Nieuwe chat! Zie dit topic.

GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door SuzanneLemm »

FlevoSaskia schreef: 05 nov 2022, 14:35
SuzanneLemm schreef: 05 nov 2022, 11:49 Wat een boeiende discussie !!!
Ik kan mijn vinden in de instelling dat je met eigen geld geen voorrang zou moeten krijgen in bestaande zorgcapaciteit.Als je andere zorgcapaciteit aanspreekt belemmer je niemand.
Ook interessant te lezen dat men aan begin staat van traject en zo goed weet wat men wil. Ik sta boven aan operatie lijst VUmc maar heb mij laten pauzeren, ironisch hè ! Alle genitale ontharing ( 2.5 jaar) mss het doel gemist.....
Good luck with GRS at the VUMc.
A few years ago i had to have some vagina remedial work done there and the lady surgeon (sorry I forgot her name) did a great job and fixed an issue I had right from the very beginning of my GRS. The problem I had was intermittent but over the years became more of an issue. The VUMc team there made such a difference to my life. You are in good hands.
Thanx ! I think VUmc provides fine care. My doubts are at myself and emerged after 4 years of HRT.
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door Hal »

Voor een borstverwijderende operatie ben ik ook buiten de verzekering om gegaan. De chirurg wilde nog steeds een aantal dingen zien (deskundigenverklaring + artsenverklaring van de duur van testosterongebruik), maar er hoefde geen second opinion van een psychiater bij, en dat heeft me in mijn persoonlijke traject alles bij elkaar anderhalf tot twee jaar wachttijd bespaard. Dat was me de zesduizend euro wel waard.

Als de wachtlijst bij de chirurg bestaat door een gebrek aan operatiecapaciteit, dan sta je als zelfbetaler even lang op de wachtlijst van die chirurg als diegene die het via de verzekering laat bekostigen (je komt er hoogstens eerder op terecht omdat je andere stappen in je proces niet doorloopt en daar dus niet op hoeft te wachten). Elke andere reden tot vertraging (beperkte artsenkeuze, papierwerk, goedkeuring, wat dan ook) is wat je als zelfbetaler omzeilt. Daarmee pik je dus geen plek in van iemand anders.

Als ik een stuk binnendoor rijdt terwijl jij de grote weg nam, en ik daarom vijf auto's voor jou voor hetzelfde stoplicht sta te wachten, werkt het ook niet zo dat je eigenlijk 'recht had' op mijn plekje.

Ik zou zelfs beweren dat mensen die met chirurgen samenwerken om via niet-traditionele routes toch aan operaties te komen, het voor iedereen makkelijke maken - hoe meer positieve ervaringen een chirurg heeft met een alternatief traject, hoe meer mogelijkheden er voor mensen komen om hun eigen route te kiezen... en hoe verder de wachtlijsten in de traditionele zorg dus afnemen (of nou ja... minder hard toenemen, in elk geval).
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Amber Vlinder
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 mei 2017, 01:53
Gender: Vrouw

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door Amber Vlinder »

Dag lieve meiden,

Ik snap de reactie van iedereen, maar stiekem ook de wens/drang van Pastel. En gelukkig kom je in Nederland niet ver in de medische wereld als je extra spaargeld hebt; althans niet binnen ons traject.

Wel zou je kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn in Duitsland. Ok, ook buitenland, maar die stap is misschien minder groot en het ligt ook aan de drang van je wens of je dat aandurft. In Duitsland zijn er veel meer ziekenhuizen en artsen die SRS aanbieden, en wat ik ooit eens in dit forum heb gelezen, zijn de artsen daar ook wel gevoelig voor een zak met geld. Dus even zoeken op SRS en Duitsland als je die route wilt bewandelen.

Lieve groet,
Amber
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door Eva »

Amber Vlinder schreef: 14 nov 2022, 07:31 ... en wat ik ooit eens in dit forum heb gelezen, zijn de artsen daar ook wel gevoelig voor een zak met geld ...
Nou lees ik vrijwel ieder bericht op dit forum, vanaf het ontstaan, maar ik kan me dat werkelijk niet herinneren.
Voor dat soort zaken kun je bijvoorbeeld in het verre oosten wel terecht. Er zijn daar wel degelijk artsen te vinden die jevoor een paar duizend dollar een soort SRS geven. Dat heeft dan wel tot gevolg dat de nazorg is beperkt tot hooguit enkele uren. Dan wordt je gewoon op straat gezet en bekijk je het verder maar.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door Frederieke »

Klinkt heel aanlokkelijk 🤨 (nope).
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door SuzanneLemm »

Een vriendin is bij Urologie in Essen Duitsland geholpen, voor idd een zak geld
https://www.betterdoc.org/essen/aerzte/ ... ochen-hess
Gebruikersavatar
Pastel
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 dec 2021, 02:04
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: haar/hen

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door Pastel »

SuzanneLemm schreef: 17 nov 2022, 20:45 Een vriendin is bij Urologie in Essen Duitsland geholpen, voor idd een zak geld
https://www.betterdoc.org/essen/aerzte/ ... ochen-hess
Misschien wat brutaal, maar zou je misschien willen navragen wat het ongeveer voor haar gekost heeft? :hbeat:
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door Brownie »

Frederieke schreef: 03 nov 2022, 17:15 althans bij de UMC's kom je pas op de wachtlijst als je aan alle voorwaarden voldoet, dus inclusief genitale ontharing.

Vergoeding vindt plaats vanuit het ziekenhuis, zodra je een eerste gesprek met de chirurg hebt gehad. Nit picking 😉.
Verwijzing vanuit ziekenhuis voor genitaal ontharen kan je direct na afronding van de diagnostische fase krijgen (dus dat is jaren voordat je een chirurg spreekt). De vergoeding gaat dan idd via het ziekenhuis. Althans zo is het nu bij het AUMC.
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door Brownie »

Marica schreef: 05 nov 2022, 16:21 Met een deskundigenverklaring in je hand naar MK Velsen stappen. Je hoeft namelijk niet door het Psychisch Traject door omdat je die verklaring al hebt. Dan is de weg vrij om naar MK Velsen te stappen.
Het lijkt erop dat je de deskundigenverklaring t.b.v. juridische geslachtswijziging bedoelt? Klopt dat?
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: GCS (versneld) verkrijgen op eigen kosten?

Bericht door Marica »

Deskundigen verklaring krijg je nu nog NA je psychologisch traject ,en NA het second opinion gesprek. Dus ja, je hebt die nodig voor je nieuwe paspoort etc. Maar voor de SRS heb je een verwijzing nodig, en die krijg je van je behandelaar (de psycholoog) Als je de Deskundigen Verklaring hebt, dan is er OOK de verwijzing voor een SRS als je dat wilt. In mijn geval kwam het gewoon tersprake tijdens de pschologische onderzoeken. Ik gaf aan bij MK Velsen geopereerd te willen worden. Met dat papier in de hand heb ik een afspraak gemaakt.

Dat is mijn weg geweest, vanuit de kast in 2018, naar 5 juli 2022, toen was de grote dag.

Ontopic, je kan gewoon naar een kliniek toe stappen en plastisch chirurgische dingen laten doen tegen betaling. Daar is niet vreemds aan.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)