Ah zo. Helemaal duidelijk.Aafke schreef: Om het in het juiste dag licht te zetten zijn opmerking.Ik zat met een Dillema waar ik niet uit kwam en ik heb hem vertelt wat lotgenoten er over vertelde en dat ik eigenlijk blind hun woord vertrouwde over het gebeurende en hij heeft mij met deze opmerking gewaarschuwd een eigen afweging te maken en zeker niet lotgenoten zomaar te vertrouwen of te geloven en ik denk dat hij mij zo wilde behoeden om een foute keuze te maken.
Oke, maar...
Met stabiele basis bedoel ik kun jij geestelijk en lichamelijk een transitie aan.Ben jij in staat om problemen en emoties op te lossen en dat ben ik.
... je bent geen trans 'omdat je het allemaal aankan'. Spreek ik even voor mezelf, maar pre op zijn zie ik per defintie niet als een stabiele basis. Je hebt het ook over 'de transitie aankunnen,' maar dat is een overgangsfase, omdat je het pre op zijn niet aankunt. Tenminste, zo zie ik het dan. Dus zo bezien doet het er ook niet toe of je een transitie aankunt of niet. Je bent een trans en je hebt ook niet altijd voor het uitkiezen wat je verder nog op je pad tegenkomt. Dingen die je sterker maken, of juist niet. Maar je kunt natuurlijk wel tegen jezelf zeggen dat je er ook helemaal voor gaat. En dat betekent ook dat je er mentaal goed uit wilt komen. Ik heb destijds eens 's nachts aan de kant van de weg na zitten te denken. Ik heb toen besloten dat ik verder wil, maar dat die keuze ook betekent dat ik er zo goed mogelijk uit wil komen. Voor mij is het goed geweest om het randje van het leven en dood op te zoeken. Bewust kiezen voor het leven is ook bewust kiezen voor pijn, en bewust eraan werken om dingen beter te maken. Mentale welzijn vind ik belangrijker dan passabel worden en dat soort futiliteiten. Voor mezelf kan ik zeggen dat kracht is voortgekomen uit zwakte. Misschien zijn het wel gewoon twee zijden van dezelfde medaille.Je hebt er niks aan als je al (geestelijk)instabiel een transitie in gaat en als je dan alle problemen die je tegen kan komen niet het hoofd kan bieden.Problemen kom je tegen of je nu wil of niet,geen enkele trans word ontzien want een transitie is nu eenmaal een emotioneel gebeuren.Maar de vraag is hoe ga je er mee om en dat is denk ik een hele belangrijke voorwaarde voor je stabiele basis.
Ook ik ben niet gevrijwaard van problemen,in tegendeel zelfs maar de manier hoe ik ze te lijf ga en hoe ik een draai aan mijn leven wil en kan geven zeg ik dat ik een goede basis heb om een transitie te ondergaan.Dit topic gaat over eenzaamheid en ik kan meer dan een ander er over mee praten,ik heb bijna alle mensen die ik in mijn leven had verloren enkel omdat ik mijzelf wilde zijn en ja ik betaal de prijs en ja soms heb ik het ook even gehad maar ik zit niet bij de pakken neer en ik ga door omdat ik een beeld heb in mijn hoofd hoe ik wil en kan leven.Geloof het of niet maar ik ben zo goed op weg en ik krijg van iedereen complimenten hoe ik omga met mijn problemen en hoe ik ze oplos in mijn eentje en ik krijg ook hulp uit onverwachte hoek van mensen waar ik het nooit van had verwacht en dat is gewoon super lief.Ik ben de laatste die zal zeggen een transitie stelt niks voor,nee het is moeilijk en je loopt tegen heel veel problemen op en ook tegen heel veel onwil/onkunde van mensen en keer op keer moet je problemen weer het hoofd bieden en dat is soms heel vermoeiend maar toch ga ik door omdat ik iets wil bereiken.
Het gekke is en dat is echt waar ik kan heel veel mensen terug krijgen enkel om weer braaf het mannetje te spelen maar word ik daar gelukkig van.....................