Hrafn schreef: 28 jun 2020, 16:33
They/them is taalkundig gezien wel juist alleen nogal archaïsch.
Wacht, wat? Archaïsch? Nee hoor, helemaal niet. Het is over de eeuwen heen (sinds de vervanging van de daarvoor gebruikte hi(e)) met enige consistentie gebruikt voor enkelvoud neuter, hoewel het dan vaak om een persoon van onbekend gender of om een algemene situatie gaat. Specifieke personen werden daarentegen nooit aangesproken met een enkelvoud neuter, die connectie is nieuw.
Bovendien, in de richtlijnen van zowel MLA als APA citaties wordt "they/them" aangeraden wanneer het gender van de persoon die besproken wordt onbekend is. Er is een tijdje "he" voor gebruikt, maar zeker vanaf de jaren '80 wordt dat afgeraden.
Er heerst nog steeds een idee dat they/them ongrammaticaal is in het Engels, of niet hiervoor "bedoeld" is, maar er is dus niets op tegen--dat het archaïsch zou zijn was voor mij echter een nieuw argument tegen (tenzij je het als algemene opmerking bedoelde, haha).
Alice schreef: 28 jun 2020, 17:04
Er zijn ongeveer 20 - 25 genderdiversiteiten een gedeelte daarvan zou het prettig vinden om met een ander aanspreekvorm aan gesproken te worden. Hoe is dit te regelen, hoe weet men (ik) dat de gangbare hij/zij/gn vorm niet gewenst is door die persoon.
Waar haal je die 20-25 vandaan?
In ieder geval, ik ken een aantal enbies die bv buttons gebruiken, of gewoon zeggen "hey zou je met [insert pronoun] willen aanspreken?"
En aangezien je je toch moet inschrijven e.d. bij websites, zie ik niet in waarom het per se lastig zou zijn om voornaamwoorden aan te kunnen geven? Of wellicht binnen de gemeente, waar het prettig zou zijn om je voornaamwoorden te kunnen aanpassen ongeacht je geregistreerde gender. Anderzijds: met een vaste set neutrale voornaamwoorden haal je dit deel van het probleem weg. Het is in zekere zin immers nergens voor nodig om mensen "meneer" of "mevrouw" te noemen.
Dante schreef: 28 jun 2020, 16:02
Wat vinden jullie ervan? Ik ben benieuwd of jullie er net zo enthousiast over zijn? Zo ja, spread the word.
Aanvullingen of andere ideeën zijn ook super welkom!
Ik vind dit een beetje een lastige kwestie. Allereerst: ik vind het prima om de voornaamwoorden te gebruiken die iemand prefereert. Dat is geen enkel issue. Dus als dit voor jou goed voelt, ga er voor!
Anderzijds is/blijft dit een persoonlijke keuze. Niet iedereen die nonbinair is zal zich goed voelen bij deze specifieke set, o.a. omdat het buiten het normale taalgebruik van Nederlanders valt/het nieuwe en onbekende woorden zijn. Dat betekent ook automatisch dat er niet een directe emotionele connectie is tussen deze pronouns en een nonbinary identiteit, in tegenstelling tot een woord als "die" of "hun/hen" die al bestaan in een vergelijkbare context.
Dus: bewustwording en het uitdagen van de regels door je eigen pronouns te kiezen is dikke prima. Hopelijk betekent dat ook dat mensen meer gaan inzien dat persoonlijke voornaamwoorden linguïstische constructen zijn. Anderzijds zal het zo zijn dat een groep mensen zal weigeren om je voornaamwoorden te gebruiken omdat ze het als "niet grammaticaal" zien (wat in zekere zin onzin is; grammatica/taal verandert constant, het is zeker geen exacte wetenschap, en of je nu een al bestaand woord hercontextualiseert of een nieuw woord introduceert, het zal eerst vreemd klinken), of vreemd vinden, of het domweg niet snappen.
Ik denk dat het op het moment een kwestie is van... Doen waar jij je comfortabel bij voelt, geef dit aan als een optie bij andere enbies, maar zie het niet als een optie die voor iedereen die nonbinary is gaat werken (want die is er niet; dit is immers ook het geval in het Engels waar they/them een méér geaccepteerde variant is dan xe/xim of xe/xir of ... welke van de andere geopperde opties). Het veranderen van taal heeft tijd nodig, zeker als het om iets als voornaamwoorden gaat, wat er toch bij de meeste mensen behoorlijk "ingebakken" zit (en een lastige categorie is om te veranderen).