Nieuwe chat! Zie dit topic.

Geslacht op identiteitskaart

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Geslacht op identiteitskaart

Bericht door Jannet V »

Lise schreef: 04 jul 2020, 22:33
Jannet V schreef: 04 jul 2020, 18:36 Snap je? Laat mij die V, juist voor dit soort gebeurtenissen!
Is dat ene geïsoleerde unieke geval waarbij je zelf ook niet precies snapt wat er echt fout is gegaan nou echt een argument waarom heel Nederland met een identiteitskaart mét geslacht zou moeten blijven lopen, terwijl elke expert zegt dat het niet nodig is en het in een buurland ook prima werkt zonder?
Het was mijn "geïsoleerde unieke geval" en dus mijn rugzak. Dank voor je medeleven. Het siert je.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Geslacht op identiteitskaart

Bericht door Lise »

Jannet V schreef: 04 jul 2020, 23:30 Het was mijn "geïsoleerde unieke geval" en dus mijn rugzak. Dank voor je medeleven. Het siert je.
Ik kan dat gebrek aan medeleven denk ik wel terugkaatsen als ik denk aan de vele transmensen die nog niet zo ver zijn als jij en rondlopen met een identiteitsbewijs (ID of paspoort) op zak waar een verkeerd geslacht op staat. En dat allemaal voor een geval waarbij ik nog steeds niet snap waarom je niet gewoon had kunnen zeggen "Meneer Vos? Nee hoor, het is mevrouw". Maar ik was er niet bij.

Anyway, ik ben blij met deze aanpassing. De mensen die dat niet zijn hebben hun paspoort nog met de kennelijk zo gewenste geslachtsaanduiding. Voor iedereen een optie, iedereen tevreden, toch?
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: Geslacht op identiteitskaart

Bericht door eew »

Het punt daar is wel dat het grootste probleem waar ik nu tegenaan loop mijn voornamen zijn. Die ene letter is echt niets vergeleken met twee niet kloppende namen. Dus het voordeel dat dit heeft is beperkt, het nadeel is alleen nog beperkter.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Geslacht op identiteitskaart

Bericht door Jannet V »

Lise schreef: 05 jul 2020, 00:04
Jannet V schreef: 04 jul 2020, 23:30 Het was mijn "geïsoleerde unieke geval" en dus mijn rugzak. Dank voor je medeleven. Het siert je.
Ik kan dat gebrek aan medeleven denk ik wel terugkaatsen als ik denk aan de vele transmensen die nog niet zo ver zijn als jij en rondlopen met een identiteitsbewijs (ID of paspoort) op zak waar een verkeerd geslacht op staat. En dat allemaal voor een geval waarbij ik nog steeds niet snap waarom je niet gewoon had kunnen zeggen "Meneer Vos? Nee hoor, het is mevrouw". Maar ik was er niet bij.

Anyway, ik ben blij met deze aanpassing. De mensen die dat niet zijn hebben hun paspoort nog met de kennelijk zo gewenste geslachtsaanduiding. Voor iedereen een optie, iedereen tevreden, toch?
Nee, je was er niet bij...
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Geslacht op identiteitskaart

Bericht door Citizen Erased »

eew schreef: 05 jul 2020, 00:09 Het punt daar is wel dat het grootste probleem waar ik nu tegenaan loop mijn voornamen zijn.
Ding-dong, we hebben een winnaar. Als jij 'Dirk' heet op je paperassen hoeft daar echt geen M of V vermeld te worden; het is vrij duidelijk hoe de vork in de steel zit. Dit is het zoveelste progressieve pyhrrus-overwinninkje en transgenders zijn andermaal de useful idiots. Eerst jarenlang strijden om van een M een V te maken of omgekeerd, daarna weer jarenlang steggelen om een X te kunnen registreren. En nu met hetzelfde aplomb stellen dat het eigenlijk geen reet uitmaakt en een irrelevante vermelding is. Kostelijk, echt.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Geslacht op identiteitskaart

Bericht door Emma »

Nee, helaas, helemaal irrelevant is het niet. In veel gevallen maakte het voor mij het verschil tussen aangeschreven worden als 'meneer Laurijssens' of 'mevrouw Laurijssens'. Tuurlijk blijven die voornamen tot je de geboorteakte hebt kunnen wijzigen en levert dat zat shit op. Maar je voornaam kun je makkelijker aanpassen, je roepnaam kan heel anders zijn dan wat er in de papieren staat, en die roepnaam wordt best vaak als officiële naam geaccepteerd. Dat is veel makkelijker als er geen aanduiding op je id kaart staat dan wanneer dat wel zo is.

En ik heb een Chantal gekend die eigenlijk Dirkje Geertuida Maria heette omdat haar vader bij de geboorteaangifte te nerveus en te bezopen was om de naam te herinnenen die hij met Chantal's moeder had uitgekozen, en toen maar de namen van zijn moeder of oma had opgegeven. Die fout bleek niet meer te corrigeren.

Instanties die je officiele voornamen willen weten schrijven je in de regel aan met je voorletters en niet met je officiele voornamen. En dan hebben ze, als je tenminste geen non-binary bent, het mevrouw of meneer vast goed.

En over doelen: een overheid die niet op basis van een verplichte letter vertelt hoe mensen zich horen te voelen of gedragen is beter dan een overheid die dat wel doet. Dat is een groot doel dat je niet in één keer kunt bereiken. Het kunnen veranderen van die registratie en een extra optie zijn daarin tussenstappen die aantonen dat het systeem wringt. Het hebben van een bevolkingsadministratie wordt in sommige landen al een te grote inbreuk op de privacy geacht, neem de VS of het VK. Misschien zijn we helemaal zonder wel beter af...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Geslacht op identiteitskaart

Bericht door Sara »

Als ik het goed begrijp, gaat het hier meer om een layoutwijziging van de ID-kaart ter voorbereiding van iets wat eigenlijk een veel grotere impact heeft, namelijk het schrappen van geslachtsregistratie uit de BRP (en ik zeg hier 'geslacht' i.p.v. gender omdat de BRP dat ook doet). Persoonlijk ben ik een voorstander van het schrappen, niet vanwege mijn eigen identiteit, maar omdat ik vind dat de overheid alleen gegevens moet bewaren die nodig zijn voor het uitvoeren van hun taken. Geslacht hoort daar in mijn ogen niet echt bij en zo zijn er in het verleden wel meer gegevens uit de BRP (en voorgangers) geschrapt.

Ik kan me voorstellen dat met name transpersonen waarde hechten aan een 'officiële' erkenning van hun identiteit d.m.v. een m of een v ergens op een document, maar eerlijk gezegd denk ik dat je bij de BRP aan het verkeerde adres bent. De overheid schrijft niet (meer) voor wat een man of een vrouw is, maar neemt dit gegeven over bij de aangifte (of bij een wijziging). Ze staan verder dus niet garant voor de juistheid van deze informatie. Dat is natuurlijk de hele basis van het feit dat we het kunnen wijzigen.

Wat betreft de ID-kaart had men ook een andere beslissing kunnen nemen. Niet alles wat op je ID-kaart (of in je paspoort) staat, komt uit de BRP: je lengte staat bijvoorbeeld ook op je ID-kaart, maar wordt voor zover ik weet nergens vastgelegd. Zoiets kunnen ze natuurlijk ook doen voor geslacht.
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Geslacht op identiteitskaart

Bericht door Irisaperture »

Zelf ben ik alleen maar ongelooflijk bang voor nog meer dom gekutklooi door medewerkers die met computersystemen werken die door absolute nitwits ontworpen zijn en nooit hebben nagedacht over identieke tweelingen.
Ik ben er een van een identieke tweeling en mijn ervaringen met organisaties die te stom zijn om na te denken dat het niet werkt om gegevens op te slaan onder geboortedatum en achternaam omdat deze in mijn geval niet-uniek zijn zijn helaas nogal talrijk.
En dat zou niet per se erg zijn als een organisatie er maar naar handelt als er iets fout gaat, in plaats van (zoals nu eigenlijk altijd het geval is geweest) "Dat kan niet" te roepen zodra ik of mijn broer aangaf dat er een fout is gemaakt.
Mijn broer heeft eenmaal mijn foto op zijn paspoort gekregen, en hoewel dat overduidelijk een teken was dat de gemeente een computersysteem gebruikt dat de gebruiker ervan teveel vrijheid geeft als het gaat om het werken met gegevens die soms niet uniek zijn (en daardoor dus dit soort fouten toestaat, min of meer) in plaats van ALLEEN het BSN, was de reactie vanuit de gemeente onmiddellijk "Dat dat niet kan, want de gegevens zijn goed ingevoerd."
(Toen ik dan ook mijn naam en geslacht ging laten wijzigen heb ik dan ook wel 4 keer gevraagd of men de juiste persoon voor zich had)

En Sara, ga er maar uit dat je lengte in de chip op je pas staat, en in de chip van je paspoort.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Geslacht op identiteitskaart

Bericht door Sara »

Irisaperture schreef: 26 sep 2020, 17:03 En Sara, ga er maar uit dat je lengte in de chip op je pas staat, en in de chip van je paspoort.
Het ging erom dat die gegevens (voor zover ik weet) niet in de BRP staan.