Nieuwe chat! Zie dit topic.

GBA en AVG/GDPR ; Oude gegevens op persoonkaarten van naasten

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Yvonne
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 mei 2022, 01:21
Gender: Intersekse vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

GBA en AVG/GDPR ; Oude gegevens op persoonkaarten van naasten

Bericht door Yvonne »

Per begin augustus is mijn naam en geslachtregistratie gewijzigd, een slagvaardige medewerker van burgerzaken pakte flink door en een dag later had ik ook een nieuw rijbewijs en een nieuwe ID kaart. Tot zover niks dan lof.

Bij de eerste afspraak heb ik naast de voornoemde wijzigingen ook meteen verwijdering van de oude gegevens gevraagd. Ik alle systemen met beroep op de AVG/GDPR. Dit bleek net te moeilijk. Het moest een separate aanvraag zijn. Dis dezelfde tekst nogmaals gestuurd. Een paar weken later waren mijn oude gegevens overschreven met de nieuwe. Hierbij vermeld stond een voor mij in eerste instantie intrigerende tekst:
Akte

Akte: 0### Inschrijving declaratoire uitspraak, niet genoemd in artikel 24, boek 1 BW0140 Inschrijving declaratoire uitspraak, niet genoemd in artikel 24, boek 1 BW
Wat insinueert dat er een gerechtelijk uitspraak bestaat of dat er een voor de hand liggende fout ambtshalve is gecorrigeerd. Niks mis mee eigenlijk.

Voor - mijn - oude gegevens op de persoonkaarten van naasten loopt het anders. De gemeente is voornemens om dit verzoek te weigeren omdat ik niet gerechtigd zou zijn om het verzoek te doen.
Formeel binnen de wetgeving inzake de BRP klopt dat. Ook is de BRP één van de uitzonderingen waardoor de AVG beperkt zeggingskracht heeft. Mijn stelling is dat er geen bestuurlijke noodzakelijk bestaat om de beperking van AVG rechten uit te oefenen; men had dan ook de wijziging op mijn persoonskaart niet kunnen doorvoeren op dezelfde gronden.

Wat is jullie kijk op de zaak?

Verder zoek ik een terzakekundige jurist die deze zaak voor mij kan doorzetten. Uiteraard niet voor niks.
100% Myself 🌈 👩‍❤️‍👩💜
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: GBA en AVG/GDPR ; Oude gegevens op persoonkaarten van naasten

Bericht door Hal »

Ik begrijp de casus nog niet precies. Wat zijn persoonskaarten in deze context?
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: GBA en AVG/GDPR ; Oude gegevens op persoonkaarten van naasten

Bericht door _sanne_ »

Bedoel je dat je nog als “vader” op de akte van je kinderen staat? Of als “man” als je een huwelijksakte hebt ofzo? Ik denk dat die dingen ook niet zomaar te wijzigen zijn. Zeker vaderschap en moederschap niet omdat dat rechtsgevolgen heeft. Er lag een voorstel om dat te wijzigen in geboorteouder en verwekker maar dat voorstel komt er niet door, vooral omdat “moeder” voor veel mensen zware emotionele waarde heeft en “geboorteouder” doet daar aan af. Het belang van moeders die die term niet willen en verwekkers die dat juist wel willen weegt niet zwaar genoeg.

Ik denk dat je voor overige aktes de medewerking van degene aan wie de akte toebehoort moet hebben.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: GBA en AVG/GDPR ; Oude gegevens op persoonkaarten van naasten

Bericht door Emma »

Persoonskaarten bestaan natuurlijk niet meer. Het gaat om jouw gegevens die bij je naasten staan geregistreerd, als partner, ouder of kind.

De aanpassing van de geboorteakte wordt in principe ook bij je naasten doorgevoerd omdat wat er nog staat feitelijk onjuist is. Tenzij zij daar bezwaar tegen maken welteverstaan, want zij gaan uiteindelijk over alle gegevens die bij hen geregistreerd staan. Maar voorzover ik weet wordt dáár geen geschiedenis bijgehouden van zo'n wijziging.

De automatische wijziging bij naasten is pas ruim na 1 juli 2014 actief geworden, tussen 1 juli en dat moment moesten naasten daar zelf om vragen. Dat is nu dus andersom. Bovendien worden deze gegevens dan soms later alsnog aangepast. Voorbeeld: mijn wijziging is 29-7-2014 in de BRP doorgevoerd. Bij mijn ouders en kinderen zijn dus mijn oude gegevens blijven staan. Maar toen mijn zoon bij mij introk twee jaar geleden heeft de gemeente mijn gegevens bij hem direct en ongevraagd aangepast.

Als ik er aan denk zal ik eens aan hem vragen of ik even mag kijken op zijn Mijn Overheid. Maar ik kan me niet herinneren daar een wijzigingsmelding cq historie gezien te hebben.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]