Nieuwe chat! Zie dit topic.

School & opleiding

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Holden
Berichten: 321
Lid geworden op: 13 jul 2012, 01:15
Gender: Man

Re: School & opleiding

Bericht door Holden »

Ik volgde de International Baccalaureate (vergelijkbaar met vwo of ietsies hoger dan dat eigenlijk). Was er vaak niet maar heb het wel gehaald (nadat ik in de 2e bleef zitten). Daarna naar Maastricht voor twee jaartjes - een jaar University College daar gevolgd (propedeuse niet gehaald) en een jaar European Law School (propedeuse ook niet gehaald). Terug naar huis verhuisd en 2/3 jaar gewerkt. In 2010 bij de KABK (Koninklijke Acadmie van Beeldende Kunst) in Den Haag een orientatiejaar gevolgd met de intentie om daarna daar een opleiding te volgen. Dat is 'm jammer genoeg niet geworden, kwam de eerste 2 rondes wel door, de 3e dus niet :(.

Omdat ik toch wel wou studeren was ik maar Japans gestart in Leiden - na 4 weken van elke dag iif 12-14 uur zwoegen, en daarnaast nog werken had ik besloten om dat te stoppen (baalde ik wel heel erg van, maar ik kon het tempo gewoon niet aan). Overgestapt naar Engels in Leiden, en zit nu in m'n 3e jaar van m'n bachelor. Nieuwe dingen leren en studeren vind ik opzich wel leuk maar ik heb niets met die opdrachten en tentames die je dan moet doen. Ik zal dit jaar m'n bachelor ook niet kunnen afmaken omdat ik nog wat vakken moet volgen volgend semester - zal dan ook m'n scriptie schrijven. In alle drie jaren bij m'n huidige opleiden heeft m'n GD wel meegespeelt. In het eerste jaar kwam ik erachter dat ik eigenlijk toch wel als man door het leven wou gaan, en dat ik er ook wat aan ging doen en had ik het VU gebeld. 2e jaar was meer het wachten en was ik daardoor ook best afgeleide, in m'n 3e jaar begon dan eindelijk de diagnostiek en over een paar uurtjes krijg ik de eerste hormonen binnen. Het is wel zwaar geweest om hiermee om te gaan tijdens de studie maar ik wou express wel de studie afmaken tijdens het hele process zodat ik wanneer ik zometeen begin met werken gewoon als man werk en wordt gezien ipv dat ik op het werk de transitie doorloop. Leek me toch wat fijner/makkelijker om het tijdens de studie te doen.

Ben van plan om volgend jaar een Master te doen maar weet nog niet welke (North American Studies of English Literature and Culture) - misschien dat ik ze allebij doe, maar dat zien we volgend jaar wel.

Kijk er wel naar uit om klaar te zijn met de studie om dan gewoon te gaan werken (zou alleen niet weten wat ik wil doen)....
alexx
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mar 2013, 10:01
Gender: Trans FtM

Re: School & opleiding

Bericht door alexx »

Diploma opvoeder/animator. Maar toen ik een dikke twee jaar terug wou alleen wonen vond ik niet direct werk in omgeving en sinds dan combineer ik werk in een rusthuis en een opleiding tot zorgkundige. Eind april heb ik hier gedaan mee en ga ik met spaans/gebarentaal beginnen. Het liefst gebarentaal, maar je kan dit niet op veel plaatsen dus.... Afwachten... Ik zou het liefst als opvoeder werken maar wacht liever tot ik een pak verder zit met t, zodat ik een nieuwe start kan maken.
Gebruikersavatar
intrans
Berichten: 700
Lid geworden op: 29 mar 2013, 17:06
Gender: Trans MtF

Re: School & opleiding

Bericht door intrans »

kw1989 schreef:Mijn "hoogst" afgeronde opleiding is een MBO-2 opleiding dierverzorging :)

Het verleden... in 2002 ging ik naar de middelbare school en begon op MAVO/HAVO. Maar dat bleek te hoog gegrepen en na een jaar ging ik "terug" naar VMBO-kbl en haalde op dat niveau een diploma in 2006. Vervolgens startte ik een MBO-3 opleiding Medewerker ICT-beheer op het Albeda College in Rotterdam, maar na 1,5 jaar stopte ik ermee door onvoldoende motivatie voor bepaalde vakken, pestgedrag van klasgenoten en problemen tijdens de stage-periode :| Het praktijk-gedeelte vond ik echter wel heel erg leuk, ik houd me tot op de dag vandaag nog veel bezig met computers. Heb er thuis +10 van staan.

Ik was net 18 en besloot te gaan werken, ik was in de veronderstelling dat het wel goed zou komen als ik maar mijn best deed. Helaas, in paar maanden tijd bij twee werkgevers niet door de proeftijd kunnen komen (te lage werksnelheid, mentaal snel moe, niet flexibel) en bij een derde baantje raakte ik geestelijk helemaal op, hoeveel ik ook mijn best deed. Later bleken die problemen te komen door een vorm van autisme, maar dat wist ik destijds niet.

Ik besloot zo snel mogelijk terug naar school te gaan, dus in september 2009 startte ik met een MBO-2 opleiding Dierverzorging bij het Lentiz in Maasland. Tijdens de stage-periode in het 2e jaar liep ik weer tegen dezelfde problemen aan als destijds op de werkvloer. Maar dankzij hulp/begeleiding vanuit de school heb ik mijn stage kunnen voortzetten bij een ander bedrijf en de opleiding toch kunnen afronden. In de zomer van 2011 nam ik het diploma in ontvangst :D

Vervolgens heb ik een jaar "thuis gezeten", dat jaar werd gevuld door het onderzoek naar autisme en het halen van mijn rijbewijs. Dat rijbewijs moest ik halen van mezelf, want de problemen die ik had/heb met reizen per openbaar vervoer beheersten mijn leven. Ik deed er een jaar over, in mei 2012 kon ik 'm eindelijk ophalen. Ik dolblij, dezelfde week een auto gehuurd en 500km op een dag gereden. 6 dagen later mijn eigen auto gekocht.

Daarna ging ik in oktober 2012 starten met een MBO-2 opleiding Elektrotechniek bij het ROC Mondriaan in Den Haag. Met deze opleiding ben ik nog steeds bezig en hoop 'm mèt diploma af te ronden :D

Ik heb het momenteel goed naar mijn zin op school en vooral de praktijklessen vind ik leuk :D Wel was het begin een "ramp". In de 1e week v/h schooljaar werd ik al gepest, in de 2e week werd mijn gereedschap gestolen door de pestkoppen. Het werd steeds erger (dingen als schroefjes, buizen en afval tegen m'n rug/in m'n haar gooien, nare dingen zeggen, mij aan het huilen maken) en de pauzes bracht ik door in de auto. Toch, in november liep het zo uit de hand dat ik halverwege de dag naar m'n auto was "gevlucht" en niet meer terug durfde te komen. Ik mocht een dag thuisblijven en daarna werd ik overgeplaatst naar een 2e jaars klas, waar het een stuk beter is :)

Het pesten was misschien ook wel een beetje aan mezelf te verwijten. Ik huil erg snel vergeleken met de jongens uit de klas, ben erg verlegen, ben relatief stil, kan slecht tegen "onrecht" en doe niet mee met stoere jongens-dingen. Voor hen blijkbaar genoeg redenen om mij te pesten :|

Als ik mijn huidige opleiding afgerond heb, hoop ik fijn werk te kunnen vinden en van het verdiende geld een "groot" rijbewijs te halen. Ik wil uiteindelijk dolgraag beroepschauffeur (eigenlijk chauffeuse...) worden op de autobus of vrachtwagen. Wat het wordt, moet nog blijken. Voor de bus moet ik om kunnen gaan met verschillende (ook boze...) mensen, voor de vrachtwagen moet ik leren schakelen, beide wel lastig voor me. De bus heeft iets meer voorkeur :) Maar ja, het komt vast wel goed met me :D
Ook toevallig, ik heb van 2006 t/m 2010 op het Lentiz in Maasland gezeten, maar het VMBO gedeelte.
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: School & opleiding

Bericht door Meisje1991 »

intrans schreef:Ook toevallig, ik heb van 2006 t/m 2010 op het Lentiz in Maasland gezeten, maar het VMBO gedeelte.
Dan zou je me tijdens je laatste schooljaar misschien nog wel eens gezien hebben, of bij de Kerstmarkt :P In zat daar van 2009 t/m 2011, wel in het MBO-gedeelte maar dat was in hetzelfde gebouw.

Overigens vond ik het Lentiz Maasland een leuke school, ik voelde me er relatief veilig/thuis, zeker in vergelijking met eerdere scholen waar ik op had gezeten :D Op een paar puntjes na, waren dat leuke schooljaren geweest. Het VMBO had ik op een andere school gevolgd, dus weet niet hoe het daar was.
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: School & opleiding

Bericht door anne-nienke »

Hier en daar zijn er best wat dwalers geweest. Mij is dat ook niet vreemd. Met hangen en wurgen en support van pa en ma heb ik twee studies afgerond.

Einde vand e basis school was voor mij een slechte periode (zo zijn die een aantal keer terug gekomen). Ik kreeg een Mavo advies, tegen dat advies in ben ik toch de havo gaan doen. Het eerste jaar ben ik lekker blijven hangen. Daarna is eigenlijk alles vanzelf gegaan, net over zonder een poot uit te steken. Ik ben een HBO tehcniek studie gaan doen, na een halfjaar is dat niets geworden (het was me te zwaar en ik zat mentaal weer behoorlijk in de put). Het jaar erna heb ik weer een HBO studie opgepakt, deze wel zonder al teveel problemen afgemaakt. Ik ben daarna meteen doorgestroom naar de technische universiteit, dat begon en eindigde goed. Ik heb wel een jaar op mijn gat gelegen omdat ik ziek ben geworden, dat heeft me denk ik een jaarje gekost.

Al met al toch twee studies af kunnen maken, met dank aan pa en ma! Voor diegene die nog studeren, maak het in iedergeval af! Er is niets ergers dan een studie beginnen en niet afmaken. Ga niet studie hoppen...
velouria
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 mar 2013, 13:57
Gender: Trans MtF

Re: School & opleiding

Bericht door velouria »

Merel77 schreef:Gewoon eens nieuwsgierig naar iets.
Vroegah op school was ik best wel afwezig, altijd met andere dingen bezig, dromerig. Erg goed mijn best deed ik dan ook niet. Ik had ook geen idee wat ik later wilde worden (ahum ik lieg, ik had stiekem wel een idee :mrgreen: maar dat mocht niet ). Voor mijn gevoel is het dus hartstikke T gerelateerd maar als ik een lotgenoot vraag dan herkennen ze zich er nooit in. Het valt me ook op dat er zoveel lotgenoten zijn die het wel gelukt is om een hogere opleiding af te ronden. Iedere keer als iemand weer zegt dat die een of andere HBO opleiding heeft afgerond denk ik: "Hoe kan dat nou?" Ik was zelf ondanks alles een erg slim meisje dus daar lag het ook niet aan. :o
(Verder niks zinnigs te melden eigenlijk).
:ugeek:

Ik ben dan een uitzondering, want ik herken me hier ook in.
"Alles went, behalve wonen in het lichaam van een vent"
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: School & opleiding

Bericht door Gabriël »

Ik heb geen diploma's.
Qua scholing is mijn hoogst behaalde opleiding tot en met de 5e klas van het gymnasium geweest. Maar helaas moest ik daarmee stoppen toen. Te veel problemen; depressiviteit, te zware medicijnen waardoor ik een suf konijn werd, opname in psychiatrische kliniek... Ik vond het erg jammer. Ik kon goed leren, was echt een bèta student. Was ook druk bezig in die tijd me te oriënteren op welke studierichting ik op wilde gaan en open dagen bezoeken van universiteiten... Maar ja, uiteindelijk is het daar dus niet van gekomen. En nu ben ik al een aantal jaar 100% arbeidsongeschikt en het ziet er niet naar uit dat daar verbetering in zal komen in de toekomst.
Ondertussen heb ik het wel een beetje kunnen accepteren, maar in de eerste jaren heb ik echt enorm veel verdriet gehad om het feit dat ik mijn school niet heb kunnen afronden en telkens als ik andere mensen hoorde over examens doen en studies kiezen, werd ik er jaloers en ongelukkig door.

Overigens was ik evengoed ook nog een dromer op school. Of was ik tijdens de les stiekem bezig met webpagina's ontwerpen en html coderingen uit mijn hoofd uitschrijven (was toen mijn hobby).
Minne
Berichten: 186
Lid geworden op: 04 aug 2012, 10:29
Gender: Trans FtM

Re: School & opleiding

Bericht door Minne »

Ik vond school best wel relaxed, stortte me er ook helemaal op, lekker in de kennis duiken en nieuwe dingen leren en uitproberen. Ben cum laude afgestudeerd van zowel het VWO als de kunstacademie, en ik hoop volgend jaar een master te gaan doen, en misschien daarna wel verder voor een doctoraal(jah dat kan in de kunst! o.O The more you know!), het liefst allebei in het buitenland, als ik het geld bij elkaar gespaard krijg. Lichamelijk/qua gezondheid kwakkelt het nogal, maar m'n hoofd doet het nog prima. Ik vind leren en onderzoeken heel leuk, maar het is ook fijn omdat het dan alleen maar om je hersens gaat en niet meer om je lijf; ik zeg wel eens dat m'n brein het enige aan mij is wat nog een beetje fatsoenlijk werkt, haha! Maar ook, m'n hersens zijn mannelijk(zo zie ik dat tenminste), en ik merk soms dat als ik praat met mensen over de dingen die ik bedenk en onderzoek, dat ze me dan minder als een meisje behandelen. Alsof mensen onbewust ook meekrijgen dat ik geen meisje ben, terwijl ik nog helemaal niet passabel ben. Ik hoop stiekem dat bij de tijd dat ik ga beginnen(wat volgend jaar september zou zijn als alles goed gaat), dat ik dan redelijk passabel ben en hopelijk al hormonen heb gehad en me gewoon in kan schrijven als Sietse en niemand hoeft te weten dat ik ooit als een meisje rond huppelde. Wishful thinking!
Gebruikersavatar
intrans
Berichten: 700
Lid geworden op: 29 mar 2013, 17:06
Gender: Trans MtF

Re: School & opleiding

Bericht door intrans »

kw1989 schreef:
intrans schreef:Ook toevallig, ik heb van 2006 t/m 2010 op het Lentiz in Maasland gezeten, maar het VMBO gedeelte.
Dan zou je me tijdens je laatste schooljaar misschien nog wel eens gezien hebben, of bij de Kerstmarkt :P In zat daar van 2009 t/m 2011, wel in het MBO-gedeelte maar dat was in hetzelfde gebouw.

Overigens vond ik het Lentiz Maasland een leuke school, ik voelde me er relatief veilig/thuis, zeker in vergelijking met eerdere scholen waar ik op had gezeten :D Op een paar puntjes na, waren dat leuke schooljaren geweest. Het VMBO had ik op een andere school gevolgd, dus weet niet hoe het daar was.
Ohhhh, nou dat verbaast mij heel erg, haha. Lentiz Maasland was een hell voor mij. Elke dag schreeuwende kinderen: "homo, manwijf" noem het maar op. Zelfs leraren begrepen mij niet en ik werd daar echt gezien als iets wat onbegrijpelijk was.. Gelukkig heb ik daar wel aardige mensen leren kennen die wel open-minded waren en mijn beste vriendin waar ik tot nu toe nogsteeds een goede band mee heb!
YS62
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:29
Gender: Vrouw
Locatie: Tussen Rotterdam en Gouda

Re: School & opleiding

Bericht door YS62 »

Wetende hoezeer dat hele traject laat staan die hormonen invloed hebben op van alles en nog wat met name je concentratie kan ik allen aanraden maak in hemelsnaam je studie eerst af voordat je aan dat transitie traject begint.

Ik ben nog steeds dankbaar dat er een jaar uitstel was van het vu wegens allerlei redenen en kon mijn studie afmaken wat betekende dat ik 2 dagen nadat ik (achteraf succesvol) examen had gedaan ben begonnen met alles bij het vu.