Ik ben niet op de hoogte op welke basis op dit moment HRT en SRS behandelingen door zorgverzekeraars worden vergoed, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dit berust op het feit , dat deze nu nog noodzakelijk zijn om voor een geslachtswijziging in aanmerking te komen.Alice schreef:Hallo,
Die wet zal, vermoedelijk, aangenomen worden.
Maar welke consequenties heeft het behalve de eerder genoemden voordelen.
Voor transgenders die een lichamelijke aanpassing wensen wordt na aanname van de wet de operatie (srs) nog vergoed? Dit gezien men nu van geslacht kan veranderen zonder de noodzaak van een operatieve ingreep en de operatie (srs) beschouwd gaat worden als een cosmetische ingreep die men niet hoeft te vergoeden.
Ik vraag mij dit zo af omdat ik er weinig, niets, over deze zaken kan vinden maar die toch van belang zijn lijkt mij.
Alice
Het feit, dat psyche en lichaamsbouw niet met elkaar in overeenstemming zijn wordt door veel betrokkenen als ernstig lijden ervaren. In het verleden is gebleken, dat aan die psyche niets kan worden veranderd, maar dat lichamelijke aanpassingen wel haalbaar zijn. Maar volgens mij valt dit onder het verminderen of opheffen van serieus lijden en niet onder het hoofdstuk wegnemen van juridische barrières of onder cosmetische ingrepen. Borstvergroting anders dan via HRT zit natuurlijk al meer op het grensvlak, maar het amputeren van borsten waarschijnlijk weer niet.
Een ander aspect vormen misvormingen zoals bijv. een hazenlip of een bochel. Die zie je nog wel in Middeleeuwse films, maar het wegnemen van dat soort problemen wordt nu toch ook niet door zorgverzekeraars onder de cosmetische ingrepen gerangschikt.