......en hoe ga je er me om!~
We maken allemaal dingen mee, en juist in contact met anderen , onbekenden,is het vaak best lastig
Ik presenteer , of beter, kom vaak bij mensen, of bedrijven, winkels etc, voor hen waarschijnlijk over en binnen als vrouw, maar begin ik te praten dan schuift de conclusie denk ik vaak naar, man
Nou, inmiddels ben ik er trots op dat het me over het algemeen prima lukt, met elke situatie die dergelijk ' gedoe' oplevert , luchtig om te gaan
Althans, in contact met andere mensen, merk ik dat er vaak verwarring ontstaat, bij de ander
Wat staat hier nu precies voor mij lijkt men vaak te denken, en die verwarring, die voel en merk je
Het lijkt er op dat als men eenmaal heeft besloten, oh toch een man, of oh, toch een vrouw, dat men ontdooit en dat het contact soepeler wordt
Ik heb daar veel moeite mee gehad maar ik laat die verwarring nu bij de ander, maak een leuke opmerking, lach erbij, en dat helpt
En zo evolueer je naar een stabieler trans mens door het steeds aan te gaan en te merken dat wat eerst een hoop gedoe in je hoofd was, hoe kom ik over, hoe zien ze me, steeds makkelijker wordt
Iig, aan de stem werken gaat zeker helpen, om de verwarring weg te nemen, wat me goed doet , want over het algemeen is het dus hallo mevrouw, het uiterlijk is het issue niet meer
Hoe ervaren jullie je trans zijn in contacten?
greetzz
Fay
Wat je zoal meemaakt in contact met anderen...
-
Paars_Delta_Konijn
- Voornaamwoorden: Zij
-
Stil_Haas_Kikker
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: Wat je zoal meemaakt in contact met anderen...
Heb weinig contact met mensen eigenlijk... nauwelijks tot 0,0 Vind het op zich niet zo'n probleem.
Als men me toch aanspreekt om een of andere reden, dan verraad mijn stem het wel, en anders is het wel mijn lichaamsbouw. Maar goed, dus ja, kan er niet veel mee wat anderen denken en na ruim 18 jaar bezig te zijn hiermee heb ik besloten dat het me niks meer uitmaakt eigenlijk. Anders is het veel te vermoeiend. Zolang ik me maar prettig voel, denk ik dan maar.
Maar het blijft ongemakkelijk als een ander ook ongemakkelijk is. Als een ander het aanvaard, dan bloei ik meestal op en heb ik geen dysforie.
Enige die ik regelmatig zie is iemand van de RIBW / GGZ / Psychische hulpverlening, aangezien ik ook kamp met schizofrenie. Helaas. Dat zeggen ze. Zelf vind ik me niet ziek, maar dat schijnt weer bij de ziekte te horen. Ja, ik hoor stemmen, vele, elke dag. En TV kan ik niet kijken want die "praat tegen me". Al met al ellendig. Maar goed ik kan alles goed een plaatsje geven als ik programmeer, kunst maak, of muziek aan het maken ben. Voor de rest ben ik een eigenheimer, een hermit, een einzelganger en ik vind dat prettig... want ik begrijp de meeste mensen niet, of nauwelijks. En als ze al in mijn leven zijn, dan is er snel conflict over het een of ander. Dus eenzaam? nee, alleen? ja volledig.
Als men me toch aanspreekt om een of andere reden, dan verraad mijn stem het wel, en anders is het wel mijn lichaamsbouw. Maar goed, dus ja, kan er niet veel mee wat anderen denken en na ruim 18 jaar bezig te zijn hiermee heb ik besloten dat het me niks meer uitmaakt eigenlijk. Anders is het veel te vermoeiend. Zolang ik me maar prettig voel, denk ik dan maar.
Maar het blijft ongemakkelijk als een ander ook ongemakkelijk is. Als een ander het aanvaard, dan bloei ik meestal op en heb ik geen dysforie.
Enige die ik regelmatig zie is iemand van de RIBW / GGZ / Psychische hulpverlening, aangezien ik ook kamp met schizofrenie. Helaas. Dat zeggen ze. Zelf vind ik me niet ziek, maar dat schijnt weer bij de ziekte te horen. Ja, ik hoor stemmen, vele, elke dag. En TV kan ik niet kijken want die "praat tegen me". Al met al ellendig. Maar goed ik kan alles goed een plaatsje geven als ik programmeer, kunst maak, of muziek aan het maken ben. Voor de rest ben ik een eigenheimer, een hermit, een einzelganger en ik vind dat prettig... want ik begrijp de meeste mensen niet, of nauwelijks. En als ze al in mijn leven zijn, dan is er snel conflict over het een of ander. Dus eenzaam? nee, alleen? ja volledig.
-
Vief_Zeester_Woud
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Ik geloof er toch in dat de meerderheid van "ons" uiteindelijk gewoon weer opgaat in de grote menigte en dat van die mensen niemand iets doorheeft.
Stemtherapie is daarbij voor de dames inderdaad erg belangrijk... naar mijn ervaring tenminste.
Stemtherapie is daarbij voor de dames inderdaad erg belangrijk... naar mijn ervaring tenminste.
-
Stil_Haas_Kikker
Ik heb logopedie gehad, anderhalf jaar, elke week. Heb wel een en ander geleerd, maar echt volhouden lukte niet. Ik weet nu wel hoe ik het moet doen. Vond het toch te zwaar eigenlijk.Vief_Zeester_Woud schreef: 22 sep 2026, 17:12 Ik geloof er toch in dat de meerderheid van "ons" uiteindelijk gewoon weer opgaat in de grote menigte en dat van die mensen niemand iets doorheeft.
-
Machtig_Libel_Spreeuw
- Moderator
Logopodie heeft mij prima geholpen, het gaat ook uitstekend, maar ik hou het niet lang genoeg vol. In contact met anderen gaat het eigenlijk altijd goed, maar ik heb ook nog veel mensen om mij heen die me pre-transitie kennen en die vergissen zich weleens. Als je voor vuile trut wordt uitgescholden weet je zeker dat het goed zit, want mensen die boos op je zijn zullen niet aarzelen om je te misgenderen.
-
Trots_Spreeuw_Moeras
Ik heb geen probleem met contacten en val ook niet op tussen andere vrouwen.
Maar komt ook door 2 jaar logopedie en zo. Dat is gewoon misschien wel het belangrijkste en tja de ene gaat het beter al als de andere.
Maar komt ook door 2 jaar logopedie en zo. Dat is gewoon misschien wel het belangrijkste en tja de ene gaat het beter al als de andere.
-
Vief_Zeester_Woud
We gaan een beetje off-topic, maar ik heb helemaal niet zo lang logopedie gehad, maar wel van Ester zelf bij Logo Flevo. Het kwartje viel toen we de vibratie oplosten, niet de toonhoogte. Ik heb daarna nog een paar keer bij een van hun workshops mogen helpen.
Ik heb een hele zachte, rustige stem, wat niet helpt in vergaderingen met veel testosteron.
Als ik boos wordt schrikken mensen want dan klinkt mijn stem zwaarder, zoals laatst toen ik als hulpmoeder het springkussen moest bewaken tijdens de kindermiddag.
Het is niet de hoogte van je stem, maar de vibratie. Als je dat gefixt hebt, ik kan niet eens terug naar mijn oude stem, al zou ik het willen.
Gamechanger.
Ik heb een hele zachte, rustige stem, wat niet helpt in vergaderingen met veel testosteron.
Als ik boos wordt schrikken mensen want dan klinkt mijn stem zwaarder, zoals laatst toen ik als hulpmoeder het springkussen moest bewaken tijdens de kindermiddag.
Het is niet de hoogte van je stem, maar de vibratie. Als je dat gefixt hebt, ik kan niet eens terug naar mijn oude stem, al zou ik het willen.
Gamechanger.