http://nos.nl/artikel/491367-aanpassing ... peler.html" target="_blank
Beter!
Kamerdebat
-
Holden
Re: Kamerdebat
En is dit dan definitief? Gaat die vanaf 01-01-2014 ingevoerd worden dan, of niet?
-
MichelleH
Als er volgende week ingestemd wordt met het wetsvoorstel (wat wel te verwachten valt), dan gaat het wetsvoorstel naar de Eerste Kamer. Die moet er ook nog over stemmen. De staatssecretaris leek er nog niet zeker van of het wetsvoorstel door de Eerste Kamer gaat komen.
-
Venka
Ik zat mij af te vragen,stel de wet komt er,voor wie gaat die dan gelden.Alleen de onderdanen der koninkrijk der Nederlanden of ook voor genaturaliseerde Nederlanders en of buitenlanders woonachtig in Nederland.Het is toch de bedoeling dat er een toevoeging komt in het geboorte register en dat in het G.B.A. het geslacht word veranderd.In mijn beleving bevind het geboorte register zich toch in de gemeente/land van geboorte.Ik zat hier gewoon even over na te denken en wellicht weet iemand antwoord hier op.
-
MichelleH
Voor genaturaliseerde Nederlanders en mensen met een andere nationaliteit is een voorziening getroffen in het tweede en derde lid van het voorgestelde artikel 28c:
2. Voor de toepassing van het eerste lid en het derde lid alsmede de artikelen 28a en 28b wordt onder akte van geboorte mede verstaan een akte van inschrijving van een buiten Nederland opgemaakte akte van geboorte of van een beschikking als bedoeld in artikel 25c.
3. Degene die de Nederlandse nationaliteit niet bezit kan een aangifte als bedoeld in het eerste lid doen, indien hij gedurende een tijdvak van ten minste één jaar, onmiddellijk voorafgaande aan de aangifte, woonplaats in Nederland heeft en een rechtsgeldige verblijfstitel heeft. In dat geval wordt tevens een afschrift van de akte van geboorte overgelegd.
-
Danielle
Vind ik raar. Want waarom zou je als staatssecretaris een wetsvoorstel indienen waarvan je vermoedt dat dit niet door de Eerste Kamer komt? De partijen die in principe vóór het invoeren van de wet zijn (VVD, D66, PvdA, GL en SP) hebben met 54 zetels al een tweederde meerderheid. Ik verwacht dat 50+ (1 zetel, partij van Henk Krol) ook wel voor zal stemmen.MichelleH schreef:Als er volgende week ingestemd wordt met het wetsvoorstel (wat wel te verwachten valt), dan gaat het wetsvoorstel naar de Eerste Kamer. Die moet er ook nog over stemmen. De staatssecretaris leek er nog niet zeker van of het wetsvoorstel door de Eerste Kamer gaat komen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
-
MichelleH
Een aantal van zijn opmerkingen ging over de houding van Groenlinks en D66 in de Eerste Kamer ten opzichte van het wetsvoorstel met betrekking tot het lesbisch ouderschap. Hij maakte tussen de regels door wel duidelijk dat hij hoopt die twee fracties binnenboord te kunnen houden, maar daar niet zeker van te zijn.
Het is sowieso moeilijk om een peil te trekken op de Eerste Kamer. In het meest extreme geval werd een wetsvoorstel met algemene stemmen aangenomen door de Tweede Kamer, terwijl het met 36 tegen 30 stemmen werd verworpen door de Eerste Kamer.
Het is sowieso moeilijk om een peil te trekken op de Eerste Kamer. In het meest extreme geval werd een wetsvoorstel met algemene stemmen aangenomen door de Tweede Kamer, terwijl het met 36 tegen 30 stemmen werd verworpen door de Eerste Kamer.
-
Arike
De Eerste Kamer heeft vaker bewezen een onverwacht obstakel te kunnen zijn. Soms grijpen ze wetsvoorstellen aan om principieel duidelijk te maken dat de Eerste Kamer een eigen verantwoordelijkheid heeft onfhankelijk van regering, Tweede Kamer en soms zelfs partijlijn...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
-
Raisa
Bladerend op het web valt het me op hoeveel (post-op) transsekuelen er tegen dit wetsvoorstel zijn. Ik blijf het raar vinden hoe verdeeld zo'n kleine groep mensen kan zijn.
-
Irene_de_Vreede
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Ik heb wel vaker gemerkt, dat er bij sommigen een gevoel heerst dat zij het moeilijk hebben gehad en dat het daarom voor anderen niet makkelijker mag worden, ik begrijp die redenering ook niet zo goed, tenzij ik iets over het hoofd zie natuurlijk
Irene