comming out naar ouders

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Emily98
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:07
Gender: Trans MtF

comming out naar ouders

Bericht door Emily98 »

in 2016/2017 wist niemand dat ik mtf ben omdat ik dat toen niemand vertelde, ik had een boekje en schreef daar soms dingen in. dat is een tijdje goed gegaan totdat mijn moeder dat boekje vond en het ging lezen, op die manier kwam ze er achter dat ik mtf ben ze schreef toen terug dat ze merkte dat er iets aan de hand was en dat ik moest komen praten maar ik kon dat niet.

ongeveer een jaar later zat ik er nog steeds mee en probeerde ik toch met mijn moeder te praten, het begon via whatsapp maar daarna kwam ik naar beneden. dit is vaker gebeurd en alle keren dat ik naar beneden kwam om te praten lukte het mij niet, ik kon niks zeggen. volgens mijn moeder zou ik homo zijn, ze werd een beetje ongeduldig na ong 3x beneden te zijn geweest ( door de weken heen)

en nu 2019 heb ik het weer geprobeerd, het ging net zoals al die andere keren, het enige wat deze keer anders was is dat ik het met brieven probeerde, in de 1e brief heb ik alles zo goed mogelijk uitgelegd. ik liet de brief in de ochtend op mijn kamer liggen zodat mijn moeder hem kon vinden, die middag toen ik thuiskwam wist ik dat de brief gelezen was want hij lag niet meer op de plek waar ik hem achterliet, de brief was niet meer in mijn kamer. ongeveer 4 dagen later liet ik de 2e brief achter, de brief waarin ik vertelde wie ik allemaal heb verteld dat ik mtf ben, ik vertel niet alles in 1x omdat 1 deel per brief mischien genoeg is om te verwerken, dus wil nog niet in 1 brief dingen zetten als ''je dochter'' of ''Emily'' want denk dat het daar nog te vroeg voor is. na de 2e brief wat volgens mij een aantal weken geleden is heeft mijn moeder er niks meer over gezegd, het enige wat nog via een whatsapp gesprek is gebeurd was dat ze vroeg of we een keer naar de stad zullen gaan. ik heb sinds vorige week maandag een gedeelte voor de 3e brief geschreven maar weet wat ik moet schrijven.
maar het lijkt dus al de betere kant op te gaan :)
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: comming out naar ouders

Bericht door Marica »

Ik hoop het voor je. Het lijkt mij zo lastig als je niet irl kan vertellen tegen je moeder wat er speelt en wat je voelt.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: comming out naar ouders

Bericht door Marica »

Ik kon mijn verhaal prima kwijt bij mijn ouders en via dingetjes uit het verleden vielen de puzzelstukjes op hun plek voor ze. En mijn moeder is heel blij, nu ze eindelijk de dochter heeft die ze graag wilde hebben, maar 2 zoons kreeg.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Emily98
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:07
Gender: Trans MtF

Re: comming out naar ouders

Bericht door Emily98 »

Marica schreef: 14 nov 2019, 16:07 Ik kon mijn verhaal prima kwijt bij mijn ouders en via dingetjes uit het verleden vielen de puzzelstukjes op hun plek voor ze. En mijn moeder is heel blij, nu ze eindelijk de dochter heeft die ze graag wilde hebben, maar 2 zoons kreeg.
gelukkig dat ze blij is dat ze nu een dochter heeft, ik weet niet of mijn moeder er ook zo over denkt ze heeft al een dochter
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: comming out naar ouders

Bericht door Matijs »

Wat goed dat je die stappen hebt gezet!
Dit vertellen aan je ouders (of een ouder) is -denk ik- het moeilijkste van heel het traject. Opschrijven wat je voelt is daarom ook een goede keuze. Al moet ik wel zeggen dat er uiteindelijk een face-to-face-gesprek zal komen. Tenminste, ik hoop dat voor je..

Vertoonde je moeder trouwens ander gedrag, nadat ze jouw brieven had gelezen? Kon je aan haar zien wat ze ervan vindt?
###
Emily98
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:07
Gender: Trans MtF

Re: comming out naar ouders

Bericht door Emily98 »

Ciem schreef: 14 nov 2019, 19:15 Wat goed dat je die stappen hebt gezet!
Dit vertellen aan je ouders (of een ouder) is -denk ik- het moeilijkste van heel het traject. Opschrijven wat je voelt is daarom ook een goede keuze. Al moet ik wel zeggen dat er uiteindelijk een face-to-face-gesprek zal komen. Tenminste, ik hoop dat voor je..

Vertoonde je moeder trouwens ander gedrag, nadat ze jouw brieven had gelezen? Kon je aan haar zien wat ze ervan vindt?
ik weet niet wat ze er van vind, maar ze deed wel anders
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: comming out naar ouders

Bericht door Vethrvolnir »

hey. sterkte met dit .
lastig lijkt me onzekerheid over of het is gelezen. met papier is dat. met whatsapp minder.
ik heb mijn coming out naar mijn ouders via whatsapp gedaan en naar veel collega's via facebook ( nieuw account gemaakt onder nieuwe naam hiervoor)
er face to face over praten zeker als je in huis woont lijkt me zwaar. je zegt dat je moeder anders doet. positief? misschien haar een tijdje laten sudderen?
uit wat je eerder zei leek ze aan sexuele orientatie issues te denken ipv gender issues. misschien is ze nog in de ontkenningsfase?
:shock:
Emily98
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:07
Gender: Trans MtF

Re: comming out naar ouders

Bericht door Emily98 »

Vethrvolnir schreef: 18 nov 2019, 15:48 hey. sterkte met dit .
lastig lijkt me onzekerheid over of het is gelezen. met papier is dat. met whatsapp minder.
ik heb mijn coming out naar mijn ouders via whatsapp gedaan en naar veel collega's via facebook ( nieuw account gemaakt onder nieuwe naam hiervoor)
er face to face over praten zeker als je in huis woont lijkt me zwaar. je zegt dat je moeder anders doet. positief? misschien haar een tijdje laten sudderen?
uit wat je eerder zei leek ze aan sexuele orientatie issues te denken ipv gender issues. misschien is ze nog in de ontkenningsfase?
ja idd, ik wilde eerst via whatsapp praten maar dat wil mijn moeder nooitmaar dat is voor mij nu nog de enige mogelijk die het makkelijkst is maar alsnog moeilijk. ze gelooft het nog steeds niet maar hoop dat dat goed komt, het liefst wil alles in 1x opschrijven ipv verdeeld over aantal brieven maar weet niet of dat handig is voor mijn moeder
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: comming out naar ouders

Bericht door Jannet V »

Hoi Emily,
Je moeder vroeg je om samen een keer de stad in te gaan. Als een vrouw zoiets vraagt en al helemaal aan een dochter kan dat maar een ding betekenen, ze wil samen met jou gaan shoppen. Ze wil je opweg helpen zonder te veel druk te zetten volgens mij. Dus ik zou die uitnodiging gewoon accepteren en lekker gezellig met je moeder de stad in gaan, het zal heel bevrijdend werken.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Emily98
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:07
Gender: Trans MtF

Re: comming out naar ouders

Bericht door Emily98 »

Jannet V schreef: 19 nov 2019, 09:05 Hoi Emily,
Je moeder vroeg je om samen een keer de stad in te gaan. Als een vrouw zoiets vraagt en al helemaal aan een dochter kan dat maar een ding betekenen, ze wil samen met jou gaan shoppen. Ze wil je opweg helpen zonder te veel druk te zetten volgens mij. Dus ik zou die uitnodiging gewoon accepteren en lekker gezellig met je moeder de stad in gaan, het zal heel bevrijdend werken.
ik wil de uitnodiging ook wel aannemen maar ik denk dat dit niet zal gaan gebeuren want ze ziet mij niet als een dochter
het gebeurd nog wel eens dat mijn ouders me aanspreken als ''jongen'' of ''meneer'' en idk of dat expres gaat maar voor mij is dat ongemakkelijk :/
en soms bestel ik wel eens iets op internet en laat ik hun dan niet zien omdat ik weet dat hun dat niks vinden, zoiets gebeurde een aantal weken geleden toen ik dit besteld had, dit kost normaal 32 euro maar door de korting 8 euro https://gyazo.com/00240a63928ebf6d2f28bdb17418d2f9 en ik wil graag wat dingen uitproberen, toen die binnen kwam heb ik er niemand over verteld maar mijn moeder heeft het gevonden want het lag over mijn bureaustoel toen ik thuis kwam vanmiddag en daardoor weet ik dat er gezeur komt want dat soort dingen zijn vaker gebeurd :(
Plaats reactie