Stem

Janna

Stem

Bericht door Janna »

Hallo allemaal, ik heb een vraag (eigenlijk een aantal) over de stem.

Even in samenvatting mijn situatie: ik heb sterke vrouwelijke gevoelens, maar ben getrouwd, en wil op dit moment nog niet teveel openlijk doen met die gevoelens. Wat ik doe wil ik dus een beetje niet-openlijk doen. ;)

Op dit moment ben ik erg bezig met mijn stem. Ik weet dat bij een eventuele behandeling de stem niet of nauwelijk wordt beïnvloed. Het zal dus getraind moeten worden om vrouwelijk te klinken. Daarbij lijkt het me gewoon geweldig om aan de telefoon voor een echte vrouw door te gaan! :D :D

Hoe hebben jullie (de mtf's dan) jullie stemmen aangepast? Hoe werkt dat? En is het resultaat goed, of blijft het altijd een beetje net niet?

Groetjes, Jolanda
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Venka

Re: Stem

Bericht door Venka »

Logopedie is de eerste stap om je stem anders te gebruiken maar dat gaat niet in een dag veranderen.Je zal anders moeten leren ademen,je moet leren hoe jij je stembanden beter kan gebruiken en dan heb je ook nog hoe is je stem op dit moment.Je gaat echt niet van een zware bas stem naar een mooie vrouwelijke hoogte.Het gemiddelde verschil tussen een vrouwen en mannen stem is ongeveer 1 tot 1.5 octaaf en dus niet de extreme zware stemmen of vrouwen die heel hoog praten.Ik ben sinds vorige week maandag klaar met logopedie en hoe is mijn stem nu....ik had al niet een zware stem van mijzelf en voor mij was de stap naar meer vrouwelijk wat makkelijker te overbruggen maar heb ik nu een echte vrouwen stem,nee dat vind ik niet.Ik spreek wel vrouwelijker en ook krijg ik wel complimenten van CIS-vrouwen dat mijn stem zo vrouwelijk klinkt maar mijn stem verschilt wel vaak hoor.Als ik bijvoorbeeld een slechte nacht heb gehad dan kun je de klok er op gelijk zetten dat ik mijn hoogte niet haal.Ook aan het einde van de dag als ik moe ben kost het mij veel moeite en zo zijn er wel meer voorbeelden maar gemiddeld genomen ben ik tevreden over mijn stem.Telefoneren is een heel ander verhaal,de ene keer klink ik heel vrouwelijk maar de andere keer klink ik of heel schor of weer te mannelijk maar het heeft ook te maken hoe ontspannen ga je een gesprek in want telefoneren blijft vaak een crime.Ook praten met emotie is vaak moeilijk,ben je boos dan zak je toch gauw weer af richting mannelijk en verlies je een beetje controle over je stem.Ook als je om wat voor reden dan ook je stem moet verheffen is je hoogte houden vrij moeilijk.Maar ook voor deze situaties heb ik geoefend bij de logopediste.
Raisa

Bericht door Raisa »

Ik probeer mijn stem niet hoger te laten klinken omdat ik bij veel transen heb gemerkt dat hun stem dan wat koud en leeg wordt. In plaats daarvan richt ik me meer op het wegkrijgen van de borstresonantie en het krijkgen van variatie in mijn stem. Ik ben nu wel zover dat ik nu en dan over de telefoon mevrouw wordt genoemd, maar om het perfect te krijgen heb ik wel logopedie nodig.

Marlene Dietrich had ook een vrij diepe stem, maar klinkt zonder de borstresonantie en met variatie toch vrouwelijk:
Veronica

Bericht door Veronica »

Het is eigenlijk in de meeste gevallen een lang proces, er zijn wel gevallen dat je dan een echte vrouwelijke stem krijgt, maar meestal is het zo als Aafke het al heeft gezegd.

Dan doe ik nog een schepje bovenop, het gaat niet alleen om je stem maar ook op de manier hoe je praat, een voorbeeld, de meeste mannen zouden zeggen "geef mij die doos" of " wil je mij die doos geven" terwijl een vrouw meestal "zou je mij die doos willen geven?" zou zeggen.

Iedereen is anders natuurlijk maar er is dergelijk verschil tussen hoe een man of vrouw praat, verder als we even naar de stem teruggaan praten vrouwen in verschillende toonhoogtes, en bij gesprekken of zelfs emoties bewegen ze op een specifieke manier, alles is in balans en een bepaald ritme, en je ziet het pas als je een man en vrouw tegelijk in diezelfde situatie ziet.

Dus stem is niet alles, je hebt ook de manier van praten, bewegingen en houding, sterker nog iemand heeft mij ooit eens verteld dat die drie dingen ook ervoor zorgen dat een vrouw juist in verschillende toonhoogstes praat, al heb ik zelf dat nooit opgenerkt.
Afbeelding
Venka

Bericht door Venka »

Het gaat om het totaal beeld en je stem is daar 1 van en oefenen gaat gewoon door ook als je logopedie al voorbij is.Mijn logopediste kan mij niks meer (aan)leren en zoals Veronica zegt,vrouwen spreken anders als een man en je zal veel moeten luisteren en kijken naar een vrouw en imiteren.Tot vervelends toe ging ik vrouwen na-apen en na-apen om hun manier van praten te leren en daar kan een logopediste je niet mee helpen. Ook speel ik vaak met mijn stem door de extremen op te zoeken om zo mijn stem te leren gebruiken tussen de verschillende hoogtes.Ik heb best veel transen horen praten en mijn schrikbeeld is dat je als transvrouw nog steeds mannelijk spreekt en dan bedoel ik niet alleen de hoogte maar meer de woordkeuze.
Joyce

Bericht door Joyce »

Ik volg zelf ook al meer dan een jaar logopedie

Naast alles wat Aafke zegt kan ik dit nog aanvullen met dat vrouwen over het algemeen beter articuleren dan mannen en gebruiken vrouwen bij het praten meer hun handen, let op wel subtiel.
Na meer dan een jaar begin ik nu in een situatie te komen dat ik mijn eigen stem er niet meer in herken (tijdens de les) Echter in de praktijk zijn er zoveel valkuilen, bv een zeer spontane reactie, een schrikmoment, een onverwachte vraag aan jou, je moet steeds alert zijn.
En verder trainen, trainen en nog een trainen.
KarenTS

Bericht door KarenTS »

ik heb nu een paar weken logopedie en idd het is trainen,trainen en nog eens trainen.Wat mij echter wel al is opgevallen,is hoe invloedrijk het is ,als er voorkennis is. Ik bedoel daar mee dat mensen die je kennen,uit je tijd voor transitie -en dus ook jezelf- puur door die kennis je stem sneller als mannelijk zullen identificeren maar mensen die je nog niet kenden hebben-zo blijkt -al een hele ander idee/gevoel. Ik had laatst een nieuwe bbehandelaarster voor het laseren en zij vond dat ik al een heel vrouwlijke stem heb, ze dacht zelfs dat ik al helemaal klaar was met logopedie!
Jessy

Bericht door Jessy »

Logopedie is inderdaad de beste stap, en zoveel mogelijk oefenen want het is een langdurige weg.
Er zijn heel veel dingen die je jezelf moet aanleren. Niet enkel toonhoogte, maar ook de borstresonantie onderdrukken zoals Raisa zegt. Maar ook de manier van spreken, wisselende toonhoogtes, manier van ademen, en articulatie zijn allen heel belangrijk om overtuigend over te komen.

Het meeste is intussen al gezegd hier denk ik. Alvast veel succes ermee!

Nog even ter opheldering, hormonenbehandeling heeft geen enkele invloed op je stem voor MtF (wel bij FtM).
Er bestaan wel operaties aan de stembanden, maar ik raad je aan om daarvan weg te blijven. Deze operaties zijn zeer risicovol (er hoeft maar iets mis te gaan en je zult nooit meer kunnen spreken), en je hebt er ook weinig baat bij. De stembanden worden strakker gezet (zoals een gitaarsnaar) en je krijgt dus een hogere stem, maar zoals eerder gezegd zul je met enkel een hogere stem nog niet als een vrouw klinken. Iemand met een lagere stem maar goede articulatie en manier van praten zal overtuigender zijn.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
LauraB

Bericht door LauraB »

Ik heb nu een paar maanden logopedie (je hoeft niet in het gendertraject te zitten, kan gewoon met een verwijzing van de huisarts en word dan gewoon vergoed). De dingen waar ik echt logopedie voor nodig heb is om een betere sluiting te krijgen van de stembanden, omdat ik snel met veel valse luct praat (mijn hele leven al gedaan) en dan snel hees klink. Ook werken we er aan mijn mijn stem iets lager :shock: te krijgen. in mijn pubertijd hield ik al een piep stemmetje en forceerde toen een baard in de keel effect. Maar nu ik dat weer volledig afgeleerd heb, heb ik weer een barbiepop stemmetje. Dat klinkt ook niet helemaal gemiddeld voor een vrouw. Ook al ik net iets lager praat, heb ik nog meer speelruimte om te variëren in toonhoogte. Het voornaamste wat mij nu nog af en toe mannelijk doet overkomen is het er in slijten van taalgebruik. En ik praat soms met te veel volume, vrouwen praten over het algemeen wat zachter. En gebruiken volume zeker niet om dingen te benadrukken.

Momenteel ben ik een beetje schor en hes, maar ik snotter dan ook een beetje en voel me algeheel een beetje grieperig. Toch werd dat ik een verkeerd nummer belde en ik alleen zij "Oh, sorry, volgens mij heb ik het verkeerde nummer gebeld" gemevrouwd.

Wat bij mij echt wel anders is, is dat juist op momenten van opwinding of schik ik altijd al vrouwelijk overkwam met een hoog gilletje, een giechel of het automatisch omhoog gaan van mijn stem als ik ergens enthousiast over was. Ik kreeg dan altijd rare blikken en schaamde me dan.
Veronica

Bericht door Veronica »

Jessy schreef:Nog even ter opheldering, hormonenbehandeling heeft geen enkele invloed op je stem voor MtF (wel bij FtM).
Wel als je met de hormonen voor je puberteit begint, maar dat is vergezocht want na je puberteit verandert er inderdaad niks aan je stem door hormonen.

En zoals Jessy al zei, wegblijven van stembanden operaties, je krijg een ééntonig stem dat monotoon en absoluut niet vrouwelijk klinkt, plus het risico dat het misgaat en je je stem helemaal kwijt raakt.
LauraB schreef:Wat bij mij echt wel anders is, is dat juist op momenten van opwinding of schik ik altijd al vrouwelijk overkwam met een hoog gilletje, een giechel of het automatisch omhoog gaan van mijn stem als ik ergens enthousiast over was. Ik kreeg dan altijd rare blikken en schaamde me dan.
Dat hoge gil stem krijg ik niet voor elkaar, maar ik kan wel een hogere stemtoon "gebruiken" (eigenlijk geluid, praten ermee lukt niet) al is dat op een vage manier, verder kan ik met een hele zware stem praten maar probeer dat niet te doen, en omdat ik dat al jaren niet doe is mijn normale stem niet te laag dus ik hoop dat logopedie mij goed kan helpen.
Afbeelding