Nieuwe chat! Zie dit topic.

Naar de barbershop als transman

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Naar de barbershop als transman

Bericht door xxman »

Dag allemaal,

Ik zit nu iets meer dan twee maanden aan de testosteron, maar ik word nog steeds bijna altijd als vrouw aangesproken in het openbaar. Ik denk dat mijn wat langere haar daarmee te maken kan hebben. Daarom zou ik graag een keer me bij een barbershop laten knippen, zodat ik zeker weet dat ik een mannelijk kapsel krijg.

Maar omdat ik nog niet pass vind ik dit best spannend, heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb overwegen om ze eerst even op te bellen en uit te leggen hoe het zit, maar ik weet niet zeker of dat de beste aanpak is.

Iemand ervarin en of tips?
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Naar de barbershop als transman

Bericht door Irene_de_Vreede »

Omgekeerd wel ervaring. Toen ik nog helemaal niet om was nam ik een foto mee naar de kapper, iets later vertelde ik gewoon wat ik wilde. Je hoeft echt niet je hele doopceel te lichten, maar het helpt wel als je duidelijk bent wat je wilt.
Irene
Gebruikersavatar
AydenS
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 jan 2020, 20:09
Gender: Man

Re: Naar de barbershop als transman

Bericht door AydenS »

Ik heb de barbershop toen ik net in transitie was via Facebook een bericht gestuurd dat ik transman ben en graag als man aangesproken wil worden. En of zij het zagen zitten. Ik was meer dan welkom en ben al 3 jaar vaste klant :) superfijne barbier getroffen daar.
Leeuw
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2023, 18:20
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem

Re: Naar de barbershop als transman

Bericht door Leeuw »

Was eerst naar een salon, dit was een drama, uiteindelijk via internet een geweldige Queer barber gevonden. Daar voelt echt als een safe space waardoor ik me vrij voel om precies aan te geven wat ik wil.
Aan het begin toen ik het nog niet wist qua kapsel en termen nam ze ook echt de tijd het samen te bespreken en uit te zoeken, dit was heel fijn. Raad het echt aan.
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Naar de barbershop als transman

Bericht door xxman »

AydenS schreef: 20 nov 2022, 17:43 Ik heb de barbershop toen ik net in transitie was via Facebook een bericht gestuurd dat ik transman ben en graag als man aangesproken wil worden. En of zij het zagen zitten. Ik was meer dan welkom en ben al 3 jaar vaste klant :) superfijne barbier getroffen daar.
Wat fijn dat dat zo goed ging, klinkt alsof je het goed hebt aangepakt!
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Naar de barbershop als transman

Bericht door xxman »

Leeuw schreef: 02 jan 2023, 20:28 Was eerst naar een salon, dit was een drama, uiteindelijk via internet een geweldige Queer barber gevonden. Daar voelt echt als een safe space waardoor ik me vrij voel om precies aan te geven wat ik wil.
Aan het begin toen ik het nog niet wist qua kapsel en termen nam ze ook echt de tijd het samen te bespreken en uit te zoeken, dit was heel fijn. Raad het echt aan.
Is dat toevallig de queer kapper in Amsterdam? Fijn dat je je daar wel op je plek voelt.
Gebruikersavatar
Kaevo
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jun 2022, 16:18
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Naar de barbershop als transman

Bericht door Kaevo »

Het is met vantevoren contact opnemen een beetje hit or miss. Toen ik nog niet zo lang aan de testo zat vond ik naar de kapper gaan verschrikkelijk. Ik heb toen ook een barbershop geappt en uitgelegd dat ik trans ben en of ik gewoon welkom was. Kreeg een enthousiaste reactie dat ik gewoon welkom ben en hij me een mooi mannenkapsel ging geven. Toen ik daar eenmaal was kreeg ik allerlei ongepaste vragen over mijn genitaliën en seksleven. De keer erna naar een andere barber gegaan, vantevoren niks gezegd, tijdens de afspraak laten vallen dat ik bij hun terecht was gekomen doordat een andere barber vreemd en respectloos met me omging. Dat vonden ze erg raar, en bij hun ben ik altijd welkom geweest. Nooit meer vragen gehad over transitie, alleen over mijn studie en mijn plannen voor het weekend ;P Ondertussen kom ik al anderhalf jaar bij ze en pass ik helemaal, en ik moet zeggen dat dat toch wel wat stress scheelt.

Hier kun je natuurlijk weinig mee, maar mijn tip is om naar reviews te kijken en anderen naar hun ervaringen te vragen, dan weet je zeker dat je goed terecht komt!
01-07-2021: Start Testo!
28-02-2022: Mastectomie bij Dr. Van Loenen
15-03-2023: Lichaamsmasculinisering (operatie benen/heupen/taille)
Leeuw
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2023, 18:20
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem

Re: Naar de barbershop als transman

Bericht door Leeuw »

xxman schreef: 18 jan 2023, 23:18
Leeuw schreef: 02 jan 2023, 20:28 Was eerst naar een salon, dit was een drama, uiteindelijk via internet een geweldige Queer barber gevonden. Daar voelt echt als een safe space waardoor ik me vrij voel om precies aan te geven wat ik wil.
Aan het begin toen ik het nog niet wist qua kapsel en termen nam ze ook echt de tijd het samen te bespreken en uit te zoeken, dit was heel fijn. Raad het echt aan.
Is dat toevallig de queer kapper in Amsterdam? Fijn dat je je daar wel op je plek voelt.
Jup! Ik vind ze echt heel nice.
Het is wat pricey maar het resultaat is tot nu toe elke keer goed, ik voel me altijd comfortabel daar (het is een privé ruimte, niet op een grote zaal), en vind het ook fijn om hun te supporten.
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Naar de barbershop als transman

Bericht door xxman »

Leeuw schreef: 21 mar 2023, 17:21
xxman schreef: 18 jan 2023, 23:18
Leeuw schreef: 02 jan 2023, 20:28 Was eerst naar een salon, dit was een drama, uiteindelijk via internet een geweldige Queer barber gevonden. Daar voelt echt als een safe space waardoor ik me vrij voel om precies aan te geven wat ik wil.
Aan het begin toen ik het nog niet wist qua kapsel en termen nam ze ook echt de tijd het samen te bespreken en uit te zoeken, dit was heel fijn. Raad het echt aan.
Is dat toevallig de queer kapper in Amsterdam? Fijn dat je je daar wel op je plek voelt.
Jup! Ik vind ze echt heel nice.
Het is wat pricey maar het resultaat is tot nu toe elke keer goed, ik voel me altijd comfortabel daar (het is een privé ruimte, niet op een grote zaal), en vind het ook fijn om hun te supporten.

Ik ben ondertussen naar dezelfde kapper geweest, ik ben zeer tevreden :D
Gebruikersavatar
Fran
Berichten: 356
Lid geworden op: 11 mei 2014, 17:13
Gender: Trans FtM
Locatie: Amersfoort

Re: Naar de barbershop als transman

Bericht door Fran »

Gewoon naar binnen lopen en vragen.
Toevallig wilde ik gisteren naar de kapper maar de Turkse barbier waar ik altijd heen ga was op vakantie. De volgende (ook Turkse) barbier die ik binnenliep weigerde mijn haar te knippen. Later vond ik er eentje die het gelukkig geen probleem vond.

Ik laat ze gewoon een foto van Messi tijdens het WK zien en dan weten ze meteen hoe ik mijn haar wil hebben.
- Vanaf 4 mei Androgel
- Half juli Nebido, alleen door apotheekfout Sustanon meegekregen
- Sinds eind oktober wél aan Nebido