Nieuwe chat! Zie dit topic.

Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door Hal »

Ik snap niet zo goed hoe voor jou 'wil gelijke rechten, vrijheid en gelijkwaardigheid' eruit komt te zien "polarisatie", Marije. Hoe bedoel je dat precies?

En wie is die "wij" die volgens jou meer verdient dan de "wij" van die samen de pride beleeft? Pride is juist heel erg "wij", en het ongemak van mensen die er weinig van weten maar wel over oordelen als 'zou zo niet moeten', vind ik juist heel erg "ikke". Hoe zie jij dat dan?
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door Marije »

Precies andersom blijkbaar
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Fargesia
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jul 2022, 13:50
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: maakt me niet uit

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door Fargesia »

Hal schreef: 09 aug 2022, 10:17 Ik snap niet zo goed hoe voor jou 'wil gelijke rechten, vrijheid en gelijkwaardigheid' eruit komt te zien "polarisatie",
Neem dit topic...
Voorstanders : hebben hun feestje, hebben een goed streven, vragen anderen hun mening.
Verwerpen die mening als het niet de hunne is beschuldigen van "aanpappen met cishets" en egocentrisme.

Tegenstanders : hebben niet hun feestje, laten andrren het hunne gewoon hebben, geven slechts wanneer gevraagd hun mening, accepteren de andere mening.
Moeten zich niet alleen tegen de cishets verdedigen, maar blijkbaar ook tegen de voorstanders.
Hal schreef: 09 aug 2022, 10:17 Pride is juist heel erg "wij", en het ongemak van mensen die er weinig van weten maar wel over oordelen als 'zou zo niet moeten', vind ik juist heel erg "ikke".
Blijkbaar is het "wij" zo lang ze jullie mening delen. Anders is het "hun, die egotrippers die met de cishets heulen".

Waarom überhaupt een topic als dit beginnen sls je geen andere mening wilt horen ?
En waarom direct polariseren ?

Ik wil eigenlijk gewoon mijn vredige, non binaire, panseksuele ikje zijn tussen de platteland rednecks (ja, daar heeft nederland er heel veel van...) die niet altijd even tolerant zijn. En dan liefst zonder dat diezelfde intolerantie ook nog eens komt uit een deel van de eigen community....
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door Emma »

Hoe is het hebben van een discussie waarin je het niet met elkaar eens bent nu opeens intolerantie en verwerpen van meningen? Het ergens niet mee eens zijn wil niet zeggen dat je die mening niet wilt horen.

Polarisatie begint niet bij het met elkaar oneens zijn, polarisatie begint bij het veranderen van de inhoudelijke discussie met argumenten in een metadiscussie over of de ander je argumenten wel begrijpt of wil horen. Laten we dat nou eens niet doen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door Hal »

@Fargesia Als ik de termen lees die je in je post gebruikt (en die volgens mij niet uit mijn post komen), krijg ik de indruk dat je je beschuldigd of aangevallen voelt, klopt dat? Want dat is niet mijn bedoeling.

Voor mij is het uitvragen van de mening van een ander ("Hoe bedoel je dat dan?" "Snap ik je nu goed als..." "Zie je het dan inderdaad zo dat...") juist een teken van respect. Ik wil snappen wat je echt voelt en echt denkt, zodat ik je niet veroordeel op alleen een onbgemakkelijk gevoel dat ik krijg op basis van je post, maar op de inhoud van je redenering.

Tegelijk leg ik ook uit wat ik denk en voel en waar dat vandaan komt. Niet per se om je te overtuigen, maar wel om jou ook een eerlijk beeld te geven van waarom dingen voor mij belangrijk zijn. Mijn doel is om tussen ons het wederzijds begrip te vegroten, niet om per se m'n gelijk te halen. En om begrip te krijgen, moeten we juist praten, toch? Alleen maar zeggen 'we zijn het oneens', daar komen we toch niet verder mee als we willen dat we als LHBTI-ers net zo vrij en bijzonder mogen zijn als alle andere mensen?

Of begrijp ik je nou echt helemaal verkeerd en is dat dan niet wat je wilt? Vind je dat we als LHBTI-ers ons inderdaad als onderklasse moeten gaan gedragen?

Even over mijn gevoel:

Ja, ik doet me veel zeer dat er transgender mensen zijn die vinden dat Pride maar gedoe is en dat het (ik leen even een term) "ikke-gedrag" is om je niet te willen hoeven schamen voor wie je bent, of om net zo vrij te zijn als cisgender mensen. Die 'ik ben normaal en jij bent raar, dus jij past maar aan aan wat ik normaal vind-houding' krijg ik al van zoveel mensen. Om hem hier ook te krijgen van de mensen die met wie ik hoopte ervaringen gemeen te hebben... die diezelfde vernederende medische molen doorgaan, en die (soms dus niet?) dezelfde oordelen van anderen over zich heen krijgen als ik... ja, dan voel ik me ineens wel heel eenzaam en heel klein.

Ik voel me verdrietig als ik zelfs in dit kleine, super-specifieke hoekje van het internet te horen krijg dat de mening van iemand die een stukje van het 8-uurjournaal ziet over mijn leven er net zoveel toe hoort te doen als mijn mening over mijn leven en hoe ik het wil vieren... en dat ik me aan zou moeten passen omdat er (misschien wel) meer afkeurende 8-uurjournaalkijkers zijn dan vierende LHBTI-ers.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door MichelleB »

Dus ik lees al een paar dagen mee en mijn two cents:

Pride is nodig, tot op zekere hoogte in de huidige vorm. Er mag wat minder cishet op de boten, maar de aandacht blijkt nodig want we kelderen qua acceptatie van globale koploper naar plaats 13. De cijfers tonen aan dat Pride nodig is. Cijfers. Daar valt volgens mij vrij weinig mening over te hebben of we moeten vrolijk richting wappie-territorium gaan waar het over "alternatieve feiten" hebben.
Er is overigens ook geen discussie nodig over "ik" of "wij", want er is alleen maar "wij". Geen van ons valt in het cishet plaatje en dus moeten wij allemaal knokken voor ons plaatsje. We worden nog steeds gediscrimineerd voor onze identiteit, iets wat cishets niet ervaren.
De zichtbaarheid die Pride met zich meebrengt is nodig, al is het om te laten zien dat hokjes stom zijn en je bent wie je bent. Het grijze keurslijf is een niet-kloppende standaard die afgebroken mag worden met zoveel mogelijk kleurrijke personen. Dus ook de leren broekjes, ook de pullover, ook de sokken-in-sandalen, ook de bondagemaskers. We moeten deze diversiteit laten zien en omarmen.

Hokjes en labels zijn ook niet hetzelfde. In een hokje zit je opgesloten, met een label laat je juist zien wie je bent in vrijheid. Je kan zelf ook meer labels toepassen, een hokje is vrij definitief.

Deze hele discussie doet me een beetje denken aan de "nafluit" topic, waar ook een "ik ervaar de problemen niet, dus het is er niet" vibe hing.
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Fargesia
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jul 2022, 13:50
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: maakt me niet uit

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door Fargesia »

Hal schreef: 09 aug 2022, 12:04 @Fargesia Als ik de termen lees die je in je post gebruikt (en die volgens mij niet uit mijn post komen), krijg ik de indruk dat je je beschuldigd of aangevallen voelt, klopt dat? Want dat is niet mijn bedoeling.
Oh, niet specifiek door jou hoor. Al heb ook jij het over "kontjes kussen van cishets".
Laten we even niet vergeten dat die groep, de cishets, welke hier min of meer als "de vijand" wordt benaderd, ook de S uit de community omvatten : de straight allies. Niet alle cishets houden van de normen...
Inclusiviteit bereik je niet door tegen ze aan te willen trappen. Waar we tegen aantrappen, beschouwen we als "anders" - wat geen inclusiviteit inhoud.

Mijn mening in een notendop : pride is goed en nodig. De canal pride : mag van mij op de schop. Even wat minder overtrokken. Inclusiviteit en gelijkheid bereik je namelijk ook niet door jezelf als groep als "anders" weg te zetten.
Dat heeft niks te maken met "smeken om acceptatie", maar donweg met mezelf, mijn mede lhbitiq+ers en alle cishets te willen zien als mensen - waarin ik het nut er niet van in zie om een beeld neer te zetten waar ik mezelf net zo min in herken als in een tomaat.

Pride zou op zijn mooist en het meest inclusief zijn, als het de community vertegenwoordigde. Wat voor de gehele pride ook zo lijkt te zijn, behalve voor dat ene stukje canal pride.

Maar volgens mij is dat een jaarlijks terugkerende discussie, waarbij een deel van de community aangeeft de canal pride liever anders te zien. Niks nieuws.
Gebruikersavatar
Fargesia
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jul 2022, 13:50
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: maakt me niet uit

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door Fargesia »

Emma schreef: 09 aug 2022, 11:52 Polarisatie begint niet bij het met elkaar oneens zijn, polarisatie begint bij het veranderen van de inhoudelijke discussie met argumenten in een metadiscussie over of de ander je argumenten wel begrijpt of wil horen. Laten we dat nou eens niet doen.
Incorrect. Polaristaie begint daar, waar meningen voorzien worden van oordelen.
Gebruikersavatar
Fargesia
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jul 2022, 13:50
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: maakt me niet uit

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door Fargesia »

MichelleB schreef: 09 aug 2022, 12:17 In een hokje zit je opgesloten, met een label laat je juist zien wie je bent in vrijheid.
Die vind ik best geniaal eigenlijk... :-)
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door _sanne_ »

Sorry, maar in een land waar er een enorme heisa ontstaat omdat een speelgoedwinkel de winkel niet meer scheidt in een blauwe sectie voor jongens en een roze sectie voor meisjes denk ik niet dat de Canal Parade het polariserende uiterste is dat ze “in de provincie” te ver vinden gaan en “niet meer normaal”.

En zolang de incel / alt-right / white-shariah fascisten alleen maar luider kunnen roepen zonder duidelijk tegengeluid van “the silent majority” is het niet mogelijk om er “samen” uit te komen. De politieke ruggengraat om ons te beschermen en voortvarende wetgeving door te voeren ontbreekt niet vanwege de Canal Parade, maar omdat onze tegenstanders in alle facetten van ons af willen, en er niet genoeg “punten” gescoord kunnen worden door daartegen in opstand te komen. Kijk naar Amerika, waar ze na het terugdraaien van Roe v. Wade al voorzichtig voorsorteren om alle transgenderzorg onmogelijk te maken en zelfs het homohuwelijk weer af te schaffen.

Dus; We’re here we’re queer. Get used to it. Wen er maar aan, want we gaan echt niet weg.
~Het is nog steeds nodig