Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
Sunny
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 apr 2012, 06:30
Gender: Vrouw

Re: Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door Sunny »

Trans zijn kan eng zijn, verwarrend en gewoon enorm.
Waar velen van ons in de eerste instantie niet zo bij stil staan, is hoe die verandering het leven en de mensen om ons heen beïnvloed.

Dat is niet om te zeggen dat je rekening moet houden met die mensen, maar dat je jezelf moet voorbereiden op erachter komen wie werkelijk altijd aan jouw kant heeft gestaan, en wie niet.

Dat kan heel moeilijk zijn, maar uiteindelijk is het beter voor je eigen gezondheid.

Zolang je maar een paar mensen om je heen hebt die met je meegaan in wat jij nodig hebt, overweeg om al diegenen die gekke of nare reacties hebben zo snel mogelijk te laten vallen. Geen contact voor meer dan een maand? Prima. Laat ze gaan. Sporadisch contact maar elke keer hebben ze vreselijke dingen te zeggen die je maar niet uit hun hoofd kan praten? Laat ze gaan. Blijven ze in contact, maar blijven ook dingen zeggen waar jij je oncomfortabel bij voelt en lijken het allemaal niet zo serieus te nemen? Laat ze onmiddellijk vallen als radioactief afval.

Je staat min of meer aan het begin van je transitie, en elementen om je heen die het alleen maar moeilijker maken zonder dat het echt iets toevoegt maakt dat je jezelf alleen maar meer gaat meten aan de negatieve reacties van mensen die het gewoon niet waard zijn. Concentreer je op de mensen om je heen die je steunen, die lief zijn en met je meegaan in wat jij nodig hebt.

De rest komt later.

Veel sterkte :)
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door DelicateFlower »

vickyblauw schreef: 03 mar 2020, 12:59
Eigenlijk ben ik tevreden zoals ik nu mezelf ben.
Wat fijn! :hbeat:
vickyblauw schreef: 03 mar 2020, 12:59 Mijn moeder voorziet mij van advies over kleding en make-up. Ik leen haar sieraden af en toe. En ze vind het knap dat ik zo makkelijk schakel tussen man en vrouw.
Mijn vader moet er niks van hebben, die vind het vreemd.
De reactie van mijn broer was duidelijk negatief, "je bent toch geen homo?!".
Mijn zusjes bekijken het van de zijlijn als een rare hobby van mij.
Wat een variatie aan reacties binnen een gezin, fascinerend. :)
vickyblauw schreef: 03 mar 2020, 12:59 Ik trek me er niet heel veel van aan. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. En zolang ik niemand verantwoording hoef af te leggen, vind ik het voor mezelf eigenlijk wel prima.
Ik vind inderdaad ook dat ik aan niemand verantwoording hoef af te leggen. Daarom vind ik het ook zo raar dat 2 vriendinnen niets meer van zich laten horen, dat ze me als 'homo' wel accepteerde maar nu blijkbaar niet meer. Ik heb er wel even wakker van gelegen, maar besloot ook meteen niet te lang te rouwen om deze 'vriendschappen' (van precies 30 jaar en bijna 20 jaar...).
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door DelicateFlower »

Mamamaria schreef: 03 mar 2020, 14:20 Maar als ik heftige dingen hoor of lees dan kruip ik weg en huil, hopelijk worden mensen uiteindelijk gewoon geaccepteerd als mens want ik ga me niet aanpassen aan de harde maatschappij door "me eroverheen te zetten" of "niet zo gevoelig te reageren", ik ben wie ik ben.
Ik heb er dus even wakker van gelegen dat 2 vriendinnen me blijkbaar niet meer accepteren, maar ik ga er niet om huilen (ik heb er ook geen traan om gelaten, ben wel eventjes boos en verbaasd geweest). Ik heb ook geen zin om het verder uit te leggen als ik merk dat de ander daar niet voor open staat. Ze zijn niet langer welkom.
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door DelicateFlower »

MichelleB schreef: 03 mar 2020, 19:26 Ik maakte van een aantal dingen maar een grap. Zoals dat ik "na de srs gewoon de boel in een zakje mee naar huis kreeg voor de hond"
Hahaha! :lol:
MichelleB schreef: 03 mar 2020, 19:26 Mijn zus bleef ook volhouden dat je het altijd bleef zien. En het is heel flauw, maar het is nu dus mijn missie er op feestjes beter uit te zien dan zij 😛 Toch een lekker puh
De vrouwen waar ik mee omga (omging) zijn niet 'supervrouwelijk', maar vonden wel dat ik bijvoorbeeld op hakken moet gaan lopen (terwijl ze die zelf niet dragen) en geen sportkleding meer mag dragen (huh?!). Mensen zijn interessant. :)
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door DelicateFlower »

Irene_de_Vreede schreef: 03 mar 2020, 19:55 Ik hou niet zo van oneliners, dus gebruik ze zelf ook niet. Mensen die de moeite waard zijn wil ik wel een beetje opvoeden, maar voor de rest interesseert het me maar matig.
Dus je hebt vrienden en familie wel een beetje opgevoed, ondanks de soms vervelende opmerkingen? :)
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door DelicateFlower »

Hal schreef: 03 mar 2020, 21:42 Nee, ik probeer eigenlijk zoveel mogelijk te reageren met een retourvraag. Bij iemand die zou zeggen 'dat je het altijd ziet' zou ik bijvoorbeeld vragen hoe ze dan zeker weten dat er niet ook gewoon veel transgender mensen zijn bij wie ze het niet gezien hebben.
Goeie inderdaad!
Hal schreef: 03 mar 2020, 21:42 Ook bij mensen die me hgevraagd hebben of ik niet 'gewoon gelukkig kon zijn als een vrouw in mannenkleding' reageer ik liever met een oprechte uitleg en een vraag dan met korte statements. Ik heb liever het gesprek dan dat ik mensen met een gevatte opmerking gelijk de verdediging induw.
O, maar dat was ik inderdaad ook niet van plan. :)
Hal schreef: 03 mar 2020, 21:42 Hoe ontwapenender ik ben, hoe meer ik denk dat mensen me wel zullen willen accepteren. Is niet altijd waar, natuurlijk, maar bij de echt intolerante mensen kan ik altijd nog m'n mond open doen met een vlotte opmerking.
Helemaal mee eens!
Hal schreef: 03 mar 2020, 21:42 Ze zijn daar ook nog echt wel homofoob, en ik maak me dus wel een beetje zorgen om de reacties daar.
Dat wordt nog spannend dus! Ik verkeer momenteel niet in een omgeving waar het 'gevaarlijk' kan zijn, daar heb ik enorm veel geluk mee.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3660
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door Irene_de_Vreede »

DelicateFlower schreef: 08 mar 2020, 17:16
Irene_de_Vreede schreef: 03 mar 2020, 19:55 Ik hou niet zo van oneliners, dus gebruik ze zelf ook niet. Mensen die de moeite waard zijn wil ik wel een beetje opvoeden, maar voor de rest interesseert het me maar matig.
Dus je hebt vrienden en familie wel een beetje opgevoed, ondanks de soms vervelende opmerkingen? :)
Een beetje, soms, nog niet veel vervelende opmerkingen gehad.
Irene
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door DelicateFlower »

Marica schreef: 05 mar 2020, 08:33 Ben ik zo gelukkig dat ik geen enkele negatieve dingen meemaak? Mijn transitie gaat/ging van een leien dakje lijkt het wel. Op het werk geen enkele wanklank te horen, of ze moeten het achter mijn rug om doen, maar dat idee heb ik helemaal niet. En dat in die 'mannenwereld' die het truckerswereldje nog steeds een beetje is.
Misschien ben ik een pessimist, haha. Maar dit lijkt me vrij uitzondering, dat helemaal niemand iets (een beetje) negatiefs zegt. Maar wel heel fijn voor jou! :D
Marica schreef: 05 mar 2020, 08:33 Ik doe normaal tegen iedereen, en hoop dat ik normaal behandeld word door iedereen.

Dat gaat prima.
Normaal doen is key. :)
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door DelicateFlower »

Sunny schreef: 07 mar 2020, 06:17 Dat is niet om te zeggen dat je rekening moet houden met die mensen, maar dat je jezelf moet voorbereiden op erachter komen wie werkelijk altijd aan jouw kant heeft gestaan, en wie niet.
Ja, daar zal ik de komende tijd achter gaan komen. :)
Sunny schreef: 07 mar 2020, 06:17 Dat kan heel moeilijk zijn, maar uiteindelijk is het beter voor je eigen gezondheid.
Absoluut.
Sunny schreef: 07 mar 2020, 06:17 Zolang je maar een paar mensen om je heen hebt die met je meegaan in wat jij nodig hebt, overweeg om al diegenen die gekke of nare reacties hebben zo snel mogelijk te laten vallen. Geen contact voor meer dan een maand? Prima. Laat ze gaan. Sporadisch contact maar elke keer hebben ze vreselijke dingen te zeggen die je maar niet uit hun hoofd kan praten? Laat ze gaan. Blijven ze in contact, maar blijven ook dingen zeggen waar jij je oncomfortabel bij voelt en lijken het allemaal niet zo serieus te nemen? Laat ze onmiddellijk vallen als radioactief afval.
De 2 vriendinnen die ik sinds mijn coming-out niet meer heb gezien en waarbij de appjes steeds korter werden, heb ik nu 6-7 weken niet meer gezien of gesproken. Ik heb er een paar slapeloze nachten door gehad, dat geef ik toe, maar ik heb er ondertussen ook weer geen traan om gelaten. Ik was wel boos en verbaasd, maar heb het niet naar ze geuit. Simpelweg omdat ik het ze niet waard vind.
Sunny schreef: 07 mar 2020, 06:17 Veel sterkte :)
Dankjewel! :hbeat:
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Welke oneliners gebruik jij bij het horen van foute opmerkingen?

Bericht door DelicateFlower »

Irene_de_Vreede schreef: 08 mar 2020, 17:25
DelicateFlower schreef: 08 mar 2020, 17:16
Irene_de_Vreede schreef: 03 mar 2020, 19:55 Ik hou niet zo van oneliners, dus gebruik ze zelf ook niet. Mensen die de moeite waard zijn wil ik wel een beetje opvoeden, maar voor de rest interesseert het me maar matig.
Dus je hebt vrienden en familie wel een beetje opgevoed, ondanks de soms vervelende opmerkingen? :)
Een beetje, soms, nog niet veel vervelende opmerkingen gehad.
Gelukkig maar! :)