Josh schreef: 18 apr 2023, 09:14
Ik ga al een aantal jaren af en aan naar dezelfde sportschool dus daar kennen ze mij al redelijk. Ik heb het nieuws over mijn transitie dan ook gedeeld met 1 van de personeelsleden die aan de balie staat.
Die ging er goed mee om en bood een alternatief aan dat ik bijvoorbeeld in de zonnestudio mocht omkleden en dan eventueel mijn spullen achter de balie kon laten.
Ik heb ervoor bedankt, maar ga voorlopig nog steeds naar de vrouwenkleedkamer. Heb afgesproken met haar dat na de mastectomie ik de overstap zou maken naar de heren kleedkamer en dat vond zij ook prima. Het is een hele kleine sportschool, dus het is daar ook wel een stuk persoonlijker met altijd dezelfde mensen. Ik weet niet hoe dat zou zijn in een grote franchise sportschool.
Ik ga erheen in mijn sportkleding, dus het enige wat ik in de kleedkamer doe is mijn schoenen wisselen, en eventueel mijn jas in een locker stoppen.
Daarna als ik klaar ben wissel ik mijn schoenen weer om, jas aan en douchen/omkleden doe ik thuis.
Ik praat daar met niemand en heb nog geen problemen gehad ermee.
Nu varieert het natuurlijk per persoon hoe je met dit soort situaties om gaat. Voordat ik in de situaties zat vond ik het ook spannend en het idee erg vervelend, maar nu ik het al vaker heb gedaan kan ik mij er makkelijker overheen zetten.
Daarnaast doe ik waar ik mij het meest prettig bij voel. Ik voel mij niet prettig erbij om mij helemaal om te kleden in de vrouwenkleedkamer of te douchen, maar wegens het feit dat ik nog geen mastectomie heb gehad voel ik mij daar al helemaal niet prettig bij om dat in de heren kleedkamer te doen.
Ook voel ik mij nog niet op mijn gemak in de heren kleedkamer om enkel mijn schoenen te wisselen zolang ik nog geen mastectomie heb gehad.
Het voelt ook nog soms vervelend om mijn schoenen te wisselen in de vrouwen kleedkamer, maar dit geeft mij een beetje dysforie voor 2 minuten in totaal dat ik daar binnen ben en voor mij weegt dat niet op tegen de vele voordelen die ik haal uit het kunnen sporten / gewichten gebruiken. Uiteindelijk is mijn doel om een gespierd lichaam te krijgen en dat is voor mij belangrijker dan mij comfortabel voelen op dat moment.
Dus, afhankelijk hoe je ermee omgaat, zou mijn advies zijn om de dysforie die je ervan ervaart te minimaliseren tot zover het mogelijk is en het af te wegen tegen de doelen die je probeert te behalen en de redenen dat je naar de sportschool gaat. Als je deze doelen voor ogen houdt, en het feit dat je juist naar de sportschool gaat om zekerder te worden in jezelf, dan is dat stukje oncomfortabel voelen het je misschien wel waard. En zoals ik zei, als je het een paar keer hebt gedaan dan is die onzekerheid en het oncomfortabele al weg of in ieder geval een stuk minder.