Nieuwe pronouns non binair

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Eva »

De woorden 'hen' en 'hun' maken deel uit van mijn dagelijks taalgebruik, in de (voor mij) vertrouwde betekenis. Ze zouden voor mij en ongetwijfeld veel anderen van betekenis veranderen en dat vind ik moeilijk. Ik vond het idee om nieuwe woorden in te voeren daarom heel goed.
Ik kan niet goed beoordelen hoe de acceptatie van betekenisverandering versus nieuwe woorden door de grote(re) massa cis-mensen zal verlopen.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Anon20210626 »

Ik weet het niet.... Ik denk dat zoiets of gewoon ontstaat als er behoefte aan is maar het introduceren en heel erg bepleiten van de noodzaak zal alleen maar meer aversie kweken . De doorgedrukte noodzaak van genderneutrale toiletten is hiervan een mooi voorbeeld hoe iets kan terugslaan. Ik geloof niet dat iemand daar echt op zat te wachten .

De acceptatie van transgenders , die er wel is als het maar niet te dichtbij komt , heeft alleen maar te lijden .

Het ontstaat of vanzelf , of niet
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Danielle »

Renée schreef: 30 jun 2020, 10:57 De doorgedrukte noodzaak van genderneutrale toiletten is hiervan een mooi voorbeeld hoe iets kan terugslaan. Ik geloof niet dat iemand daar echt op zat te wacht en.
Hoi! Ik wacht al jaren op neutrale toiletten. Zoiets hoog tijd zijn dat die de norm worden (en dat penisbezitters worden opgevoed tot correct gebruik).

De noodzaak is er, het ontstaan van nieuw taalgebruik en woorden gebeurt hier letterlijk voor je ogen. Nieuwe woorden worden toegevoegd aan taal als er iemand ze begint te gebruiken, en ze voet aan de grond krijgen bij meer taalgebruikers. Als je dat ontkent ben je de ontwikkeling bewust aan het tegenwerken.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Dante
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 nov 2018, 12:28
Gender: Non-binair

Re: Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Dante »

Goed om te horen hoe divers er gedacht wordt.
En wat ik al eerder heb aangegeven, je weet nooit hoe een balletje opgooien uitpakt. Het blijft een kwestie van uitproberen en delen.
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Hrafn »

@Nate_0 ik vind they/them in het Engels dus juist wel kunnen omdat dat wel zo gebruikt is. Waarom ik dacht dat het archaïsch is komt doordat ik het als enkelvoud neuter in de tijd dat ik in de UK studeerde in de praktijk nooit ben tegengekomen maar wel in literatuur van langer geleden. Maar dat was in de jaren 90, vreemd genoeg ben ik het ook niet tegengekomen bij het vak 'women's writing' waar we toch feminist literary criticists bespraken.

Verder hou ik juist wel van archaïsch taalgebruik dus daar heb ik geen problemen mee. En taal is inderdaad onderhevig aan veranderingen maar met sommige dingen heb ik moeite zoals 'hen/hun' maar als iemand graag wil dat ik die pronouns gebruik dan doe ik dat. Als non-binary gebruik ik het voor mezelf niet omdat ik dat krom taalgebruik vind, dat is het enige. Wat iemand anders gebruikt respecteer is en zal ik ook zeker gebruiken als ik naar die persoon verwijs in een gesprek.
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Nate_0 »

Dante schreef: 30 jun 2020, 13:08 Goed om te horen hoe divers er gedacht wordt.
En wat ik al eerder heb aangegeven, je weet nooit hoe een balletje opgooien uitpakt. Het blijft een kwestie van uitproberen en delen.
Oh ja, dat zeker. Taalverandering duurt een tijdje, en ik wilde vooral aangeven dat jouw persoonlijke keuze tot pronouns wellicht niet tot een systemische verandering leidt maar zeker wel iets kan veranderen in het dénken van mensen, waardoor langzamerhand meer mensen over neutrale voornaamwoorden gaan nadenken en het normaliseert. Het zal sowieso een tijd duren voordat er een "stabiele" neutrale persoonsvorm ontstaat, gewoon omdat de maatschappij er op het moment nog niet aan gewend is, en verschillende mensen voorkeuren hebben voor verschillende persoonsvormen. Het synchroon bestaan van verschillende vormen is een natuurlijk verschijnsel, levert over het algemeen geen problemen op, en geeft iets aan over de flexibiliteit van taal en taalopvattingen onder mensen.
Hrafn schreef: 30 jun 2020, 13:24 @Nate_0 ik vind they/them in het Engels dus juist wel kunnen omdat dat wel zo gebruikt is. Waarom ik dacht dat het archaïsch is komt doordat ik het als enkelvoud neuter in de tijd dat ik in de UK studeerde in de praktijk nooit ben tegengekomen maar wel in literatuur van langer geleden. Maar dat was in de jaren 90, vreemd genoeg ben ik het ook niet tegengekomen bij het vak 'women's writing' waar we toch feminist literary criticists bespraken.

Verder hou ik juist wel van archaïsch taalgebruik dus daar heb ik geen problemen mee. En taal is inderdaad onderhevig aan veranderingen maar met sommige dingen heb ik moeite zoals 'hen/hun' maar als iemand graag wil dat ik die pronouns gebruik dan doe ik dat. Als non-binary gebruik ik het voor mezelf niet omdat ik dat krom taalgebruik vind, dat is het enige. Wat iemand anders gebruikt respecteer is en zal ik ook zeker gebruiken als ik naar die persoon verwijs in een gesprek.
Binnen women's writing zou ik het juist eerder niet verwachten? Daar is de vraag eerder "wat is vrouw" en wordt hoofdzakelijk zij/haar gebruikt omdat die critici wéten dat de referent een vrouw is (zeker in het materiaal van de jaren '90, Butler heeft Gender Trouble in 1990 gepubliceerd en daarmee de boel wel gerevolutioneerd, maar er was zeker destijds meer tegenspraak dan nu--hoewel TERFs ook vaak verouderde theorieën gebruiken die Butler's werk in de wind slaan).

Cixous, bijvoorbeeld, is met het idee van l'ecriture feminine gekomen waarbij haar stelling was dat taal patriarchaal is omdat het vooral mannen zijn geweest die door de eeuwen heen gepubliceerd zijn. Hoewel zij Frans is, zijn er ook een aantal Engelstalige scholars die hier op voortbouwen, o.a. doordat er een tijdje was tussen midden 19e/midden/late 20ste eeuw waarin geadviseerd werd hij/hem als neutrale vorm te nemen--met alle gevolgen van dien. Grote kans dat je dus inderdaad artikelen bent tegen gekomen waarin hij/hem of zij/haar werd gebruikt.

Dat stijlgidsen hij/hem adviseerden, of de keuzes die binnen literatuur werden gemaakt, betekenen echter niet dat het niet gebruikt werd (dankje wikipedia). Zeker in dagelijks gebruik is het nooit uit zwang geraakt bij het refereren naar een referent van wie het gender onbekend is.

Maar goed. Wat wel/niet grammaticaal voelt verschilt per persoon. Over het algemeen is het zinsgewijs makkelijker woorden te gebruiken die bestaan uit klanken die "gewoon" zijn binnen een taal (in tegenstelling tot een woord wat begint met "x" en daardoor lastiger uit te spreken kan zijn, en/of een "ks" klank die verwatert tot "s" waarbij je weer op een (bijna) identiek woord als "zij" komt--een risico dat je bij Jer's voorgestelde "dij" niet loopt). Het enige wat je daarom kunt doen IS experimenteren. Ik zeg tegen niemand dat je moet stoppen met het verzinnen van persoonlijke voornaamwoorden, alleen dat je je er op bedacht moet zijn dat wijdverspreide taalverandering een langdurig en complex proces is.

Uiteindelijk is het dus een "doe wat voor jou goed voelt", verspreid het zodat andere mensen het als optie gaan zien, maar onthoud dat het niet de enige mogelijkheid is. Ondertussen ga ik gewoon mijn best doen om de woorden te gebruiken die het individu kiest, maar omdat het nog niet in de taal zit weet ik niet of dat nog allemaal lukt wanneer ik dronken ben ;)
meerdere zakken met zaagsel
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Matijs »

Nou ja, ieder heeft een eigen mening/gevoel uiteraard. De één vindt X lelijk, de ander D. Dat zal altijd blijven, met elk woord.

@Sara Hoe zie je de vervoegingen dan? Hen/hun gaat? Als neerlandicus erger ik me daar weer aan. ;) Sowieso omdat die woorden voor het meervoud gelden, wat weer kan lijken alsof iemand een persoonlijksstoornis heeft. Daarnaast worden deze woorden niet als onderwerp in de zin gebruikt. En 'die' is dan weer een aanwijzend voornaamwoord..
###
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Anon20210626 »

Hun gaat / gaan

yeah

ik noem dat tokkietaal
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Sara »

@Chivan Waar ik naar verwees is wat TNN ook voorstelde. Je hoeft denk ik geen neerlandicus te zijn om te merken dat het een beetje wringt bij de genoemde voorbeelden:
Sacha stapt op hun fiets. Hen wil naar de stad fietsen. Waar Mila hen opwacht.

Dat lijkt me verder een universeel probleem, ook als je met hele nieuwe voornaamwoorden komt.

NB Dat wil uiteraard niet zeggen dat ik er iets op tegen heb, ik zou zelf voor zover mogelijk altijd de wensen van de persoon in kwestie respecteren.
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Matijs »

@Sara Klopt, daarvoor hoef je (hopelijk) geen neerlandicus te zijn. Ik bedoel meer dat het voor mij nogal pijnlijk in de oren klinkt, haha. '

En natuurlijk, elk nieuw woord zal wennen zijn. De nieuwe aanspreekvormen zullen wennen zijn. En niet iedereen zal het leuk vinden. Denk maar aan de NS die jaren geleden van 'Beste dames en heren' naar 'Beste reizigers' ging. Er zijn nog steeds mensen die het belachelijk vinden.

Maar inderdaad, als we mensen blij kunnen maken met nieuwe woorden waar ze zich beter bij voelen, waarom niet?
###
Plaats reactie