Tips voor in het kleedhokje, trans man in de sportschool

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Tips voor in het kleedhokje, trans man in de sportschool

Bericht door xxman »

Dag allemaal,

Ik zit nu enkele maanden aan de T, en zou graag weer meer willen sporten. Er is hier een mooie sportschool in de buurt, echter houdt de gedachte aan de kleedkamer me tegen om me in te schrijven bij de sportschool.

Zoals ik al zei zit ik een paar maanden aan de testosteron, ik pass oke, als in, de meeste mensen zien wel dat ik voor een mannelijk uiterlijk ga, maar ik zie er ook nog duidelijk trans uit of als een puberjonger, terwijl ik al achterin de 20 ben (hier is trouwens in principe niks mis mee, al zou ik er graag wat ouder uitzien). Ook heb ik nog geen operaties gehad.

Nu is de sportschool juist een plek waar veel mannelijk uitziende gespierde mannen komen, wat me nog extra onzeker maakt om naar de sportschool te gaan. Ook de gedachte om te moeten douchen en omkleden maakt me onzeker.

Heeft iemand hier ervaring mee, of tips. Kan ook van een trans vrouw zijn of nonbinair persoon. Voel jij je fijn in de kleedkamer? Reageren andere mensen raar op je? Heb je nog tips die het makkelijker maken?

:hbeat: :hbeat: Nathan
Gebruikersavatar
AstroNoud
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 23:07
Gender: Trans FtM
Locatie: Gelderland

Re: Tips voor in het kleedhokje, trans man in de sportschool

Bericht door AstroNoud »

Is er een mogelijkheid om een keertje te gaan “proefsporten” ga dan omgekleed naar de sportschool dat je alleen nog trui uit moet doen en sportschoenen aan enzo. Kun je rustig even de boel verkennen zonder dat je meteen ook moet omkleden enzo. Is de stap misschien ook wat minder groot
I will not yield!
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Tips voor in het kleedhokje, trans man in de sportschool

Bericht door wolvster »

Dit gevoel is superherkenbaar en heeft mij uiteindelijk doen besluiten om naar een sport te gaan waar ze geen on site kleedkamers hebben.
Ik voelde me niet thuis in de vrouwenkleedkamer, maar ben mijn inziens nog niet mannelijk genoeg voor bij de mannen. De onzekerheid zorgde dat ik niet meer ging. Zonde van m'n geld en slecht voor mijn lijf.
Nu stap ik na het sporten bezweet op de fiets met een dik vest en douche thuis. Ook prima.

Dus niet echt tips, behalve óf schijt hebben óf je thuis douchen en omkleden.
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 406
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Tips voor in het kleedhokje, trans man in de sportschool

Bericht door Josh »

Ik ga al een aantal jaren af en aan naar dezelfde sportschool dus daar kennen ze mij al redelijk. Ik heb het nieuws over mijn transitie dan ook gedeeld met 1 van de personeelsleden die aan de balie staat.
Die ging er goed mee om en bood een alternatief aan dat ik bijvoorbeeld in de zonnestudio mocht omkleden en dan eventueel mijn spullen achter de balie kon laten.
Ik heb ervoor bedankt, maar ga voorlopig nog steeds naar de vrouwenkleedkamer. Heb afgesproken met haar dat na de mastectomie ik de overstap zou maken naar de heren kleedkamer en dat vond zij ook prima. Het is een hele kleine sportschool, dus het is daar ook wel een stuk persoonlijker met altijd dezelfde mensen. Ik weet niet hoe dat zou zijn in een grote franchise sportschool.

Ik ga erheen in mijn sportkleding, dus het enige wat ik in de kleedkamer doe is mijn schoenen wisselen, en eventueel mijn jas in een locker stoppen.
Daarna als ik klaar ben wissel ik mijn schoenen weer om, jas aan en douchen/omkleden doe ik thuis.
Ik praat daar met niemand en heb nog geen problemen gehad ermee.

Nu varieert het natuurlijk per persoon hoe je met dit soort situaties om gaat. Voordat ik in de situaties zat vond ik het ook spannend en het idee erg vervelend, maar nu ik het al vaker heb gedaan kan ik mij er makkelijker overheen zetten.
Daarnaast doe ik waar ik mij het meest prettig bij voel. Ik voel mij niet prettig erbij om mij helemaal om te kleden in de vrouwenkleedkamer of te douchen, maar wegens het feit dat ik nog geen mastectomie heb gehad voel ik mij daar al helemaal niet prettig bij om dat in de heren kleedkamer te doen.
Ook voel ik mij nog niet op mijn gemak in de heren kleedkamer om enkel mijn schoenen te wisselen zolang ik nog geen mastectomie heb gehad.

Het voelt ook nog soms vervelend om mijn schoenen te wisselen in de vrouwen kleedkamer, maar dit geeft mij een beetje dysforie voor 2 minuten in totaal dat ik daar binnen ben en voor mij weegt dat niet op tegen de vele voordelen die ik haal uit het kunnen sporten / gewichten gebruiken. Uiteindelijk is mijn doel om een gespierd lichaam te krijgen en dat is voor mij belangrijker dan mij comfortabel voelen op dat moment.

Dus, afhankelijk hoe je ermee omgaat, zou mijn advies zijn om de dysforie die je ervan ervaart te minimaliseren tot zover het mogelijk is en het af te wegen tegen de doelen die je probeert te behalen en de redenen dat je naar de sportschool gaat. Als je deze doelen voor ogen houdt, en het feit dat je juist naar de sportschool gaat om zekerder te worden in jezelf, dan is dat stukje oncomfortabel voelen het je misschien wel waard. En zoals ik zei, als je het een paar keer hebt gedaan dan is die onzekerheid en het oncomfortabele al weg of in ieder geval een stuk minder.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 492
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Tips voor in het kleedhokje, trans man in de sportschool

Bericht door Dawn »

Bij mij speelde dit bij de tennisvereniging. Ben toen naar de ledenadministratie gegaan en uitgelegd wat er aan de gang was. Ben daar heel vriendelijk te woord gestaan en kreeg direct een nieuwe lidmaatschapskaart. Had mijn haar toen al een stuk anders. Werd bij toernooien (recreatief)vanaf dat moment bij de dames ingedeeld en mocht van de dameskleedkamer gebruik maken om mij om te kleden. Hier nooit problemen of vragen over gehad.
Helaas kon mijn vaste tennismaatje mijn transitie iets minder goed verwerken waardoor vriendschap eindigde en ben ik uiteindelijk gestopt met tennissen.
Later nog wel een paar keer zonder enig probleem een losse baan gehuurd om te tennissen met mijn lieve schat, van een lidmaatschap kwam het niet meer door drukte met nieuwe baan waarvoor ik 2 dagen per week weer naar school ging met het nodige huiswerk.
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Tips voor in het kleedhokje, trans man in de sportschool

Bericht door xxman »

Josh schreef: 18 apr 2023, 09:14 Ik ga al een aantal jaren af en aan naar dezelfde sportschool dus daar kennen ze mij al redelijk. Ik heb het nieuws over mijn transitie dan ook gedeeld met 1 van de personeelsleden die aan de balie staat.
Die ging er goed mee om en bood een alternatief aan dat ik bijvoorbeeld in de zonnestudio mocht omkleden en dan eventueel mijn spullen achter de balie kon laten.
Ik heb ervoor bedankt, maar ga voorlopig nog steeds naar de vrouwenkleedkamer. Heb afgesproken met haar dat na de mastectomie ik de overstap zou maken naar de heren kleedkamer en dat vond zij ook prima. Het is een hele kleine sportschool, dus het is daar ook wel een stuk persoonlijker met altijd dezelfde mensen. Ik weet niet hoe dat zou zijn in een grote franchise sportschool.

Ik ga erheen in mijn sportkleding, dus het enige wat ik in de kleedkamer doe is mijn schoenen wisselen, en eventueel mijn jas in een locker stoppen.
Daarna als ik klaar ben wissel ik mijn schoenen weer om, jas aan en douchen/omkleden doe ik thuis.
Ik praat daar met niemand en heb nog geen problemen gehad ermee.

Nu varieert het natuurlijk per persoon hoe je met dit soort situaties om gaat. Voordat ik in de situaties zat vond ik het ook spannend en het idee erg vervelend, maar nu ik het al vaker heb gedaan kan ik mij er makkelijker overheen zetten.
Daarnaast doe ik waar ik mij het meest prettig bij voel. Ik voel mij niet prettig erbij om mij helemaal om te kleden in de vrouwenkleedkamer of te douchen, maar wegens het feit dat ik nog geen mastectomie heb gehad voel ik mij daar al helemaal niet prettig bij om dat in de heren kleedkamer te doen.
Ook voel ik mij nog niet op mijn gemak in de heren kleedkamer om enkel mijn schoenen te wisselen zolang ik nog geen mastectomie heb gehad.

Het voelt ook nog soms vervelend om mijn schoenen te wisselen in de vrouwen kleedkamer, maar dit geeft mij een beetje dysforie voor 2 minuten in totaal dat ik daar binnen ben en voor mij weegt dat niet op tegen de vele voordelen die ik haal uit het kunnen sporten / gewichten gebruiken. Uiteindelijk is mijn doel om een gespierd lichaam te krijgen en dat is voor mij belangrijker dan mij comfortabel voelen op dat moment.

Dus, afhankelijk hoe je ermee omgaat, zou mijn advies zijn om de dysforie die je ervan ervaart te minimaliseren tot zover het mogelijk is en het af te wegen tegen de doelen die je probeert te behalen en de redenen dat je naar de sportschool gaat. Als je deze doelen voor ogen houdt, en het feit dat je juist naar de sportschool gaat om zekerder te worden in jezelf, dan is dat stukje oncomfortabel voelen het je misschien wel waard. En zoals ik zei, als je het een paar keer hebt gedaan dan is die onzekerheid en het oncomfortabele al weg of in ieder geval een stuk minder.
Dag Josh, bedankt voor je antwoord, dat zijn zeker goede tips. Het doel voor ogen houden is zeker iets dat ik ga doen.

Alleen begrijp ik niet precies je situatie. Ik hoop dat het oke is om te vragen, maar waarom zou je naar de vrouwenkleedkamer gaan als je er verder als man uitziet en alleen je schoenen wisselt? Als je niet wil antwoorden geen probleem, ik ben gewoon benieuwd
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 406
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Tips voor in het kleedhokje, trans man in de sportschool

Bericht door Josh »

xxman schreef: 18 apr 2023, 17:38 Dag Josh, bedankt voor je antwoord, dat zijn zeker goede tips. Het doel voor ogen houden is zeker iets dat ik ga doen.

Alleen begrijp ik niet precies je situatie. Ik hoop dat het oke is om te vragen, maar waarom zou je naar de vrouwenkleedkamer gaan als je er verder als man uitziet en alleen je schoenen wisselt? Als je niet wil antwoorden geen probleem, ik ben gewoon benieuwd
Mijn passabiliteit qua gezicht/stem is eerder 50-50 of misschien zelfs 70-30, waar de meeste van de tijd vreemden mij nog steeds 'mevrouw' noemen ongeacht mijn kleding, haar en andere dingen die ik doe. Deze maand zit ik 6 maanden aan de testosteron, maar heb dus nog niet voldoende veranderingen qua gezicht of stem dat mensen die mij niet kennen ook echt als man zien.

Daarbij komt ook dat naar de sportschool draag ik een sport-bh omdat ik niet mijn binder aan kan doen (want dat is gevaarlijk) en geen tape wil gebruiken. Deze dingen op mijn borstkas zijn nogal aanwezig qua grootte en dus overduidelijk in mijn sportkleding. Ik voel mij dan niet op mijn gemak in de heren kleedkamer wanneer zij allemaal heel duidelijk kunnen zien dat ik 2 grote tieten heb.

Wanneer de mastectomie achter de rug is, wat er nu naar uit ziet dat dat pas in september zal zijn, dan ben ik inmiddels al bijna 1 jaar aan de testosteron (dus verwacht ik meer veranderingen) en dan zal ik ook geen vrouwelijke vormen meer hebben qua lichaam en dus mij meer op mijn gemak voelen om dan de overstap te maken naar de heren kleedkamer
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Tips voor in het kleedhokje, trans man in de sportschool

Bericht door xxman »

Josh schreef: 19 apr 2023, 18:57
xxman schreef: 18 apr 2023, 17:38 Dag Josh, bedankt voor je antwoord, dat zijn zeker goede tips. Het doel voor ogen houden is zeker iets dat ik ga doen.

Alleen begrijp ik niet precies je situatie. Ik hoop dat het oke is om te vragen, maar waarom zou je naar de vrouwenkleedkamer gaan als je er verder als man uitziet en alleen je schoenen wisselt? Als je niet wil antwoorden geen probleem, ik ben gewoon benieuwd
Mijn passabiliteit qua gezicht/stem is eerder 50-50 of misschien zelfs 70-30, waar de meeste van de tijd vreemden mij nog steeds 'mevrouw' noemen ongeacht mijn kleding, haar en andere dingen die ik doe. Deze maand zit ik 6 maanden aan de testosteron, maar heb dus nog niet voldoende veranderingen qua gezicht of stem dat mensen die mij niet kennen ook echt als man zien.

Daarbij komt ook dat naar de sportschool draag ik een sport-bh omdat ik niet mijn binder aan kan doen (want dat is gevaarlijk) en geen tape wil gebruiken. Deze dingen op mijn borstkas zijn nogal aanwezig qua grootte en dus overduidelijk in mijn sportkleding. Ik voel mij dan niet op mijn gemak in de heren kleedkamer wanneer zij allemaal heel duidelijk kunnen zien dat ik 2 grote tieten heb.

Wanneer de mastectomie achter de rug is, wat er nu naar uit ziet dat dat pas in september zal zijn, dan ben ik inmiddels al bijna 1 jaar aan de testosteron (dus verwacht ik meer veranderingen) en dan zal ik ook geen vrouwelijke vormen meer hebben qua lichaam en dus mij meer op mijn gemak voelen om dan de overstap te maken naar de heren kleedkamer
Ah zo, ik snap het. Bedankt voor het inzicht. Ik vond je foto er erg mannelijk uitzien dus vandaar mijn verwarring
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 335
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Tips voor in het kleedhokje, trans man in de sportschool

Bericht door San(ne) »

Ik heb jarenlang een abonnement gehad bij Fit fro Free en nauwelijks gebruik gemaakt van de kleedkamers. Er stonden gewoon bij de ingang lockers waar je je buitenschoenen en jas etc in kon doen en na het sporten kon je dit weer eruit halen en wegwezen. Heel veel mensen deden dit. En dan ging ik thuis douchen natuurlijk ;)

Is dit een optie bij de sportscho(o)l(en) bij jou in de buurt?
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Tips voor in het kleedhokje, trans man in de sportschool

Bericht door xxman »

San(ne) schreef: 21 apr 2023, 22:39 Ik heb jarenlang een abonnement gehad bij Fit fro Free en nauwelijks gebruik gemaakt van de kleedkamers. Er stonden gewoon bij de ingang lockers waar je je buitenschoenen en jas etc in kon doen en na het sporten kon je dit weer eruit halen en wegwezen. Heel veel mensen deden dit. En dan ging ik thuis douchen natuurlijk ;)

Is dit een optie bij de sportscho(o)l(en) bij jou in de buurt?
Fijn dat dat kon :). De sportschool waar ik naartoe wil heeft helaas de lockers in de kleedhokjes. Mijn plan is om me niet (volledig) om te kleden en te douchen, maar wel de lockers in de mannenkleedkamer te gaan gebruiken. Dat vind ik wel spannend, maar ik gebruik nu ook steevast de mannen wc en daar heb ik tot nu toe geen problemen of gekke blikken gehad