Vrijdag de huisarts aan de lijn, het bekende 'jeg trenger en nytt sykmelding', en het ging over hoe ik me voelde. Ik vertelde over de poging om te stoppen met antidepressiva en hoe oudejaarsavond verliep als absoluut diepte punt.
Daat schrok hij best wel van, en hoe ik dacht een mes in mijn hand te steken. Hij vertelde dat hij een hinvesning had gestuurd naar Modum Bad, de psychiatrische kliniek waar ik anderhalf jaar geleden ook al was wegens selvmord tanker.
En ik moest direct legesvakt bellen bij een crisissituatie. Ik moest hem ook laten weten als ik bericht uit Modum Bad krijg.
Gisteren een redelijke dag waarin ik eerst lekker bezig was, en daarna inkakte door vermoeidheid. Ik ben zelfs op bed gaan liggen. Wel gewoon gaan eten en een redelijke avond gehad.
Goed geslapen, maar mijn hoofd voelt zwaar, ik ben niet blij, ben zeer kortaf, en een kort lontje. Wat nu weer? Na de zoveelste 'laat me maar', zit ik boven achter mijn laptop dit te typen. Adem in, adem uit, deze dag gaat vanzelf voorbij. Hopend op betere dagen.
30 jaar geleden een poging gedaan
-
Marica
- Voornaamwoorden: Hun / Henne
Re: 30 jaar geleden een poging gedaan
ᛃᛖᚷ ᛖᚱ ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ ᛃᛖᚷ ᛃᛟᛒᛒᛖᚱ ᛈᚨ ᛖᚾ ᚷᚨᚱᛞ ᛁ ᚺᛟᚲᚲᛊᚢᚾᛞ ᛊᛟᛗ ᚷᚱᚨᚢᛖᛗᚨᛊᚲᛁᚾ ᛏᚱᚨᚲᛏᛟᚱ ᛟᚷ ᛚᚨᛊᛏᛖᛒᛁᛚᛊᛃᚨᚠᚢᚱ ᛟᚷ ᛃᛖᚷ ᛒᛟᚱ ᛊᚨᛗᛗᛖᚾ ᛗᛖᛞ ᛗᛁᚾ ᚲᛃᛇᚱᛖᛊᛏᛖ ᚲᛟᚾᛖ ᚲᚨᚨᛏᛃᛖ ᛁ ᚲᚱᚢᛞᛊᚺᛖᚱᚨᛞ ᚲᛟᛗᛗᚢᚾᛖ
-
Januca
- Voornaamwoorden: zij/haar
Ojee Marica wat heb jij het lastig op dit moment.
Heel veel sterkte toegewenst, en laat je er niet onderkrijgen he. We willen heel graag nog veel van jou horen en over hoe het leven is in Noorwegen.
En gelijk een dikke knuffel van mij in de hoop je daarmee een beetje op te monteren.
Heel veel sterkte toegewenst, en laat je er niet onderkrijgen he. We willen heel graag nog veel van jou horen en over hoe het leven is in Noorwegen.
En gelijk een dikke knuffel van mij in de hoop je daarmee een beetje op te monteren.
--- In 2024 ,als 82 jarige, uit de kast gekomen als transvrouw ---
Sinds 22-10-2025 officieel een vrouw, met als nieuwe naam Jannie. 
-
Laura2021
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Lastige situatie om in te zitten Marica. Kan me zo voorstellen dat je een stuk minder daglicht krijgt in de winter daar, ongeveer 1,5 uur op dit moment. Dat kan niet anders dan gevolgen hebben lijkt mij zo.
Ik ben daar zelf erg gevoelig voor en daarom zorg ik dat ik zo veel mogelijk daglicht al standaard in huis krijg bij het kiezen van een huis.
Als 't bewolkt, sneeuwt of regenachtig is merk ik dit snel. Ga ook altijd minimaal een uur naar buiten per dag, wandelen in de buitenlucht.
Ik ben daar zelf erg gevoelig voor en daarom zorg ik dat ik zo veel mogelijk daglicht al standaard in huis krijg bij het kiezen van een huis.
Als 't bewolkt, sneeuwt of regenachtig is merk ik dit snel. Ga ook altijd minimaal een uur naar buiten per dag, wandelen in de buitenlucht.
Groetjes Laura 
-
Maureen_
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Vervelend Marica! Wat Laura zegt kan ik alleen maar beamen.. ik merk het echt als ik weinig zonlicht gezien heb, ik heb daarom ook mijn huis op het zuiden gebouwd met grote ramen op het zuiden.
Sterkte vandaag.
Sterkte vandaag.
december 2025 - wachtlijst De Vaart Zwolle (70 weken)
februari 2026 - start logopedie
23 maart 2026 - start sociale transitie
11 april 2026 - start laserontharen gezicht
13 april 2026 - wachtlijst Psytrans
-
Marica
Onze tuin ligt, en de achterkant van het huis liggen op het zuiden. We hebben daglichtlampen op ons bureau staan, wat naast een raam staat.
Ok, het hoge woord is er uit. Angstaanvallen. Een betere verklaring is er niet, maar komt het dichts in de buurt van wat er gebeurt als ik ' overvallen' wordt in mijn hoofd en niet meer functioneer. Zo herkenbaar als ik de laatste weken op mijn werk was. Het bevloog me dan gewoon, en dan moest ik weg van daar.
Als ik onder behandeling kom van die psychiatrische kliniek dan zal dat hoogstwaarschijnlijk een test week intern zijn. Dan kijken ze of dat de goede behandelmethode is. Zo ja, dan volgt een periode van 4 tot 6 weken intern een psychiatrische behandeling.
Lijkt mij een prima plan, want er moet iets gedaan worden, want ik modder maar wat voort op deze manier.
Ok, het hoge woord is er uit. Angstaanvallen. Een betere verklaring is er niet, maar komt het dichts in de buurt van wat er gebeurt als ik ' overvallen' wordt in mijn hoofd en niet meer functioneer. Zo herkenbaar als ik de laatste weken op mijn werk was. Het bevloog me dan gewoon, en dan moest ik weg van daar.
Als ik onder behandeling kom van die psychiatrische kliniek dan zal dat hoogstwaarschijnlijk een test week intern zijn. Dan kijken ze of dat de goede behandelmethode is. Zo ja, dan volgt een periode van 4 tot 6 weken intern een psychiatrische behandeling.
Lijkt mij een prima plan, want er moet iets gedaan worden, want ik modder maar wat voort op deze manier.
ᛃᛖᚷ ᛖᚱ ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ ᛃᛖᚷ ᛃᛟᛒᛒᛖᚱ ᛈᚨ ᛖᚾ ᚷᚨᚱᛞ ᛁ ᚺᛟᚲᚲᛊᚢᚾᛞ ᛊᛟᛗ ᚷᚱᚨᚢᛖᛗᚨᛊᚲᛁᚾ ᛏᚱᚨᚲᛏᛟᚱ ᛟᚷ ᛚᚨᛊᛏᛖᛒᛁᛚᛊᛃᚨᚠᚢᚱ ᛟᚷ ᛃᛖᚷ ᛒᛟᚱ ᛊᚨᛗᛗᛖᚾ ᛗᛖᛞ ᛗᛁᚾ ᚲᛃᛇᚱᛖᛊᛏᛖ ᚲᛟᚾᛖ ᚲᚨᚨᛏᛃᛖ ᛁ ᚲᚱᚢᛞᛊᚺᛖᚱᚨᛞ ᚲᛟᛗᛗᚢᚾᛖ
-
Marica
Paniekaanvallen is een betere omschrijving van mijn probleem dan angstaanvallen.
-
Marica
Eindelijk positief nieuws uit de psychiatrie. Ze gaan mij uitnodigen voor 15 mei om mijn geestelijke gezondheid te gaan behandelen.
Daar ben ik zo blij om, ik kan wel janken van geluk op dit moment.
Daar ben ik zo blij om, ik kan wel janken van geluk op dit moment.
-
Maureen_
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Wat fijn om te horen Marica 

december 2025 - wachtlijst De Vaart Zwolle (70 weken)
februari 2026 - start logopedie
23 maart 2026 - start sociale transitie
11 april 2026 - start laserontharen gezicht
13 april 2026 - wachtlijst Psytrans
-
Marica
De simpelste dingen kosten veel moeite,en sommige dagen zijn extra meh. Zoals gisteren, niets gedaan wat extra energie vergt, en om 15.00 ging het licht uit. Ik ben maar op bed gaan liggen.
Dat was niet voor het eerst, en ik kan dan gewoon niets anders dan dat. Mijn lijf wil schijnbaar al in de herstelmodus, wat je normaal gesproken bent als je slaapt.
Ik zit 's avonds tv te kijken en verlies vrij snel de focus, en dan dwaalt mijn blik af naar elders, of naar mijn telefoon. Achter mijn laptop, heb ik hetzelfde, ik verlies vrij snel de focus. Even Youtube, ik kijk hooguit 15 minuten wat ik leuk vind, en sluit het dan weer af, en doe een spelletje. Surf wat op het www, en ga weer wat anders doen, zoals stofzuigen, de was, of eten voorbereiden.
Ik hoop maar dat alles snel op gang komt bij die psychiatrie, ik ben mijzelf zo zat...
Dat was niet voor het eerst, en ik kan dan gewoon niets anders dan dat. Mijn lijf wil schijnbaar al in de herstelmodus, wat je normaal gesproken bent als je slaapt.
Ik zit 's avonds tv te kijken en verlies vrij snel de focus, en dan dwaalt mijn blik af naar elders, of naar mijn telefoon. Achter mijn laptop, heb ik hetzelfde, ik verlies vrij snel de focus. Even Youtube, ik kijk hooguit 15 minuten wat ik leuk vind, en sluit het dan weer af, en doe een spelletje. Surf wat op het www, en ga weer wat anders doen, zoals stofzuigen, de was, of eten voorbereiden.
Ik hoop maar dat alles snel op gang komt bij die psychiatrie, ik ben mijzelf zo zat...
-
Marica
15 mei, ja echt op die uiterste datum heb ik een afspraak bij de psychiatrische kliniek om mijn depressieve, zelfmoord gedachten en geen energie hebben, behandeld gaat worden.
Dit gaat een intake gesprek worden, dus ik verwacht er nog niet teveel van, maar een begin is er.
Dit gaat een intake gesprek worden, dus ik verwacht er nog niet teveel van, maar een begin is er.