Ik heb nu een paar maanden logopedie (je hoeft niet in het gendertraject te zitten, kan gewoon met een verwijzing van de huisarts en word dan gewoon vergoed). De dingen waar ik echt logopedie voor nodig heb is om een betere sluiting te krijgen van de stembanden, omdat ik snel met veel valse luct praat (mijn hele leven al gedaan) en dan snel hees klink. Ook werken we er aan mijn mijn stem iets lager

te krijgen. in mijn pubertijd hield ik al een piep stemmetje en forceerde toen een baard in de keel effect. Maar nu ik dat weer volledig afgeleerd heb, heb ik weer een barbiepop stemmetje. Dat klinkt ook niet helemaal gemiddeld voor een vrouw. Ook al ik net iets lager praat, heb ik nog meer speelruimte om te variëren in toonhoogte. Het voornaamste wat mij nu nog af en toe mannelijk doet overkomen is het er in slijten van taalgebruik. En ik praat soms met te veel volume, vrouwen praten over het algemeen wat zachter. En gebruiken volume zeker niet om dingen te benadrukken.
Momenteel ben ik een beetje schor en hes, maar ik snotter dan ook een beetje en voel me algeheel een beetje grieperig. Toch werd dat ik een verkeerd nummer belde en ik alleen zij "Oh, sorry, volgens mij heb ik het verkeerde nummer gebeld" gemevrouwd.
Wat bij mij echt wel anders is, is dat juist op momenten van opwinding of schik ik altijd al vrouwelijk overkwam met een hoog gilletje, een giechel of het automatisch omhoog gaan van mijn stem als ik ergens enthousiast over was. Ik kreeg dan altijd rare blikken en schaamde me dan.