Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door zuidwest »

Blue schreef: 29 okt 2019, 10:25 Ik heb mijn deskundigen verklaring binnen.
Dus binnenkort afspraak maken bij geboorte gemeente om alles aan te laten passen.

Wat zal ik blij zijn als ik weer zelf op mijn paspoort sta ipv iemand die ik niet ben.
Dat moet je echt een geweldig goed gevoel geven, althans zo zou ik erin staan. Ik hoop dat ik dat ook over een poos meemaak dat ik mijn geboorteakte kan aanpassen en officieel als vrouw door het leven kan gaan. In dat geval betaal ik met heel veel liefde alle administratieve kosten en kosten voor een nieuw paspoort, rijbewijs en pasfoto's aan de gemeente.

Hoe gaat het intussen verder op het werk nu je het aan je leidinggevende en HR hebt verteld?
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Blue »

zuidwest schreef: 29 okt 2019, 13:47
Blue schreef: 29 okt 2019, 10:25 Ik heb mijn deskundigen verklaring binnen.
Dus binnenkort afspraak maken bij geboorte gemeente om alles aan te laten passen.

Wat zal ik blij zijn als ik weer zelf op mijn paspoort sta ipv iemand die ik niet ben.
Dat moet je echt een geweldig goed gevoel geven, althans zo zou ik erin staan. Ik hoop dat ik dat ook over een poos meemaak dat ik mijn geboorteakte kan aanpassen en officieel als vrouw door het leven kan gaan. In dat geval betaal ik met heel veel liefde alle administratieve kosten en kosten voor een nieuw paspoort, rijbewijs en pasfoto's aan de gemeente.

Hoe gaat het intussen verder op het werk nu je het aan je leidinggevende en HR hebt verteld?
Ik heb met HR afgesproken dat het bekend gemaakt wordt in de rest van de organisatie als het officiële gedeelte is afgerond. Dan kunnen ook mijn gegevens in de bedrijfssystemen aangepast worden.

Wel ben ik weer een stapje verder gegaan met mijn uiterlijk. Nu iets meer make-up erbij zoals blusher en eyeliner. Ook een leuk vestje over mijn standaard T-shirts . Haar ook wat losser.

Ik had al geïnformeerd maar aan de wijziging zijn in mijn geval geen kosten verbonden maar misschien verschilt dat per gemeente.
Uiteraard wel kosten voor pasfoto, nieuw paspoort en rijbewijs. Maar dat heb ik er graag voor over.
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door JustMe »

Aan de aanpassing in de basis registratie personen en het geboorteregister /akte zitten geen kosten.

De deskundigenverklaring kost wel wat. Ik was iets van 65 euro kwijt dacht ik. Maar het kan ook meer zijn als je het traject niet doorloopt bij de betreffende psycholoog of instelling.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Anon20200101 »

Blue schreef: 29 okt 2019, 14:04Ik had al geïnformeerd maar aan de wijziging zijn in mijn geval geen kosten verbonden maar misschien verschilt dat per gemeente.
Uiteraard wel kosten voor pasfoto, nieuw paspoort en rijbewijs. Maar dat heb ik er graag voor over.
De wijziging zelf is kostenloos.
Nieuwe documenten aanvragen gaat tegen standaard kosten.
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Blue »

Pfff weer een stap verder, op 18 november geboorteakte aan laten passen en wijziging was paar dagen later doorgevoerd in de BRP dus nu officieel vrouw. Maar wel zonder rijbewijs en paspoort want die zijn ingenomen toen ik nieuwe aangevraagd heb maar vrijdag krijg ik nieuwe.

En vandaag ook in de rest van de organisatie waar ik werk bekend gemaakt, tot nu toe veel positieve reacties gekregen.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Marijn »

@Blue Klinkt goed!
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Nisss »

Zelf vond ik het een hell om in die tussenfase bij het bedrijf te werken die mijn transitie mee maakte.
Wat ik niet leuk vond was vooral dat ze me verkeerd bleven aanspreken en ze vonden me raar volgens mij (op enkele collega's na). Nu moet ik wel bewust zijn van het feit dat dit per sector anders kan zijn.

Mijn tip is zodra je id/Passpoort is gewijzigd.. Solliciteren bij een ander bedrijf ALS je hetzelfde hell meemaakt als dat ik heb meegemaakt. Mensen die je jaren kennen kunnen je niet 1 2 3 altijd correct aanspreken helaazZZ (truth). Een nieuwe start was voor mij de beste oplossing.

Good luck
X
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Irisaperture »

Mijn transitie op het werk werd eigenlijk pas gespreksonderwerp met de keer dat een vrouwelijke medewerker me uit het damestoilet had zien komen en aangezien dat nogal eens door de mannen gebruikt wordt om de grote boodschap te doen (geen idee waarom) stond ze op het punt om ook mij verbaal even te laten weten dat het toch echt het damestoilet is tot ze m'n borstprotheses zag.

Ze heeft er later naar gevraagd en toen heb ik het uitgelegd.
Toen ik een paar maanden later eenmaal aan de testosteronremmer was en op een hele andere plek in het bedrijf dan waar ik normaal werkte iets moest repareren, merkte ik dat daar toen tussen de nieuwe stagekrachten gepraat werd op een volume waarvan men denk ik dacht "Dat hoort ze, of, hij ja, wat is het nou, niet".
Ik merkte dat er verwarring was omwille van het beroep dat ik heb, mijn uitstraling (wel vrouwenkleding) en dat in combinatie met mijn stem.
Omdat ik de al te wilde verhalen voor wilde zijn heb ik het toen het bedrijf in 1 klap laten weten met een email naar iedereen.

Dat gezegd hebbende: ik denk dat in de media werken zeker wel helpt.

Toen ik begon te oefenen met mijn nieuwe naam kreeg ik van alle kanten complimentjes, maar ook vragen hoe ik aan de naam gekomen was, kwamen er mensen binnen die in een TV programma een transmeisje met dezelfde naam voorbij hadden zien komen en heel positief gingen van "Je hebt gewoon een naamgenote jongu.......ehm, ja, eh, jonguh..." (mensen worden dan plotseling erg voorzichtig met het gebruik van woorden die ook rustig tegen vrouwen gebruikt worden, zoals bij turnen aan het eind van de les tegen 30-40 vrouwen "Jongens we gaan opruimen!", ergens best grappig, en leg dan ook wel uit dat ik daar geen problemen mee heb)
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Blue »

Inmiddels heb ik mijn nieuwe ID ook binnen. Op het werk gaat het verder goed, sommige mensen die ik gesproken heb bleken het allang in de gaten te hebben gehad.
Dus wel veel positieve reacties (en degenen die het maar niets vinden zeggen dan gewoon helemaal niets denk ik dan)
Plaats reactie