Brief aan school en ouders

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
carolienolsen
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 aug 2014, 19:52
Gender: Man

Brief aan school en ouders

Bericht door carolienolsen »

Hallo,

Inmiddels weten steeds meer mensen van mijn wens om eindelijk als mezelf te gaan leven.
Familie vrienden collega's maar mijn kinderen weten het nog niet 5jaar en 7 jaar.
Voor dat ik het hun ga vertellen wil ik dat hun school en de ouders het ook weten zodat hun goed opgevangen kunnen worden mocht er een keer wat voor vallen op school, eventueel dat de andere ouders het hun kinderen vertellen doormiddel van een brief met als bedoeling dat het bespreekbaar word en de pesterijen tot een minimum worden beperkt.
Dit moet wel een sterke brief zijn en nu ben ik taalkundig niet de beste en vraag ik mij af of iemand hier zo een soort brief heeft die ik mag gebruiken.
Alvast bedankt :hbeat:
Ik heb het wel in mij het moet er alleen uitkomen
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Brief aan school en ouders

Bericht door Anon20210626 »

Ik zou het in een persoonlijk gesprek met school doen en dan eventueel samen met de leerkrachten zo'n brief opstellen . Ik heb die brief niet geschreven maar in het gesprek was overweldigend .

Maar goed mijn kinderen waren 9 en 11 en die had ik het heel kort daarvoor met spoed moeten vertellen , zonder voorbereiding aangezien ik op dat moment al een ' local trending topic 'was.
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
carolienolsen
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 aug 2014, 19:52
Gender: Man

Re: Brief aan school en ouders

Bericht door carolienolsen »

Ik vind een brief ook een fijne houvast voor als je vastloopt bijvoorbeeld en doormiddel van een brief vergeet ik geen dingen en kan ik het beter voorbereiden over nadenken
Ik heb het wel in mij het moet er alleen uitkomen
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Brief aan school en ouders

Bericht door Sander »

Mijn zoontje was 9 toen ik het hem vertelde. Hij was na mijn ex de eerste die het wist. Dat leek mij het eerlijkst naar hem toe.
Hij wilde graag zelf bepalen wanneer de schoolomgeving het mocht weten. Dat vond ik prima, maar de leerkrachten moesten het wel weten.

Had al wel van te voren een afspraak gemaakt met zijn 2 leerkrachten voor school. Deze reageerden heel fijn.

Een paar dagen later wilde hij het toch ineens aan de klas vertellen. Op zijn manier. Heeft zelf een presentatie gehouden en de voorbereiding gedaan. Het was behoorlijk emotioneel voor hem en werd gelukkig geholpen door zijn meester. Super cool.
Hij is er niet 1 x om geplaagd of gepest, alle ouders reageerden vervolgens ook super tof. Hij werd bedolven onder complimentjes, steun en begrip van alle kanten. Zelfs de bullenbakjes en pestkoppen zijn er nog nooit negatief over geweest.

Hij heeft een filmpje gebruikt van het Klokhuis over gender. Heel begrijpelijk voor basisschoolleerlingen.

https://youtu.be/yasRXV4Qymc
carolienolsen
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 aug 2014, 19:52
Gender: Man

Re: Brief aan school en ouders

Bericht door carolienolsen »

Wat fijn om te horen dat het zo goed is verlopen dat geeft mij vertrouwen! Ik ben vroeger zelf gepest daarom heb ik er een angst voor dat het hun ook zal gebeuren.
Ik heb het wel in mij het moet er alleen uitkomen
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Brief aan school en ouders

Bericht door Anon20210626 »

Mijn dochter vroeg mij korte tijd later of ze er een spreekbeurt over mocht houden Dat is niet gebeurd maar enkele dagen latter is het ter sprake gekomen tijdens een les (HVA) . Eris nog lang nagepraat over die les waarin ze heel uitgebreid haar verhaal heeft gedaan , aan een ademloos luisterend publiek . Ze is zelfs op veel vragen ingegaan . Beiden zijn er nooit om gepest . Daar is extra op gelet

De leraren hebben me dat later ook verteld, ze hoefden bijna niet bij te sturen .

De diepe band met juf Trudy was daarna onbreekbaar tot het goede mens een jaar later kwam te overlijden . We zullen haar nooit vergeten
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
carolienolsen
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 aug 2014, 19:52
Gender: Man

Re: Brief aan school en ouders

Bericht door carolienolsen »

Wat een bijzonder fijn gevoel moet dat zijn geweest! En wat vervelend dat het zo afliep.
Ik heb het wel in mij het moet er alleen uitkomen
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Brief aan school en ouders

Bericht door Brownie »

Misschien heb je er niks aan, maar dit is hoe ik het heb aangepakt. Zelf heb ik het besproken met de schoolbegeleider vanuit het ouder-kind team en met Check in coaching om een plan van aanpak voor mezelf te bedenken. Vervolgens heb ik het samen met mijn ex en haar man aan de kinderen verteld.

De dag voor dat weekend had ik hun leerkrachten al ingelicht. De belangrijkste boodschap was dat ze op de hoogte waren voor het geval mijn kids in de klas behoefte kregen om erover te praten. En dat ze me alles mochten vragen, liever dat dan dat ze gaan gissen en invullen. Ik kreeg hele positieve reacties en ze bleven beiden confidentieel :) De directie weet nog steeds van niks en dat vind ik prima zo.

En je moet je bedenken dat bij kids de tijd veel trager verloopt dan bij ons, die van mij hebben vaak na een week al hulp nodig om zich het vorig weekend nog te herinneren. Dus als je nu met een groot verhaal komt en er gebeurt de komende maanden weinig zichtbaars...

Mijn proces gaat heel traag en ben ik niet opeens een extravagant roze-jurken-type geworden, dus verandert er in de praktijk voor de omgeving niet zo (snel) heel veel. Daarom hebben mijn kids tot nu toe nog geen behoefte gehad om het verder in de omgeving te vertellen. Oh ja, ik had het ook besproken met mijn toenmalige psycholoog (Bas Fels) en die vond ook dat het voor kinderen helemaal niet nodig is om het groot te maken.

Ik probeer hun behoeften goed in de gaten te houden, en zodra ze dat willen beginnen we bij het bijpraten van de vriendjes en hun de ouders, zodat die ook weer met mij kunnen terugkoppelen wanneer er vanuit die vriendjes vragen komen. Van anderen lees en hoor ik inderdaad vaak dat ze in de klas kwamen om persoonlijk te vertellen. Dan wordt je voor de kindjes uit de klas namelijk heel toegankelijk voor als ze met vragen zitten. En meestal blijken ze je dan toch wel erg leuk te vinden. Maar dan moet je wel je verhaal aardig op orde hebben en heel simpel kunnen uitleggen, en ik ben benieuwd of dat in deze fase van je leven al zo is? Het duurde bij mij in ieder geval even voordat ik de juiste woorden had. Daarbij kom ik sowiso dagelijks in de klas, dus ik kreeg al vaak leuke gesprekjes over nagellak enzo.

Voor mij en mijn kids was een brief of spreekbeurt of ouderles allemaal iets te 'groot'. Dus misschien heb je helemaal niks aan mijn verhaal :) Volg vooral je gevoel.
carolienolsen
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 aug 2014, 19:52
Gender: Man

Re: Brief aan school en ouders

Bericht door carolienolsen »

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Op het moment speelt er even heel wat anders en kan niet helemaal lekker nadenken.
Ik lees later je reactie nog even terug fijn weekend!
Ik heb het wel in mij het moet er alleen uitkomen
carolienolsen
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 aug 2014, 19:52
Gender: Man

Re: Brief aan school en ouders

Bericht door carolienolsen »

Nou we hebben het de kinderen verteld de jongste reageerde heel leuk, de oudste heeft er toch wel wat moeite dat andere kindjes het weten.
We hebben afgesproken dat als hij er aan toe is het te vertellen we het dan doen.
Ik heb de leerkrachten wel laten weten van de situatie maar gevraagd of ze dit stil kunnen houden tot de oudste er over begint.
De leerkrachten hebben een brief gekregen dat mocht het zover zijn ze de brief ter ondersteuning kunnen gebruiken voor de klas.
Verder gaan we deze week in gesprek met de leerkrachten.
Iedereen bedankt voor de reacties!

Hier de brief

Hallo allemaal,

Hier een bericht van de vader van T en B . Ik wil jullie iets vertellen. T en B weten het natuurlijk al maar voor hun is het misschien niet zo makkelijk om uit te leggen, daarom dat ik het via een brief aan jullie zelf wil doen. 

Zoals jullie weten ben ik de papa maar eigenlijk voel ik mij niet zo. Ik wil veel liever een vrouw zijn en gelukkig kan de dokter mij daarbij helpen. Dat betekent dat ik over een tijdje bijvoorbeeld geen jongens kleren meer zal dragen en ook geen baard meer zal hebben. Dit is natuurlijk best wel een verandering, dus jullie moeten daar vast even aan wennen. T en B waarschijnlijk zelf ook.

Verder veranderd er voor jullie niets. Jullie zijn natuurlijk nog steeds altijd welkom om op de boerderij te komen spelen met de jongens, dat vinden wij hartstikke gezellig. Daarnaast zou het heel fijn zijn als jullie T & B een beetje kunnen steunen hierbij, want daar zijn vriendjes voor toch? Als jullie er wat over willen vragen of willen weten, dan mag dat natuurlijk altijd.

Groetjes van V
Ik heb het wel in mij het moet er alleen uitkomen
Plaats reactie