GenderGP en Amsterdam UMC

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Frederique87
Voornaamwoorden: zij/haar

GenderGP en Amsterdam UMC

Bericht door Frederique87 »

Hallo allen,

ik heb een vraag voor degenen die in behandeling zijn met GenderGP. Ik ben sinds juni op de wachtlijst van Amsterdam UMC, en zoals iedereen weet, is die nu op zijn minst 2.5 jaar wachten. In de laatste twee manden heb ik wat onderzoek gedaan en ben ik op de pagina van GenderGP terecht gekomen. Sindsdien heb ik al een intake bij hun gedaan, wat ik heel prettig en betrouwbaar vond. Nu ben ik dus uitgenodigd met hun artsen in overleg te gaan om de medische behandeling te starten. Ik ben ook naar mijn huisarts gegaan om te vragen of zij iets voor mij kon betekenen (bijvoorbeeld, of zij naar de resultaten van de bloedonderzoek mee kan kijken naast GenderGP of ze zelf de hormonen of de bloedonderzoek kan voorschrijven). Toen ik haar eerst vroeg, zei ze dus dat zij contact met het Amsterdam UMC zou gaan leggen om hun mening te vragen. Toen had ik al het vermoeden dat dit een negatief advies zou zijn, en inderdaad vandaag heb ik weer contact met haar gehad en zij gaf mij aan dat zij niet in staat is om haar medewerking te verlenen. Haar positie snap ik eigenlijk heel goed. Maar toch heb ik genoeg vertrouw in GenderGP om dit in mijn eentje te gaan doen (en op mijn eigen kosten hoogstwaarschijnlijk). Teleurstellend ja, maar toch had ik niets anders verwacht.

Echter, aan het eind van het gesprek zei de huisarts dat ze bezorgd is dat Amsterdam UMC mij zou kunnen weigeren op het moment dat ik aan de beurt ben, als ik het traject met GenderGP daarvoor al ingegaan ben. Hier ben ik erg van geschrikken. Potentieel kan dit enorme consequenties hebben. Toen heeft ze mij aangeraden om contact met Amsterdam UMC op te nemen. Voor de duidelijkheid, Amsterdam UMC heeft dit niet aan haar verteld, ze maakt zich zelf zorgen dat dit het geval kan zijn. Daarom raadde ze me aan dit heel goed te onderzoeken voordat ik een traject met GenderGP inga.

Long story short, heeft iemand hier ervaring mee of weet of dit klopt?

alvast excuses voor de taalfouten :)

Groetjes,

Frédérique
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: GenderGP en Amsterdam UMC

Bericht door Irene_de_Vreede »

Daar hoef je je geen zorgen om te maken, het maakt voor het AUMC niet uit dat je al elders een traject hebt gevolgd.
Regelmatig bloed laten checken is wel nuttig en dat kan je ook met je huisarts overleggen, als ze begrijpt dat je hormonen gebruikt zal ze wellicht wel bereid zijn bloedtesten aan te vragen.
Irene
Frederique87

Ha Irene,

bedankt voor je snelle reactie. Dat is goed om te weten. Wat je zegt over het voorschrijven van bloedonderzoek lijkt me ook logisch, maar dit hebben we ook besproken, en zij was dus geadviseerd door haar collega's om dit (absoluut) niet te gaan doen, omdat zij dan verantwoordelijk wordt voor die resultaten en niet GenderGP. Helaas moet ik toch mijn eigen bloedonderzoek regelen...

Groetjes,

Frédérique
EmilyFara

Bericht door EmilyFara »

Hoi hoi! Ik had die brief van VUMC gekregen en kreeg het ook benauwd, zo ook bij GenderGP beland en begonnen met hormonen. Mijn huisarts had ook contact opgenomen met het VU en die zei in het begin in principe hetzelfde. Ik ben toch begonnen met hormonen. Ik heb GenderGP gewoon alle gegevens door laten sturen en ik heb ze papieren recepten laten sturen naar mij, zonder probleem op te halen bij de apotheek. Ik ben mijn huisarts blijven informeren en die heeft uiteindelijk het oestrogel recept overgenomen zodat ik dat van de zorgverzekering krijg. Mijn huisarts regelt ook de bloedtesten en stuurt het resultaat naar mij maar werken niet met GenderGP mee dus ze sturen niets naar hun toe, dat moet ik zelf doen. Mijn huisarts heeft zich heel erg lopen informeren over transgenders en onze problemen, en intussen nog een transgender patient erbij gekregen en zijn ervaring met mij hielp heel erg bij die andere patient zei die, dus daar ben ik blij mee. Hopelijk dat jou huisarts zich ook wat meer informeert.

Ik had me ook ingeschreven bij De Vaart Psychologen in Waddinxveen waar ik pas de laatste psychologen afspraak gehad heb en komende dinsdag in Assen het diagnose gesprek heb met een psychiater. De Vaart zal me dan woensdag doorsturen naar een endocrinoloog en ik kan dan zo'n brief aanvragen om m'n naam enzo te veranderen.
De Vaart heeft mij ook gevraagd om mijn volledige dossier van GenderGP zodat ze dat mee kunnen nemen voor SRS. Want de eis is 1 jaar aan de hormonen, ik ben in januari begonnen via GenderGP en De Vaart wil daar bewijs van zien met recepten en bloedtesten, en als ze dat hebben dan zou ik in principe in januari al SRS kunnen gaan doen.

Dus ja, bij GenderGP lopen heeft ZEKER wel effect op het traject, maar totaal NIET negatief.
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
SuzanneLemm

Bericht door SuzanneLemm »

EmilyFara schreef: 16 sep 2022, 19:09 Hoi hoi! Ik had die brief van VUMC gekregen en kreeg het ook benauwd, zo ook bij GenderGP beland en begonnen met hormonen. Mijn huisarts had ook contact opgenomen met het VU en die zei in het begin in principe hetzelfde. Ik ben toch begonnen met hormonen. Ik heb GenderGP gewoon alle gegevens door laten sturen en ik heb ze papieren recepten laten sturen naar mij, zonder probleem op te halen bij de apotheek. Ik ben mijn huisarts blijven informeren en die heeft uiteindelijk het oestrogel recept overgenomen zodat ik dat van de zorgverzekering krijg. Mijn huisarts regelt ook de bloedtesten en stuurt het resultaat naar mij maar werken niet met GenderGP mee dus ze sturen niets naar hun toe, dat moet ik zelf doen. Mijn huisarts heeft zich heel erg lopen informeren over transgenders en onze problemen, en intussen nog een transgender patient erbij gekregen en zijn ervaring met mij hielp heel erg bij die andere patient zei die, dus daar ben ik blij mee. Hopelijk dat jou huisarts zich ook wat meer informeert.

Ik had me ook ingeschreven bij De Vaart Psychologen in Waddinxveen waar ik pas de laatste psychologen afspraak gehad heb en komende dinsdag in Assen het diagnose gesprek heb met een psychiater. De Vaart zal me dan woensdag doorsturen naar een endocrinoloog en ik kan dan zo'n brief aanvragen om m'n naam enzo te veranderen.
De Vaart heeft mij ook gevraagd om mijn volledige dossier van GenderGP zodat ze dat mee kunnen nemen voor SRS. Want de eis is 1 jaar aan de hormonen, ik ben in januari begonnen via GenderGP en De Vaart wil daar bewijs van zien met recepten en bloedtesten, en als ze dat hebben dan zou ik in principe in januari al SRS kunnen gaan doen.

Dus ja, bij GenderGP lopen heeft ZEKER wel effect op het traject, maar totaal NIET negatief.
Ben wel benieuwd waar je je SRS gaat laten doen ! Iets zonder lange wachttijden zo te lezen ....
EmilyFara

Bericht door EmilyFara »

SuzanneLemm schreef: 16 sep 2022, 23:08
EmilyFara schreef: 16 sep 2022, 19:09 [...]
Ben wel benieuwd waar je je SRS gaat laten doen ! Iets zonder lange wachttijden zo te lezen ....
Ik had het puur over de doorverwijzing, de wachttijd bij de kliniek zelf weet ik nog niet. Sorry als het leek dat ik wat anders bedoel.
Doorverwijzing doen ze pas na een jaar HRT, omdat ik in januari al aan dat jaar zit kan ik eerder doorverwezen worden.

Dat gezegd, ik hoop naar MKV te kunnen. Veel goeie dingen over Kanhai gehoord.
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Marije »

Ik ben best benieuwd of Kanhai GenderGP accepteert. Als dat zo is dan is het een absolute doorbraak in het systeem met wachtlijsten. Ik moest gewoon een jaar via maasstad.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Frederique87

Hallo allen,

bedankt voor jullie reactie, dit geeft opluchting. Ik heb een aanvullende vraag, ik heb nu een goed idee van de kosten van de hormonen, maar ik kan niet zomaar inschatten hoeveel het bloedonderzoek zal kosten. Kunnen jullie een beeld schetsen van een normal case scenario? Tevens, is het eigenlijk mogelijk zonder verwijzing van een arts bloed te laten onderzoeken?

Dank jullie wel! :)
EmilyFara

Bericht door EmilyFara »

Frederique87 schreef: 20 sep 2022, 16:06 Hallo allen,

bedankt voor jullie reactie, dit geeft opluchting. Ik heb een aanvullende vraag, ik heb nu een goed idee van de kosten van de hormonen, maar ik kan niet zomaar inschatten hoeveel het bloedonderzoek zal kosten. Kunnen jullie een beeld schetsen van een normal case scenario? Tevens, is het eigenlijk mogelijk zonder verwijzing van een arts bloed te laten onderzoeken?

Dank jullie wel! :)
https://labplusarts.nl/categorie/hormonen Is wat Google mij verteld, dat is rond de €100.

Een huisarts heeft zorgplicht, en ik raad wel aan dat je die blijft informeren zodat als er iets mis gaat, aanrijding o.i.d. en je bent niet bij bewustzijn om te vertellen welke medicijnen je gebruikt dan heeft de huisarts die informatie wel. En dan weten ze waar ze op moeten letten bij de spoedeisende hulp. Een huisarts is niet verplicht om te doen wat je wilt, dus voorschrijven zal ze niet doen, maar een bloedtest doen is wel het minimale wat ze kan doen en dan weet de arts ook wat er gebeurd. Kop in het zand steken als behandelingsstrategie is ook iets waar ze verantwoordelijk voor is. En als het dan fout gaat dan kan je de arts aansprakelijk stellen dat je niet kon weten hoe je hormoonhuishouding zat omdat de arts weigerde.
Als je huisarts echt niet wil meewerken met bloedtesten, dus in principe niet wil weten of je gezond bezig bent, dan is het misschien goed tijd om een andere te zoeken.