM werk

Bericht door KeepzD »

Vroeger wilde ik niks liever dan leraar worden, of schrijver.
Uiteindelijk heb ik met mijn 1e opleiding (onderwijsassistent) wel een tijdje in/voor de klas gestaan, maar dat bleek toch niet 100% voor mij te zijn. In die tijd toen een giga aantal dames/meisjes/vrouwen in die klas. Hier was echter ook geen werk meer in te vinden, dus ik heb toen een tijd (tussen de stoere jongens) in de vers-vulploeg bij de appie gewerkt. Zuivel was mijn afdeling, lekker zwaar en stoer haha.

In 2012 de switch gemaakt, ik wist absoluut niet of het een match zou worden maar ik ben de zorg in gegaan. Ik heb een opleiding gedaan tot verzorgende IG, en in de zorg voelde ik me als een vis in het water. Uiteindelijk ook de verpleegkundige opleiding niveau 4 er achter aan gedaan, waardoor ik nu met een mooi rood speldje op mag lopen :)

De zorg.. Wel een echt vrouwenberoep, ik ben een van de 2 mannen op onze afdeling, waarbij de 2e maar 1 dag in de week bij ons werkt. Ik merk echter wel dat het een voordeel is zo af en toe, mannen bekijken toch de dingen iets nuchterder en vrouwen kunnen zooooo gigantisch lang doorgaan over hele kleine dingen.. (sorry dames :lol: ) Maakte het ook wel spannend om ervoor uit te komen dat ik trans ben, maar uiteindelijk was dat wel de ideale omgeving.. Mijn collega's zijn wel giga open-minded haha.
Forever myself
Tess S.
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jan 2019, 13:00
Gender: Genderfluid

Re: MtF en FtM werk

Bericht door Tess S. »

Ciem schreef: 03 jan 2019, 18:33 Het onderwijs is niet per se gendergerelateerd, vind ik althans. Er zijn genoeg mannen die voor de klas staan, in het voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs meer dan in het basisonderwijs.
Iets wat ik me herinner uit mijn docenten-opleiding-tijd en ook herken op de basisschool van mijn dochter: ouders en vrouwelijke staff-leden lijken soms huiverig te zijn voor mannelijke docenten. "Want het zou best eens een engerd kunnen zijn die alleen maar voor de kinderen komt!". :fpalm: Ja, je komt voor de kinderen, maar om ze iets bij te brengen, om ze op weg te helpen in het leven... Ik kan me goed indenken dat een dergelijke sfeer er voor zorgt dat een man zich twee keer achter de oren krabt alvorens een leraaropleiding te kiezen.

Zodra het publiek ouder wordt zie je de balans zich inderdaad herstellen: dan komen er meer mannelijke leraren bij.

Zelf zit ik alweer achttien jaar in de IT; computers hebben me altijd al gefascineerd en het security-wereldje helemaal! In de vroege jaren tachtig waren computers niet echt een jongens/meisjes ding, het lag eerder aan de achtergrond van het gezin: zat één van je ouders in de IT, had men een eigen bedrijf (met administratie) of had men een cent te makken, dan was de kans groot dat je thuis ook een PC had staan.

Zoals @Emma eerder al aanhaalde is tegenwoordig de IT-wereld er vooral eentje van geeks, waar ik aan toe zal voegen dat bij veel bedrijven de jonge geeks zich mengen met de wat behoudendere oude garde. Maar hoe dan ook heb ik aardig wat openheid en verdraagzaamheid gezien, als dat de juiste woorden zijn. "Leven en laten leven", dat soort dingen. "Doe jij jouw werk goed, dan vind ik het best wat je voor de rest doet".

Helaas zijn vrouwen in de IT nog steeds best dun bezaaid, hoewel links en rechts initiatieven wordt gestart om daar verandering in te brengen. Zoals het basisonderwijs een bolwerk van vrouwen lijkt te zijn (zie boven), kan ik me heel goed indenken dat het voor een jonge meid afschrikwekkend moet zijn om de enige jonge vrouw te zijn tussen kerels van twintig tot zeventig.
Tess S.
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jan 2019, 13:00
Gender: Genderfluid

Re: MtF en FtM werk

Bericht door Tess S. »

Wat vreemd, mag ik na X aantal minuten mijn bericht niet meer bewerken? Hmm... Ik wilde nog toevoegen:

De reacties die ik de afgelopen vier jaar heb gehad pasten ook in dat beeld. Mijn transitie is pas anderhalf jaar echt zichtbaar in gang, dus mijn ervaringen zijn nog beperkt. Bij mijn vorige klant zei en vroeg men niets, hoewel ik via een secretaresse vernam dat "men" zich onderling wel afvroeg of alles goed met me ging en of mijn huwelijk stand hield. Bij mijn huidige klant heb ik voor het eerst gevraagd om mij voortaan als vrouw aan te spreken en dat heeft alleen maar positieve reacties gehad: van stille acceptatie (zoals bij de vorige klant), tot het gevoel "one of the girls" te zijn met een aantal groepjes in het gebouw.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: MtF en FtM werk

Bericht door Marijn »

Tess S. schreef: 06 jan 2019, 10:18 Wat vreemd, mag ik na X aantal minuten mijn bericht niet meer bewerken?
Klopt, is vrij standaard op fora om te voorkomen dat mensen later hun posts weg gaan halen of aanpassen als er al op gereageerd is en zo de logica van een thread onderuit halen of kunnen gaan zeggen van 'dat heb ik helemaal niet gezegd'.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Plaats reactie