Nieuwe chat! Zie dit topic.

Die wachttijden zijn echt niet normaal

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Zara
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jun 2020, 09:00
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Zij/haar/hen/hun
Locatie: Dordrecht

Re: Die wachttijden zijn echt niet normaal

Bericht door Zara »

Verkaasd schreef: 13 jan 2022, 21:32 Nu nog zien dat ze me serieus nemen omdat ik nonbinair ben als ik bij het VU/radboud aankom.
Deze voel ik ontzettend, ik ben zelf genderfluid, zie het zelf als 80% vrouw, 20% man. Maar nu heb ik over anderhalf week mijn intake bij UMCG maar ben ontzettend bang dat ze me hierdoor niet serieus gaan nemen, het feit dat je je al ‘moet bewijzen’ dat je vrouw genoeg bent, vriendin van me die bij dezelfde psycholoog zat had mij zelfs het advies gegeven een jurk enz aan te trekken (terwijl ik daar principieel tegen ben, want dan kleed ik me alsnog zoals cis-mensen dat willen, en niet of ik dat wil die dag). Hoe gaan ze dan om met non-binaire personen?
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Die wachttijden zijn echt niet normaal

Bericht door Frederieke »

Zara schreef: 26 mar 2022, 08:05 Deze voel ik ontzettend, ik ben zelf genderfluid, zie het zelf als 80% vrouw, 20% man. Maar nu heb ik over anderhalf week mijn intake bij UMCG maar ben ontzettend bang dat ze me hierdoor niet serieus gaan nemen, het feit dat je je al ‘moet bewijzen’ dat je vrouw genoeg bent, vriendin van me die bij dezelfde psycholoog zat had mij zelfs het advies gegeven een jurk enz aan te trekken (terwijl ik daar principieel tegen ben, want dan kleed ik me alsnog zoals cis-mensen dat willen, en niet of ik dat wil die dag). Hoe gaan ze dan om met non-binaire personen?
Beste Zara,

Maak je niet al te druk en voel vooral *niet* de druk om je zo voor te doen als je niet bent.
Alleen eerlijkheid tegenover jezelf, anderen en ook de medewerkers van het UMCG gaan je helpen.

Groetjes,
Frederieke.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Die wachttijden zijn echt niet normaal

Bericht door Irene_de_Vreede »

Zara schreef: 26 mar 2022, 08:05
Verkaasd schreef: 13 jan 2022, 21:32 Nu nog zien dat ze me serieus nemen omdat ik nonbinair ben als ik bij het VU/radboud aankom.
Deze voel ik ontzettend, ik ben zelf genderfluid, zie het zelf als 80% vrouw, 20% man. Maar nu heb ik over anderhalf week mijn intake bij UMCG maar ben ontzettend bang dat ze me hierdoor niet serieus gaan nemen, het feit dat je je al ‘moet bewijzen’ dat je vrouw genoeg bent, vriendin van me die bij dezelfde psycholoog zat had mij zelfs het advies gegeven een jurk enz aan te trekken (terwijl ik daar principieel tegen ben, want dan kleed ik me alsnog zoals cis-mensen dat willen, en niet of ik dat wil die dag). Hoe gaan ze dan om met non-binaire personen?
Het is geen feit dat je moet bewijzen dat je vrouw genoeg bent. Je hoeft wat dat betreft helemaal niets te bewijzen en als je graag een jurk aantrekt trek je een jurk aan en als je liever een spijkerbroek en een trui aan hebt ook prima, daar zit echt helemaal niemand mee. Het Non-binaire deel is voor iedereen nog relatief nieuw en voor veel mensen lastig te begrijpen, maar professionals zullen daar professioneel mee omgaan. Ik geloof niet dat je je heel veel zorgen hoeft te maken dat ze je niet serieus gaan nemen.
Irene
Gebruikersavatar
Marijntje
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2017, 23:32
Gender: Trans MtF

Re: Die wachttijden zijn echt niet normaal

Bericht door Marijntje »

Zara schreef: 26 mar 2022, 08:05
Verkaasd schreef: 13 jan 2022, 21:32 Nu nog zien dat ze me serieus nemen omdat ik nonbinair ben als ik bij het VU/radboud aankom.
[...] Maar nu heb ik over anderhalf week mijn intake bij UMCG maar ben ontzettend bang dat ze me hierdoor niet serieus gaan nemen,[...]
Toen ik twee/drie jaar geleden daar binnen kwam en praatte met de psychologe kreeg ik niet de indruk dat daar nou op gelet werd. Wél op hoe duidelijk mijn verhaal en geschiedenis was.
Gebruikersavatar
Nikkie
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 apr 2021, 15:47
Gender: Trans MtF

Re: Die wachttijden zijn echt niet normaal

Bericht door Nikkie »

Heb sinds een tijdje weer even op de pagina van UMCG gekeken en ze hebben een verandering doorgevoerd bij de intake wachttijden.
Afbeelding

Dus als ik dit nu goed zie zijn ze eindelijk bezig met het inlopen op de wachttijden!!
Zelfs de meest ingewikkelde puzzel bestaat uit stukjes
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Die wachttijden zijn echt niet normaal

Bericht door Frederieke »

Dat klinkt in elk geval veelbelovend, in de zin dat er wat lijkt te gebeuren.

Ik ben zelf ingeschreven bij het Radboud UMC en probeer daar een afspraak te krijgen met de poli plastische chirurgie. "De order is aangemaakt, maar verwacht de komende weken geen afspraak". Het lijkt waarachtig wel alsof ons hele ziekenhuis stelsel is vastgelopen.
Gebruikersavatar
Nikkie
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 apr 2021, 15:47
Gender: Trans MtF

Re: Die wachttijden zijn echt niet normaal

Bericht door Nikkie »

Frederieke schreef: 21 apr 2022, 16:45 Dat klinkt in elk geval veelbelovend, in de zin dat er wat lijkt te gebeuren.

Ik ben zelf ingeschreven bij het Radboud UMC en probeer daar een afspraak te krijgen met de poli plastische chirurgie. "De order is aangemaakt, maar verwacht de komende weken geen afspraak". Het lijkt waarachtig wel alsof ons hele ziekenhuis stelsel is vastgelopen.
Ik denk dat dat nog de naweeën van de corona periode zijn. Met een beetje geluk ben ik dit jaar nog aan de beurt voor de intake, als deze trend zo door zet natuurlijk. fingers crossed :)

Maar jij heb wel flink de vaart er in zitten Frederieke! Ik hoop dat je zo snel mogelijk de uitnodiging krijgt.
Zelfs de meest ingewikkelde puzzel bestaat uit stukjes
Gebruikersavatar
Oliver
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jun 2017, 22:53
Gender: Trans FtM
Locatie: groningen

Re: Die wachttijden zijn echt niet normaal

Bericht door Oliver »

de intake gesprek ging goed,flinke opluchting dat ik eindelijk verder kan gaan i.v.p. stil staan, 21 juni wordt de 3de gesprek
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Die wachttijden zijn echt niet normaal

Bericht door Brownie »

SuzanneLemm schreef: 15 feb 2022, 21:34
Brownie schreef: 27 jan 2022, 19:04
SuzanneLemm schreef: 17 jan 2022, 22:29 Hierna lijst met psychologen die genderdysfoor mogen vaststellen. Dan kun je in ieder geval al een naamswijziging doorvoeren
https://www.bigregister.nl/registratie/ ... ansgenders
Nee staan niet op die lijst omdat ze kunnen diagnostiseren voor de medische zaken: zij staan erop omdat zij een verklaring voor de juridische zaken mogen afgeven.
Dat zeg ik !
Nee jij zei dat ze genderdysforie kunnen vaststellen. Maar dat is niet nodig voor juridische zaken, enkel voor medische zaken. Bovendien is zenderdysforie een DSM-5 classificatie, en daarom niet vast te stellen door de artsen op die lijst (en wel door alle psychologen die niet op die lijst staan). Helaas, want er is nu al 4 jaar een ICD-11 classificatie genderincongnuentie, maar dat terzijde.
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Die wachttijden zijn echt niet normaal

Bericht door Brownie »

Irene_de_Vreede schreef: 26 mar 2022, 11:21 Het is geen feit dat je moet bewijzen dat je vrouw genoeg bent. Je hoeft wat dat betreft helemaal niets te bewijzen en als je graag een jurk aantrekt trek je een jurk aan en als je liever een spijkerbroek en een trui aan hebt ook prima, daar zit echt helemaal niemand mee. Het Non-binaire deel is voor iedereen nog relatief nieuw en voor veel mensen lastig te begrijpen, maar professionals zullen daar professioneel mee omgaan. Ik geloof niet dat je je heel veel zorgen hoeft te maken dat ze je niet serieus gaan nemen.
Eens. Het gaat om je zelf-identiteit. Staat ook duidelijk in de ICD-11 dat dit niet hoeft te blijken uit uitingen. Sterker: gender-variant gedrag is geen reden voor de classificatie genderincongruentie.