Nieuwe chat! Zie dit topic.

Gebruik Androgel of Nebido

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Petra1988
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2018, 19:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Zuid-Holland

Gebruik Androgel of Nebido

Bericht door Petra1988 »

Hoi lezer,

Via een vriend wil ik graag het volgende vragen, ik hoor graag jullie ervaringen in het gebruik van AndroGel en Nebido...

Via Endocrinoloog is hem aangeraden om van Nebido af te gaan naar Androgel, dit omdat Nebido bij hem te hoge waarden afgeeft, wat natuurlijk niet fijn is, de endocrinoloog wil hem adviseren over te gaan naar Androgel.
Hij twijelt eraan omdat je met Androgel elke dag moet bijhouden en als je het even vergeet, dan duurt het weer even tot alles weer op orde is, wat de testosteronwaarde betreft, in zijn lichaam. En dat is voor hem ook geen fijne gedachte. Nebido hoef je maar elk 3 maanden (12-14) weken te laten innemen via prik bij huisarts.

Ik ben benieuwd wat de ervaring is bij jullie? De nebidogebruikers / Androgelgebruikers?
Of zijn er onder jullie ook mensen die van nebido overgegaan zijn naar Androgel?
Of iets anders?

Graag kijk ik uit naar jullie bericht :-)
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Gebruik Androgel of Nebido

Bericht door Nate_0 »

Ik ben nooit geswitcht en gebruik vanaf het begin Androgel (want minder hormoonfluctuatie). Een keer vergeten is verder ook niet een gigantisch probleem ofzo, bij Nebido zit je immers ook al met fluctuaties. Ik smeer iedere ochtend na het opstaan en het zit er bij mij goed in qua ritme; ik denk er niet echt meer over na, het is gewoon onderdeel van mijn dag. Daardoor vergeet ik het zelden. Ik had eerst zakjes en nu een pompje, wat beter bevalt omdat de formule iets anders is (wat dikker) maar in principe is het een beetje alsof je desinfectiegel op je armen smeert (en zo ruikt het ook een beetje). Het is dus ook zo droog. In principe smeer je het op je bovenarmen of op je buik. Ik smeer het dus voordat ik me aankleed, dan vergeet ik het ook niet (want shirtloos = geen gel gesmeerd).

Daar moet ik wel ook een kanttekening bij zetten. Androgel is een prima middel en ik ben er zelf tevreden mee. Het makkelijker aanpassen van de dosis en het vermijden van lange-termijn fluctuaties zijn voor mij de hoofdredenen dat ik dit gebruik. Aan de andere kant is het zo dat je in principe 4 uur niet mag douchen/zwemmen want dan was je het er weer af. Bovendien is de gel een beetje overdraagbaar; daar bedoel ik mee dat wanneer je kinderen of een partner hebt, je even op moet passen met waar je het smeert zodat het niet in contact komt met ze.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Gebruik Androgel of Nebido

Bericht door Jer158 »

Ik ben een paar keer geswitcht van Androgel naar Nebido en vice versa om diverse redenen. Zit nu bijna 4 jaar aan de testo waarvan minstens 3 jaar Nebido.

Wat Nate zegt over de praktische kant van Androgel, en Androgel is idd veeeeel makkelijker dosis aanpassen. Mijn Nebido dosis is net aangepast (frequentie van 12 naar 11 weken), en het genderteam zegt doodleuk "stuur ons je bloedtests na 3 injecties" (want dan is het pas enigszins gestabiliseerd), maar dan zijn we weer bijna een jaar verder. Ik ben nog nooit echt stabiel geweest op Nebido, terwijl ik mijn bloedtests op Androgel altijd bijna identitiek waren.

De testolevels op Androgel zijn pas na een dag of 3-4 "vergeten" terug bij af. Een enkele dag missen, een keer laat zijn, een keer te vroeg douchen, dat maakt allemaal niet zo veel uit zolang het niet structureel is. Je bouwt een spiegel op in je bloed, namelijk, over meerdere dagen.

Je vraagt je misschien af waarom ik dan toch aan de Nebido blijf, haha. Dat heeft alles te maken met vergeetachtigheid en uberhaupt al moeite hebben met vaak genoeg douchen en dagelijkse taken. Ja, het is heel makkelijk om eens in de 3 maanden naar de huisarts te gaan. Wat ook helpt, is dat ik nu wat verder in mijn transitie ben en er geen moeite meer mee heb als mijn testolevels een keer laag zijn. Ik heb toch al jaren geen veranderingen meer gezien, dus het maakt weinig uit (voor mij)
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Gebruik Androgel of Nebido

Bericht door Nate_0 »

Nog even ter aanvulling van mijn eigen post en die van Jer. In principe kan die vriend van je dus altijd ook gewoon Androgel gaan proberen, en bevalt het niet weer terug switchen naar de Nebido.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Petra1988
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2018, 19:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Zuid-Holland

Re: Gebruik Androgel of Nebido

Bericht door Petra1988 »

Nate_0 schreef: 24 feb 2021, 13:17 Nog even ter aanvulling van mijn eigen post en die van Jer. In principe kan die vriend van je dus altijd ook gewoon Androgel gaan proberen, en bevalt het niet weer terug switchen naar de Nebido.
Dank je wel voor de tip :-)
Gebruikersavatar
Petra1988
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2018, 19:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Zuid-Holland

Re: Gebruik Androgel of Nebido

Bericht door Petra1988 »

Jer158 schreef: 24 feb 2021, 12:44 Ik ben een paar keer geswitcht van Androgel naar Nebido en vice versa om diverse redenen. Zit nu bijna 4 jaar aan de testo waarvan minstens 3 jaar Nebido.

Wat Nate zegt over de praktische kant van Androgel, en Androgel is idd veeeeel makkelijker dosis aanpassen. Mijn Nebido dosis is net aangepast (frequentie van 12 naar 11 weken), en het genderteam zegt doodleuk "stuur ons je bloedtests na 3 injecties" (want dan is het pas enigszins gestabiliseerd), maar dan zijn we weer bijna een jaar verder. Ik ben nog nooit echt stabiel geweest op Nebido, terwijl ik mijn bloedtests op Androgel altijd bijna identitiek waren.

De testolevels op Androgel zijn pas na een dag of 3-4 "vergeten" terug bij af. Een enkele dag missen, een keer laat zijn, een keer te vroeg douchen, dat maakt allemaal niet zo veel uit zolang het niet structureel is. Je bouwt een spiegel op in je bloed, namelijk, over meerdere dagen.

Je vraagt je misschien af waarom ik dan toch aan de Nebido blijf, haha. Dat heeft alles te maken met vergeetachtigheid en uberhaupt al moeite hebben met vaak genoeg douchen en dagelijkse taken. Ja, het is heel makkelijk om eens in de 3 maanden naar de huisarts te gaan. Wat ook helpt, is dat ik nu wat verder in mijn transitie ben en er geen moeite meer mee heb als mijn testolevels een keer laag zijn. Ik heb toch al jaren geen veranderingen meer gezien, dus het maakt weinig uit (voor mij)
Dank je wel voor de tip!
Wat je zegt inderdaad, die vergeetachtigheid, dat heeft hij ook erg. Dan is het wel vervelend.
En die 3 maanden termijn (elk drie maanden laten prikken, hoe hoog is de spiegel bij jou?? Het mag tussen 15 en 30 (zeg maar) zijn, begrijp ik.
Normaal rond 15 is normaal maar 30?? Dat is best wel hoog...

Ben benieuwd!!
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Gebruik Androgel of Nebido

Bericht door Jer158 »

Petra1988 schreef: 28 feb 2021, 17:31Dank je wel voor de tip!
Wat je zegt inderdaad, die vergeetachtigheid, dat heeft hij ook erg. Dan is het wel vervelend.
En die 3 maanden termijn (elk drie maanden laten prikken, hoe hoog is de spiegel bij jou?? Het mag tussen 15 en 30 (zeg maar) zijn, begrijp ik.
Normaal rond 15 is normaal maar 30?? Dat is best wel hoog...

Ben benieuwd!!
In principe hoor je met Nebido vlak voor je volgende injectie te laten prikken (helaas gebeurt dat niet altijd). Dan moeten je levels ongeveer "gemiddeld" zijn. Mijn kliniek houdt 15-20 aan, maar er zijn er ook die 15 (of zelfs lager) als max hanteren. Met Nebido piekt je niveau na 1 week, waarna het gestaag daalt voor de rest van de cyclus. 30 zou je eventueel kunnen bereiken in die eerste twee weken, maar die meting is vrij nutteloos; de meeste tijd is de testo (aanzienlijk) lager.

Dit is wat het volgens de fabrikant hoort te doen:

Afbeelding

Daar zie je ook dat je een spiegel opbouwt: het patroon bij de 13e injectie is anders (hoger) dan bij de eerste. Dit is ook waarom de fabrikant aanraadt om de tweede injectie al na 6 weken te zetten ipv 12 (eenmalig dus, nummer 3 wel 12 weken na nummer 2), omdat je anders maandenlang met te lage testo loopt.

Ik zat de eerste paar tests op 17-18 ergens in de "stabiele periode" van de cyclus, precies volgens het boekje. Helaas zat ik de laatste keer nog maar op 7.1. :lol: Dat komt wrsch ook doordat de laatste 2 injecties allebei pas na 15 weken waren ipv 12. Ik moet nu dus even terug naar 11 weken. Wat die 11 weken doen weet ik vervolgens over een jaar, want die verandering toont zich niet direct in een hogere spiegel. (Ik had ook een keer een heel rare - veel te hoge - piekmeting, dus het zou ook kunnen dat ik de testo te snel opneem/verbrand, met een te hoge piek en een te laag dal, maar daarnaar kijken zou een volgende stap zijn als het aanpassen van de injectiefrequentie niet werkt.)
Hung her from the branches of a mango tree
Bas123
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 feb 2015, 11:07
Gender: Trans FtM

Re: Gebruik Androgel of Nebido

Bericht door Bas123 »

Momenteel krijg ik Nebido eens in de 8 weken.
Hoop dat dit beter werkt. Kan orgametril er misschien eindelijk na jaren eens af....
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 sep 2015, 17:56
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Gebruik Androgel of Nebido

Bericht door Jacob »

Sustanon elke 2-3 weken is ook een optie. Zelf gebruik ik Androgel dus kan daar verder niets over zeggen.
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Gebruik Androgel of Nebido

Bericht door KeepzD »

Sustanon is van de 3 vormen de meest variabele. Snelle pieken en dalen. De endo's geven vaak de voorkeur aan ofwel gel, ofwel nebido vanwege de stabielere waardes.
Forever myself