Bij mij was mijn testosteron zo laag dat ik me heel ongelukkig voelde, moest androgel 16.2 2 pompjes gebruiken. Maar ik voel me vrouwelijk.
Zo tegenstrijdig. Bijwerking te veel testosteron is dat het gedeeltelijk wordt omgezet in oestrogeen, en veroorzaakt borstvergroting, ik heb nu een B cup.. blijft bijzonder.
Ik gebruik bewust sinds kort een zeer lage hoeveelheid cypro als T-blocker en weet/merk dat mijn T omlaag is gegaan. Overleg gehad met de endo. Bloedwaarden in februari zullen uitsluitsel geven hoe laag de T is. Juist voor de balans zoek ik genoeg daling van T voor vervrouwelijking maar ook weer niet teveel vanwege de botten etc.
Liefst zou ik meer E willen om de T vanzelf te drukken zonder blocker maar de Endo wil hier niet in meegaan (WPATH/UMC richtlijn). Dus dan maar plan B.
Dat de libido weg is, is een zegen.
Vurig_Struik_Baai schreef: 04 jan 2025, 22:34
ik heb (denk ik (kan ook een valse herinnering zijn)) zoiets wel eens eerder gelezen, maar ik kan niet vinden wat het effect / de reden hiervoor is
@Vurig_Struik_Baai Ik kan het artikel niet openen/zien, waar ging het over?
Ik ben nu ong. 1,5 maand aan de HRT en T-blocker heb ik niet nodig omdat ik zelf geen of erg weinig T aanmaak door hormoonproblemen.
Ik voel me Genderfluide/transvrouw maar de endo wilde me op dit moment niet verder laten gaan met Pregnyl waarmee ik een beetje T e.d. aanmaak dat ik zelf kan produceren en ik mocht alleen HRT gebruiken.
Mijn idee is ook dat een beetje T goed is want cis-vrouwen hebben dit ook, de waarde weet ik op dit moment nog niet maar het zal wel weer niet te meten zijn bij mij net zoals toen het eens getest werd door 1 maand geen Pregnyl te gebruiken.
Toen ik begon met de HRT had ik net enkele dagen daarvoor nog Pregnyl gespoten en merkte ik meteen dat mijn borsten gespannen e.d. voelden (terwijl je normaal pas na een maand ofzo dingen begint te merken, dat vond ik gek), nu ook nog wel een beetje maar niet meer zo duidelijk (beetje gevoelige tepels en hard schijfje onder tepels).
Heb nog wel een beetje libido, en erectie lukt nog wel, ejaculatie alleen maar waterig.
De sterkte van de botten is voor mij ook belangrijk en een zorg, gebruik wel al jaren extra vitamine D.
Waardig_Baai_Vink schreef: 09 jan 2025, 16:25
De sterkte van de botten is voor mij ook belangrijk en een zorg, gebruik wel al jaren extra vitamine D.
Veel beweging waarbij het skelet belast wordt is daarbij ook goed. Wandelen is een goede (en voor velen gemakkelijke) manier om aan die lichaamsbeweging toe te komen. Gewichtheffen zal ook wel voor een gezonde belasting van het skelet kunnen zorgen.