Een aantal vragen omtrent haartransplantatie.

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Een aantal vragen omtrent haartransplantatie.

Bericht door DelicateFlower »

Goedendag allemaal!

Terwijl ik wacht op mijn intake bij het VUmc of Stepwork wil ik aan andere dingen werken. Een van die dingen is haartransplantatie om vervolgens mijn haren te kunnen laten groeien. Zijn er meer leden die dit (voor, tijdens of na de transitie) hebben gedaan?

Ik nummer mijn vragen even voor het gemak. Dat scheelt jullie een hoop overtypewerk. ;)

1) Wanneer in het proces heb je het laten doen? 2) Is het verstandig om het nu al te doen? Met het oog op de FFS (waarvan ik niet weet of ik die überhaupt zou durven, ’t lijkt me echt heftig). 3) Is het problematisch om de haartransplantatie eerst te doen i.v.m. de vrouwelijke haarlijn?

4) Ging je haar erop vooruit toen je hormonen ging slikken? 5) Werden de inhammen en kruin minder of bleven ze hetzelfde? 6) Of kreeg je juist last van haaruitval?

7) Niet dat ik het verwacht, maar wordt deze behandeling vergoed als je in transitie gaat/bent? ’t Zou immers zonde zijn als ik iets onnodig uit eigen zak betaal terwijl het ‘in het pakket’ zit. :) Maar ik heb er wel een paar duizend euro voor over om mijn inhammen en kruin te laten ‘opvullen’.

Kortom: Wat is de meest logische/verstandige volgorde om het allemaal te doen?

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Alvast bedankt en een fijn weekend verder!

xx DelicateFlower

P.S.: Be my guest als je een goede kliniek in of in de buurt van Rotterdam weet. :D

P.S.2: Ik ben nu trouwens biljartbal kaal. Door die inhammen en kruin scheer ik mijn hoofd al jaren helemaal. Lange haren zijn voor mij wel echt een belangrijk onderdeel van mijn toekomstige vrouw-zijn. En dan bedoel ik dus mijn eigen haren.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Een aantal vragen omtrent haartransplantatie.

Bericht door Anon20210626 »

Mijn 'kruinschering ' is door hormoongebruik helemaal verdwenen en ook de kleine inhammen zijn gewoon weer dicht
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Een aantal vragen omtrent haartransplantatie.

Bericht door Lise »

Er is mij ooit verteld dat je het beste kan wachten tot minstens anderhalf jaar nadat je met het slikken van hormonen begint zodat je dan beter kan zien of en in hoeverre je überhaupt een transplantatie nodig gaat hebben.
Het hangt wel allemaal af van je beginsituatie en het verschilt per persoon. Als je al langere tijd serieus kalend bent is het helaas niet realistisch te verwachten dat dat met het slikken van hormonen weer dichtgroeit. En ook een haartransplantatie kan maar zoveel bedekken.

Wat bedoel je precies met een "vrouwelijke haarlijn"? Vrijwel alle mannen (en ook sommige vrouwen trouwens) hebben al vanaf hun puberteit een mannelijke haarlijn (de U-vorm). Dat gaan hormonen niet voor je oplossen, een transplantatie misschien wel. Aan de andere kant, sommige cisvrouwen hebben zo'n haarlijn ook niet.

Haartransplantaties worden niet vergoed. Het is misschien wel een ideetje om te onderzoeken of het geen goed idee is nu al wel medicatie te slikken tegen haarverlies, zodat je haar niet verder achteruit gaat terwijl je wacht. Die medicatie kan soms wel bijwerkingen hebben.
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Een aantal vragen omtrent haartransplantatie.

Bericht door DelicateFlower »

Renée schreef: 08 feb 2020, 22:44 Mijn 'kruinschering ' is door hormoongebruik helemaal verdwenen en ook de kleine inhammen zijn gewoon weer dicht
Wauw! :)
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Een aantal vragen omtrent haartransplantatie.

Bericht door DelicateFlower »

Lise schreef: 09 feb 2020, 12:42 Er is mij ooit verteld dat je het beste kan wachten tot minstens anderhalf jaar nadat je met het slikken van hormonen begint zodat je dan beter kan zien of en in hoeverre je überhaupt een transplantatie nodig gaat hebben.
Het hangt wel allemaal af van je beginsituatie en het verschilt per persoon. Als je al langere tijd serieus kalend bent is het helaas niet realistisch te verwachten dat dat met het slikken van hormonen weer dichtgroeit. En ook een haartransplantatie kan maar zoveel bedekken.
Oei, anderhalf jaar is wel lang als je dan al aan de hormonen zit. Daar ben ik wel echt te kaal voor. Mijn kruin is niet extreem kaal, ook op het 'eilandje' zitten nog gewoon haren, maar het is wel duidelijk te zien dat ik daar kaler ben. De inhammen heb ik al sinds m'n 18e ofzo.
Lise schreef: 09 feb 2020, 12:42 Wat bedoel je precies met een "vrouwelijke haarlijn"? Vrijwel alle mannen (en ook sommige vrouwen trouwens) hebben al vanaf hun puberteit een mannelijke haarlijn (de U-vorm). Dat gaan hormonen niet voor je oplossen, een transplantatie misschien wel. Aan de andere kant, sommige cisvrouwen hebben zo'n haarlijn ook niet.
Ik doelde op de gelaatschirurgie (FFS), dus ik bedoelde niet dat de haarlijn verplaatst door de hormonen. Ik bedoelde: kan het kwaad als ik haartransplantatie doe en daarna de FFS?
Lise schreef: 09 feb 2020, 12:42 Haartransplantaties worden niet vergoed. Het is misschien wel een ideetje om te onderzoeken of het geen goed idee is nu al wel medicatie te slikken tegen haarverlies, zodat je haar niet verder achteruit gaat terwijl je wacht. Die medicatie kan soms wel bijwerkingen hebben.
De kaalheid is eigenlijk al jaren stabiel, maar bedankt voor de tip! Ik ga er toch even naar kijken.
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Een aantal vragen omtrent haartransplantatie.

Bericht door AnneCeleste »

DelicateFlower schreef: 08 feb 2020, 19:21 Goedendag allemaal!
Hoi!
DelicateFlower schreef: 08 feb 2020, 19:21 1) Wanneer in het proces heb je het laten doen?
Toen ik ongeveer negen maanden aan de hormonen was. Daarvoor slikte ik ook al ongeveer een jaar finasteride.
DelicateFlower schreef: 08 feb 2020, 19:21 2) Is het verstandig om het nu al te doen? Met het oog op de FFS
Ach, wat is verstandig. Voor mij waren mijn inhammen een grote belemmering en wilde ik die zo snel mogelijk ingevuld krijgen.
Ik ga over een paar weken, een jaar na mijn haartransplantatie, mijn FFS doen en verwacht in ieder geval geen problemen.
DelicateFlower schreef: 08 feb 2020, 19:21 3) Is het problematisch om de haartransplantatie eerst te doen i.v.m. de vrouwelijke haarlijn?
Nee, volgens mij is het alleen maar makkelijker? Je kan helemaal zelf kiezen wat je uiteindelijke haarlijn wordt. Met FFS kan je je haarlijn enkele centimeters verplaatsen. Een haartransplantatie is iets flexibeler.
DelicateFlower schreef: 08 feb 2020, 19:21 4) Ging je haar erop vooruit toen je hormonen ging slikken?
Ja, en je kan ook wel zien dat er andere soort haartjes tussen de getransplanteerde haartjes groeien, maar dat is alleen maar bonus.
DelicateFlower schreef: 08 feb 2020, 19:21 5) Werden de inhammen en kruin minder of bleven ze hetzelfde?
Ik had alleen best heftige inhammen, en na een tijd finasteride en daarna HRT kwam er een beetje terug.
DelicateFlower schreef: 08 feb 2020, 19:21 6) Of kreeg je juist last van haaruitval?
Dat wel, toen ik met HRT begon, maar dat was tijdelijk en niet heel heftig. Dit was over mijn hele hoofd trouwens.
DelicateFlower schreef: 08 feb 2020, 19:21 7) Niet dat ik het verwacht, maar wordt deze behandeling vergoed als je in transitie gaat/bent?
Helaas niet.
DelicateFlower schreef: 08 feb 2020, 19:21 P.S.: Be my guest als je een goede kliniek in of in de buurt van Rotterdam weet. :D
Ik ben naar hairplus gegaan in Barendrecht, dus da's praktisch Rotterdam.
Overigens doen zij dus ook haarbesparend zonder al te veel extra kosten. Voor mij wel handig, omdat ik dan niet mijn hoofd hoefde kaal te scheren, maar voor jou misschien niet zo heel belangrijk.
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Een aantal vragen omtrent haartransplantatie.

Bericht door DelicateFlower »

AnneCeleste schreef: 11 feb 2020, 14:40
DelicateFlower schreef: 08 feb 2020, 19:21 Goedendag allemaal!
Hoi!
DelicateFlower schreef: 08 feb 2020, 19:21 1) Wanneer in het proces heb je het laten doen?
Toen ik ongeveer negen maanden aan de hormonen was. Daarvoor slikte ik ook al ongeveer een jaar finasteride.
DelicateFlower schreef: 08 feb 2020, 19:21 2) Is het verstandig om het nu al te doen? Met het oog op de FFS
Ach, wat is verstandig. Voor mij waren mijn inhammen een grote belemmering en wilde ik die zo snel mogelijk ingevuld krijgen.
Ik ga over een paar weken, een jaar na mijn haartransplantatie, mijn FFS doen en verwacht in ieder geval geen problemen.
DelicateFlower schreef: 08 feb 2020, 19:21 3) Is het problematisch om de haartransplantatie eerst te doen i.v.m. de vrouwelijke haarlijn?
Nee, volgens mij is het alleen maar makkelijker? Je kan helemaal zelf kiezen wat je uiteindelijke haarlijn wordt. Met FFS kan je je haarlijn enkele centimeters verplaatsen. Een haartransplantatie is iets flexibeler.
DelicateFlower schreef: 08 feb 2020, 19:21 4) Ging je haar erop vooruit toen je hormonen ging slikken?
Ja, en je kan ook wel zien dat er andere soort haartjes tussen de getransplanteerde haartjes groeien, maar dat is alleen maar bonus.
DelicateFlower schreef: 08 feb 2020, 19:21 5) Werden de inhammen en kruin minder of bleven ze hetzelfde?
Ik had alleen best heftige inhammen, en na een tijd finasteride en daarna HRT kwam er een beetje terug.
DelicateFlower schreef: 08 feb 2020, 19:21 6) Of kreeg je juist last van haaruitval?
Dat wel, toen ik met HRT begon, maar dat was tijdelijk en niet heel heftig. Dit was over mijn hele hoofd trouwens.
DelicateFlower schreef: 08 feb 2020, 19:21 7) Niet dat ik het verwacht, maar wordt deze behandeling vergoed als je in transitie gaat/bent?
Helaas niet.
DelicateFlower schreef: 08 feb 2020, 19:21 P.S.: Be my guest als je een goede kliniek in of in de buurt van Rotterdam weet. :D
Ik ben naar hairplus gegaan in Barendrecht, dus da's praktisch Rotterdam.
Overigens doen zij dus ook haarbesparend zonder al te veel extra kosten. Voor mij wel handig, omdat ik dan niet mijn hoofd hoefde kaal te scheren, maar voor jou misschien niet zo heel belangrijk.
Dank je voor je uitgebreide antwoord!

Ik zie mijn inhammen en eilandje ook als een grote belemmering. Niet in de afgelopen jaren per se (ik had me erop ingesteld dat ik kaal zou worden, omdat mijn vader en beide opa’s kaal waren), maar wel als ik mijn haren de komende tijd alvast wil laten groeien.

Finasteride heeft wel nare bijwerkingen, lees ik online. Maar volgens mij ben ik er sowieso al te laat voor. Ik ben immers ‘al’ 35 en al jaren kaal. De kaalheid lijkt overigens wel stabiel te zijn.
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Een aantal vragen omtrent haartransplantatie.

Bericht door DelicateFlower »

Ik wil komende week toch her en der gaan informeren. Ik merk namelijk dat ik niet wil gaan wachten tot ik hormonen krijg (wat op z'n vroegst over anderhalf jaar pas is). Die wachttijd wil ik benutten door mijn haren alvast te laten groeien. Sinds ik deze topic opende, heb ik mijn hoofd niet meer geschoren en dus is nu goed te zien waar mijn haar dunner is.

Ik zal sowieso bij Hairplus in Barendrecht gaan informeren. Kunnen jullie me nog andere klinieken aanbevelen? In Rotterdam of omgeving.

Alvast bedankt!
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Een aantal vragen omtrent haartransplantatie.

Bericht door DelicateFlower »

Update: ik heb daarnet een afspraak ingepland bij zowel Hairplus in Barendrecht als Zantman in Rotterdam, beiden voor komende week. Ik vind dit wel spannend, haha. :oops:
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Een aantal vragen omtrent haartransplantatie.

Bericht door DelicateFlower »

Een volgende update: Vandaag ben ik naar Zantman geweest. Ze waren best positief over wat er gedaan kan worden, alleen hangt daar wel een (verschrikkelijk tegenvallend) prijskaartje aan. Ze stelden voor eerst de inhammen en bovenkant te doen, een half jaar later de kruin. En dan ben ik bijna 10.000 euro armer. TIEN-DUI-ZEND! :shock: Ik moet dit even laten bezinken... Vrijdag naar Hairplus, eens zien wat zij gaan zeggen.
Plaats reactie