Nieuwe chat! Zie dit topic.

"Mentaal stabiel"

Psychologen en procedures
Pannekoek89
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2023, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Moerdijk

Re: "Mentaal stabiel"

Bericht door Pannekoek89 »

Rutka schreef: 03 feb 2023, 22:12 Psychiatrisch verpleegkundige hier. Het is belangrijk dat je gestabiliseerd bent in je toestandsbeeld. Dat betekent niet dat je geen diagnose mag hebben, maar wel dat je behandeld moet worden.

De meeste recente WPATH standards of care stellen (bladzijde 171), dat het behandelen van psychiatrische ziektebeelden en verslaving belangrijk is, maar zeker geen obstakel mag vormen voor transitie-gerelateerde zorg. In plaats daarvan moeten interventies die gericht zijn op het verbeteren van de geestelijke gezondheid en verslaving de op transitie gerichte zorg faciliteren, die de kwaliteit van het leven kan verbeteren.

Een belangrijke meta analyse van 38 andere studies (zie https://docs.google.com/document/d/1O8E ... ue&sd=true) constateert, dat hoewel de hoeveelheden psychopathologie en psychiatrische stoornissen bij trans personen hoger liggen dan bij de cisgender populatie, deze wel degelijk verbeteren als er gender affirmatieve zorg wordt geleverd (zowel medisch als sociaal) en als gevolg van deze interventies vaak zelfs op dezelfde hoeveelheden uitkomt als de rest van de bevolking.

Nota bene VUmc zelf deed onderzoek naar mensen die naast gender incongruentie een psychose hebben (zie https://docs.google.com/document/d/1NRV ... ue&sd=true ). Uit een serie van beschreven cases blijkt, dat het gelijktijdig behandelen van genderdysfore en psychotische symptomen wel degelijk mogelijk en ook wenselijk is. Gesteld wordt, dat psychose niet langer meer gezien moet worden als uitsluitingscriterium voor zelfs een medische transitie en al helemaal niet de sociale transitie, zoals het gebruik van voornaamwoorden of de uiterlijke presentatie.
Mag ik dit voor mijzelf vertalen naar Jip-en-Janneke taal en het volgende concluderen:

- ondanks beperkte acceptatie/begrip voor trans personen, hebben deze personen na hun transitie vaak een rijker sociaal leven

- bij personen met een psychologische stoornis blijken de effecten kleiner na een transitie (ik las bijvoorbeeld in een ander topic iets over een relatie tussen genderdysforie en autisme)

Of begrijp ik dit verkeerd?
Doorverwijzing huisarts 10-01-23
Aanmelding BuroJIJ 17-07-2023
Intake BuroJIJ 01-05-2024
Rutka
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:51
Gender: Vrouw

Re: "Mentaal stabiel"

Bericht door Rutka »

ok, ik probeer het simpeler te formuleren, maar iets korter door de bocht.. sorry :)

1) volgens de zorgstandaard mag het hebben van een psychische stoornis geen beletsel zijn om in transitie te gaan.
2) Er is uitgebreid bewezen dat transitie zorgt voor het verbeteren van andere psychiatrische stoornissen
3) Onderzoekers van VUmc stellen letterlijk, dat het je transitie niet in de weg mag staan dat je psychotisch bent.
Gebruikersavatar
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Re: "Mentaal stabiel"

Bericht door Verkaasd »

Rutka schreef: 03 feb 2023, 22:42 ok, ik probeer het simpeler te formuleren, maar iets korter door de bocht.. sorry :)

1) volgens de zorgstandaard mag het hebben van een psychische stoornis geen beletsel zijn om in transitie te gaan.
2) Er is uitgebreid bewezen dat transitie zorgt voor het verbeteren van andere psychiatrische stoornissen
3) Onderzoekers van VUmc stellen letterlijk, dat het je transitie niet in de weg mag staan dat je psychotisch bent.
GOD wat ben ik blij. PHEW
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
Gebruikersavatar
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Re: "Mentaal stabiel"

Bericht door Verkaasd »

Rutka schreef: 03 feb 2023, 22:12 Psychiatrisch verpleegkundige hier. Het is belangrijk dat je gestabiliseerd bent in je toestandsbeeld. Dat betekent niet dat je geen diagnose mag hebben, maar wel dat je behandeld moet worden.

De meeste recente WPATH standards of care stellen (bladzijde 171), dat het behandelen van psychiatrische ziektebeelden en verslaving belangrijk is, maar zeker geen obstakel mag vormen voor transitie-gerelateerde zorg. In plaats daarvan moeten interventies die gericht zijn op het verbeteren van de geestelijke gezondheid en verslaving de op transitie gerichte zorg faciliteren, die de kwaliteit van het leven kan verbeteren.

Een belangrijke meta analyse van 38 andere studies (zie https://docs.google.com/document/d/1O8E ... ue&sd=true) constateert, dat hoewel de hoeveelheden psychopathologie en psychiatrische stoornissen bij trans personen hoger liggen dan bij de cisgender populatie, deze wel degelijk verbeteren als er gender affirmatieve zorg wordt geleverd (zowel medisch als sociaal) en als gevolg van deze interventies vaak zelfs op dezelfde hoeveelheden uitkomt als de rest van de bevolking.

Nota bene VUmc zelf deed onderzoek naar mensen die naast gender incongruentie een psychose hebben (zie https://docs.google.com/document/d/1NRV ... ue&sd=true ). Uit een serie van beschreven cases blijkt, dat het gelijktijdig behandelen van genderdysfore en psychotische symptomen wel degelijk mogelijk en ook wenselijk is. Gesteld wordt, dat psychose niet langer meer gezien moet worden als uitsluitingscriterium voor zelfs een medische transitie en al helemaal niet de sociale transitie, zoals het gebruik van voornaamwoorden of de uiterlijke presentatie.
Ja, maar wat betekent stabiel in deze zin? Gesprekken met een psycholoog buiten het transitie traject om?
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
Rutka
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:51
Gender: Vrouw

Re: "Mentaal stabiel"

Bericht door Rutka »

Gestabiliseerd betekent: dat je inderdaad buiten je traject om in behandeling bent, dat in ieder geval de crisis enige tijd naar de achtergrond verdwenen is, dat je goed ingesteld bent op je medicatie en je voor die medicatie ook goed bloedonderzoek krijgt, als je bijvoorbeeld een stemminsgstabilisator als lithium krijgt (moet goed op spiegel zijn) in geval de psychose een manisch-psychotisch toestandsbeeld was in het kader van een bipolaire stoornis, of een antipsychoticum als Clozapine (moet je witte bloedlichaampjes in de gaten houden) als er sprake was van alleen psychose in het kader van bijvoorbeeld schizofrenie. Daarnaast is het denk ik ook van belang dat je bij het instellen op antipsychotica een goede metaboolscreening (zie https://www.ggzbreburg.nl/media/3016/fo ... ndroom.pdf) krijgt, zodat mogelijke bijwerkingen van antipsychotica goed onderscheiden kunnen worden van de bijwerkingen die je mogelijk van hormonen kunt ondervinden.

Ook is het denk ik belangrijk dat er een goede afstemming ontstaat tussen je psychiatrische behandelteam en je genderteam, zodat die intercollegiaal met elkaar kunnen overleggen. Het genderteam gaat dan aangeven dat het belangrijk is dat je affirmatief behandeld wordt en het psychiatrische behandelteam kan dan bevestigen dat je inderdaad gestabiliseerd bent en het draagvlak hebt om je transitie succesvol te doorlopen.

Als jij daar als patiënt het voortouw in neemt, laat je alle behandelaren zien dat je over voldoende autonomie beschikt, dat je open bent en daarmee schep je vertrouwen naar alle kanten. Openheid is echt belangrijk.
Gebruikersavatar
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Re: "Mentaal stabiel"

Bericht door Verkaasd »

Rutka schreef: 06 feb 2023, 09:12 Gestabiliseerd betekent: dat je inderdaad buiten je traject om in behandeling bent, dat in ieder geval de crisis enige tijd naar de achtergrond verdwenen is, dat je goed ingesteld bent op je medicatie en je voor die medicatie ook goed bloedonderzoek krijgt, als je bijvoorbeeld een stemminsgstabilisator als lithium krijgt (moet goed op spiegel zijn) in geval de psychose een manisch-psychotisch toestandsbeeld was in het kader van een bipolaire stoornis, of een antipsychoticum als Clozapine (moet je witte bloedlichaampjes in de gaten houden) als er sprake was van alleen psychose in het kader van bijvoorbeeld schizofrenie. Daarnaast is het denk ik ook van belang dat je bij het instellen op antipsychotica een goede metaboolscreening (zie https://www.ggzbreburg.nl/media/3016/fo ... ndroom.pdf) krijgt, zodat mogelijke bijwerkingen van antipsychotica goed onderscheiden kunnen worden van de bijwerkingen die je mogelijk van hormonen kunt ondervinden.

Ook is het denk ik belangrijk dat er een goede afstemming ontstaat tussen je psychiatrische behandelteam en je genderteam, zodat die intercollegiaal met elkaar kunnen overleggen. Het genderteam gaat dan aangeven dat het belangrijk is dat je affirmatief behandeld wordt en het psychiatrische behandelteam kan dan bevestigen dat je inderdaad gestabiliseerd bent en het draagvlak hebt om je transitie succesvol te doorlopen.

Als jij daar als patiënt het voortouw in neemt, laat je alle behandelaren zien dat je over voldoende autonomie beschikt, dat je open bent en daarmee schep je vertrouwen naar alle kanten. Openheid is echt belangrijk.
Oke dan is alles prima. Ik krijg geen medicatie voor mijn hallucnaties want

Punt 1, dat wil ik niet, ik ken ze al zo lang dat ik er niet echt.. Last van heb zegmaar?

Punt 2, de eerste psychatrische kliniek waar ik langs kwam schreeuwde zo ongeveer "je hallucineert want overprikkeld door autisme (ik ben het niet eens met de autisme. Dus daarom ga ik naar een nieuwe praktijk)

Maar ig dat ik dan goed sta bij het vumc want ik heb genoeg draagkracht. Ik loop nu bij 3 instanties inclusief het VUMC 😭
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: "Mentaal stabiel"

Bericht door xxman »

ReneeCross schreef: 01 feb 2023, 18:03
Marije schreef: 01 feb 2023, 17:01 …..proberen te zeggen wat ze willen horen? Dan ben je er het snelste doorheen.
Is dat nou net niet wat je moet doen? Ben jezelf. Beter goed en gedegen onderzoek of je het wel aan kan toch? Tuurlijk zijn wij onze eigen ervaringsdeskundige, maar zeggen waarvan je denkt dat de ander het wil horen…het kan zelfs averechts werken lijkt mij.
Ik snap het idee, maar de lelijke waarheid is helaas dat een beetje de waarheid verdraaien vaak het best is voor een trans persoon zelf. Ik was ook heftig depressief, toen ben ik zelf met hormonen begonnen en die hielpen enorm met de depressie. Ik had niet of heel moeilijk zonder hormonen "mentaal stabiel" kunnen worden, en vind ook niet dat dat nodig is. Onderzoek na onderzoek toont aan dat hormoontherapie heel goed werkt voor de mentale gezondheid van trans personen. Het zorgsysteem loopt helaas achter.

Be my guest als je het fijner vind om helemaal eerlijk te zijn, maar ook 100% oke als je ze een beetje naar de mond praat om het sneller te laten gaan. Je joeft geen martelaar te zijn voor "de waarheid", daar heeft niemand wat aan.
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: "Mentaal stabiel"

Bericht door xxman »

Rutka schreef: 03 feb 2023, 22:12 Psychiatrisch verpleegkundige hier. Het is belangrijk dat je gestabiliseerd bent in je toestandsbeeld. Dat betekent niet dat je geen diagnose mag hebben, maar wel dat je behandeld moet worden.

De meeste recente WPATH standards of care stellen (bladzijde 171), dat het behandelen van psychiatrische ziektebeelden en verslaving belangrijk is, maar zeker geen obstakel mag vormen voor transitie-gerelateerde zorg. In plaats daarvan moeten interventies die gericht zijn op het verbeteren van de geestelijke gezondheid en verslaving de op transitie gerichte zorg faciliteren, die de kwaliteit van het leven kan verbeteren.

Een belangrijke meta analyse van 38 andere studies (zie https://docs.google.com/document/d/1O8E ... ue&sd=true) constateert, dat hoewel de hoeveelheden psychopathologie en psychiatrische stoornissen bij trans personen hoger liggen dan bij de cisgender populatie, deze wel degelijk verbeteren als er gender affirmatieve zorg wordt geleverd (zowel medisch als sociaal) en als gevolg van deze interventies vaak zelfs op dezelfde hoeveelheden uitkomt als de rest van de bevolking.

Nota bene VUmc zelf deed onderzoek naar mensen die naast gender incongruentie een psychose hebben (zie https://docs.google.com/document/d/1NRV ... ue&sd=true ). Uit een serie van beschreven cases blijkt, dat het gelijktijdig behandelen van genderdysfore en psychotische symptomen wel degelijk mogelijk en ook wenselijk is. Gesteld wordt, dat psychose niet langer meer gezien moet worden als uitsluitingscriterium voor zelfs een medische transitie en al helemaal niet de sociale transitie, zoals het gebruik van voornaamwoorden of de uiterlijke presentatie.
Interessant inzicht. Dit is al een wat oudere post, maar ik heb hier toch een vraag over. Ik ben helemaal voor het benandelen van mentale aandoeningen zoals verslavingsproblematiek voor het verbeteren voor de kwaliteit van leven. Maar wat maakt transitie gerelateerde zotg nou zo bijzonder dat het pas kan gebeuren nadat je in behandeling bent voor andere aandoeningen?

Als ik een adhd diagnose krijg hoef ik niet eerst in behandeling te zijn voor autisme bijvoorbeeld. Is er uit onderzoek gebleken dat transitie zirg minder goed werkt als je niet in behandeling bent voor andere aandoeningen? Als dat zo is dan heb ik doe onderzoeken nog nooit gelezen, maar misschien weet jij meer
Rutka
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:51
Gender: Vrouw

Re: "Mentaal stabiel"

Bericht door Rutka »

allereerst: het is niet per se mijn mening, maar het is wel staand beleid binnen de transitiezorg, in ieder geval de academische ziekenhuizen. En ja, ik kan het wel volgen, hoewel ik wel degelijk aangeef dat gender affirmatieve zorg vanzelfsprekend van meet af aan gegeven moet worden en ik nota bene in het stuk dat je van me citeert aangeef, dat het helpend kàn zijn om mensen die bijvoorbeeld psychotisch zijn gelijktijdig toch ook hormonen en operaties te geven. Dus ik denk er natuurlijk wel wat genuanceerder over. Je moet het echt case by case bekijken.

Maar toch: ik veranderde in de tussentijd van functie, werd ambulant behandelaar in een FACT team in de binnenstad van een grote stad en kreeg vanzelfsprekend een hoge caseload van transgender patiënten. Eigenlijk komen alle trans personen in "mijn" postcodegebied nu bij mij terecht, omdat ik ervaringsdeskundig ben, makkelijk een goede behandelrelatie krijg, ik goed de weg weet binnen de transzorg en het ook deel uitmaakt van mijn professionele expertise. Ik kan natuurlijk geen casussen delen op een al te persoonlijk niveau, maar in het algemeen kan ik wel de ervaring met je delen, dat als je van psychische crisis naar crisis hobbelt, te kampen hebt met dakloosheid, verslaving en afhankelijk bent van survival seks, dat het dan lastig is om zelfs maar op je afspraken met je endocrinoloog of psycholoog op te komen dagen; dat je hormoonbehandeling telkens onderbroken wordt door allerlei praktische zaken (bijvoorbeeld geen vaste apotheek hebt vanuit je dakloosheid); dat je zelf ook medicatie ontrouw kunt zijn met je hormonen omdat je te wantrouwig of psychotisch bent om die in te nemen, dat je niet in staat bent om je zorgvraag op een samenhangende manier onder woorden te brengen. Dan is het dus duidelijk niet het moment om medisch in transitie te gaan.