Nieuwe chat! Zie dit topic.

DSM V

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: DSM V

Bericht door Raisa »

Aster schreef:Als de DSM de statistieken zou volgen, dan zouden MTF die op mannen vielen en vallen tot 'disorderly' verklaard moeten worden.

Van de MTF's viel en valt 80-85% op vrouwen.

Van de bio vrouwen daarentegen 3%.

Het is politiek correct om te zeggen dat TS en seksuele orientatie/identiteit los van elkaar staan maar vanwaar de immense verschillen tussen aantallen lesbische MTF en lesbische bio vrouwen?
Het VUmc heeft hier recentelijk nog een onderzoek over gepubliceerd waarbij ze ook de tweedeling van Blanchard van de kaart vegen.
De cijfers waren als volgt:
Van de 207 volwassen transvrouwen was 66% lesbisch, bij de 86 volwassen transmannen was dit omgekeerd, daar was 33% homo.
Van de 83 jongeren (gemiddelde leeftijd 15 jaar) was iedereen hetero.

Verder kwam in de studie naar voren dat er geen significant verschil is tussen het psychisch welzijn van homoseksuele en niet-homoseksuele volwassen transgenders.
Transmannen zijn psychisch gezonder dan transvrouwen en jongeren zijn psychisch gezonder dan volwassenen. Dit wordt voornamelijk toegeschreven aan passabiliteit en de moeilijkere omschakeling op latere leeftijd.
In conclusion, in accordance with the literature this study shows
that MtFs seem to need more clinical attention than FtMs, as the
former functioned psychologically worse than the latter. Contrary to
expectations, we found no differences in psychological functioning
between homosexual and non-homosexual transsexuals. Therefore,
subdividing transsexuals according to sexual orientation may be
clinically less useful than has often been assumed. Most importantly
clinicians should be aware that many adolescents function psychologically
better than most adult transsexuals. This might affect clinical
case management for this age group and suggests that early medical
intervention is recommendable, which was offered to the adolescents
participating in this study.
Laatst gewijzigd door Raisa op 30 apr 2012, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: DSM V

Bericht door Aster »

Kitty schreef: Ik zou op zich zelf best wel bi willen zijn...lijkt me best wel apart om met iemand te vrijen die weet hoe het voelt om n vrouw te zijn...tenminste zolang ze je dus niet ook als n man zien..zoals ook de meeste mannelijke tlovers doen...:)
Nou....mijn ervaring met lesbi/bi vrouwen is dat ze HEEL erg direct kunnen zijn.
Zoals de zinsnede: 'ik ben zo lesbisch als een deur maar ik mis iets substantieels'....of een vrouw die bi bleek te zijn en mij zo ongeveer haar enorme borsten in mijn gezicht duwde....

Ws omdat ik niet op vrouwen val dus de subtiele lesbi signalen niet op pik dus dan maar heel direct....of zo.

Vrouwelijke Tlovers kunnen het dus ook heel direct en bot aanpakken hoor...poets die niet weg.
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: DSM V

Bericht door Aster »

Raisa schreef:[Verder kwam in de studie naar voren dat er geen significant verschil is tussen het psychisch welzijn van homoseksuele en niet-homoseksuele volwassen transgenders.
Ja? Maar de gemiddelde MTF is/was partner van een vrouw en bio vader van kinderen....hoe krijg je het dan voor elkaar om bij de (emotionele) problemen die een transitie oproept psychisch even gezond te blijven als een MTF die geen vrouw als partner heeft en ook geen bio vader is?
Want niet alle vrouwelijke partners van MTF laten zich vrijwillig tot pot in een lesbische relatie bombarderen. En de kinderen van MTF kunnen later in hun leven zware emotionele en geestelijke problemen ontwikkelen dankzij de transitie van hun vader tijdens hun (pre)puberjaren bv.
Zoiets zal een MTF psychisch niet onberoerd laten, net als een partner die besluit weg te gaan.
Transmannen zijn psychisch gezonder dan transvrouwen
Transmannen zijn aanmerkelijk veel minder vaak bio moeder van kinderen dan transvrouwen die bio vader van kinderen zijn.

De resultaten van dit onderzoek geeft hier en daar wat te denken.

Net zoals dat nu opeens alle jonge MTF en FTM hetero zijn.
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: DSM V

Bericht door Raisa »

Aster schreef:Ja? Maar de gemiddelde MTF is/was partner van een vrouw en bio vader van kinderen....hoe krijg je het dan voor elkaar om bij de (emotionele) problemen die een transitie oproept psychisch even gezond te blijven als een MTF die geen vrouw als partner heeft en ook geen bio vader is?
Want niet alle vrouwelijke partners van MTF laten zich vrijwillig tot pot in een lesbische relatie bombarderen. En de kinderen van MTF kunnen later in hun leven zware emotionele en geestelijke problemen ontwikkelen dankzij de transitie van hun vader tijdens hun (pre)puberjaren bv.
Zoiets zal een MTF psychisch niet onberoerd laten, net als een partner die besluit weg te gaan.
Het enige verschil dat genoemd is, is dat bij lesbische volwassen MtF's significant meer schizofrenie voorkomt dan bij hetero MtF's
In transsexuals, such high scores might be
expected, because this scale largely reflects interpersonal difficulties.
As transsexualism is a poorly accepted phenomenon, a negative attitude
of the environment to the person who is pursuing sex reassignment
may be most severe early in the diagnostic procedure, when the
MMPI was administered.
Aster schreef:De resultaten van dit onderzoek geeft hier en daar wat te denken.
Net zoals dat nu opeens alle jonge MTF en FTM hetero zijn.
Het is een waarneming, daar kan je verder weinig afbreuk aan doen. Het is dan aan de onderzoekers om uit te zoeken waarom die waarnemingen zo zijn.
Nu ik in mijn hoofd de mij bekende genderkinderen na ga die heel vroeg met de puberteitsremmers zijn begonnen kan ik er inderdaad geen voor de geest halen die homo of lesbisch is. een zwakte van het onderzoek -die ook erkend wordt- is dat kinderen op die leeftijd vaak nog geen vast idee hebben waar ze op vallen.
Some limitations of this study warrant comment. Only one
question was used to measure sexual orientation, which is probably
not precise enough. As sexual orientation consists of various
components (romantic attraction, sexual behaviour and sexual
identity), people may have responded to different aspects. In addition,
sexual orientation can change during a person's lifetime , and this may
be particularly true for young women. Regarding transsexual individuals
especially, it could be difficult to identify as “homosexual” or “nonhomosexual”,
as their sexual orientation may be obscured by their gender dysphoric feelings
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: DSM V

Bericht door Aster »

Raisa schreef: Het enige verschil dat genoemd is, is dat bij lesbische volwassen MtF's significant meer schizofrenie voorkomt dan bij hetero MtF's
WAAAAAAAAAAT?????? Huh?? Dit hoor ik voor het eerst!

Bij het vooronderzoek wordt een pre TS toch very close gescreend op mentale aandoeningen??

Of zijn ze post op schizo geworden??

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat wan of non acceptatie schizofrenie kan veroorzaken. Depressie ja, psychose ja, een psychotische depressie ja (paar keer gezien bij recente post ops)

Maar schizofrenie??
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: DSM V

Bericht door Raisa »

Aster schreef:
Raisa schreef: Het enige verschil dat genoemd is, is dat bij lesbische volwassen MtF's significant meer schizofrenie voorkomt dan bij hetero MtF's
WAAAAAAAAAAT?????? Huh?? Dit hoor ik voor het eerst!
Bij het vooronderzoek wordt een pre TS toch very close gescreend op mentale aandoeningen??
Of zijn ze post op schizo geworden??
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat wan of non acceptatie schizofrenie kan veroorzaken. Depressie ja, psychose ja, een psychotische depressie ja (paar keer gezien bij recente post ops)
Maar schizofrenie??
Pardon, ik haal de voorkeuren door elkaar. :roll: In het onderzoek spreken ze van homoseksueel naar het biologische geslacht. Een homoseksuele MtF is voor ons dus hetero. Bij die bovenste quote moet je de voorkeuren dus even omdraaien. Over de psychische aandoeningen spreekt men in schalen. Ik heb zelf geen psychologie gestudeerd en weet net genoeg van statistiek af om de tabellen te kunnen begrijpen maar ik neem aan dat het een erg grijs vlak is. In andere woorden, dat je hoog in de schizofrene schaal moet scoren om daadwerkelijk als schizofreen bestempeld te worden.

Je kunt het onderzoekje hier lezen:
http://pages.genderjongeren.nl/Comparin ... 0study.pdf
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: DSM V

Bericht door Aster »

@Raisa:

dankje voor de link, in me favo's gezet.

Ik moet nog bekomen van die mededeling zeg...
TSSurgeryGuide
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 sep 2012, 05:22
Gender: Vrouw

Re: DSM V

Bericht door TSSurgeryGuide »

Ik denk dat de DSM V vooral de formulering van wanorde naar dysforie veranderd. Ik woon in de Verenigde Staten en helaas zijn ze achter en zal blijven behandelen als een stoornis.
Gebruikersavatar
Figó
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 jul 2012, 02:45
Gender: Trans FtM

Re: DSM V

Bericht door Figó »

Ik wou even reageren op het schizofrenie stukje want dat vind ik nogal apart. Schizofrenie is voor zover ik weet en heb gehoord iets dat je niet kan krijgen. Je hebt het of je hebt het niet. Het is iets in je lichaam dat je kan erven maar je hoeft daar nooit last van te hebben. Sommige mensen hebben dat heel hun leven al zonder het door te hebben of er last van te hebben. Door bepaalde gebeurtenissen in je chromosomen kan je schizofrenie ontwikkelen.
Ik snap de link dus niet zo goed met schizofrenie. Iedereen kan dat hebben!
Mijn weblog over mijn gedachten en gebeurtenissen:
http://www.gender-idee.nl
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: DSM V

Bericht door Gabriël »

De aanleg voor schizofrenie is inderdaad aangeboren, maar of het tot uiting komt hangt af van externe factoren. De meest voorkomende factor dat een psychose (schizofrenie wordt gekenmerkt door het hebben van een of meerdere symptomen, en daarnaast ook nog zogenaamde 'negatieve symptomen' zoals verlies van energie/interesse/concentratie, depressie, etc) kan triggeren is stress. Dit kan zijn: op jezelf gaan wonen, een nieuwe studie starten, het plotseling uitgaan van een relatie, hoge werkdruk voor lange tijd... Dus ja, ik kan me voorstellen dat als je een transgender bent en dus de stress hebt van transzijn en de (non)acceptatie van je omgeving, dat je daardoor in een psychose kunt raken. En dan hangt het er dus vanaf of je dus ook aanleg hebt voor schizofrenie, of dat het bij een eenmalige psychose blijft.
En sommige groepen hebben ook gewoon meer risico. Net zoals migranten bijvoorbeeld, zoals hier op deze website staat beschreven:
http://medischcontact.artsennet.nl/Nieu ... ranten.htm

"Waar komt het verhoogde risico dan wel vandaan? Selten ontwikkelde de hypothese van ‘social defeat’. Het niveau van competentie is in stedelijke gebieder hoog en migranten moeten sterk concurreren om zich een plaats te veroveren in de nieuwe maatschappij. Migratie leidt ertoe dat mensen de status van buitenstaander krijgen of in een ondergeschikte positie terechtkomen. Belangrijk hierbij zijn de aspiraties van migranten. Hoe hoger zij de lat voor zichzelf leggen, hoe groter de sociale teleurstelling vervolgens is. Vandaar ook dat het risico voor de kinderen van migranten wereldwijd groter is, aldus Selten. ‘Als je in een land bent geboren en je hoort er nog steeds niet bij, krenkt dat je nog meer dan wanneer je eerder al twintig jaar in een ander land hebt gewoond.’

De stress veroorzaakt door social defeat zou kunnen leiden tot een verstoring van de dopamine en kan zo het verhoogde risico verklaren. Bij een psychose is er sprake van een verhoogde afgifte van dopamine in het brein en drugs die de afgifte van dopamine stimuleren, bevorderen het ontstaan van psychosen. Bij patiënten met schizofrenie is gebleken dat zij - ook als zij nog nooit met geneesmiddelen zijn behandeld - overgevoelig zijn voor stoffen, zoals amfetamine, die de afgifte van dopamine stimuleren. "

Net als migranten hebben transgenders ook dat je een nieuwe plaats in de maatschappij moet veroveren en vaak toch als ondergeschikte wordt gezien. Dus vervang hier de woorden migrant voor transgender en migratie voor schizofrenie en je hebt hetzelfde model.