Nieuwe chat! Zie dit topic.

Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Wat gaan jullie dit weekend doen?

Bericht door Emma »

In het dagelijks leven is die onzichtbaarheid ook erg prettig, en als ik de trein naar mijn werk neem heb ik ook geen enorme pijl boven mijn hoofd in transkleuren. Maar dat is inderdaad ook niet de zichtbaarheid waar het hier om gaat...

De pride is trouwens in vergelijking met een jaar of 10 geleden een stuk inclusiever geworden. Die gasten van de Roze Leeuw beklaagden zich er al over dat de Pride niet meer wat het was met al dat gendergedoe dat de pride overgenomen zou hebben.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Wat gaan jullie dit weekend doen?

Bericht door _sanne_ »

Emma schreef: 08 aug 2022, 16:06 Die gasten van de Roze Leeuw beklaagden zich er al over dat de Pride niet meer wat het was met al dat gendergedoe dat de pride overgenomen zou hebben.
Ugh, zitten daar ook al van die LGB Alliance / LGB-drop-the-T flappies?
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Wat gaan jullie dit weekend doen?

Bericht door Marije »

Dit draadje moet echt even in tweeën worden geknipt.

Ik volg Tammie op Twitter en zij mij ook. Af en toe hebben we contact via pm. Ze heeft een prachtige stem. Ik heb dat lang voor onmogelijk gehouden maar merk nu dat ik er best dicht bij in de buurt kom. Ik heb nog niet durven vragen of ze aan de remmers heeft gezeten of het met logopedie heeft gedaan.

Denk je niet dat er straks busladingen transvrouwen passabeller zijn doordat ze gewoonweg jonger in transitie gaan en dat het normaler wordt in het algemeen? Ik zie mezelf een beetje als een tussengeneratie.

Ik vraag me ook steeds meer af wat de T bij de LGB moet. Geen wappie ofzo hoop ik maar het voelt gewoon gek. Daarnaast staat de T voor zowel transvrouwen transmannen en dan nonbinair. Tegenstrijdiger binnen 1 letter kan haast niet. De meeste transvrouwen die ik ken zijn extreem binair.

Anyway... interessant debat.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Wat gaan jullie dit weekend doen?

Bericht door _sanne_ »

De T staat voor transgender, dat omvat alles waarbij je AGAB niet klopt. Groeperingen als LGB alliance en LGB-drop-the-T willen van “ons” af omdat ze beweren dat er “teveel” aandacht naar ons uitgaat. Omdat ze vaak transfobisch zijn. Omdat ze geloven dat wij arme homoseksuele kindertjes wijsmaken dat ze eigenlijk hetero maar transgender zijn. Omdat ze bang zijn dat hún emancipatie in gevaar komt als wij “freaks” met ze meeliften.

Van mij mogen de T, I en 2 ook best onder hun eigen paraplu, maar feit is dat de problemen waar de L, G, B en A tegen aanlopen in de samenleving een grote overlap vertonen met onze problemen. Samen staan we sterker. Transfobie binnen de non-hetero’s en homofobie bij de gender-non-conforming helpt ons geen van beiden. (En zoals ik al zei, ik ben zowel L als T)

Passabiliteit is geweldig. Totdat je je pre-SRS moet omkleden in een “open” kleedkamer. Totdat je wil wedstrijdsporten en geeist kan worden dat iemand even tussen je benen mag kijken om te kijken of daar wel het juiste zit. Of simpelweg naar de wc wilt en iemand je toch net niet 100% passabel achtte en de bewaking inschakelt om jou als “sexual predator” weg te slepen. Of de overheid een wet aanneemt die het wijzigen van je geboorteakte verbiedt. Prachtig dat jij daar geen ervaring mee hebt. Ik in die mate gelukkig ook niet. Maar er zijn er genoeg die dat wel hebben. Óók mensen die al heel jong hebben kunnen beginnen.

Nogmaals; het doel van Pride is niet dat wij onzichtbaar op kunnen gaan in de samenleving, maar juist dat we zichtbaar kunnen zijn. Als jij liever onzichtbaar bent, prima. Dat moet kunnen. Maar besef je wel dat alles dat jij nu kunt doen om onzichtbaar te worden is bereikt door mensen die zichzelf juist heel erg zichtbaar hebben gemaakt.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Wat gaan jullie dit weekend doen?

Bericht door Emma »

Er zullen altijd mensen na de puberteit in transitie gaan, gewoon omdat je kunt opgroeien in een omgeving waar je gender minder van belang is.

Wat de T bij LHB doet? Nou, de H, en op de tweede plaats de L, heeft praktisch dezelfde strijd moeten voeren als die de B en TIQ nu voeren, en die voor de A en P nog nauwelijks begonnen is. We werden en worden door dezelfde mensen uitgesloten en helaas ook in elkaar geslagen. Organisaties als COC kunnen hun jarenlange ervaring inzetten om verder te kijken dan de LH en B. En vergeet niet dat een flink deel van de TIQ na de coming out opeens niet meer in een heterorelatie zit.

Precies de twijfel over of LHB en TQ en I wel bij elkaar horen is trouwens de reden dat we T-Amersfoort en T-Breda niet in de regenbooghoreca houden. Want er zit nog altijd een verschil tussen hoe je vindt dat het zou moeten zijn en hoe het in werkelijkheid is, hoe welkom we ook zijn bij Lapart in Amersfoort of het Piggenhuis in Breda.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door Hal »

In een ander draadje kwam ik met @Marije en @SanneCW in gesprek over Pride en Marije en ik vonden dat het een eigen draadje verdiende.

Afgelopen weekend was voor het eerst sinds corona weer de afsluiter van de Amsterdam Pride. Voor de 25e keer werd daar de Canal Pride botenparade gehouden: het meest bekeken, meest bekende, meest besproken stukje Prideviering. Driewerf hoera voor de summiere leren tangoslip om het afgetrainde achterwerk op de voorpagina van de Telegraaf, zullen we maar zeggen :P

Daar houdt het natuurlijk niet op: veel steden hebben inmiddels eigen Prideactiviteiten en dan is er ook nog de jaarlijkse Roze Zaterdag die steeds elders in het land gehouden wordt. Met familievriendelijke eenhoorndorpjes voor de jonkies onder ons, jeugd- en gewone ambassadeurs en aandacht voor elk jaar een eigen thema, van ballroom culture tot geschiedschrijving, van samen rechten verwerven tot je individuele identiteit voorstaan, van huwelijk tot meerouderschap tot gendervrij opvoeden. Er wordt onder het vaandel van de schaamte achter ons laten nogal wat georganiseerd. Niet zonder discussie, overigens. Hoort Roze in Blauw er wel bij als Pride voortkomt uit protesten tegen de politie die mensen arresteerden vanwege homofobe wetten ? Wat doe je met groepen die ideologisch misschien minder bij de inclusieve Pride-gedachte passen, zoals bepaalde kerken, politieke partijen, belangengroepen, etc?

Maar vooral ook: wat is Pride voor jou? Is het een thuiskomen of een vervreemding? Een warm bad of een koude douche? Kun je eindelijk opgelucht ademhalen als je je in de bonte stoet paradijsvogels bevindt, of is het je eigenlijk te gek? Is het te politiek, te commercieel, niet nodig, juist hard nodig?

Ben erg benieuwd hoe we het met ons allen beleven.
Laatst gewijzigd door Hal op 08 aug 2022, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik steun het doel, maar ik heb er helemaal niks mee. Ik ben sowieso niet zo'n barricademens.
Irene
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Wat gaan jullie dit weekend doen?

Bericht door Emma »

SanneCW schreef: 08 aug 2022, 16:10
Ugh, zitten daar ook al van die LGB Alliance / LGB-drop-the-T flappies?
De Roze Leeuw bestaat voor een flink deel uit vrij rechts-conservatieve, vrij autochtone voornamelijk homo-mannen. Dus ja, het wemelt er van.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Fargesia
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jul 2022, 13:50
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: maakt me niet uit

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door Fargesia »

Hal schreef: 08 aug 2022, 20:25 Driewerf hoera voor de summiere leren tangoslip om het afgetrainde achterwerk op de voorpagina van de Telegraaf, zullen we maar zeggen :P
Ja nou, precies het beeld wat we nodig hebben als stigmatiserend beeld van de lhbtiq+ gemeenschap...
Zoals iemand het in een opinie al verwoordde : het is niet helpend voor iemand op het Drentse platteland.

Te commercieel, te Amsetrdams en te stigmatiserend naar mijn mening.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door Emma »

Maar goed, over Pride gesproken, behalve de Pride walk vorig jaar in Amersfoort heb ik alle prides tot nu toe overgeslagen. Ik denk dat Eva en ik als we echt gewild hadden best wel ergens op een boot terecht hadden gekund, hetzij varend hetzij aan de kant, maar ik geloof dat zowel Eva als ik de behoefte niet zo hebben om zelf mee te doen. We doen onze zichtbaarheid al op een andere manier. In de tuin wappert het hele jaar door onze Brabantse regenboogvlag, we zijn vrjwilliger bij het COC, doen T-Nederland met drie ontmoetingsavonden per vier weken en online, doen mee met de Mensenbieb, bemoeien ons in 4 gemeenten met de gemeentelijke politiek, Eva ondersteunt daarnaast @Vera M bij het opzetten van het informatiepunt in de gemeente Vaals, draait zelf de inloop hier in Etten-Leur én we zijn voor 113 Zelfmoordpreventie het standaard doorverwijsnummer voor transgender mensen. We hadden afgelopen weekend vooral zin om weer eens samen de deur uit te gaan dus we zijn naar het Spoorwegmuseum geweest. Maar dat is weer oets van het onderwerp waar we net van hadden afgesplitst dus laat ik daar niet op doorgaan ;)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]