Nieuwe chat! Zie dit topic.

Nieuwe pronouns non binair

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Matijs »

Renée schreef: 30 jun 2020, 19:27 Hun gaat / gaan

yeah

ik noem dat tokkietaal
Hmm.. Tokkietaal niet. Het gaat om een landelijke veelvoorkomende grammaticale taalfout. Net zoals 'beter als mij'. Sommige mensen horen niet meer dat het fout is, omdat de fout normaal begint te worden. Dat kan.. Het zal best kunnen dat deze taalfout in de toekomst als juist beschouwd gaat worden.

Een voorbeeld hiervan is 'verzenden'. Inmiddels goed, maar het is eigenlijk een mix van 'versturen' en 'zenden'.
###
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Nate_0 »

"mijn" wordt ook langzaam aan vervangen door "me" en mijn sociolinguistiekdocent voorspelt ook dat "de/het" uiteindelijk verandert naar enkel "de" (in welk geval "het" allicht appetijtelijker wordt voor enbies? 🤔)
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Irene_de_Vreede »

Nate_0 schreef: 30 jun 2020, 20:07 "mijn" wordt ook langzaam aan vervangen door "me" en mijn sociolinguistiekdocent voorspelt ook dat "de/het" uiteindelijk verandert naar enkel "de" (in welk geval "het" allicht appetijtelijker wordt voor enbies? 🤔)
Ik mag toch hopen van niet. Ik zie het vaak tegenwoordig en ik neem de schrijvers/schrijfsters bij voorbaat al niet meer serieus.
Irene
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Matijs »

Nate_0 schreef: 30 jun 2020, 20:07 "mijn" wordt ook langzaam aan vervangen door "me" en mijn sociolinguistiekdocent voorspelt ook dat "de/het" uiteindelijk verandert naar enkel "de" (in welk geval "het" allicht appetijtelijker wordt voor enbies? 🤔)
Het eerste hoop ik niet. Het tweede zou fijn zijn, maar als dat gebeurt, gaat dat nog jaaaaren duren. Vermoedelijk maken wij dat niet meer mee. Al zou het zo fijn zijn.
###
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Nate_0 »

Ik bedoel, we gebruiken ook geen den/der meer, dat is inmiddels vervangen door "de." De taal"regels" die we gebruiken zijn immers constructen op dezelfde manier dat gender dat ook is. Het heeft allemaal zijn nut, zijn plaats, en is/blijft tegelijkertijd aan verandering onderhevig. Het strict voorschrijven van taalregels is, vanuit linguistisch perspectief, nergens voor nodig op het moment dat het zn nut verliest. Zolang men elkaar verstaat, is taal effectief en goed zoals het is. Inclusief dingen die als "fout" gerekend worden vanuit prescriptivistisch oogpunt.

EDIT: Wederom, dat betekent dus dat er zéér zeker een gebrek is aan genderneutrale persoonlijke voornaamwoorden, omdat de communicatie daar op het moment op stuk loopt.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Hielke »

Wat is er mis met die/diens/die?

Als in:
hij/zij/die
zijn/haar/diens
hem/haar/die

Ik weet dat die en diens oorspronkelijk alleen voor mannen gebruikt werden, maar in de praktijk worden ze regelmatig als onzijdig gebruikt
(zie evt https://onzetaal.nl/taaladvies/de-vrouw ... ar-dochter)
Dat mensen het gebruiken vind ik persoonlijk belangrijker dan hoe het heel officieel hoort.
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Danielle »

Renée schreef: 30 jun 2020, 19:27 Hun gaat / gaan

yeah

ik noem dat tokkietaal
Voor iemand die zulke opmerkingen over andermans taalgebruik maakt, vind ik jouw gebrek aan en verkeerd gebruik van interpunctie stuitend.
Hielke schreef: 30 jun 2020, 23:03 Wat is er mis met die/diens/die?

Als in:
hij/zij/die
zijn/haar/diens
hem/haar/die

Ik weet dat die en diens oorspronkelijk alleen voor mannen gebruikt werden, maar in de praktijk worden ze regelmatig als onzijdig gebruikt
(zie evt https://onzetaal.nl/taaladvies/de-vrouw ... ar-dochter)
Dat mensen het gebruiken vind ik persoonlijk belangrijker dan hoe het heel officieel hoort.
Ik mix die/diens met hen/hun. Dat geeft beter lopende zinnen voor mijn grammaticaal gevoel. "Hen loopt daar met diens hond."
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Sara »

In de niet geheel hypothetische situatie dat iemand op dit forum kiest voor hen/hun als hun voornaamwoorden, is het misschien ook niet zo fijn dat anderen dit aanduiden als 'tokkietaal', maar goed, vrijheid van meningsuiting en soms is het ergens niet op ingaan de meest productieve optie.
Dante
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 nov 2018, 12:28
Gender: Non-binair

Re: Nieuwe pronouns non binair

Bericht door Dante »

Hielke schreef: 30 jun 2020, 23:03 Wat is er mis met die/diens/die?

Als in:
hij/zij/die
zijn/haar/diens
hem/haar/die

Ik weet dat die en diens oorspronkelijk alleen voor mannen gebruikt werden, maar in de praktijk worden ze regelmatig als onzijdig gebruikt
(zie evt https://onzetaal.nl/taaladvies/de-vrouw ... ar-dochter)
Dat mensen het gebruiken vind ik persoonlijk belangrijker dan hoe het heel officieel hoort.
Ik vind persoonlijk deze aanspreekvorm ook niet superlekker lopen in zinnen. En net zoals bij "het" (waar ik zelf geen probleem mee heb) vinden veel mensen "die" ook niet super persoonlijk heb ik gemerkt. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

Ik vind overigens de optie van Dij ook een fijne. Ik vind de letter D ook een mooie letter namelijk :D