Puur_Zeehond_Marter schreef:... typische homogedrag, met veelvuldige korte seksuele contacten met sterk wisselende (mogelijk HIV besmette) partners, gaan vertonen.
Dit snap ik niet helemaal. Ik ken heel wat homoseksuele mensen en sterk wisselende contacten zie ik onder hen niet meer dan onder heteroseksuelen. De gedachte dat een homoseksueel mens een grotere kans heeft op HIV-seropositiviteit is ook twijfelachtig, maar dat is teveel off-topic nu.
De homostellen die jij (Eva) en ik kennen leven mogelijk een leven dat vergelijkbaar is met dat van elkaar liefhebbende heterostellen. Maar in de grote dagbladen lees je toch echt af en toe over min of meer duistere ontmoetingsplaatsen, waar bepaalde groepen homomannen elkaar opzoeken om korte onbetaalde seks te hebben met mannen, die zij nauwelijks zien, laat staan goed kennen.
Na het lezen van het laatste berichtje van Danielle ben ik op de site van Sanquin :
http://www.sanquin.nl/bloed-geven/mag-ik-bloed-geven/" target="_blank gaan kijken. Daar blijken bezoek aan gevaarlijke gebieden in het Buitenland en een verhoogde kans op seropositiviteit inzake het HIV virus de enige algemene uitsluitingen te zijn voor het mogelijk tijdelijk niet mogen afstaan van bloed.
Je vindt daar geen enkele uitsluiting op basis van transgender zijn en zelfs niet op basis van het gebruik van hormonen. Maar ik weet, dat zelfs een enkel aspirientje, gedurende de nacht voorafgaande aan een bloeddonatie, reden is om dat bloed uitsluitend nog voor bewerking naar bloedplasma te gebruiken. Ik kan mij niet voorstellen dat men dan een regelmatig bijv. androcur gebruikend persoon zondermeer bloed zal laten geven.
Ik denk, dat men algemene uitsluitingen zo min mogelijk wil hanteren en naar buiten brengen. Zij prefereren om dat zoveel mogelijk in individuele gesprekken, tussen een arts van de betrokken locale bloedbank en de betrokken persoon eerst te onderzoeken en pas daarna een (al dan niet standaard-) beslissing te nemen.