functie testosteron in transvrouw

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Lila
Voornaamwoorden: zij/haar

functie testosteron in transvrouw

Bericht door Lila »

hoi

ik was bezig met de vragen lijst voor gendergp in te vullen, en toen kwam ik deze vraag tegen

Image

ik heb (denk ik (kan ook een valse herinnering zijn)) zoiets wel eens eerder gelezen, maar ik kan niet vinden wat het effect / de reden hiervoor is
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: functie testosteron in transvrouw

Bericht door Irene_de_Vreede »

Kleinere hoeveelheden testosteron worden soms toegepast om een betere balans te krijgen en een verdwijnend libido op te vijzelen.
Irene
Evy1946
Voornaamwoorden: Ze haar

Bericht door Evy1946 »

Bij mij was mijn testosteron zo laag dat ik me heel ongelukkig voelde, moest androgel 16.2 2 pompjes gebruiken. Maar ik voel me vrouwelijk.
Zo tegenstrijdig. Bijwerking te veel testosteron is dat het gedeeltelijk wordt omgezet in oestrogeen, en veroorzaakt borstvergroting, ik heb nu een B cup.. blijft bijzonder.
Laura2021
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Laura2021 »

Ik gebruik bewust sinds kort een zeer lage hoeveelheid cypro als T-blocker en weet/merk dat mijn T omlaag is gegaan. Overleg gehad met de endo. Bloedwaarden in februari zullen uitsluitsel geven hoe laag de T is. Juist voor de balans zoek ik genoeg daling van T voor vervrouwelijking maar ook weer niet teveel vanwege de botten etc.
Liefst zou ik meer E willen om de T vanzelf te drukken zonder blocker maar de Endo wil hier niet in meegaan (WPATH/UMC richtlijn). Dus dan maar plan B.
Dat de libido weg is, is een zegen.
Groetjes Laura :hbeat:
Annabel
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Annabel »

Lila schreef: 04 jan 2025, 22:34 ik heb (denk ik (kan ook een valse herinnering zijn)) zoiets wel eens eerder gelezen, maar ik kan niet vinden wat het effect / de reden hiervoor is
Addition of testosterone to endocrine care for transgender women: a dose-finding and feasibility trial

(European Journal of Endocrinology, Volume 191, Issue 3, September 2024, Pages 279–287, https://doi.org/10.1093/ejendo/lvae103)
patries
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door patries »

ook namens Lila
bedankt voor jullie reacties
BArts

Bericht door BArts »

@Lila Ik kan het artikel niet openen/zien, waar ging het over?

Ik ben nu ong. 1,5 maand aan de HRT en T-blocker heb ik niet nodig omdat ik zelf geen of erg weinig T aanmaak door hormoonproblemen.

Ik voel me Genderfluide/transvrouw maar de endo wilde me op dit moment niet verder laten gaan met Pregnyl waarmee ik een beetje T e.d. aanmaak dat ik zelf kan produceren en ik mocht alleen HRT gebruiken.

Mijn idee is ook dat een beetje T goed is want cis-vrouwen hebben dit ook, de waarde weet ik op dit moment nog niet maar het zal wel weer niet te meten zijn bij mij net zoals toen het eens getest werd door 1 maand geen Pregnyl te gebruiken.

Toen ik begon met de HRT had ik net enkele dagen daarvoor nog Pregnyl gespoten en merkte ik meteen dat mijn borsten gespannen e.d. voelden (terwijl je normaal pas na een maand ofzo dingen begint te merken, dat vond ik gek), nu ook nog wel een beetje maar niet meer zo duidelijk (beetje gevoelige tepels en hard schijfje onder tepels).
Heb nog wel een beetje libido, en erectie lukt nog wel, ejaculatie alleen maar waterig.
De sterkte van de botten is voor mij ook belangrijk en een zorg, gebruik wel al jaren extra vitamine D.
11-07-23 : Op wachtlijst RadboudUMC.
03-01-24 / 18-06-24 : 7x gezicht laseren op eigen kosten (ICE Diode laser).
19-06-24 / 24-09-24 : Voorbereidende gesprekken RadboudUMC.
07-10-24 : Ben ik besproken.
20-11-24 : Datum eerste gesprek bij endo + start HRT.
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

BArts schreef: 09 jan 2025, 16:25 De sterkte van de botten is voor mij ook belangrijk en een zorg, gebruik wel al jaren extra vitamine D.
Veel beweging waarbij het skelet belast wordt is daarbij ook goed. Wandelen is een goede (en voor velen gemakkelijke) manier om aan die lichaamsbeweging toe te komen. Gewichtheffen zal ook wel voor een gezonde belasting van het skelet kunnen zorgen.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.