Nieuwe chat! Zie dit topic.

Twijfel tussen orchiectomy en zero depth SRS. Pre-op of non-op.

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Laura_be
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 nov 2019, 10:35
Gender: Transgender
Locatie: Limburg (BE)

Re: Twijfel tussen orchiectomy en zero depth SRS. Pre-op of non-op.

Bericht door Laura_be »

Nathaliedepree schreef: 10 dec 2019, 10:18 Ikzelf zit vooral met angst om complicaties op te lopen die inwendig zouden plaatsvinden. Complicaties die de blaas aantasten of de darmen of de plasbuis.
Complicaties aan de buitenkant maak ik me minder zorgen over.
Daarom dat ik dus vooral dacht aan het overslaan van het creëren van het kanaal en enkel de uitwendige geslachtsdelen te creëren.
Daar zit je dus al met een "probleem". Je plasbuis gaat altijd aan bod komen met zo'n ingreep, want die moet ingekort worden. En je moet sowieso een sonde.
Nathaliedepree schreef: 10 dec 2019, 10:18 In principe is non-op zijn op dit moment het meest onwenselijk voor mij omdat de afkeer naar mijn geslachtsdelen is toegenomen over de laatste jaren.
Het besef is bij mij doorgedrongen dat ik gelukkiger zou zijn met een vagina, alleen is de weg om tot die vagina te bekomen een hele zware en dus ben ik voorlopig beslissingsloos.
Raad blijft dus nog steeds dat zolang je er zelf niet over uit bent, non-op nog altijd de beste oplossing is voor je.
Een transitie gaat niet enkel om de wens van wat je precies wil, maar of je ook bereid bent om te ondergaan/doorstaan wat er op je af komt om tot dat punt te komen. Psychiaters kijken daarom ook niet alleen of je trans bent, maar of je het ook mentaal aankan wat er op je af gaat komen.
Als je teveel vanuit een "angst-standpunt" gaat redeneren, ga je later nog het risico lopen om spijt te hebben.

Er is 1 garantie in het leven en dat is dat er geen garanties zijn in het leven.
Maar neem je tijd, je bent nog jong. Ik was 34j toen ik voor de eerste keer naar de psychiater ging om te zien of een transitie iets voor mij was. 36j voor m'n geslachtsoperatie (jammer genoeg kon het net niet op mijn verjaardag, mijn verjaardag bestond dus uit 3 kannen water met laxeermiddel te drinken :lol: ).
-- Ut vivimus, sic in aeternum resonamus --
Anon20191227
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 dec 2019, 18:43
Gender: Trans MtF

Re: Twijfel tussen orchiectomy en zero depth SRS. Pre-op of non-op.

Bericht door Anon20191227 »

Laura_be schreef: 10 dec 2019, 19:57
Nathaliedepree schreef: 10 dec 2019, 10:18 Ikzelf zit vooral met angst om complicaties op te lopen die inwendig zouden plaatsvinden. Complicaties die de blaas aantasten of de darmen of de plasbuis.
Complicaties aan de buitenkant maak ik me minder zorgen over.
Daarom dat ik dus vooral dacht aan het overslaan van het creëren van het kanaal en enkel de uitwendige geslachtsdelen te creëren.
Daar zit je dus al met een "probleem". Je plasbuis gaat altijd aan bod komen met zo'n ingreep, want die moet ingekort worden. En je moet sowieso een sonde.
Nathaliedepree schreef: 10 dec 2019, 10:18 In principe is non-op zijn op dit moment het meest onwenselijk voor mij omdat de afkeer naar mijn geslachtsdelen is toegenomen over de laatste jaren.
Het besef is bij mij doorgedrongen dat ik gelukkiger zou zijn met een vagina, alleen is de weg om tot die vagina te bekomen een hele zware en dus ben ik voorlopig beslissingsloos.
Raad blijft dus nog steeds dat zolang je er zelf niet over uit bent, non-op nog altijd de beste oplossing is voor je.
Een transitie gaat niet enkel om de wens van wat je precies wil, maar of je ook bereid bent om te ondergaan/doorstaan wat er op je af komt om tot dat punt te komen. Psychiaters kijken daarom ook niet alleen of je trans bent, maar of je het ook mentaal aankan wat er op je af gaat komen.
Als je teveel vanuit een "angst-standpunt" gaat redeneren, ga je later nog het risico lopen om spijt te hebben.

Er is 1 garantie in het leven en dat is dat er geen garanties zijn in het leven.
Maar neem je tijd, je bent nog jong. Ik was 34j toen ik voor de eerste keer naar de psychiater ging om te zien of een transitie iets voor mij was. 36j voor m'n geslachtsoperatie (jammer genoeg kon het net niet op mijn verjaardag, mijn verjaardag bestond dus uit 3 kannen water met laxeermiddel te drinken :lol: ).
Voor nu ga ik waarschijnlijk enkel een orchiectomy ondergaan totdat ik zekerheid heb over of SRS nu wel of niet voor mij is aangewezen. Een orchie heb ik sowieso nodig en is gunstig voor mijn feminisatie.
Anon20191227
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 dec 2019, 18:43
Gender: Trans MtF

Re: Twijfel tussen orchiectomy en zero depth SRS. Pre-op of non-op.

Bericht door Anon20191227 »

Lokien schreef: 09 dec 2019, 17:53
Nathaliedepree schreef: 09 dec 2019, 01:30

Ik heb angst voor een zware operatie, dat moet ik eerlijk bekennen. Zeker een operatie van deze aard is nog steeds een beetje '' griezelig '' voor mij.
Moest ik een knop kunnen indrukken en meteen een vagina hebben, zou ik het doen. Het is die operatie, het snijden, het ellenlange herstel dat me zo afschrikt.
Vooraleerst wil ik zeggen dat het uiteindelijk aan jou is om te komen tot een keuze. En dat je daarachter staat. Ik hoop dat je daarin richting vindt.

Ik wil graag reageren op dit gedeelte, gewoon om te laten zien dat ook jij kans hebt op een probleemloze operatie. Ik herken je angst trouwens (en ik denk velen, in meer of mindere mate), ik heb het geluk gehad dat het mij is gelukt die hiervoor opzij te zetten. Ik heb een eenvoudige vaginaplastiek en ben hier in Nederland geopereerd, over een darm-vaginaplastiek kan ik niet oordelen.

Ik ben de eerste 36 uur na de operatie vreselijk misselijk geweest. Ik weet nog steeds niet of dat nou door de narcose is gekomen, of van de morfinespuit. Nadat ik met die laatste gestopt was, en ik een wonderpil had gekregen van de verpleegkundige, voelde ik me prima. Ik had geen pijn, eigenlijk nergens. Ik voelde me niet fijn, dat ook niet. Je voelt je namelijk gevuld, en dat ben je ook, je zit vol met gaasjes en condooms. Dat blijf je voelen totdat het eruit gaat. Ik heb geen pijnstilling meer genomen, alles was prima te doen.
De laatste dag pakken ze je uit en halen ze het katheter eruit. Dat is ook niet fijn. Duurt een kwartiertje (katheter een paar tellen, uitpakken een paar minuten, voor het eerst dilateren ook), en met uitleg erbij ben je een half uur zoet. Ik heb vanaf daar geen enkel issue meer gehad van diep binnen in mijn vagina, dat was helemaal ok.

Het herstel thuis is lastig. Er zitten veel hechtingen in je, en die moeten eruit. En je zenuw is beschadigd, die moet herstellen. Zitten vond ik geen probleem met een kussen. Alleen niet te lang. Eigenlijk niets te lang. Na 3 weken was het meeste ongemak voorbij. Al die dagen waren prima te doen, alleen de nachten waren vervelend. Ik werd altijd wel een paar keer wakker van schrijnend gevoel. Na een maand kon ik weer voluit sporten.

Ik heb een vagina met diepte. Het geeft me een intenser vrouwengevoel en past beter bij mijn dysforie. Evengoed gebruik ik die diepte eigenlijk niet, ik ben gelukkig getrouwd met een vrouw. Ik zou wel graag eens een keer penetratie willen van een man, veel liever dan met een man vrijen. Als ik hetero zou zijn dan zou ik zeker veel meer plezier beleven aan een vagina met diepte. Nu ben ik oud (....) maar als ik net zo jong en hetero zou zijn als jij dan zou ik het wel weten. Seks zou zomaar nog eens vele jaren belangrijk kunnen zijn voor je.

Ik denk trouwens niet dat ik geluk heb gehad met mijn probleemloze operatie en dat het veel vaker gebeurt dan de internetverhalen vertellen. Je kunt proberen zo fit mogelijk te zijn voor de operatie. Het is geen garantie; een garantie is wel dat de kans op complicaties groter is als je niet fit bent. Voor dat gedeelte kun je misschien zelf zorg dragen, verder is je lot in de handen van een chirurg, die jou waarschijnlijk sowieso helpt, of het nou een srs met diepte is, of zonder.

Ik dilateer nu twee keer per week. Dat is een prima ritme voor me.

Dag @Lokien

Bedankt voor je reactie.

Ik zit dus vooral inderdaad verveeld met het feit dat ik als heteroseksuele vrouw misschien erg veel druk op toekomstige relaties met hetero mannen leg door voor een nuldiepte SRS te gaan. Echter zou ik het ook niet correct naar mezelf toe vinden om mijn lichaam af te stemmen op wat een partner ervan zou verwachten. Ik moet in mijn lichaam leven, niet hij.

Bij een brievenbus SRS geven ze je enkele centimers diepte. 2 a 3 cm. Genoeg voor een vingertop dus.
Vingeren als vrouw moet dus nog steeds mogelijk zijn.
Ook is er de clitoris die hetzelfde is als bij volledige diepte. Dus ik denk dat het seksueel plezier uiteindelijk maar weinig verschilt tussen volledige diepte en minimale diepte.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Twijfel tussen orchiectomy en zero depth SRS. Pre-op of non-op.

Bericht door Marijn »

Nathaliedepree schreef: 10 dec 2019, 23:19 Voor nu ga ik waarschijnlijk enkel een orchiectomy ondergaan totdat ik zekerheid heb over of SRS nu wel of niet voor mij is aangewezen. Een orchie heb ik sowieso nodig en is gunstig voor mijn feminisatie.
Bedenk je wel dat er na een orchidectomy mogelijk minder huid beschikbaar is om in een later stadium de schaamlippen van te maken. Zo heb ik het tenminste begrepen. Tenzij je de huid wel laat zitten.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Rianne
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 sep 2012, 18:55
Gender: Transgender

Re: Twijfel tussen orchiectomy en zero depth SRS. Pre-op of non-op.

Bericht door Rianne »

Bij het vumc worden de binnste schaamlippen van de voorhuid gemaakt (circa 3 cm vanaf de eikel rand naar de schacht gezien)
. Tenzij je geen voorhuid hebt, dan weet ik niet wat ze doen. Scrotum huid komt aan de buitenzijde. Het midden gedeelte van het scrotum huid wordt vermoed ik deels meegenomen om naar binnen te vouwen in de vagina.
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: Twijfel tussen orchiectomy en zero depth SRS. Pre-op of non-op.

Bericht door Lokien »

Nathaliedepree schreef: 11 dec 2019, 04:36 Dus ik denk dat het seksueel plezier uiteindelijk maar weinig verschilt tussen volledige diepte en minimale diepte.
Ik kan je hier in ieder geval mee helpen @Nathaliedepree, ik heb hier namelijk ervaring mee.

Met alleen een clitoris, kun je echt heerlijke seks hebben. Geen enkel probleem. Orgasme is heerlijk. Wrijf met een beetje olie of glijmiddel, en alles voelt echt. Er zit ook gevoelsmatig vrijwel geen verschil tussen de vagina van mijn vrouw, en de mijne. En ook niet met de andere vagina's die ik heb gekend....
Van binnen voelt niet altijd fijn. Maar als je daar op de juiste plekjes, de juiste druk geeft, dan is dat echt hemels. Dat niet kunnen ervaren, zou ik nu wel als gemis voelen.

Maar goed, hoe lang ikzelf wel niet extreem angstig ben geweest voor de tandarts, en me door die angst heb laten leiden tot er helemaal niks aan doen........ik begrijp dan ook dat elk argument wel een 'maar' kent, zolang dat duiveltje op je schouder zit.
Weet dat naarmate je ouder wordt, je je makkelijker neer zult kunnen leggen bij het onvermijdelijke.
The wisest men follow their own direction
Gebruikersavatar
Laura_be
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 nov 2019, 10:35
Gender: Transgender
Locatie: Limburg (BE)

Re: Twijfel tussen orchiectomy en zero depth SRS. Pre-op of non-op.

Bericht door Laura_be »

Nathaliedepree schreef: 11 dec 2019, 04:36
Ik zit dus vooral inderdaad verveeld met het feit dat ik als heteroseksuele vrouw misschien erg veel druk op toekomstige relaties met hetero mannen leg door voor een nuldiepte SRS te gaan. Echter zou ik het ook niet correct naar mezelf toe vinden om mijn lichaam af te stemmen op wat een partner ervan zou verwachten. Ik moet in mijn lichaam leven, niet hij.
Is idd je recht en zeker waar dat je je lichaam afstemt op wat jij er van wil. Maar hou er dan ook rekening mee dat mannen ook hun noden hebben en die graag ingevuld zien, dus ze dan ook zouden kunnen afhaken. Wat voor jou voldoende is, is het misschien niet voor je toekomstige partner.

Ik wou eerst ook simpel een orchidectomy zodat ik kon stoppen met testosteronblokkers, omdat ik daar zo depressief van werd. Maar m'n chirurg weigerde dit te doen, om dat dan ook de balzak zou verkleinen en hij nog zoveel mogelijk van die huid nodig had. In mijn geval om het tekort aan huid doordat ik geen voorhuid meer had, te verlengen.
-- Ut vivimus, sic in aeternum resonamus --
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: Twijfel tussen orchiectomy en zero depth SRS. Pre-op of non-op.

Bericht door zuidwest »

Nathaliedepree schreef: 10 dec 2019, 10:18 Ikzelf zit vooral met angst om complicaties op te lopen die inwendig zouden plaatsvinden. Complicaties die de blaas aantasten of de darmen of de plasbuis.
In het kader van statistiek...
Weet iemand om hoeveel gevallen het ongeveer gaat (orde van grootte, dus 0-10%, 10-25%, 25%-50%, >50%) dat er in het recente verleden (enstige) inwendige complicaties zijn opgetreden in geval van SRS met diepte? Heeft iemand daar ervaring mee of weet hoe een en ander opgelost is. Ik neem toch aan dat toch gecontroleerd wordt op mogelijke perforaties e.d., hoewel niet alles goed te zien kan zijn tijdens een SRS-operatie.
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: Twijfel tussen orchiectomy en zero depth SRS. Pre-op of non-op.

Bericht door zuidwest »

zuidwest schreef: 11 dec 2019, 21:42
Nathaliedepree schreef: 10 dec 2019, 10:18 Ikzelf zit vooral met angst om complicaties op te lopen die inwendig zouden plaatsvinden. Complicaties die de blaas aantasten of de darmen of de plasbuis.
In het kader van statistiek...
Weet iemand om hoeveel gevallen het ongeveer gaat (orde van grootte, dus 0-10%, 10-25%, 25%-50%, >50%) dat er in het recente verleden (enstige) inwendige complicaties zijn opgetreden in geval van SRS met diepte? Heeft iemand daar ervaring mee of weet hoe een en ander opgelost is. Ik neem toch aan dat toch gecontroleerd wordt op mogelijke perforaties e.d., hoewel niet alles goed te zien kan zijn tijdens een SRS-operatie.
Nou ja, waarom vraag ik dat terwijl een antwoord zo makkelijk al te vinden is :oops:
Volgens een artikel van mensen verbonden aan de VU komen fistula in 2,3% van de SRS-operaties voor.
artikel is via de volgende url te vinden: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27159746
Gebruikersavatar
MaviPembe
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 jan 2020, 16:27
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Twijfel tussen orchiectomy en zero depth SRS. Pre-op of non-op.

Bericht door MaviPembe »

zuidwest schreef: 11 dec 2019, 21:53
zuidwest schreef: 11 dec 2019, 21:42
Nathaliedepree schreef: 10 dec 2019, 10:18 Ikzelf zit vooral met angst om complicaties op te lopen die inwendig zouden plaatsvinden. Complicaties die de blaas aantasten of de darmen of de plasbuis.
I
Volgens een artikel van mensen verbonden aan de VU komen fistula in 2,3% van de SRS-operaties voor.
Dit valt wel mee. Geen hoog percentage, vind ik.