geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Sabrina40

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

Alice schreef:Hallo,

Die wet zal, vermoedelijk, aangenomen worden.
Maar welke consequenties heeft het behalve de eerder genoemden voordelen.

Voor transgenders die een lichamelijke aanpassing wensen wordt na aanname van de wet de operatie (srs) nog vergoed? Dit gezien men nu van geslacht kan veranderen zonder de noodzaak van een operatieve ingreep en de operatie (srs) beschouwd gaat worden als een cosmetische ingreep die men niet hoeft te vergoeden.

Ik vraag mij dit zo af omdat ik er weinig, niets, over deze zaken kan vinden maar die toch van belang zijn lijkt mij.

Alice
Ik ben niet op de hoogte op welke basis op dit moment HRT en SRS behandelingen door zorgverzekeraars worden vergoed, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dit berust op het feit , dat deze nu nog noodzakelijk zijn om voor een geslachtswijziging in aanmerking te komen.

Het feit, dat psyche en lichaamsbouw niet met elkaar in overeenstemming zijn wordt door veel betrokkenen als ernstig lijden ervaren. In het verleden is gebleken, dat aan die psyche niets kan worden veranderd, maar dat lichamelijke aanpassingen wel haalbaar zijn. Maar volgens mij valt dit onder het verminderen of opheffen van serieus lijden en niet onder het hoofdstuk wegnemen van juridische barrières of onder cosmetische ingrepen. Borstvergroting anders dan via HRT zit natuurlijk al meer op het grensvlak, maar het amputeren van borsten waarschijnlijk weer niet.

Een ander aspect vormen misvormingen zoals bijv. een hazenlip of een bochel. Die zie je nog wel in Middeleeuwse films, maar het wegnemen van dat soort problemen wordt nu toch ook niet door zorgverzekeraars onder de cosmetische ingrepen gerangschikt.
kmmy

Bericht door kmmy »

De HRT en SRS worden vergoed wegens een uitspraak van het CvZ. Daar veranderd allemaal niets aan.
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Ik denk dat je een lichamelijke verminking (zo ziet het CVZ het) niet administratief kunt oplossen, dus dat zal wel loslopen denk ik.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Alice

Bericht door Alice »

Mogelijk zie ik onterecht beren op de weg en zie alles een beetje somber in. Maar als ik zo de mening-en lees van o.a. een adviseur van ministerie van VWS die al in 2001 aangaf dat de geslachtsaanpassende operatie (‘ombouwen’ zijn beschrijving) zo ook ontharing van het gelaat voor transseksuelen uit het pakket gehaald moet worden. Ontharing is uit het pakket gehaald en ik geloof dat nog steeds de gedachtegang is dat de srs er ook uit zou moeten.

http://medischcontact.artsennet.nl/arch ... zien-1.htm" target="_blank
Interessant om te meten welke voorzieningen uit het pakket zijn verwijderd sinds 2001
Reactie vanuit Nederlands Gender Centrum
http://medischcontact.artsennet.nl/arch ... ning-8.htm" target="_blank

Alice
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Er wordt wat afgeouwehoerd over ons.
Het bestaan van de Stichting Nederlands Gender Centrum is voor mij overigens ook heel nieuw.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
jacqueline

Bericht door jacqueline »

het word hoog tijd voor een genderfonds vanwaar we straks de behandelingen kunnen betalen die niet meer vergoed gaan worden....Met de collectebus langs de deuren.
Alice

Bericht door Alice »

EvaVanA schreef:Er wordt wat afgeouwehoerd over ons.
Je merkt het niet zo maar je bent ook een bron van inkomsten voor mensen die zich bezig houden met het gender problematiek. Niet dat de trans-genders er veel mee opschieten, maar goed.
EvaVanA schreef:Het bestaan van de Stichting Nederlands Gender Centrum is voor mij overigens ook heel nieuw.

Ooit eens opgezocht wie ze zijn, toezichthouders Genderteam UvA. Toen ik de namen las van wie er in zitting namen dacht ik aan 'Wij van de WC-eend'.

Alice
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Sabrina40

Bericht door Sabrina40 »

biaszu schreef:Al weet ik niet precies wat precies het verhaal is van de genoemde regeling die per 1 april in zou gaan- is dat een wet? Of is het een ministriële regeling? Die laatste wordt wel per kwartaal van kracht lijkt het, en wetswijzigingen over het algemeen inderdaad per half jaar. Ik kan me helaas niet voorstellen dat ze dit als een spoedwet beschouwen...
Het gaat hier om de wet genoemd onder : http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/ ... ouderschap" target="_blank

In het Roze Regeeraccoord stond al, dat onze transgenderwet binnen een jaar van kracht zou moeten worden. Het Yogyakarta Principle 3 van 2006 zou door onze regering naar eigen toezegging overgenomen moeten worden in onze rechtspraak. Nederland liep in de Wereld als haantje de voorste voorop met het invoeren van het homohuwelijk. Maar het aanpassen van de BW 1:28 over de geslachtswijziging van transgenders had blijkbaar nauwelijks prioriteit. Hier kun je toch absoluut niet over een "spoedprocedure" spreken, als er nu nota bene na dat Roze Regeerakkoord eindelijk eens een beetje werk wordt gemaakt van deze transgender wetswijziging.
Laatst gewijzigd door Sabrina40 op 05 dec 2013, 21:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Alice schreef:...
EvaVanA schreef:Het bestaan van de Stichting Nederlands Gender Centrum is voor mij overigens ook heel nieuw.

Ooit eens opgezocht wie ze zijn, toezichthouders Genderteam UvA. Toen ik de namen las van wie er in zitting namen dacht ik aan 'Wij van de WC-eend'.
Alice
Hm. Ik vind alleen een verwijzing naar:
Historisch Documentatiecentrum voor het Nederlands Protestantisme (1800-heden) Vrije Universiteit Amsterdam
Zie desgewenst het PDF-bestand.

Ik begrijp dat De Stichting al minstens 11 jaren geleden heeft opgehouden te bestaan en dat rudimentaire (?) gereformeerde cq protestantse fracties binnen de VU het erfgoed veilig hebben weten te stellen.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Goed, Alwin zei vrijdag dus dat hij iemand van de VU gesproken heeft. En die zou gezegd hebben dat de VU nog geen idee hoe ze het moeten gaan doen met die deskundigenverklaring, maar dat er van hogerhand al wel aan Teeven is toegezegd dat het om één consult gaat en dat dat 150 euro gaat kosten.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]