Ervaringen met het (Endocrinologie )M.S.T. in Enschede

Ilse

Re: Ervaringen met het (Endocrinologie )M.S.T. in Enschede

Bericht door Ilse »

Aafke schreef: Het buikje dat heb jij in je eigen hand.Excuus dat je boven de 40 bent is een slap excuus.Zorg voor voldoende lichaamsbeweging en let op je voedingspatroon want dat is vaak de grootste oorzaak tenzij iemand heel veel aanleg heeft om dik(ker) te worden.
hoi aafke,

het is wel zo dat sinds ik echt gestopt ben met sporten, ongeveer 7 of 8 jaar geleden, er geleidelijk aan wel wat bijgekomen is, maar vooral na het stoppen met roken ging dit helaas in een nog sneller tempo.
het laatste jaar ben ik toch wat meer op mijn eetpatroon gaan letten, maar de chocola en chips zijn soms wel lekker :oops:

groetjes mieke
Groetjes,
Ilse
Venka

Bericht door Venka »

Vanmiddag mijn afspraak met Dr. Derksen van het M.S.T. in Enschede en ik was best nerveus hoor.Ik kon een ja en een nee krijgen voor hormoon begeleiding.

Bij binnenkomst lag mijn beginnende dossier al open op tafel met de verwijzing van mijn huisarts en de papieren van het P.I.G. en hij begon zo mevrouw jij wil dus hormoon begeleiding van man naar vrouw en om eerlijk te zijn heb ik daar weinig ervaring mee,de transseksuelen die ik hier begeleid zijn al klaar en die schrijf ik enkel de vrouwelijke hormonen voor.ervaring met het voortraject (dus voor de SRS) heb ik niet en volgens mij kun jij beter naar het VUmc gaan.Ik heb hem toen uitgelegd dat bij het VUmc er tussen de screening en diagnostiek een jaar wachttijd is en ik daarom bij het P.I.G. mijn transitie volg.Ik heb hem verteld dat ik sowieso begeleiding kan krijgen in het Haga ziekenhuis bij Dr. Van Houten en dat deze dokter het M.S.T. had aangewezen bij het P.I.G. als alternatief voor transseksuelen die te ver weg wonen van Den haag.

Toen ik hem alles had uitgelegd heeft Dr Derksen naar Dr Van Houten gebeld om hem eens te vragen over hoe het en wat en heeft Dr Van Houten mijn verhaal en dat van Alwin bevestigd. Dr. Derksen zij tegen mij dat hij mij graag wil begeleiden omdat ook bij zijn werkterrein hoort en hij best nieuwsgierig is wat het allemaal met het lijf van een geboren man doet.Van Dr. Van Houten krijgt mijn dokter protocollen opgestuurd over het hoe en wat van de hormonale begeleiding en het contact met het P.I.G

Mocht het P.I.G nog meer transseksuelen door sturen naar Enschede dan zal Dr Derksen ook eens met Alwin en Tanja gaan praten over hoe de begeleiding en het proces nu werkelijk in zijn werk gaat.reken er maar op dat er meer mensen naar Enschede worden gestuurd want er gaan op dit moment te veel naar Den haag en voor andere delen uit het land is Enschede prima te doen en het ziekenhuis is op loop afstand van het station.Dus al met al is dit goed nieuws voor mensen die bij het P.I.G. lopen.

Morgen moet ik dus bloedprikken en over 3 weken heb ik mijn vervolg afspraak en moet ik eerst een half uur aan het bloeddruk apparaat en vervolgens krijg ik te horen of ik gezond genoeg ben of niet.Spannend dus...............................
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Hai Aafke,

Goed dat je je in eerste instantie niet meteen hebt laten weg overdonderen maar er tegenin ging met een feitelijk goed onderbouwd verhaal.
Proficiat en succes!

Doet me denken aan mijn eerste gesprek met mijn Endo, precies hetzelfde verhaal, alleen post-ups dus onervaren. Na eerst geaarzeld te hebben gaf ook zij toe dat het haar vakgebied betrof en dat ze me zou begeleiden. Ze zou zich inlezen in de materie en direkt contact opnemen met een indirekt aan het VUmc verbonden Endo.
Ik heb ook gevraagd of ze contact op wilde nemen met Tanja, niet alleen omdat die de regie voerde in het gehele proces maar ook omdat Tanja inderdaad graag verspreid over het hele land transseksuelen wil kunnen verwijzen naar behandelaars, ook naar endocrinologen.

Liefs Daniéla
Venka

Bericht door Venka »

Dat klopt Daniéla Tanja en Alwin willen idd meer verspreid over het land verbonden worden met hulp verleners en Enschede is het eerste doelwit op dit moment en het helpt dat dokter van Houten hen heeft getipt bij Alwin en Tanja.Het scheelt ook dat dokter Derksen gelijk naar Den Haag heeft gebeld en ik heb het gesprek mee gekregen en ik heb dus ook gehoord dat dokter Van Houten Enschede als prima alternatief vond voor de enorme afstand noorden/oosten-->Den Haag.

Dokter Derksen staat er voor open om met het P.I.G. te gaan samenwerken al staat de samenwerking nog in de kinderschoenen.In Enschede werken 3 endocrinologen die dus de begeleiding zouden kunnen doen en dit is goed nieuws voor ons.Beetje bij beetje worden wij minder afhankelijk van het grote VUmc en hebben wij ook de mogelijkheid om te kiezen en dat vind ik als patiënt heel belangrijk.Ik heb het goede nieuws gelijk door gemailed naar Alwin en nu is het aan hem en Tanja om actie te ondernemen en om afspraken te maken met het M.S.T. in Enschede
Venka

Bericht door Venka »

Daniéla schreef:Hai Aafke,

Goed dat je je in eerste instantie niet meteen hebt laten weg overdonderen maar er tegenin ging met een feitelijk goed onderbouwd verhaal.
Proficiat en succes!

Liefs Daniéla
Ik laat mij niet zomaar mij aan de kant zetten en ik wist dat Alwin hem een mail had gestuurd en ik heb ook met opzet de naam van de endo in Den haag een paar keer laten vallen en deze endo,s kennen elkaar want zij noemen elkaar bij de voornaam.Dus ik ben nu in mijn nopjes nu alleen maar hopen dat mijn bloed testen positief zijn over 3 week. :hbeat:
Anon20180501

We zijn pioniers wat dat betreft, Aake. En nee, jou opzij zetten zie ik niemand zo snel doen. :)

Maar toch ook nog even dit, ik heb begrepen dat er ook regelmatig endocrinologen zijn die zich weer hadden terugtrekken nadat ze in de gaten hadden gekregen dat ze wel eens met het VUmc te maken zou kunnen krijgen in negatieve zin, of dat al overkomen is. Onderschat de machtige tentakels van het VUmc niet, ik heb wel eens gehoord dat ze zelfs hormonen die door hun patiënten besteld waren via Inet hebben laten onderscheppen door de douane.

Ik denk dat mijn endo zich niet zo snel bang zal laten maken, ze is best wel een zelfverzekerde strenge tante, maar ook lief...

liefs Daniéla
Anon20180501

Je hebt een goed hart, je bloed zal vast in orde zijn. ;)
Venka

Bericht door Venka »

Vandaag moest ik dus om 15:00 bij de endocrinoloog zijn, eerst mijn bloeddruk gemeten aan een apparaat en vervolgens gesprek en lichamelijk onderzoek en vroeg hij of hij mijn borsten en testikels mocht voelen rare combinatie. Alles was goed alleen bepaalde lever waarden waren iets verhoogd maar niet iets om mij zorgen om te maken. Maar de endo wil wel graag een lever echo om te zien waarom ze verhoogd zijn. Ook heb ik gelijk een verwijzing mee gekregen voor een dexa scan voor mijn bot dichtheid en uiteraard weer recepten voor androcur en systen 100 pleisters en daar was ik wel aan toe na 3 maanden stoppen.
Freetouch

Bericht door Freetouch »

Hoi Aafke,

kun je me vertellen wat je nu eigenlijk ervaarde dat je 3 maanden niet aan de hormonen was?
“good enough”
Venka

Bericht door Venka »

Ja dat kan maar je moet wel onderscheid maken in het feit dat je voordat je hormonen nam en in de stop maanden een wereld van verschil is terwijl de werkelijkheid hetzelfde is.Ik ben in september begonnen met androcur die ik via het web had gekocht - de link is bekend bij jouw - maar na een maand gebruik had ik niet zon prettig gevoel en ben naar mijn huisarts gegaan en heb haar het een en ander uitgelegd.Na een - soort van - preek heeft zij mij toegezegd om mij de medicatie voor te schrijven maar zij wilde wel eerst ff zich verdiepen in de medicatie en informatie inwinnen bij derden qua onderzoeken en zo maar had wel al vast een recept naar mijn apotheek gestuurd zodat ik zeker wist dat ik de goede medicatie kreeg en niet de onbetrouwbare van het internet.Het gebruik van de medicatie ging gewoon goed ik voelde mij goed en de vermannelijking had plaats gemaakt voor vervrouwelijking en daar was ik heel content mee.In mijn hoofd was het rustig,er was werking in mijn borsten,mijn billen en heupen groeide en mijn boven benen werden dikker,ja lichamelijk werd ik langzaam wie ik van binnen was maar tot in mei mijn psycholoog mij vertelde dat ik groen licht ga krijgen maar dat als ik naar de endocrinoloog wilde ik wel moest stoppen en minimaal 3 maand want de endo,s in het Haga ziekenhuis willen een 0 meting en anders konden zij niet de juiste begeleiding geven en dus geen GO voor HRT.Dus in mei ben ik van 2 keer 50 naar 1 keer 50 androcur gegaan en per 1 juni compleet gestopt.

In het begin merkte ik geen verschil maar na een dag of 10 werd ik gek,ik vloog qua gevoel en emoties echt tegen het plafond en volgens mijn psycholoog kon dat wel te maken hebben met de testosteron die weer begon te werken wat resulteerde in waarschijnlijk een hormoon boost wat mijn gedrag,gevoel verklaarde.Ik was in eens enorm seksueel opgewonden,iets wat ik walgelijk vond en waar ik niks mee kon.Mijn gezichtsbeharing begon in eens te groeien als een gek en ik had zowaar ook voor het eerst een snor schaduw en op mijn kin baard schaduw,iets wat ik nog nooit van mijn leven had gehad want ik heb geen eens beharing genoeg om een snor of baard te laten staan.

Ik had bijna 7/8 maand geen erecties gehad maar nu leek het wel of dat ding een eigen leven ging leiden.Als ik al op de fiets stapte kreeg ik al een stijve terwijl daar niks erotisch aan is (want ik heb gewoon een zadel op mijn fiets :lol: ).Strakke onderbroeken resulteerde ook in een stevige erectie en zo ging het maar door,het leek haast wel of dat de tijd van stil leggen ingehaald moest worden en dat ik als eigenaar van mijn geslacht toch ook wel wat te zeggen had maar hij lachte mij recht in mijn gezicht uit,weet je hoe erg die periode is.Elke erectie deed gewoon pijn en dat was voor mij nieuw want een erectie hoort geen pijn te doen.

Met androcur was 1 keer p/w mijn benen scheren genoeg maar nu,elke dag en de stoppels waren kei hard,net schuur papier.Door de androcur was mijn geslacht echt gekrompen,ik had meer vel dan dat er piemel was en mijn ballen waren ook geslonken en 1 bal is nooit meer de oude geworden en dat vroeg mijn endo gisteren ook aan mij waarom mijn linke testikel zo klein was.Maar door de testo had ik weer gewoon mijn eigenlijke afmeting en ik was juist blij dat hij zo klein was geworden.Maar ook geestelijk werd ik heel onrustig,sliep slecht,veel zweten was niet te genieten en dat is ook niet leuk voor anderen.

Inmiddels ben ik alweer 3 week aan de androcur en ik voel mij echt weer prima alsof ik nooit ben gestopt en vrijdag krijg van mijn apotheker gelijk een hele voorraad androcur en pleisters en als er niks geks gebeurd dan slik ik androcur tot mijn srs en de pleisters zolang het nodig is.Mijn endo volgt het protocol van het Haga ziekenhuis en ik heb dus een heel uitgebreid lichamelijk onderzoek gehad en de komende weken moet ik nog wat extra testen doen zoals 2 keer 24 uur urine inleveren en een echo van mijn lever omdat bepaalde waardes aan de bovengrens zitten en mijn endo daar geen verklaring voor heeft en een dexa scan en voor mijn endo staat mijn gezondheid voorop en ik heb echt het gevoel dat ik in goede handen ben bij hem.