Het vertelt aan een deel van mijn omgeving...

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Meisje1991

Het vertelt aan een deel van mijn omgeving...

Bericht door Meisje1991 »

In een ander topic schreef ik dat mijn "sociale kringetje" erg klein is en ik nog vrijwel niemand hebt vertelt over mijn genderdysforie.

Inmiddels heb ik het wel al vertelt aan de mentor en een vakdocent op school. En ook aan die ene vriend waarmee ik bus-hobby dingen doe. Oh ja, en ook aan één klasgenoot welke ik kon vertrouwen. De reacties waren erg goed, beter dan ik had verwacht :D

Mijn mentor had ik via een e-mail ingelicht, aan het einde v/d dag kwam ze samen met een vakdocent erop terug en hadden ze een gesprek met mij. Ze waren trots dat ik ervoor uit durfde te komen :) Die twee docenten zijn vrij ruimdenkend, hebben er geen problemen mee. Ze zeiden ook dat ik altijd terecht kan bij hen als er iets is of als ik gewoon even wat kwijt moet. Erg fijn :)

Aan die vriend had ik het vertelt tijdens een telefoongesprek. Na een gesprek over wat (technische) bus-zaken, stelde ik ‘m gewoon de vraag “Hoe zou je het vinden als ik op een dag een meisje ben?”. Hij antwoordde toen dat het hem helemaal niets uitmaakte. Toen heb ik verder het e.e.a. vertelt en hij reageerde heel neutraal, alsof het de gewoonste zaak v/d wereld was. En hij snapte opeens waarom ik mijn haar liet groeien, ik denk dat hij voortaan de herhalende opmerking "knip het toch af" wel laat :lol:

Die klasgenoot... tja... daar ben ik wat kort over... het was tijdens de pauze op school toen ik het vertelde, hij werd er even helemaal stil van, maar accepteert het wel, heeft er geen problemen mee :)

De volgende stap is om het mijn moeder en zus te vertellen. Daar wil ik toch niet meer te lang mee gaan wachten, ik wil het uiterlijk voor de zomervakantie vertelt hebben. Het wordt steeds moeilijker om het verborgen te houden, omdat moeder langzaamaan merkt dat er iets aan de hand is en steeds meer vraagt. Smoesjes raken op. Bovendien zal ik het zéér waarderen als ik erover kan praten met iemand in mijn directe omgeving. Ik denk wel dat ik het hen apart ga vertellen, zus eerst ;) Mijn zus is wel vrijwel altijd samen met haar vriend als ze thuis is, dus zullen ze het wel tegelijk te horen krijgen. Ik wil dat schriftelijk gaan doen.

Om mijn moeder het te vertellen heb ik wel een klein beetje hulp nodig van mijn autisme-begeleider. Het is voor mij voldoende als ze erbij is, voor het geval moeders reactie te heftig is en ik er geen raad mee weet. Dan is er iemand om het "op te vangen" zeg maar :) Ik zal het mijn moeder mondeling moeten vertellen. Schriftelijk is bij haar geen optie => ze beheerst onvoldoende Nederlands, terwijl ik juist alleen Nederlands kan lezen/schrijven.

Ergens zit ik trouwens wel aan te denken om na de zomervakantie als meid naar school te gaan (en als dat zo is, ook mijn roepnaam aan te laten passen). Dan moet ik het ook om praktische redenen thuis wel eerst bespreekbaar gaan maken. En daarna ook voorleggen bij de mentor op school, zij moet er wel achter staan vind ik. Ik word na de vakantie namelijk teruggeplaatst naar de klas waar ik begin dit jaar weggepest was. Dat is een punt waar ik echt héél goed over na moet denken, ondanks dat ik het wel echt heel graag wil.

Binnenkort heb ik een gesprek bij Transvisie Zorg, daar ga ik o.a. dit bespreken. Dat is op aanraden van mijn begeleider, want zij kan er zelf relatief weinig mee. Bij het 1e gesprek gaat ze mee (en werkt ook mee om het verborgen te houden voor m'n moeder), naar de evt. volgende gesprekken ga ik zelf heen :)
EdwinJulian

Re: Het vertelt aan een deel van mijn omgeving...

Bericht door EdwinJulian »

Wauw, wat goed! Goed gedaan! En wat fijn dat de reacties tot nu toe positief zijn. Dat zal wel opluchten denk ik.

Heel veel succes verder!
Sometimes I wish I was born a girl. I'd like make-up and pretty clothes, instead of just having this vagina :(
Venka

Bericht door Venka »

Nou spannend allemaal,de eerste reactie zijn iig positief en dat is een goed uitgangspunt.Als ik naar mijn coming out kijk dan heb ik weinig tot geen negatieve reactie,s gehad.Mensen zijn vaak toch ruim denkende dan dat wat wij denken.Heel veel succes verder.
FAtham

Bericht door FAtham »

Fijn om te lezen dat er zo positief gereageerd wordt. Schrik echter niet van je familie, die reageren altijd heftiger en hebben langer de tijd nodig om eraan te wennen. Dit omdat hun band met jou anders is natuurlijk, komt goed!
Claire

Bericht door Claire »

Heerlijk om te lezen dat je positieve reacties krijgt.
Als ik je verhaal zo lees heb je er goed over nagedacht en ik vind dat je het heel erg goed doe.
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Ted

Bericht door Ted »

Fijn om te lezen dat het zo goed ontvangen wordt.
Geef je moeder wat meer tijd om eraan te wennen. Dat is waarschijnlijk wel nodig.
Succes bij Transvisiezorg!
mick1984

Bericht door mick1984 »

ouders hebben idd langer tijd nodig dat merk ik zelf ook.. ik heb bbesloten dat ik me ouders der ahcter aan latat hobbelen
Engel

Bericht door Engel »

Fijn om zulke reacties te horen, je moeder komt ook nog wel.
Engel
Afbeelding
http://ei.50plusser.nl" target="_blank
Meisje1991

Dank voor de reacties! :D

Vandaag het 1e gesprek gehad bij Transvisie Zorg. Het viel erg mee, was niet eng :)

Wat het vertellen aan moeder en zus betreft: dat ga ik in de mei-vakantie proberen "aan te pakken". Ik ga het sowieso mijn zus (en dus ook haar vriend) vertellen. Dat ga ik zeer waarschijnlijk schriftelijk doen, met een e-mail i.v.m. de beperkte dagen/tijden dat ze thuis is. Om praktische redenen probeer ik ervoor te zorgen dat ze het a.s. vrijdag of maandag overdag te lezen krijgt, zodat ik eventuele vragen (grote kans dat ze er zullen zijn) later op de dag kan beantwoorden zonder dat moeder thuis is :)

Als de reactie van mijn zus niet te lastig te verwerken is, wil ik kijken of ik het de volgende week donderdag aan mijn moeder kan vertellen. Of dat lukt, weet ik nog niet zeker. Ik wil namelijk dat mijn begeleider erbij is. Dan moet ik in de tussentijd mijn moeder zover krijgen dat ze op de bewuste donderdag thuis blijft, zonder dat ze van te voren al "ongerust" wordt :P

De week na de mei-vakantie ga ik nog een keer met mijn mentor praten, hierover:
kw1989 schreef:Ergens zit ik trouwens wel aan te denken om na de zomervakantie als meid naar school te gaan (en als dat zo is, ook mijn roepnaam aan te laten passen).
.......
En daarna ook voorleggen bij de mentor op school, zij moet er wel achter staan vind ik. Ik word na de vakantie namelijk teruggeplaatst naar de klas waar ik begin dit jaar weggepest was. Dat is een punt waar ik echt héél goed over na moet denken, ondanks dat ik het wel echt heel graag wil.
De mevrouw van Transvisie Zorg zei dat ze dit soort situaties vaker tegenkomt en ze kan indien nodig de school ook informeren/begeleiden erin, doen ze vaker was mij vertelt. Alleen moet ik dat wel op tijd aangeven als ik dat wil. Volgens haar valt het pesten doorgaans wel mee bij juiste voorlichting. Dat kunnen ze vanuit Transvisie wel doen, mits de school daarin ook meegaat.

Ze vindt het verder wel een goed idee dat ik het eerst met mijn mentor bespreek, om te kijken of ze erachter staat i.v.m. die vervelende klas. Dat is wel belangrijk.

Ik heb 15 mei a.s. weer een gesprek bij Transvisie Zorg. Dan neem ik het antwoord van mijn mentor meteen mee. Ik hoop dat ik het voor die tijd aan mijn moeder heb kunnen vertellen. Dan hoef ik namelijk geen smoesjes meer te verzinnen om er heen te gaan :) Ik rij er zelf naartoe, begeleider hoeft volgende keer niet meer mee.
Meisje1991

Inmiddels heb ik het e.e.a. in een e-mail gezet en naar mijn zus verstuurd. Dat heb ik afgelopen nacht gedaan, ik heb nog geen idee of ze het al gelezen heeft. Dat gaat vanmiddag/avond wel blijken wanneer ik weer thuis ben. Ik hoop dat haar reactie meevalt :-)