Huisarts,GenderGP en VUMC. Dit begint ingewikkeld te worden.

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Frederieke
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Huisarts,GenderGP en VUMC. Dit begint ingewikkeld te worden.

Bericht door Frederieke »

Als aanvulling hierop: ik vind trouwens dat je huisarts ontzettend zorgvuldig en netjes is geweest, en dat hij je zo goed mogelijk verder wil helpen - op dat ene punt na - valt wat mij betreft alleen maar te prijzen. En dat mag wat mij betreft ook gerust gezegd worden.
Lise

Bericht door Lise »

Frederieke schreef: 08 jan 2022, 09:54 Hi Emily,

Ik heb lang zitten twijfelen over mijn antwoord, maar op basis van mijn persoonlijke ervaringen zou ik je adviseren om niet naar een online apotheek te gaan. Het invoeren van medicijnen op deze manier is namelijk illegaal en het kan dus zijn dat je pakket in beslag wordt genomen en je daar een bericht van krijgt.
Een online apotheek is niet per se een illegale apotheek. Er zijn in Nederland online apotheken die gewoon keurig op recept werken, en waarbij je je pakketje legaal krijgt thuisgestuurd. Omdat Emily gewoon een geldig recept heeft, denk ik dat ze daarop doelt.
EmilyFara

Bericht door EmilyFara »

Sophie88 schreef: 07 jan 2022, 23:22 Als hij zo enthousiast is over GenderGP zou hij het je ook gewoon kunnen voorschrijven. Waarom in alles steunen en dit achterwege laten?
Vanwege het aandringen van de VUMC. Ik weet niet precies wat ze tegen heb gezegd hebben, maar zou kunnen zijn dat ze op ethiek gedrukt hebben of misschien op juridische aansprakelijkheid voor iets waar je als arts niet aansprakelijk voor wil zijn.

Frederieke schreef: 08 jan 2022, 09:54 [...]
Ik heb lang zitten twijfelen over mijn antwoord, maar op basis van mijn persoonlijke ervaringen zou ik je adviseren om niet naar een online apotheek te gaan. Het invoeren van medicijnen op deze manier is namelijk illegaal en het kan dus zijn dat je pakket in beslag wordt genomen en je daar een bericht van krijgt. En je weet gewoon niet wat de kwaliteit is van de medicijnen die toegestuurd worden. En als laatste worden online medicijnen volgens mij niet vergoed door je verzekeraar. Dus als je aan een papieren recept kan komen, waarmee je gewoon naar je eigen apotheek kunt, dan zou ik daar de grote voorkeur aan geven. Al kost het misschien meer, maar een herhaalrecept is zoveel makkelijker.
Nee, GenderGP ius een Europees geregistreerd medische kliniek. Ze kunnen dus gewoon recepten voorschrijven en doorsturen naar een apotheek in Europa. Deze stuurt het dan binnen Europa en dan is het niet illegaal. Mijn recept zal nu waarschijnlijk ook niet vergoed worden omdat er geen psychologische indicatie is voor gender dysphorie.
Frederieke schreef: 08 jan 2022, 09:54 Als toevoeging mijn persoonlijke ervaring: als newbie was ik ooit zo naïef om niet alles na te vragen (dus wat mij betreft applaus voor jou) en had ik gelezen dat finasteride kan helpen tegen mannelijke kaalheid. In plaats van naar mijn huisarts te gaan heb ik het via internet besteld, en ja wel, is het in beslag genomen. Daarna is het opnieuw verstuurd, en wel aangekomen. Deze medicijnen heb ik echter nooit ingenomen, in plaats daarvan heb ik nog eens nagedacht en alsnog de huisarts opgebeld. Ze nam contact op met ons lokale ziekenhuis en in overleg kreeg ik alles gewoon netjes voorgeschreven. Mijn conclusie was toen: nooit meer doen!
[...]
Bedankt! Maar ik ben ook dom geweest. Ik heb een paar maanden geleden (vlak voor ik me inschreef bij GenderGP) hormonen besteld over het internet. Leek op een Europese instelling, bleek in Hong Kong te zitten, en dat was ook in beslag genomen. Boze brief gekregen van PostNL. Maar er zijn meer wegen naar Rome, en ik ben erg koppig!
Frederieke schreef: 08 jan 2022, 09:56 Als aanvulling hierop: ik vind trouwens dat je huisarts ontzettend zorgvuldig en netjes is geweest, en dat hij je zo goed mogelijk verder wil helpen - op dat ene punt na - valt wat mij betreft alleen maar te prijzen. En dat mag wat mij betreft ook gerust gezegd worden.
Ja, ik ben er ook heel blij mee. Kan me voorstellen dat hij juridisch niet verantwoordelijk wil zijn. Ik neem hem dat niet kwalijk. En zo komen we er nog.
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
Brownie

Bericht door Brownie »

Lijkt me dat je een fijne huisarts hebt @EmilyFara. Zou ik zeker betrokken blijven houden wat betreft bloedwaarden controles etc. Heel jammer dat AUMC de eerstelijnszorg zo blijft afhouden, het lijkt er immers op dat er in jouw geval geen duidelijke redenen zijn om naar eerst naar een endote moeten voor HT. Het had AUMC gesiert als ze de arts hadden gevraagd dit wel te doen: het zou hen immers ontlasten. Ik ben heel benieuwd hoe het voor jou afloopt.

Wat je overigens ook nog zou kunnen doen, is je HA vragen of deze wel zou meewerken als je -for the time being, dus tot je terecht kan bij AUMC- enkel testoblokkers zou willen. Oftewel, chemische castratie. Dan heb je niet meer de T (wat ik begreep is dat je primaire wens) maar zijn er ook geen onomkeerbare gevolgen.

Wat betreft de kosten voor stemtherapie en permanent ontharen: dit kan je in principe declareren bij je verzekeraar op basis van een verwijzing van de huisarts. Een diagnose is daarbij niet nodig. Maar goed, dat is de theorie.
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

Brownie schreef: 12 jan 2022, 13:44

Wat betreft de kosten voor stemtherapie en permanent ontharen: dit kan je in principe declareren bij je verzekeraar op basis van een verwijzing van de huisarts. Een diagnose is daarbij niet nodig. Maar goed, dat is de theorie.
Voor wat betreft logopedie klopt dat, voor permanente ontharing niet.
Irene
Annabel

Bericht door Annabel »

Brownie schreef: 12 jan 2022, 13:44 Wat je overigens ook nog zou kunnen doen, is je HA vragen of deze wel zou meewerken als je -for the time being, dus tot je terecht kan bij AUMC- enkel testoblokkers zou willen. Oftewel, chemische castratie. Dan heb je niet meer de T (wat ik begreep is dat je primaire wens) maar zijn er ook geen onomkeerbare gevolgen.
Wel een kantlijn dat je hierbij moet oppassen dat je botdichtheid niet te hard achteruit gaat. De oestrogenen nemen (een deel) over wat de testosteron deed voor je botdichtheid namelijk.
EmilyFara

Bericht door EmilyFara »

Brownie schreef: 12 jan 2022, 13:44 Lijkt me dat je een fijne huisarts hebt @EmilyFara. Zou ik zeker betrokken blijven houden wat betreft bloedwaarden controles etc. Heel jammer dat AUMC de eerstelijnszorg zo blijft afhouden, het lijkt er immers op dat er in jouw geval geen duidelijke redenen zijn om naar eerst naar een endote moeten voor HT. Het had AUMC gesiert als ze de arts hadden gevraagd dit wel te doen: het zou hen immers ontlasten. Ik ben heel benieuwd hoe het voor jou afloopt.

Wat je overigens ook nog zou kunnen doen, is je HA vragen of deze wel zou meewerken als je -for the time being, dus tot je terecht kan bij AUMC- enkel testoblokkers zou willen. Oftewel, chemische castratie. Dan heb je niet meer de T (wat ik begreep is dat je primaire wens) maar zijn er ook geen onomkeerbare gevolgen.

Hele fijne huisarts, ben er zeer blij mee. Maar hij heeft duidelijk gemaakt dat hij het op aanraden van het VU niet gaat voorschrijven. Wat het VU letterlijk gezegd heeft weet ik niet, misschien bangmakerij. Kan me voorstellen dat hij met zijn beperkte kennis in die onderwerp hier niet zo mee verder durft, vooral niet met oog dat ALS er iets fout gaat dat hij er door naar de tuchtraad gesleept kan worden. Ik kan het me goed voorstellen en ga het onderwerp niet verder drukken, sterker nog, als ik alle verantwoordelijkheid zelf op me neem door het via GenderGP te doen staat die volledig achter me. En dat is goed genoeg. Maar inderdaad, was beter geweest als de VU wat flexibeler was. Want ze weten dat ik een geldig recept heb van GenderGP, dus waarom blokkeren ze dan toegang tot Nederlandse hulp? Willen ze niet dat ik goed geholpen word? Aangezien ze GenderGP niet vertrouwen? Dat snap ik niet helemaal.

Logopedie loop ik al maanden bij en dat gaat heel goed, was effe bang dat ze vandaag ging zeggen dat het de laatste afspraak was omdat het zo goed gaat. OEPS!
Ontharing, weet ik niet hoe dat werkt. Ik weet van DSW dat ze niet kijken naar diagnoses omdat zij geen diagnoses hebben van klanten. Die mogen zij niet krijgen wegens de privacy wet. Het enige waar zij naar kijken bij declareren is of het formulier goed ingevuld is. Maar ik heb het nog niet geprobeerd.
EmilyFara

Bericht door EmilyFara »

Updatje, eergisteren recept van GenderGP binnen gekregen, gelijk naar de ziekenhuis apotheek gegaan om op te halen, ze moesten het bestellen. Dus gisteren opgehaald en die middag gelijk begonnen met HRT. Zo blij!
Frederieke

Bericht door Frederieke »

Gefeliciteerd, hopelijk blijft het goed bevallen!
Ben wel benieuwd wat ze hebben voorgeschreven, of dat een beetje in de lijn is met wat mij is voorgeschreven.

Groetjes, Frederieke.
EmilyFara

Bericht door EmilyFara »

Frederieke schreef: 21 jan 2022, 17:36 Gefeliciteerd, hopelijk blijft het goed bevallen!
Ben wel benieuwd wat ze hebben voorgeschreven, of dat een beetje in de lijn is met wat mij is voorgeschreven.

Groetjes, Frederieke.
3 pompjes Oestrogel 's ochtends en een pufje Synarel 's ochtends en 's avonds. Synarel is belachelijk duur en ik betwijfel of het wel werkt. Het brand in m'n neus en daardoor gaat m'n neus slijm aanmaken. Ik ben bang dat dat het weg spoelt.