Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Daan_3 »

ThornTundra schreef: 22 mei 2023, 01:02 Mijn eigen ervaring fluctueert wat, maar mijn hele leven heb ik al een gek gevoel gehad over vrouw zijn. Mijn opa zei heel accuraat "die probeerde altijd hard om vrouw te zijn, maar die was er totaal niet goed in", en dat beschreef mij en mijn kindertijd perfect. Wat natuurlijk gek is want er is geen specifieke manier van vrouw zijn. Toch was ik het gewoon niet, ondanks mijn geslacht. Als ik vrouwelijk deed, zag dat er heel nep uit op een bepaalde manier, en een tomboy zijn zat dan ook gewoon nog steeds niet snor. Maar het is nooit in mij opgekomen dat ik non-binair ben, omdat ik lange tijd dacht dat men alleen van vrouw naar man kon transitioneren en andersom, en een man was ik toch ook echt niet. Het is voor mij in ieder geval inderdaad de afwezigheid van gevoel van man of vrouw zijn, en toch aantrekking hebben tot verschillende factoren van beide partijen. Toen ik de label "vrouw" van mij af kon schudden, opende er een wereld voor mij waarin ik helemaal zelf kon bepalen op wat voor manier ik mij wilde presenteren.
Dit is ook precies hoe ik het voel. Je brengt het echt zo mooi onder woorden!

Zo herkenbaar. Ik kwam uit een kleine stad, en ik heb tijdens mijn jeugd überhaupt nooit trans mensen gekend. Pas toen een vriend van mij als non=binair uit kwam viel het kwartje. Ik voel me wel comfortabeler als mensen me als een man zien dan als een vrouw, dus dat is nu nog een beetje een struikelblok...
Gebruikersavatar
ThornTundra
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2023, 22:08
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hun
Locatie: Gelderland

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door ThornTundra »

Daan_3 schreef: 22 mei 2023, 22:31 Dit is ook precies hoe ik het voel. Je brengt het echt zo mooi onder woorden!

Zo herkenbaar. Ik kwam uit een kleine stad, en ik heb tijdens mijn jeugd überhaupt nooit trans mensen gekend. Pas toen een vriend van mij als non=binair uit kwam viel het kwartje. Ik voel me wel comfortabeler als mensen me als een man zien dan als een vrouw, dus dat is nu nog een beetje een struikelblok...
Naast de positieve kant van zelf je weg zoeken in genderexpressie, is gebrek aan herkenning in de samenleving zeker iets wat je ervoor in de plaats moet inleveren. Hier zit ik zelf vaak ook ontzettend mee. Transitioneren helpt deels als je daar baat bij hebt. Ik heb zelf nu kennelijk een mooi balans waar mensen even vaak meneer als mevrouw tegen mij zeggen op het werk. Dus dat helpt. Je omgeven met mensen die jou zien voor wie je echt bent helpt ook zeker.
Intake: 06/04/2022
Top surgery: 07/12/2022
T-date: 15/02/2023

Afbeelding
Fay Ola di jee
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 mei 2023, 11:25
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Fay Ola di jee »

Ik ben niet non binair, of wel, en voel me ook mog steeds geen vrouw, hoewel 80 % klopt...ik voel me wellicht een androgyne Trans, wat nergens op slaat wat dat a cupje hoort er wel op en de srs moet ook

Conclusie, geen enkele term dekt de lading, daarom zeg ik altijd,ik ben gewoon Fay

Btw,het mooiste compliment kreeg ik van iemand die ik leerde kennen.

Ze zei anderhalf jaar later, ik heb me nog nooit afgevraagd of jij een man of een vrouw bent.

Zo voel ik het dus ook, geen van beide, fijnste label
Gebruikersavatar
Jennifer Westerman
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 jun 2023, 16:15
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Jennifer Westerman »

Eva schreef: 13 nov 2019, 09:55 Helemaal en écht binair lijkt me heel zeldzaam. Misschien verdienen juist die mensen wel ondersteuning...
Eigenlijk is 99% transgender.

:)
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Saskia-Vince »

Jennifer Westerman schreef: 18 jun 2023, 16:47
Eva schreef: 13 nov 2019, 09:55 Helemaal en écht binair lijkt me heel zeldzaam. Misschien verdienen juist die mensen wel ondersteuning...
Eigenlijk is 99% transgender.

:)
Daar heb je gelijk in Non-binaire mensen laten veel al hun geboorte gender deels aanpassen naar hun zelf beeld, maar willen geen volledige transitie.
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
Alex(a)
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 jun 2023, 16:21
Gender: ———

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Alex(a) »

Ik herken het gevoel. Wat ben je nu?
Ik ben geboren als man, maar de vraag omdraaiend, wat betekent dit nu, echt 100% man-zijn?
Staand plassen, bier drinken en voetbal kijken? Ik weet het niet. Evenals vrouw-zijn. Overigens kijk ik liever naar op Zalando naar leuke nieuwe dameskleding dan voetbal.
En waarom deze hokjes? Goed, mensen structureren graag en houden er ook van ergens bij te horen en hokjes maken dit makkelijker. Ik denk dat dit een beperkende factor is van de maatschappij, probeer maar eens een maaltijd te maken met 2 ingrediënten, zeker als je alleen maar biefstuk en chocolade hebt. Mensen zijn meer.
Zelf voel ik mij soms man, soms vrouw, maar meestal er tussen in, vaak niets, soms beiden. Na een dag zwaar werken vind ik het heerlijk om gewoon in een legging en slobbertrui lekker muziek te luisteren. Anders, maar nog steeds ik.
Wat ik ook lees en zie, niets dekt de lading, behalve het ik-zijn.
Probeer gewoon jezelf te zijn, uit te vinden wie dat nu eigenlijk is en je eigen gebruiksaanwijzing te vinden, voor jezelf en voor anderen.
Hokjes-beschrijvingen hebben mij overigens wel goed geholpen uit te zoeken waar ik ongeveer sta, maar mijn ontdekkingstocht zit er nog niet op. Duidelijk is wel ik ben een ik, een mens en geen vinkje in een hokje.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Tess_ »

Ik ben het ermee eens dat dit moeilijk kan zijn, met name in mijn geval de voortdurende behoefte om mezelf te bewijzen tegenover medische transgenderzorg zoals gendertherapeuten. Ik ben twee maanden geleden met HRT begonnen en heb moeilijke therapiesessies doorgemaakt, waarin ik niet kon zijn wie ik ben (AMAB niet-binaire vrouw), werd eruit geschopt en vond gelukkig Psytrans waar ik mezelf niet hoefde te bewijzen. Toch had ik gisteren weer een controle bij mijn Psytrans-therapeut, waar ze gewoon niet konden begrijpen wat een niet-binaire overgang is en waar ik opnieuw voelde dat ik mezelf waardig moest bewijzen (meer over mijn ervaringen in mijn laatste artikel over de verborgen forum). Dus wat ik zeg is dat ik me goed voel als non-binair totdat ik mezelf moet beschrijven aan de medische zorg die HRT poortwachter is - alleen maar om me in een hokje te laten passen - DAT is vermoeiend
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Saskia-Vince »

Vraag als jij je non binair voelt en jij je lichaam aan wil laten passen naar je zelf beeld toe, wat wil je dan graag veranderen?
Over mij zelf gesproken ik ben Amanda, heb totaal geen aversie tegen mijn mannelijke geslachtsdelen, maar wel tegen mijn voor mij on nodige lichaamsbeharing en platte borstkas, dit zou ik graag veranderd zien op deze delen heb ik een totale aversie daar naast is een nog zachtere uiterlijk ook wel gewenst.
Maar hoe zien jullie dit als non-binaire mensjes?
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Jeste »

Tess_ schreef: 15 jul 2023, 02:41Toch had ik gisteren weer een controle bij mijn Psytrans-therapeut, waar ze gewoon niet konden begrijpen wat een niet-binaire overgang is en waar ik opnieuw voelde dat ik mezelf waardig moest bewijzen
Een beetje laat om nog te reageren, maar toch.....
Dat zoiets nog steeds gebeurd. Een AFAB-vrouw kan toch ook de karaktereigenschap hebben om een beetje mannelijk gedrag te vertonen, maar daarbij tegelijkertijd gelukkig zijn met het vrouwelijke lichaam. Dan kan dat toch ook zo zijn bij een AMAB-vrouw. Ooit zei iemand hierover eens dit tegen mij: "Er kunnen net zoveel verschillende soorten AMAB-vrouwen zijn als AFAB-vrouwen".

Saskia-Vince schreef: 03 mar 2024, 08:02 Vraag als jij je non binair voelt en jij je lichaam aan wil laten passen naar je zelf beeld toe, wat wil je dan graag veranderen?
Voor mij geldt het eigenlijk niet meer, want de veranderingen zijn al weer lang geleden ondergaan. De bron van het testosteron (dat al behoorlijk laag was, maar voor mij nog wel te hoog) is weg. Mijn lichaam was sowieso al meer vrouwelijk-androgyn dan mannelijk. Het was daarbij dan ook gewenst om in de sociale omgang zo gezien te worden.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Saskia-Vince »

Non- binair zijn zie ik als gender non- conform, buiten het gangbare komen te staan.
Zo zie ik mij zelf duidelijk, ben altijd al een buiten beentje geweest uiterlijk erg vrouwelijk georiënteerd maar andere interesses etc mannelijke.
En dat wil ik ook graag door laten vloeien in mijn gender, een lichaam met mannelijke en vrouwelijke kenmerken, penis en borsten zo zie ik mij zelf en zal mij geheel compleet maken.
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince