Nieuwe chat! Zie dit topic.

Nieuwe pronouns non binair

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Dante
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 nov 2018, 12:28
Gender: Non-binair

Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Dante »

Aangezien steeds meer non binaire mensen zichzelf laten horen en zien, ook hier op het forum, wordt het echt de hoogste tijd voor een prettige pronouns. Want wees eerlijk, het Engels they/them levert in het Nederlands nu niet echt een makkelijke omgangsvorm op. Grammaticaal gaat die niet lekker.

Ik prefereerde langere tijd “het” boven hij en zij vanwege het onzijdige gevoel maar kreeg weinig medewerking vanuit mijn omgeving vanwege het ding-karakter.

Welnu, introduceer ik met gender-diversiteit-genoegen:

Xij

Wat een mooi toepasselijk (x) woord!
Ik vind de combinatie van letters echt geweldig ( wordnerd...)

Vervoegingen:

Hij/zij/xij
Zijn/haar/xijn
Hem/haar/xaam

Wat vinden jullie ervan? Ik ben benieuwd of jullie er net zo enthousiast over zijn? Zo ja, spread the word.
Aanvullingen of andere ideeën zijn ook super welkom!

Met dank aan de Dudes; Chivan ( speciaal voor jou niet in alfabetische volgorde maar als eerste omdat je medebedenker bent), Aaron, Dennis, Jeroen, Julian, Robin en Stef.

Ik heb het ook in een gedichtje verwerkt dat ik in mijn dagboekje ( dat helemaal geen dagboek is geworden omdat ik er maar een paar berichten ooit in heb gezet) zal posten want een gedicht in een rubriek zetten met als titel “formaliteiten” druist tegen al mijn gevoelens in 😉

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwe pronounce non binair

Bericht door Eva »

Een zeer loffelijk streven, laat me daarover helder zijn. Ik hoop werkelijk dat dit weerklank vindt. Weerklank dan heel letterlijk😀
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Nieuwe pronounce non binair

Bericht door Hrafn »

Dat vind ik wel een mooie, ik ben zelf non-binair en gebruik nu hij/hem omdat ik de Nederlandse variant van they/them, hen/hun tenenkrommend vind, dat kan taalkundig in het Nederlands niet. They/them is taalkundig gezien wel juist alleen nogal archaïsch.
Omdat dit zelf uitgevonden pronouns zijn heb je dat probleem niet, ik word hier blij van! Ik weet alleen niet of ik het ga gebruiken, hij/hem werkt voor mij ook wel.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Nieuwe pronounce non binair

Bericht door Alice »

Er zijn ongeveer 20 - 25 genderdiversiteiten een gedeelte daarvan zou het prettig vinden om met een ander aanspreekvorm aan gesproken te worden. Hoe is dit te regelen, hoe weet men (ik) dat de gangbare hij/zij/gn vorm niet gewenst is door die persoon.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
AstroNoud
Berichten: 269
Lid geworden op: 17 aug 2017, 23:07
Gender: Trans FtM
Locatie: Gelderland

Re: Nieuwe pronounce non binair

Bericht door AstroNoud »

Alice schreef:Er zijn ongeveer 20 - 25 genderdiversiteiten een gedeelte daarvan zou het prettig vinden om met een ander aanspreekvorm aan gesproken te worden. Hoe is dit te regelen, hoe weet men (ik) dat de gangbare hij/zij/gn vorm niet gewenst is door die persoon.
Op de zelfde simpele manier als dat ik aangeef dat ik hij prefereer in plaats van haar. Door het aan te geven aan mensen met wie je veel contact hebt. Dan gaat het, hopelijk, vanzelf goed komen :)
I will not yield!
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Nieuwe pronounce non binair

Bericht door Alice »

Jeroen schreef: 28 jun 2020, 17:20
Alice schreef:Er zijn ongeveer 20 - 25 genderdiversiteiten een gedeelte daarvan zou het prettig vinden om met een ander aanspreekvorm aan gesproken te worden. Hoe is dit te regelen, hoe weet men (ik) dat de gangbare hij/zij/gn vorm niet gewenst is door die persoon.
Op de zelfde simpele manier als dat ik aangeef dat ik hij prefereer in plaats van haar. Door het aan te geven aan mensen met wie je veel contact hebt. Dan gaat het, hopelijk, vanzelf goed komen :)
Dit lijkt zo simpel maar het gaat meer om mensen die je niet kent.
Voorbeeld, brief aan Jantje Jansen aanhef op de brief Aan de heer, en gaat de inhoud van de brief in de hij stijl. Of andersom bij Petronella Pietersen, Aan mevrouw en de rest in zij stijl. Nu hebben zij beide een ander genderidentiteit dan hij/zij/gn zij kunnen zich beledigd voelen omdat ik niet in de voor hun passende aanspreek vorm gebruikte.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Nieuwe pronounce non binair

Bericht door Nate_0 »

Hrafn schreef: 28 jun 2020, 16:33 They/them is taalkundig gezien wel juist alleen nogal archaïsch.
Wacht, wat? Archaïsch? Nee hoor, helemaal niet. Het is over de eeuwen heen (sinds de vervanging van de daarvoor gebruikte hi(e)) met enige consistentie gebruikt voor enkelvoud neuter, hoewel het dan vaak om een persoon van onbekend gender of om een algemene situatie gaat. Specifieke personen werden daarentegen nooit aangesproken met een enkelvoud neuter, die connectie is nieuw.

Bovendien, in de richtlijnen van zowel MLA als APA citaties wordt "they/them" aangeraden wanneer het gender van de persoon die besproken wordt onbekend is. Er is een tijdje "he" voor gebruikt, maar zeker vanaf de jaren '80 wordt dat afgeraden.

Er heerst nog steeds een idee dat they/them ongrammaticaal is in het Engels, of niet hiervoor "bedoeld" is, maar er is dus niets op tegen--dat het archaïsch zou zijn was voor mij echter een nieuw argument tegen (tenzij je het als algemene opmerking bedoelde, haha).
Alice schreef: 28 jun 2020, 17:04 Er zijn ongeveer 20 - 25 genderdiversiteiten een gedeelte daarvan zou het prettig vinden om met een ander aanspreekvorm aan gesproken te worden. Hoe is dit te regelen, hoe weet men (ik) dat de gangbare hij/zij/gn vorm niet gewenst is door die persoon.
Waar haal je die 20-25 vandaan?

In ieder geval, ik ken een aantal enbies die bv buttons gebruiken, of gewoon zeggen "hey zou je met [insert pronoun] willen aanspreken?"

En aangezien je je toch moet inschrijven e.d. bij websites, zie ik niet in waarom het per se lastig zou zijn om voornaamwoorden aan te kunnen geven? Of wellicht binnen de gemeente, waar het prettig zou zijn om je voornaamwoorden te kunnen aanpassen ongeacht je geregistreerde gender. Anderzijds: met een vaste set neutrale voornaamwoorden haal je dit deel van het probleem weg. Het is in zekere zin immers nergens voor nodig om mensen "meneer" of "mevrouw" te noemen.
Dante schreef: 28 jun 2020, 16:02 Wat vinden jullie ervan? Ik ben benieuwd of jullie er net zo enthousiast over zijn? Zo ja, spread the word.
Aanvullingen of andere ideeën zijn ook super welkom!
Ik vind dit een beetje een lastige kwestie. Allereerst: ik vind het prima om de voornaamwoorden te gebruiken die iemand prefereert. Dat is geen enkel issue. Dus als dit voor jou goed voelt, ga er voor!

Anderzijds is/blijft dit een persoonlijke keuze. Niet iedereen die nonbinair is zal zich goed voelen bij deze specifieke set, o.a. omdat het buiten het normale taalgebruik van Nederlanders valt/het nieuwe en onbekende woorden zijn. Dat betekent ook automatisch dat er niet een directe emotionele connectie is tussen deze pronouns en een nonbinary identiteit, in tegenstelling tot een woord als "die" of "hun/hen" die al bestaan in een vergelijkbare context.

Dus: bewustwording en het uitdagen van de regels door je eigen pronouns te kiezen is dikke prima. Hopelijk betekent dat ook dat mensen meer gaan inzien dat persoonlijke voornaamwoorden linguïstische constructen zijn. Anderzijds zal het zo zijn dat een groep mensen zal weigeren om je voornaamwoorden te gebruiken omdat ze het als "niet grammaticaal" zien (wat in zekere zin onzin is; grammatica/taal verandert constant, het is zeker geen exacte wetenschap, en of je nu een al bestaand woord hercontextualiseert of een nieuw woord introduceert, het zal eerst vreemd klinken), of vreemd vinden, of het domweg niet snappen.

Ik denk dat het op het moment een kwestie is van... Doen waar jij je comfortabel bij voelt, geef dit aan als een optie bij andere enbies, maar zie het niet als een optie die voor iedereen die nonbinary is gaat werken (want die is er niet; dit is immers ook het geval in het Engels waar they/them een méér geaccepteerde variant is dan xe/xim of xe/xir of ... welke van de andere geopperde opties). Het veranderen van taal heeft tijd nodig, zeker als het om iets als voornaamwoorden gaat, wat er toch bij de meeste mensen behoorlijk "ingebakken" zit (en een lastige categorie is om te veranderen).
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Nieuwe pronounce non binair

Bericht door Alice »

Nate_0 schreef: 28 jun 2020, 18:24
Alice schreef: 28 jun 2020, 17:04 Er zijn ongeveer 20 - 25 genderdiversiteiten een gedeelte daarvan zou het prettig vinden om met een ander aanspreekvorm aan gesproken te worden. Hoe is dit te regelen, hoe weet men (ik) dat de gangbare hij/zij/gn vorm niet gewenst is door die persoon.
Waar haal je die 20-25 vandaan?

In ieder geval, ik ken een aantal enbies die bv buttons gebruiken,
of gewoon zeggen "hey zou je met [insert pronoun] willen aanspreken?"

Het veranderen van taal heeft tijd nodig, zeker als het om iets als voornaamwoorden gaat, wat er toch bij de meeste mensen behoorlijk "ingebakken" zit (en een lastige categorie is om te veranderen).
"Gentse Professor giet ons gender in de blender + boek info + lijstje 21 genderidentiteiten.", voor het gemak het aantal wat ruimer genomen je mist er soms een paar. Hoe hij (als auteur) zij (als uitgever) aan dit aantal komen ben ik niet nagegaan.
http://www.holebi.info/phpnews/kortnews ... s&id=18376
http://thepbhscloset.weebly.com/a-list- ... tions.html
en het kan nog erger
https://frontpage.fok.nl/weblog/793368/ ... e-300.html

Buttons gebruiken, een tijdje geleden (voor mijn tijd) werd met een brandijzer een merk op het voorhoofd ingebrand vandaag de dag zou er met een kosmetishe tatoeage je gender ID kunnen laten aanbrengen zodat er geen vergissingen gemaakt kunnen worden.
Mij met Hey aanspreken??? over beledigingen gesproken.

Zou het een idee zijn om meer kennis te nemen over hoe en wat andere Germaanse broeder/zuster/gender neutrale bevolkingen zich taalkundig opstellen in deze materie anders dan woorden te verminken/misplaatst gebruiken uit het Engels taalgebied?
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Dante
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 nov 2018, 12:28
Gender: Non-binair

Re: Nieuwe pronounce non binair

Bericht door Dante »

Thanks voor jullie reacties!

Ik zie dat ik het enige Engelse woord dat ik heb gebruikt 😉 verkeerd geschreven heb en dat ik dat niet meer kan veranderen 😤 ben geneigd om er nu een nieuw draadje te starten nu....

Ik snap de weerstand reacties. Formeel is het lastig in te voeren omdat je niet van te voren weet of iemand zo aangesproken wil worden, maar in wezen geldt dat nu ook al voor deze “groep” van mensen. Ik denk dan ook dat het aanvankelijk eerst in de spreektaal terecht moet komen, zoals de meeste nieuwe woorden vandaag de dag ook ontstaan uit de straattaal.

En aangezien een beter wereld bij jezelf begint, ga ik proberen het allereerst in mijn eigen omgeving in te voeren en wie weet...
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Nieuwe pronounce non binair

Bericht door Irene_de_Vreede »

Welk woord zou veranderd moeten worden in wat?
Irene