Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
noahh
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 nov 2021, 14:00
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door noahh »

Zelf heb ik op het moment ook een naam die het zelfde begint als mijn oude naam en ik vind het wel fijn maar omdat het een neutrale naam is zit ik toch te denken om het te veranderen. De mensen die mijn nieuwe naam gebruiken, deden het aan het begin wel fout maar het gaat nu meestal wel goed! Maar je moet eigenlijk vooral doen waar jij je fijn bij voelt en niet andere mensen.
1 maart: Aanmelding PsyTrans
19 mei: Intake PsyTrans
25 juli: Aanmelding / eerste consult GenderGP
13 september: Consult Dr. van Loenen
15 september: Start T via GenderGP
21 oktober: Second opinion
20 maart: Mastectomie van Loenen
Gebruikersavatar
Yvonne
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 mei 2022, 01:21
Gender: Intersekse vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door Yvonne »

Misschien is het wel makkelijker om een naam te kiezen die lijkt op je geboorte (roep)naam, of het verstandiger is... das denk ik echt een persoonlijke mening. Ik heb het zelf niet gedaan, niet alleen omdat ik alle mogelijke variaties niet vond passen, ook vooral omdat ik jùist iets anders wilde kiezen. Anders omdat ik anders wordt en ook omdat ik niet dezelfde naam-afkorting wil blijven horen. Voor mijn geboortenamen en daamee voorletter ga ik wel op de praktische tour, Ik kies iets dat ik passend vind en passend is in de tijd dat ik geboren ben.
Technisch gezien kan je ook een achternaam kiezen, ik overweeg het wel maar de jury is er nog niet uit.
100% Myself 🌈 💟
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door _sanne_ »

Mijn naam lijkt in de verste verte niet op mijn deadname. Van het horen of lezen van mijn deadname wordt ik gewoon onpasselijk dus dat is maar goed ook. Het was ook niet echt mogelijk mijn deadname te feminiseren oid omdat het een Germaanse naam is waar simpelweg niets feminien aan is.

Ik heb wel een poging gedaan om eerst te kijken naar een naam met zelfde beginletter als mijn deadname maar niets sprak mij aan. Vanaf het moment dat ik “Sanne” hoorde wist ik dat dat mijn naam was…
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3660
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Voorletter hetzelfde houden kan wel voordelen hebben. Ik had laatst een akkefietje met mijn hypotheek, omdat op mijn tegenrekening de voorletters niet meer klopten met mijn paspoort.
Irene
Gebruikersavatar
SandraS
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 mei 2022, 21:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door SandraS »

Sommigen vragen hun ouders wat hun naam geweest zou zijn als ze met het andere geslacht geboren zouden zijn, dan kun je nog steeds je ouders de schuld geven :P Bij mij vond ik het een hele lelijke naam, en gelukkig mijn moeder tegenwoordig ook.

De vrouwelijke variant van mijn naam (Sandra) had ik ook een slechte associatie mee, dus ik zocht ook eerst wat anders. Ik heb ooit een foto van mezelf door FaceApp gehaald en toen vond ik dat de persoon in die foto Jenny heette. Echter, na een half jaar Jenny te hebben gebruikt vond ik dat toch meer de naam van de ge-FaceApp-te persoon, en niet van mijzelf. En ik begon de associaties van mijn gegeven naam te missen. Gezien ik verder geen hekel heb aan mijn gegeven naam, en ik me niet door de persoon met de slechte associatie wilde laten leiden, heb ik besloten toch maar voor Sandra te gaan. Maar ik luister nog steeds naar Jenny :D

Verder denk ik dat ik mijn tweede naam wel wil veranderen, en daarmee mijn voorletters. Ik ben naar mijn opa vernoemd, maar ik wil liever naar mijn oma vernoemd worden, omdat ik daar toch betere associaties mee heb. En daarnaast overweeg ik nog of ik Jennifer er nog voor of achter wil plakken.
Do one thing every day that scares you! —Mary Schmich
  • 2021-05-29 - Mijn ei gebarsten
  • 2022-01-12 - Ingeschreven bij De Vaart
  • 2022-05-19 - Intake De Vaart Zwolle
  • 2022-10-10 - Start behandeling De Vaart (Almere)
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1349
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door Marije »

Mijn tweede naam is ook Jennifer. Ik vind dat echt een super stoere naam. Ik heb mijn initialen hetzelfde gelaten. Achteraf denk ik wel eens dat het leuk zou zijn geweest om een derde naam toe te voegen, bijvoorbeeld inderdaad die van een oma. Er komt in een korte periode veel op je af en het valt niet mee om overal snel in te schakelen.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Lidi
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 jul 2016, 11:38
Gender: Vrouw
Locatie: Dreischor

Re: Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door Lidi »

Mijn oude, dead name deed me teveel herinneren aan een niet zo fijne jeugd. Dus ben ik helemaal omgegaan met naam en initialen. En omdat het toch kon zijn mijn voornaam en initialen hetzelfde. Dus mijn naam is Lidi en de initialen L. I. D. I. Op bijvoorbeeld een bankpas of rijbewijs staat mijn naam gelijk aan initiaal. Soms geeft dat wat verwarring als alles uitgespeld moet worden. De keuze? Ik heb gezocht naar een persoon die mij vrolijk maakte, serieus was, een beetje gestoord soms maar wel zeer sociaal en open. Die persoon heb ik benaderd en gevraagd of ik haar naam mocht gebruiken. Dat heeft geresulteerd in een mooie vriendschap.
Me, myself and present I
Don
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 mei 2022, 01:35
Gender: Trans FtM

Re: Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door Don »

Mijn oude naam was Dominique, maar al van jongs af aan wilde ik Don genoemd worden. Ik heb kort Sebastiaan overwogen omdat mijn ouders me zo hadden willen noemen, maar ik vond dat gewoon niet passen. Ik vond het wel erg fijn dat mijn naam met dezelfde letter begon.

Mijn man heeft zelf niet de keuze gemaakt, in zijn familie is het normaal vernoemd te worden naar een ander familielid. Hij zou worden vernoemd naar zijn oom dus dat is het ook geworden. En zijn naam past hem goed 😅
Senna
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 apr 2022, 09:44
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Brabant

Re: Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door Senna »

Als ik als meisje was geboren, dan hadden mijn ouders mij Michelle genoemd. Dat vind ik een mooie naam.
Om mijn initialen niet te wijzigen (wat lastig is om verschillende redenen), heb ik nu voor nu zelf voor Senna gekozen. Mijn jongensnaam begint namelijk ook met een S maar misschien wil ik mijzelf later wel Michelle noemen. Ook omdat meerdere mensen Senna een lelijke naam vinden :lol:
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door MichelleB »

Senna schreef: 25 mei 2022, 11:39 Als ik als meisje was geboren, dan hadden mijn ouders mij Michelle genoemd. Dat vind ik een mooie naam.
Om mijn initialen niet te wijzigen (wat lastig is om verschillende redenen), heb ik nu voor nu zelf voor Senna gekozen. Mijn jongensnaam begint namelijk ook met een S maar misschien wil ik mijzelf later wel Michelle noemen. Ook omdat meerdere mensen Senna een lelijke naam vinden :lol:
Geheel onpartijdig wil ik zeggen dat "Michelle" wel echt een bijzonder mooie naam is ;)
-Life is a work in progress-