Nieuwe chat! Zie dit topic.

GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door Frederieke »

En zo gaat elke analogie uiteindelijk mank. Voor je het weet zitten we in de analogie met glutenallergie en dan komen we helemaal nergens meer. Laten we het voor de duidelijkheid gewoon bij plastische chirurgie en vaginaplastiek houden. En dan zitten we met een beperkt aantal chirurgen, OK-ruimte, OK-personeel en lange wachtlijsten. Een probleem dat niet eenvoudig is op te lossen.

In privé-klinieken zoals MK-Velsen is het probleem ogenschijnlijk kleiner dan bij de umc's, maar als iedereen daarheen gaat, gaan we dat uiteindelijk weer merken in de premies van de ziektekostenverzekering. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen.

@Pastel vraagt om een snelle manier en dat is keuzes maken, waarbij de ene keuze misschien ten koste van de andere transpersonen gaat en de andere keuze (bijna onmenselijk) veel geduld vraagt. Persoonlijk vind ik dat een lastig dilemma waarbij ieder zijn eigen keuzes moet maken. Laten we iedereen die vrijheid gunnen, waar nodig met persoonlijke kanttekeningen.
Gebruikersavatar
Lidi
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 jul 2016, 11:38
Gender: Vrouw
Locatie: Dreischor

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door Lidi »

@Pastel:
Begin maar met ontharen. Dat gaat best wel even duren.
Transitie is sowieso een langdurig proces.
Succes met een oplossing zoeken.
Maar ik blijf bij mijn mening.
Me, myself and present I
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door Annabel »

Lidi schreef: 03 nov 2022, 15:31 Begin maar met ontharen. Dat gaat best wel even duren.
Goeie tip, zeker doen!
Maar toch nog even de hypocrisie hier benoemen m.i.
Als je nog geen indicatiestelling hebt of op de wachtlijst staat van een vaginaplastiek moet je het ontharen zelf betalen.
Dit doe je dan bij een huidtherapeut die ook iemand kan helpen die wel een indicatiestelling heeft, dus ook hier kan je met geld een positie afkopen.
Het verschil hier is dat er meer huidtherapeuten zijn dan chirurgen. Maar goed.

Voor de rest sluit ik me aan bij wat @Frederieke zei :)
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door Frederieke »

Annabel schreef: 03 nov 2022, 15:37 Als je nog geen indicatiestelling hebt of op de wachtlijst staat van een vaginaplastiek moet je het ontharen zelf betalen.
Technisch gezien klopt dat laatste volgens mij niet, althans bij de UMC's kom je pas op de wachtlijst als je aan alle voorwaarden voldoet, dus inclusief genitale ontharing.

Vergoeding vindt plaats vanuit het ziekenhuis, zodra je een eerste gesprek met de chirurg hebt gehad. Nit picking 😉.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Frederieke schreef: 03 nov 2022, 17:15
Annabel schreef: 03 nov 2022, 15:37 Als je nog geen indicatiestelling hebt of op de wachtlijst staat van een vaginaplastiek moet je het ontharen zelf betalen.
Technisch gezien klopt dat laatste volgens mij niet, althans bij de UMC's kom je pas op de wachtlijst als je aan alle voorwaarden voldoet, dus inclusief genitale ontharing.

Vergoeding vindt plaats vanuit het ziekenhuis, zodra je een eerste gesprek met de chirurg hebt gehad. Nit picking 😉.
Dat klopt ook niet helemaal, je kan al met de genitale ontharing beginnen op kosten van het ziekenhuis ruim voordat je je eerste afspraak bij de plastisch chirurg hebt.
Irene
Gebruikersavatar
FlevoSaskia
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 okt 2022, 13:24
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Haar/zij
Locatie: Flevoland

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door FlevoSaskia »

I wrote a post yesterday on this subject last night but it disappeared, so I’ll rewrite it. And apologies it’s in English (I am learning Dutch but it may be a while before what I write makes sense).

So about 40 years ago I made the decision to abandon the free treatment route on the NHS (the free UK health service) and pay to go private. The reason for this was to virtually avoid any queue. I’d already done the ‘real life test’ and wanted the GRS done with so I could get on with my life. Going private involved seeing a private psychiatrist for a couple of sessions and then he referred me to the surgeon. All this was done within a year, staying with the NHS whilst being free would’ve cost me many years in limbo. The operation which cost £10,000 was done in a private (non NHS) hospital in London (London Bridge Hospital) with the same surgeon who also did operations on the NHS at Charing Cross Hospital.
For me personally I wasn’t prepared to wait and go on a very long waiting list. I would say if you have the money, and are 300% sure you are doing the right thing, then do it, even if you have to go abroad. I didn’t need to due to the 2 tier system which exists in the UK. I’ve had other operations too but these were done in the US and I’ve paid for everything myself.
Good luck with your GRS decision
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door SuzanneLemm »

Wat een boeiende discussie !!!
Ik kan mijn vinden in de instelling dat je met eigen geld geen voorrang zou moeten krijgen in bestaande zorgcapaciteit.Als je andere zorgcapaciteit aanspreekt belemmer je niemand.
Ook interessant te lezen dat men aan begin staat van traject en zo goed weet wat men wil. Ik sta boven aan operatie lijst VUmc maar heb mij laten pauzeren, ironisch hè ! Alle genitale ontharing ( 2.5 jaar) mss het doel gemist.....
Gebruikersavatar
FlevoSaskia
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 okt 2022, 13:24
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Haar/zij
Locatie: Flevoland

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door FlevoSaskia »

SuzanneLemm schreef: 05 nov 2022, 11:49 Wat een boeiende discussie !!!
Ik kan mijn vinden in de instelling dat je met eigen geld geen voorrang zou moeten krijgen in bestaande zorgcapaciteit.Als je andere zorgcapaciteit aanspreekt belemmer je niemand.
Ook interessant te lezen dat men aan begin staat van traject en zo goed weet wat men wil. Ik sta boven aan operatie lijst VUmc maar heb mij laten pauzeren, ironisch hè ! Alle genitale ontharing ( 2.5 jaar) mss het doel gemist.....
Good luck with GRS at the VUMc.
A few years ago i had to have some vagina remedial work done there and the lady surgeon (sorry I forgot her name) did a great job and fixed an issue I had right from the very beginning of my GRS. The problem I had was intermittent but over the years became more of an issue. The VUMc team there made such a difference to my life. You are in good hands.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door Marica »

Met een deskundigenverklaring in je hand naar MK Velsen stappen. Je hoeft namelijk niet door het Psychisch Traject door omdat je die verklaring al hebt. Dan is de weg vrij om naar MK Velsen te stappen. Ontharen heb ik gedaan bij Cosmetique Totale, die meerdere vestigingen in NL heeft. En prima weten wat de eisen zijn van MK Velsen. Bel MK Velsen eens op en vraag het ze eens over hoe en wat.

Ik heb het VU (AUMC) links laten liggen, en ben naar MK Velsen gegaan na mijn psych traject. Bereid je wel voor over de SRS mogelijkheden die Dr Kanhai biedt. Hij komt er namelijk niet zelf mee.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door Marije »

Een deskundigenverklaring is geen diagnose. Het is alleen voor je sociale transitie.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat: