Nieuwe chat! Zie dit topic.

Ondergewicht

Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Ondergewicht

Bericht door Merle »

marlies schreef:Een goede vriend van mij zat op een gegeven moment op een BMI van 15. Hulp van een dieetist heeft daarbij erg geholpen om weer in wat gezonder vaarwater te komen. De oplossing is in ieder geval zeker niet om maar gewoon ongezond (McDonald's) te gaan eten.
Een BMI van 15 klinkt echt super heftig. Ik begin helaas nu zelf al heel duidelijk het effect bij een BMI van 17 te zien. Gelukkig is het ook nog niet zó erg, en daarom wil ik ook zien of ik op eigen kracht nog iets kan bereiken, maar ik hou een diëtist absoluut in gedachte. ;)
Madeleine schreef:Nou mijn ervaring is dat ik van de hormonen zelf niets aankom ;) Ik had zelfs last van afvallen waarschijnlijk als gevolg van de energie die het juist gebruikt..
Oke, dat is dan heel goed om alvast te weten. ;)
Met veel liefs,
Merle
marlies
Gast

Re: Ondergewicht

Bericht door marlies »

Merle schreef:
marlies schreef:Een goede vriend van mij zat op een gegeven moment op een BMI van 15. Hulp van een dieetist heeft daarbij erg geholpen om weer in wat gezonder vaarwater te komen. De oplossing is in ieder geval zeker niet om maar gewoon ongezond (McDonald's) te gaan eten.
Een BMI van 15 klinkt echt super heftig. Ik begin helaas nu zelf al heel duidelijk het effect bij een BMI van 17 te zien. Gelukkig is het ook nog niet zó erg, en daarom wil ik ook zien of ik op eigen kracht nog iets kan bereiken, maar ik hou een diëtist absoluut in gedachte. ;)
Haha ja, hij is dus even lang als ik. Ik was te dik en hij was te dun: op een gegeven moment woog hij 55 kilo en ik 110. Voor dezelfde lengte was ik 2 keer zo zwaar. Dat was wel een choquerende gedachte.
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Ondergewicht

Bericht door Merle »

Hihi... Dat is super toevallig, want dat is dus precies mijn gewicht nu: 55 kilo. Maar ik hoop echt weer terug te komen op mijn oude gewicht van 58 kilo, en daarna ga ik zelfs proberen om op een gewicht van 60 kilo te komen zodat ik niet zomaar weer kan terugvallen.
Met veel liefs,
Merle
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Ondergewicht

Bericht door Hedwich »

Hej, mag ik ook meedoen met de 55kg-club? Ik woog een tijdlang 55 kg na mijn coming out als vrouw (lengte 1,73m). Was ik eerst aan het uitdijen, toen ik ontdekte dat mijn vrouw-zijn onontkoombaar was en ik parallel daaraan mot kreeg met mijn huisbaas verloor ik in een halfjaar tijd 13 kg (68->55). Stress en de wil om af te vallen (exit buikje) en controledrang. Later ben ik op aanraden van mijn VU-psych weer aangekomen, om te kunnen starten met HRT. Te licht is namelijk niet goed; levert gezondheidsrisico's op. Ik heb toen in 4 maand 6 kg bij gegeten. Ik word nog licht onpasselijk als ik denk hoe ik dat heb gedaan. Het was flink doordouwen met broodjes leverworst, tutti-frutti (niet te veel of je schijt je eigen leeg!), toetjes en mezelf af en toe verwennen met een snack. Vooral psychisch was het moeilijk om eea naar binnen te kunnen werken. Dat kwam vooral door het controle-aspect.

Het positieve was, dat ik dus zonder gemopper van een arts aan de HRT mocht beginnen en dat mezelf stoten een stuk minder pijn deed ineens (stootbuffertje). Ook bleek ik ineens passabel te zijn voor mijn omgeving! Sinds de HRT is mijn gewicht niet veel veranderd, hoogstens dat ik soms op 62,5 zat of zo. Het spierweefsel is volgens mij 1 op 1 naar vetweefsel gegaan, want ik kreeg wel vrouwelijke rondingen. Maar mijn gewicht is eigenlijk constant. Van HRT kun je zowel aankomen als afvallen. Ik moet zeggen dat ik nu minder zin heb aan regulier voedsel, maar meer munchies heb. Maar ja, met mijn controledrang...

Nog steeds is mijn psych bezorgd om mijn gewicht, om de SRS die ik graag wil. En ik wil natuurlijk goed mijn best doen, dus ik let er wel op. Vorige maand was ik ziek en verloor ik 2 kg door psychische stress en gebrek aan eetlust. Ik heb inmiddels 1 kg weer terug en de rest laat ik aan de paashaas over. Ik moet zeggen dat ik net een paasmaaltijd weg heb zitten werken en ik voel me lichtelijk onwel... aankomen is niet makkelijk...

Goede voeding is heel belangrijk als je wilt aankomen. Een slagroomdieet of een abonnement op de McDrek is niet aan te raden. Begin eens voorzichtig met eetlustbevorderende snacks of voeding tijdens de maaltijd. Check ook http://www.voedingscentrum.nl" target="_blank en ga desnoods naar een diëtist.
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

Re: Ondergewicht

Bericht door Judiana »

ondergewicht is gevaarlijk op welke manier dan ook
heb tegen anorexia gezeten en das echt niet fijn
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Ondergewicht

Bericht door Merle »

Hedwich schreef:*knip*
Hihi... Iedereen mag meedoen met de 55-kilo club, maar niet te lang natuurlijk. ;)

Maar je hebt wel gelijk, hoor. Die controledrang ken ik helaas ook, misschien zelfs wel te goed. Ik vind het moeilijk, en ik blijf dat waarschijnlijk ook vinden, om mezelf echt tot eten te dwingen. Gelukkig zie ik op de site van het Voedingscentrum wel al het één en ander staan waar ik me gevoelsmatig bij kan neerleggen. Dus super bedankt voor het linkje, en ook voor de bevestiging van het HRT-verhaal! :D
Met veel liefs,
Merle
marlies
Gast

Re: Ondergewicht

Bericht door marlies »

Hedwich schreef:Hej, mag ik ook meedoen met de 55kg-club? Ik woog een tijdlang 55 kg na mijn coming out als vrouw (lengte 1,73m).
Moet je je dus even voorstellen dat die vriend van me 1 meter 90 is met datzelfde gewicht. Dan blijft er weinig over...
Gebruikersavatar
hX2eDVx3
Berichten: 345
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:34
Gender: Man

Re: Ondergewicht

Bericht door hX2eDVx3 »

Merle schreef:
Hedwich schreef:*knip*
Hihi... Iedereen mag meedoen met de 55-kilo club, maar niet te lang natuurlijk. ;)
Zoals ik weleens heb gepost zit ik nu op 53kg voor 1,75cm... Ik was nooit zo zwaar maar zo licht ben ik nog nooit geweest. HRT is wel een factor natuurlijk, ik ben best veel spierweefsel verloren. Aankomen gaat tot nu toe maar heeeel langzaam, maar het gaat wel, vooral door veel chips te eten en geen excuses meer te mogen verzinnen van mezelf om niet te eten.

Ik vind dun zijn op zich wel mooi, maar het is niet echt gezond voor HRT en het doet al snel pijn als ik ergens tegenaan loop.. Ik zal altijd wel te dun blijven, maar een beetje erbij zou mooi zijn.
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Ondergewicht

Bericht door Jessy »

Pffff ik hoor precies bij de zwaardere classe hier. Vroeger woog ik 70 kg (lengte 1,86m). Dokter vond dat te weinig, ik niet. En dat terwijl ik best een snoeper was.
Nu zit ik op 80 kg, en da's enkel door mijn werk. Spieren gekweekt, meer honger, 3 in plaats van 2 maaltijden per dag, en dan komt het er snel bij. Zou best willen stoppen met werken om die reden. Ironisch, want ik vind mijn werk leuk, en heb ook leuke collega's.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Ondergewicht

Bericht door Jeste »

Madeleine schreef:Ik kan mij vergissen maar overgewicht is zeker een reden om niet met de HRT te kunnen starten, mijn vermoeden is dat dit voor ondergewicht net zo opgaat...
Toen ik laatst bij de intake was in het VUmc kwam dit nog aan bod in het gesprek, over dat ondergewicht en HRT. Na een berekening van m'n BMI bleek er echter niets aan de hand te zijn. En anders had ik dankzij de wachtlijst alle tijd om meer te gaan eten.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.