trans?

Open forum, waar ook de transgenders op dit forum kunnen meepraten.
Vedermot
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 apr 2026, 15:01
Gender: Vrouw

trans?

Bericht door Vedermot »

Hallo

Zijn hier mensen die zich als tiener trans hebben gevoeld, maar voor wie dit later terug veranderd is? Wij vinden het als ouder erg moeilijk om mee te gaan in een (medische) transitie van onze puber, gezien die zich nog ontwikkelt tot volwassene ...

Groetjes.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 4330
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: trans?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik denk niet dat we ze hier hebben (actief), maar vooral bij jonge kinderen komt het nog wel voor, bij volwassenen vrijwel nooit. De enige medische transitie bij kinderen zijn overigens pubertijdsremmers, als daar later mee gestopt wordt gaat de pubertijd alsnog starten, maar dan worden de vernietigende consequenties van de pubertijd voorkomen.
Irene
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 2241
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: trans?

Bericht door Marije »

Nou, zo vernietigend is het nou ook niet. Bij verreweg de meeste personen die ik ken die in transitie zijn geweest zie je echt niks meer na het traject.

Ik heb een kind in transitie en ik snap je reservering. Het is superspannend en je bent steeds bang dat ze iets doen waar ze later op terug komen.

Bij mijn kind hebben mijn ex-partner en ik ook iets op de rem getrapt, ik begrijp dat heel goed.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8449
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: trans?

Bericht door Emma »

Het bestaat, maar de statistieken geven toch aan dat meer dan 90% van de kinderen echt wel trans blijkt te zijn. Niet altijd 100% van de ene naar de andere kant, verre van, maar dat het 'een fase' is is zelden waar. Wat je wel soms ziet is dat kinderen er op een zeker moment 'klaar' mee zijn om anders te zijn en zich dan weer een tijd genderconform gaan gedragen om van het gezeur of pesterijen af te zijn.

Puberteitsremmers (puberteit is met *ei*) stellen bij transjongens borstgroei en ongesteldheid uit, en bij transmeisjes baardgroei, stemveranderingen en groei. Dat scheelt een heleboel ellende later in het traject, en het is niet definitief. Het mag misschien niet vernietigend zijn maar waarom zou je je kind opzadelen met operaties en grote ongemakken later als je die nu kunt voorkomen?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]