Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Pas ik nou in een hokje of niet?
FAtham
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jan 2013, 10:02
Gender: Trans FtM
Locatie: Rotterdam

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door FAtham »

Veronica schreef:Ik probeer zelf ook mensen waarvan ik het niet zeker ben aan te spreken zonder de geslacht te benadrukken, sterker nog in de loop der jaren spreek ik bijna alle mensen neutraal aan.
Dat doe ik eigenlijk ook, alleen als ik iemand beter ken en weet dat ze liever zij of hij wil dan ga ik daarop over. Bij sommigen gaat dat automatisch, iemand die zich als MTF voorstelt is altijd mevrouw natuurlijk en andersom.

Het boeit me eigenlijk echt niet wat iemand is en ik welk hokje die zich in wil delen. Vandaar dat ik ook panseksueel ben als geaardheid. Er zijn natuurlijk wel typische mannen- en vrouwendingen, zo is onze maatschappij nu eenmaal maar als iemand daarin fluïde is, so what? Ik zie het hele probleem niet.

Misschien moeten we al die genderstromingen lekker uit het raam smijten en ons mens noemen? :P
KarenTS
Berichten: 681
Lid geworden op: 17 apr 2012, 16:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door KarenTS »

Amen to that! alhoewel ik zelf gewoon n bisexuele pre-op trans vrouw ben :)
JoshTheMustHave
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jun 2013, 20:45
Gender: Onzeker

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door JoshTheMustHave »

Ik snap dit gevoel zo goed... Jammer genoeg eigenlijk, want ik raak er aardig van in de war.
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door Simão »

LisaM schreef: 04 sep 2013, 12:02
Gevoel is redelijk makkelijk te verschuiven, maar je lichaam doet je wel elke keer even aan de werkelijkheid herinneren. :roll:
En toch weerhoudt je lichaam je er niet echt van om je te uiten als het een of het ander. Dat is een idee dat je sociaal hebt aangeleerd, zo van een man ziet er zo uit en een vrouw zo.
Hoe een ander jou ziet, heeft feitelijk niks te maken met wie je bent. Je lichaam is uiteindelijk maar een omhulsel en je kunt het versieren naar smaak. Dat je wellicht met opgetrokken wenkbrauwen of opmerkingen te maken krijgt is ook nog steeds HUN visie (ook aangeleerd) en daar hoef je je natuurlijk niks van aan te trekken.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Wim
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 jul 2021, 18:20
Gender: Anders
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door Wim »

Maar het niks aantrekken van anderen is wel eens moeilijk.
Ik weet dat ik uiterlijk nooit een vrouw zal zijn maar ik voel me ook geen man en dus kleed ik mij uiterlijk meer vrouw dan man in het openbaar maar hoe ver ik daarmee ga is af en toe best wel moeilijk.
Ook al zeggen mensen niet veel dan is het geestelijk af en toe best wel moeilijk voor mij.
Volg je hart en wees gelukkig.
Fargesia
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jul 2022, 13:50
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: maakt me niet uit

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door Fargesia »

Venka schreef: 05 sep 2013, 08:59
Hoe je het draait of keert intrans,er bestaan maar 2 geslachten en daar zal ik nooit in veranderen.
Afgezien van het feit dat de intersekse bovenstaande ontkracht, gaat gender niet over geslacht.
Het gaat vooral over een stukje gevoelsbeleving.

Ik ben als man geboren, klopt. So far, so good. Helaas hangt daar een breed scala aan gevoelens, culturele verwachtingen, rolmodellen en vermeende gedragingen aan vast waar ik gewoon echt niet mee uit de voeten kan.

Ik heb wat dat betreft nooit een man willen zijn. Wat niet inhield dat ik vrouw wilde zijn, maar gewoon geen man.

Dat voelde ik al zo op de lagere school, en nu nog. Dat het nu een bespreekbaar onderwerp is, maakt het nog geen "hype" zoals het hier genoemd wordt. Het geeft mensen als mij het besef dat dat gevoel er mag zijn, dat het oké is.
Ik ben inmiddels 48.... van lagere school tot mijn 48e , zal wel geen fase meer zijn ;-)

Het geeft niet dat je je niks voor kunt stellen bij mijn beleving. Ik ook niet bij de jouwe.
Maar laten we elkaar respecteren en besef dat "hij", "hem" en dergelijke, voor velen zoals ik behoorlijk pijnlijke associaties kunnen hebben.
Die vermeden kunnen worden door ze gewoon aan te spreken hoe hün het willen....
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door xxman »

Venka schreef: 04 sep 2013, 13:22
Fay schreef:Klinkt mij iig een beetje alsof je je ware identiteit nog niet volledig hebt ontwikkeld, = geen oordeel btw:)

Fay
Dat vind ik nou ook,wel vrouw(elijk) expressie maar wel man willen zijn,ik volg dit allemaal niet. Niet beledigend bedoeld maar ik begrijp dat iemand een man/vrouw wil zijn (geld voor mij ook),ik kan ook nog begrijpen waarom iemand zich geen van beide voelt alhoewel ik daar ook vraag tekens bij zet.Maar de gender stromingen die hier worden genoemd gaat mij te ver en ik volg dat niet net zo goed dat ik pop sterren als Boy George,M.Jackson/Prince niet begrijp want zei zijn man maar hun voorkomen is vaak vrouwelijk en zei hebben 0 verlangens (voor zo ver mogelijk :) ) om van geslacht te veranderen dan wel als vrouw te leven en zijn happy als man met vrouwelijke dingen maar ik met mijn beknopte voorstellingsvermogen begrijpt dat niet.

Ik begrijp best dat een vrouw/man in tegenovergestelde kleding wil lopen en van mij mag dat,geen probleem maar kom mij niet aanzetten met dat het hun identiteit is en ook nog met they/them aangesproken willen worden.Ik denk dat het transgender gedoe meer gaat lijken op een hot item,a way of life dat nu cool is of zo.Voor mij persoonlijk geld alleen man of vrouw en niks er tussen in.Profileert iemand (dus niet conform geboorte geslacht) zich bij mij als vrouw dan is het zij en vica versa.

Prince heeft een liedje waarin ie zingt "I'm not a woman, I'm not a man. I am something, you'll never understand.". Daaruit blijkt toch wel enige gender ambivalentie :p
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door xxman »

Venka schreef: 04 sep 2013, 15:03 Ik vind niks vervelende dan dat ik niet weet hoe ik iemand moet aanpreken.Ik ben een vrouw en ik profileer mij als een vrouw,spreek als een vrouw maar toch heb ik nog een mannelijk geslachtsdeel maar dat ziet niemand dus ben ik voor iedereen een vrouw want ik word niet gemeneerd.Maar staat er een mengelmoes tegen over mij en als het niet duidelijk is wat het is dan vind ik dat vervelend en dan doe ik op de gok wel hem of haar woorden gebruiken.B.George is een man maar ziet er meestal vrouwelijk uit maar toch zeg je meneer en soms is dat bij een vreemde heel vervelend.Ik ben ook van mening dat als iemand zijn/haar geslacht expressie niet duidelijk is dat de gevolgen voor hem/haar zijn en niet voor de aansprekende partij.
Je kan ook gewoon vragen wat iemands voornaamwoorden zijn als je het niet zeker weet, of bij twijfel "die" zeggen, dat is wat ik meestal doe. Ik vind het heel leuk juist als er een "mengelmoes" tegenover me staat. Ik weet niet waarom sommige mensen zo krampachtig aan alleen "man" of "vrouw" vastklampen.
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door xxman »

Venka schreef: 05 sep 2013, 08:59
intrans schreef: Het rare van sommige mensen is dat zij een bepaald iets goedkeuren maar als dit dan weer niet overheen komt met wat zij voelen is het weer raar.
Alles wat dus binnen hun straatje valt is "acceptabel" en de rest moet maar niet zo zeuren.
Jammer dat dit ook voorkomt in de T-community, je zou juist denken dat mensen die het zwaarder hebben dan de gemiddelde mens en meer in aanraking komen met gender en identiteit wat open-minder zouden zijn.
Hoe je het draait of keert intrans,er bestaan maar 2 geslachten en daar zal ik nooit in veranderen.Hoe iemand zijn/haar geslacht ziet dat is aan hen zelf maar qua aanspreekvormen heb je maar 2 mogelijkheden en ik heb totaal geen zin om na te moeten denken - als iemand geslacht niet duidelijk is - om iemand te moeten aanspreken in de onzijdige vorm want dan krijg je een heel onnatuurlijke gesprek.

En jouw kritiek omdat o.a. ik in jouw ogen niet open minded ben v.w.b. anders denkende en voelende omdat ik een T ben is rond uit onzin,ik denk dat deze bal ook bij jouw ligt omdat jij ook niet open staat voor mijn zienswijze en ik moet jouw visie maar goed vinden omdat ik een T ben en het allemaal wel moet weten hoe het is.Nou geef jij mij maar eens een voorbeeld dan van iemand die geen man noch vrouw is,dat is onmogelijk bij mensen want er zijn maar 2 soorten en dat is of een man of een vrouw.Voor de zoveelste keer het boeit mij niet in welke vorm (lees gender stroming) je het giet maar iedereen heeft beide vormen in zich.Dus er bestaat niet zo iets als een 3e,4e geslacht (gender stroming) dus iemand is dan wel man dan wel vrouw en hoe iemand dat interpreteer dat is aan de persoon zelf.

Sterker nog,ik was vorige week bij het VU voor de testen en daar vroeg de psychologe of ik een mens wilde teken,dus tekende ik een mens.Toen vroeg zij,is het een man of vrouw waarop ik antwoordde geen van beide want je vroeg aan mij of ik een mens wilde tekenen.waarop zij vroeg of ik een vrouw wilde tekenen en ik vroeg haar een blote of aangeklede vrouw,zij zei dat laat ik aan jouw over dus tekende ik een dames toilet vrouw met zon rokje en toen vroeg zij,wat is dat dan,nou een toilet figuur die zegt dat dit een vrouw is.Ik ben best open minded en first of all we are al human.
Ik weet dat dit een oud bericht is, maar dit is gewoon pertinent onjuist. Ik schrik er een beetje van dat iemand op een transforum durft te beweren dat er "maar 2 geslachten" zijn. Dat is zowel close-minded als wetenschappelijk onjuist.
Hal
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door Hal »

Ja, ik vond het ook moeilijk om dat te lezen. Moest mezelf er maar aan herinneren dat comments van bijna tien jaar oud mogelijk niet zoveel meer zeggen over vandaag, zowel waar het persoonlijke opvattingen als wetenschappelijke consensus betreft.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Plaats reactie