Nieuwe chat! Zie dit topic.

testosteron remmers

Psychologen en procedures
kelly.B
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2023, 19:41
Gender: Transgender

Re: testosteron remmers

Bericht door kelly.B »

bedankt voor de tips. Finasteride biedt al een opening!!! Jullie zijn schatten!
kelly.B
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2023, 19:41
Gender: Transgender

Re: testosteron remmers

Bericht door kelly.B »

Ik heb een eerste stap gezet en heb vandaag een gesprek gehad met de huisarts. Dat gesprek verliep zeer prettig. Alhoewel zij moest bekennen niet veel ervaring te hebben met genderdysforie heeft ze meteen een vervolgafspraak gepland om dan beter beslagen ten ijs te komen. Ze zou volledige mederwerking verlenen maar wilde zelf eerst meer informatie inwinnen over bv gendergp. De genoemde Finasteride voorschrijven zou voor haar geen enkel probleem zijn. Ze noemde het een "opstap mogelijkheid". Het is een begin en ik ben blij (een kinderhand is gauw gevuld :P )
kelly.B
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2023, 19:41
Gender: Transgender

Re: testosteron remmers

Bericht door kelly.B »

Sorry als ik blijf zeiken.... maar ik zie door de bomen het bos niet meer.... Ligt ook veel aan mij...
Mijn huisarts is bereid om finasteride voor te schrijven maar de boven genoemde kinderhand is dan eigenlijk al gevuld. Dus wil ik verder.
Ik heb met CZ contact gehad en die vergoeden alleen als je via de inmiddels bekende en door hun gecontracteerde klinieken gaat
waarvan bekend is dat er lange wachttijden zijn. Moet ik elke kliniek zelf benaderen om te zien of ze nog iemand aannemen en zo ja
hoe lang de wachttijd is? In het dossier van mijn huisarts staat nu officieel genderdysforie maar ik neem aan dat die klinieken toch nog
eerst de diagnose moeten stellen ook al wil ik alleen testosteronblokkers, toch?
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: testosteron remmers

Bericht door Frederieke »

Maak je geen zorgen. Als de huisarts finasteride voorschrijft wordt dat gewoon vergoed. En de huisarts mag zelfs hormonen voorschrijven, maar dat doen ze niet gauw.
kelly.B
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2023, 19:41
Gender: Transgender

Re: testosteron remmers

Bericht door kelly.B »

Het heeft even geduurd maar daar ben ik weer.... Ik ben inmiddels een paar keer bij de huisarts geweest en die heeft me niet Finasteride maar Spironolacton voorgeschreven.. Om te beginnen in een lichte dosis maar dat kan verhoogd worden. Heeft iemand daar ervaring mee? Dit is het "zwaarste" middel dat zij als huisarts mocht voorschrijven. Verder heeft ze mij aangeraden om me aan te melden bij "Oogpsychologen`in Eindhoven.
Maar ik kan van de wachttijden daar geen chocola maken... Is er nou wel of geen aanname stop voor mij als oudje met alleen een wens voor farmacologische behandeling en geen chrirurgische behandeling....
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: testosteron remmers

Bericht door Dawn »

Beste Kelly, sowieso fijn dat je huisarts zo meewerkend is! Ik denk dat wanneer je meer wilt je inderdaad “de molen” door moet.
Ik ben zo vrij geweest de site van Oogpsychologen te bezoeken en je verwarring over wachttijden snap ik goed. Na 2x lezen denk ik dat wachttijd voor genderzorg 2jaar+ is al zou je positief denkend bij de algemene hulp voor volwassenen 4 weken is.
Een belletje kan duidelijkheid geven.
Heb nog even verder gezocht via de zorgkaartnederland en bureau jij in Loon op Zand heeft een wachtlijst van 14-18 maanden.

In ieder geval succes