Nieuwe chat! Zie dit topic.

Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Fiona
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 jul 2015, 23:02
Gender: Vrouw

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door Fiona »

De Pride één keer meegemaakt maar dan vanaf de boot. Massa's mensen op de kades zien staan. Echt duizenden mensen. Wat een drukte was dat tijdens de Pride van 2019. Het is omdat ze me hebben uitgenodigd, anders was ik nooit gegaan. Heb de Pride niet echt meegemaakt dan alleen maar naar duizenden mensen terug zwaaien en dat uren lang. Had er echt een lamme arm aan overgehouden. Voor mij was dat één keer en niet voor herhaling vatbaar. Voor mij hoeft de Pride niet.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door Lise »

Voor mij persoonlijk hoeft de Pride ook niet; toch vind ik het goed dat ie er is. Al die mensen aan de zijlijn die zeggen dat ze zelf, echt waar, helemaal niks tegen LGBT'ers hebben maar wel een uitgesproken oordeel hebben (en uiten) over iets waar ze zelf geen enkele last van hebben, bewijst de noodzaak.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door Marije »

Ik ga me er verder in verdiepen om beter te weten wat alles inhoud.

Van wat ik lees halen enkelen naar het lijkt de hele pride en de grachtentocht door elkaar maar misschien kan iemand die dat goed weet het nog eens uitleggen.

De hele geschiedenis en oorsprong was mij ook onbekend.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door Danielle »

De Amsterdamse canal parade is voor mij te groots, te massaal, te commercieel en vooral te veel provinciale cishets in roze polo die aapjes komen kijken. Ik heb Amsterdam 2 keer vanaf een comfortabele plek aan de kant kunnen aanschouwen en had destijds gelijk een antwoord op de vraag: "Maar wanneer is de straight pride dan?" Die vaart in sloepen, al dan niet gehuurd, achter de laatste officiële boot aan. Die ligt langs de kant in de grachten en verkoopt kaartjes voor zitplekken. De rest van Amsterdam Pride heb ik nog niet echt wat mee gedaan of bezocht, maar de boottocht is voor mijn gevoel het slachtoffer van diens eigen succes aan het worden. Dus ik snap dat er vanuit de gemeenschap steeds meer kritiek komt op de grote hoeveelheid bedrijfsboten die meevaren. (En ik snap ook dat de riante inschrijfgeldem van die bedrijven een groot deel van de financiële last dragen.)

De Utrechtse Canalpride heb ik 4 keer beleefd, twee keer vanaf een boot, twee keer vanaf de kade. De sfeer in Utrecht is compleet anders. Het is kleinschaliger, en veel meer gericht op de community zelf. Het publiek dat ik heb meegemaakt langs de route zeker de afgelopen editie is compleet anders dan wat ik in Amsterdam zag. Zoveel babyqueers met niche vlaggen over de schouders. De vertwijfeld kijkende tieners die nog ongemakkelijk hunzelf aan het uitvinden zijn, maar in hun ogen zie je de hoop, de herkenning en de blijdschap. It gets better. Dat is de groep waar ik de moeite voor heb gestoken om voor op een boot te gaan staan, waar ik 3 dagen tinnitus voor heb gehad. Om hen een hart onder de riem te steken. Ik heb op meerdere punten met tranen in mijn ogen gestaan daarom. Vooral bij het Vredenburg dat compleet vol stond en wat een geweldig zicht was toen we onder Hoog Catharijne uit kwamen.

Maar niet op het midden van de Oude gracht, zo tussen de Lange Viebrug en de Stadhuisbrug. Daar zaten de cishets in roze polo's. Overduidelijk dronken, overduidelijk aapjes aan het kijken. Die sfeer daar was compleet anders. Je voelde het in alles. They got little love from me. Want ze waren er niet als allies.

Pride is nodig, met alle flamboyante figuren die er soms te zien zijn. Pride is breed nodig met een doorsnee van de gemeenschap. Met dragqueens en de leather gays in strings en chaos, maar ook met de queer studentenvereniging in cosplay thema, en de gaybars, de sportclubs en weet ik allemaal nog wie. Want als ik een ding merk, ook hier in dit topic: zolang er voorwaarden worden verbonden aan wanneer en hoe ik mijzelf mag zijn dan zijn we er nog lang niet. De acceptatie van de queer community is flinterdun en er is een hoop werk aan de winkel.

Ik was twee weken terug op MCH, wat je wellicht in het nieuws gezien hebt als 'Hackerfestival in Zeewolde'. En dat was, zoals de Duitse hackers dat zo goed weten uit te drukken: Endlich mal normale Leute . Als er een plek is waar ik me thuis voel zowel als geek, als queer en als linksig mens, is het in die community. Toen ik daar aankwam was het eerste dat ik spotte de twee vlaggen die hoog in de antennemast op het terrein hingen: een Antifa en een Progress Pride en daaronder op het terrein een overdaad aan ledjes, lasers, vlammenwerpers en allerhande kunstinstallaties. Toen wist ik dat ik thuis was. In die community voel je hoe het is als je gewoon geaccepteerd wordt zonder dat daar voorwaarden aan gesteld wordt. (Behalve het gebod to be excellent to eachother.) En om één van de sprekers te citeren: "Ik heb op het terrein meer pride vlaggen gezien dan op pride."
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door Marije »

Vandaag ben ik met mijn middelste dochter bij de pride in Zwolle geweest. Dat was wel leuk, er was een kleine expositie in de kerk waar we een aantal bekenden tegenkwamen en de parade hebben we 2x voorbij zien komen. Fijn om mensen zo vrolijk en trots te zien zijn.

Aan het eind nog even naar het main stage geweest en een paar K3 liedjes geluisterd.

Utrecht of Amsterdam zal wel een tandje of 10 drukker zijn dan hier in het noord/oosten van het land.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door San(ne) »

Marije schreef: 27 aug 2022, 17:25 Vandaag ben ik met mijn middelste dochter bij de pride in Zwolle geweest. Dat was wel leuk, er was een kleine expositie in de kerk waar we een aantal bekenden tegenkwamen en de parade hebben we 2x voorbij zien komen. Fijn om mensen zo vrolijk en trots te zien zijn.

Aan het eind nog even naar het main stage geweest en een paar K3 liedjes geluisterd.

Utrecht of Amsterdam zal wel een tandje of 10 drukker zijn dan hier in het noord/oosten van het land.
Haha mijn vriendin was daar ook en kwam gisterenavond thuis: “ja was leuk, maar welke idioot heeft bedacht dat er K3 liedjes gezongen moesten worden op het podium. Zong ook nog 2 keer hetzelfde liedje IN EEN HALF UUR.”

Ze was duidelijk niet enthousiast hierover 😅
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door Marije »

Nou ja, ze zong ook niet. Het was gewoon play-back. Er waren best een heel aantal kleine kinderen op afgekomen en tegen die kinderen kun je toch uitleggen dat het meisje wat "zong" in het verkeerde lichaam was geboren en nu haarzelf mag zijn. Ik vind dat dan wel goed. Mijn dochter van 13 vond het ook nog leuk.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door San(ne) »

Marije schreef: 28 aug 2022, 10:17 Nou ja, ze zong ook niet. Het was gewoon play-back. Er waren best een heel aantal kleine kinderen op afgekomen en tegen die kinderen kun je toch uitleggen dat het meisje wat "zong" in het verkeerde lichaam was geboren en nu haarzelf mag zijn. Ik vind dat dan wel goed. Mijn dochter van 13 vond het ook nog leuk.
Ah kijk, dat is nuttige informatie. Ze vroeg zich al af wat de functie van een K3 playbacker op de Pride was. Ze had geen idee dat dat een transpersoon was 😂

In dat geval: topact 😋
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Pride: het doel, de bedoeling, de zin, de lol

Bericht door Marije »

Tsja, ze is passabel in blokletters. Ik had het in de aankondiging op facebook gelezen dat ze een van de transmeiden was die mee had gedaan aan K2 zoekt K3.

Je hebt nu sowieso de eerste generatie meiden die aan de blokkers zijn geweest sinds die in 2012 worden gebruikt. Die zijn zo bizar mooi da's echt jaloersmakend. Ook dus geen logopedie nodig gehad.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat: