Bewust leven als jezelf met weinig/geen medische transitie

Sabrina40

Re: Bewust leven als jezelf met weinig/geen medische transit

Bericht door Sabrina40 »

Veronica schreef:
Raisa schreef:
Rense schreef:Zo'n hierarchie heb ik zeker ook wel gemerkt. Heel vervelend.

.
Klopt en iemand overhalen is in mijn ogen minder, dat is je eigen keus of je wel of niet hormonen neemt, gewoon metvrust laten en klaar.
Veronica en Raisa, daar ben ik het dus voor de volle 100% mee eens. Ik heb het altijd heel merkwaardig gevonden dat juist in een Transgender wereld, waar men zich hard verzet tegen discriminatie van buiten, er nota bene wel intern wordt gediscrimineerd in de vorm van : “Ik ben “echter” dan jij, omdat ……….” ! Het gaat er toch helemaal primair om wat voor “mens” iemand eigenlijk is en niet om het feit of hij of zij dat “foutje” tussen de benen nu wel of niet wil laten corrigeren. Niets is toch persoonlijker dan wat je met je eigen lichaam wel of niet doet.

Helaas ben ik op sommige forumleden mogelijk wat drammerig overgekomen. Maar het is zeker nooit mijn bedoeling geweest om anderen “over te halen” . Maar ik merkte dat doordat het VUmc sinds 1985 zo sterk predikte wat ik die “eenheidsworst” noem, vooral mensen, die zelf in de natuurlijk uiterst heftige aanloop naar zo’n SRS zitten, zich eigenlijk niet of nauwelijks nog kunnen voorstellen, dat er ook mensen met soortgelijke gevoelens zijn, die zo’n SRS gewoon niet ambiëren.

Ik vind het jammer, dat mensen die wel permanent in de hoedanigheid van het andere geslacht willen leven, maar daarbij zeker in eerste instantie niet direct denken aan HRT en SRS, zich afgeschrokken voelen door zelfs een websiteforum als dit T-Nederland forum. Na 1990 ben ook ik eerst 17 jaar lang heerlijk ondergedoken in de grote sociale omgeving van mijn vriendin . Pas toen die zorgverzekeraars in 2006 moeilijk gingen doen ben ik binnen de “T wereld” actief geworden. En nu zit ik dus in een “Deelnemersraad” van de TNN en geef als “ervaringsdeskundige” voorlichting in o.a. het onderwijs over het transgender fenomeen. Daarbij is het een voordeel, dat je voor zo’n gehoor staat als iemand van vlees en bloed met puur eigen ervaring op dit gebied en dat is dan heel erg leuk om te doen. En natuurlijk ben ik goed geïnformeerd over het totale transgender plaatje, vanaf travestieten die niet uit de kast durven te komen tot en met transseksuelen, die mogelijk die kwalificatie “transseksueel” zelfs als beledigend ervaren, omdat zij vanaf hun geboorte al waren wie zij zijn, er alleen wat lichamelijke correcties hebben plaats gevonden, maar dat er absoluut nooit sprake is geweest van enig “trans” gebeuren. Maar als het gaat om voorlichting aan mensen, die rechtreeks betrokken zullen worden bij de medische ingrepen in dit vlak, dan laat ik het dus over aan collega’s die daar zelf ervaring mee hebben.

Ik geniet nog steeds met volle teugen, dat ik nu al heel lang kan leven zoals ik me voel, maar nu ook een klein steentje bijdraag aan het algemene welzijn van de transgender wereld.
Rense

Bericht door Rense »

Het is natuurlijk zo dat "trouwens, deze optie is er ook nog" niet meteen moet worden opgevat als het opdringen van een optie of het niet respecteren van de andere opties. Maar ja, voor heel veel mensen is het zo belangrijk om een gevoel van zekerheid te hebben over de optie die bij hun past, dat bij de woorden "trouwens, deze optie is er ook nog" de tenen al langer worden. Niets fout zeggen is dan ook heel lastig.

Ik zelf probeer ook alle opties gewoon te respecteren. De enige groep waar ik persoonlijk mentaal mee worstel zijn mensen die een hele transitie doen en vervolgens op het woord transgender en transseksueel reageren alsof het een heel vies woord is waar ze toch vooral heel ver van willen blijven, die zelfs het woord ex-transseksueel al niet op zichzelf vinden slaan. Alsof het proces dat ze hebben meegemaakt geen enkele naam mag hebben. Iedereen mag zich noemen hoe hij/zij/xij wil, maar snappen doe ik het niet. Ik vraag me dan toch af waar die negatieve toon vandaan komt.
Veronica

Bericht door Veronica »

Rense schreef:Het is natuurlijk zo dat "trouwens, deze optie is er ook nog" niet meteen moet worden opgevat als het opdringen van een optie of het niet respecteren van de andere opties. Maar ja, voor heel veel mensen is het zo belangrijk om een gevoel van zekerheid te hebben over de optie die bij hun past, dat bij de woorden "trouwens, deze optie is er ook nog" de tenen al langer worden. Niets fout zeggen is dan ook heel lastig.

Ik zelf probeer ook alle opties gewoon te respecteren. De enige groep waar ik persoonlijk mentaal mee worstel zijn mensen die een hele transitie doen en vervolgens op het woord transgender en transseksueel reageren alsof het een heel vies woord is waar ze toch vooral heel ver van willen blijven, die zelfs het woord ex-transseksueel al niet op zichzelf vinden slaan. Alsof het proces dat ze hebben meegemaakt geen enkele naam mag hebben. Iedereen mag zich noemen hoe hij/zij/xij wil, maar snappen doe ik het niet. Ik vraag me dan toch af waar die negatieve toon vandaan komt.
Omdat zij zich man of vrouw voelen eindelijk zijn, ze willen niet meer geasossierd worden mat wat ze waren, begrijpelijk hoor.
Afbeelding
Rense

Bericht door Rense »

Veronica schreef:Omdat zij zich man of vrouw voelen eindelijk zijn, ze willen niet meer geasossierd worden mat wat ze waren, begrijpelijk hoor.
Ik bedoel niet mensen die een houding innemen van "trans zijn dat ligt achter me en dat ben ik nu niet meer" of "trans zijn ligt achter me en ik wil liever niet dat de buitenwereld er iets van weet".
Beiden snap ik al zal ik me zelf denk ik nooit zo voelen.

Wat is niet snap zijn mensen die een hele transitie hebben gedaan en een houding innemen van "trans, getsie bah, nee dat ben ik nooit geweest." Wat voor woord gebruiken ze dan voor hun geschiedenis? Of proberen ze te vergeten dat die geschiedenis er is? Wat is er mis met het woord trans? Vanwaar die negatieve ondertoon?
Nu ben ik maar heel weinig mensen met deze houding tegengekomen, die toch al niets met mij als transactivist te maken wilden hebben. Maar goed, hun houding verbaasde me.
Hoeveel mensen die houding innemen weet ik niet, misschien ben ik een paar uitzonderlijke mensen tegengekomen.

Overigens bedoel ik mijn "dit snap ik niet" volledig neutraal. Dit betekend niet dat ik het afkeur of niet respecteer, simpelweg dat ik het niet begrijp en wel graag wil begrijpen.
Merel77

Bericht door Merel77 »

Ik vind gender dysforie een leuker woord. Maar helaas, als je zegt: in ben gender disfoor, dan weten mensen niet wat het is. Is ook niet zo'n ramp, dan kun je het van daaruit wel uitleggen. Het woord transseksueel, bevat het woord 'trans', het woord 'seks' en laten we eerlijk zijn, het woord 'ueel' slaat ook nergens op. ;)

Het woord trans duidt toch heel erg op 'transformatie', dat je veranderd van het een naar het ander. Als je de hele mikmak hebt laten doen dan heb je dat laten doen omdat je al een vrouw bent van binnen (of andersom), dus dan is het woord trans een raar woord. Het woord seks erin is ook raar. Het is tegenwoordig al hip om het als klein kindje te weten en iedereen weet dat kleine kindjes nog niet seksueel bewust zijn. Dezelfde redenering geldt ook voor volwassenen die het van kinds af aan ook wel wisten. Het woord seks is gewoon raar. Het woord 'ueel' spreekt vanzelf. Dat is geeneens een ABN woord. :P

Maar je hebt ook wel weer een punt. Je kunt je verleden niet door de plee spoelen of iets dergelijks. Tenminste, ik denk dat het daar om gaat?
Merel77

Bericht door Merel77 »

Rense schreef: Van dat forum - ik ga niet raden welke, ik zit toch alleen op dit forum - waar je berichten over medische-transitie-loos leven worden verwijderd wordt ik toch erg boos. Niet helemaal begrijpen dat niet iedereen een medische transitie doet is tot daar aan toe,
Ik voel me er eerlijk gezegd toch niet helemaal goed bij, over hoe ik het gezegd heb. ...Ik vind het iig dapper dat je het zo kunt zien.
maar mensen het zwijgen op leggen omdat ze niet in jou plaatje van de standaard transgender passen is idioot. Echt zeer kwalijk.
Misschien komt het hierdoor. Je kunt mensen inderdaad niet het zwijgen op gaan leggen. Dat gaat veel te ver, vind ik ook wel heel erg getuigen van 'alleen in je eigen straatje kunnen denken' en ontzettend beperkend.
Alice

Bericht door Alice »

Rense schreef:Ooooh, naam? Daar wil ik meer over weten.
Helaas geen naam. Hij was daar werkzaam –voor-mijn-tijd-. Kwam ooit ter sprake of dit gunstig was voor transgenders, hij zou zich meer in kunnen leven of werd hij daardoor gewantrouwd door het Genderteam. Hij was vrij plotseling vertrokken. Mogelijk had het ook een ander oorzaak. Er was ooit een ‘machtstrijd’ onder de psychologen geweest.
Wat ik daar van heb gehoord (ik was er niet bij betrokken), Een gedeelte van de psychologen was van oordeel dat de personen die zich aanmelden geen psychoses, geen drugs gebruikten, vrij van problemen waren. Eerst zouden die ‘vlekjes’ moeten worden opgelost voordat men aan een onderzoek zou beginnen.
Een ander gedeelte was van oordeel dat, het mogelijk was dat die ‘problemen’ voort kwamen uit het leven in een niet gewenst geslacht en als die zou aangepast worden (srs) dan zouden ook die ‘problemen’ verdwijnen. Men werd het er niet over eens en een gedeelte van de psychologen verdween.

Als je bedenkt dat ‘problemen’ kunnen zwemmen als ratten, op weg en na een srs kunnen ze zich ook nog goed vermenigvuldigen.

Alice
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Rense

Bericht door Rense »

Merel, fijn dat je je mening nog even verheldert.

Alice, volgens mij is het 'problemen' debat nooit helemaal verdwenen en internationaal speelt het ook. Bijvoorbeeld : in Nederland wordt door genderteams vaak de rem op een transitie gezet bij depressie terwijl in Duitsland depressie juist wordt gezien als een veel voorkomend symptoom van genderdysforie, rede te meer om door te gaan.
Ik heb al gezegd dat ik voor volledige zelfbeschikking ben dus je kunt vast wel raden wat mijn mening hierover is: volgens mij moet de transgender zelf - met toegang tot psychologische begeleiding als ze dat zelf willen natuurlijk - inschatten of de problemen door een transitie makkelijker of moeilijker te lijf te gaan zijn. Een psycholoog zou daarbij zeker moeten benadrukken dat transitie geen wondermiddel is dat ook opeens je drugsprobleem of je depressie oplost, maar uiteindelijk zou de psycholoog was mij betreft de patient niet in de weg moeten staan.

Dit topic gaat trouwens echt alle kanten op...
Even terug naar het onderwerp leven zonder medische transitie:
Viel het de mensen die het debat rond de transgenderwet keken ook op hoe zeer over transgenders werd gesproken alsof ze allemaal een medische transitie in gaan? Zo zei een spreker dat transgenders die hun paspoort aanpassen "daarna toch snel aan de hormonen willen". Ook werd steeds benadrukt dat de helft van de transgenders heel jong weet hoe de vork in de steel zit. Beiden wekte bij mij heel erg de indruk dat de Eerste Kamer maar over 1 groep transgenders praatte: degene die toch al bij de genderteams over de drempel stappen op zoek naar medische zorg.
Aangezien ze de VU als belangrijke bron van hun informatie gebruiken verbaasde me dat niet echt. De VU doet wel vaker alsof de transgenders die bij hun over de drempel stappen de enige echte transgenders zijn. Bij statistieken zoals 'de helft van de transmannen doet dit, 30% van de transmannen doet dat' zeggen ze er nooit bij dat ze alleen de transmannen tellen die een medische transitie willen en dus binnen hun onderzoeksgroep vallen.
Fay

Bericht door Fay »

Rense schreef:Merel, fijn dat je je mening nog even verheldert.

Alice, volgens mij is het 'problemen' debat nooit helemaal verdwenen en internationaal speelt het ook. Bijvoorbeeld : in Nederland wordt door genderteams vaak de rem op een transitie gezet bij depressie .
Heb een andere ervaring,men doet daar niets mee, geeft hoogstens advies, suggesties wat te doen

Fay
Jacky

Bericht door Jacky »

@ Rense, over je laatste alinea 'het debat rond de transgenderwet'...goed zoals je dat verwoordt.
Beeldvorming en statistieken lijken de leidraad te vormen, en dat betekent dat de 'niet serieuze transgender' zoals ik die zonder medische transit door het leven gaat blijft waar ie zit...tussen de wal en het schip.
Transgender is voor velen een ander woord voor transseksualiteit, ik begrijp dat er maatschappelijk gezien 'geduid' moet worden...
Dat 'duiden ook uitsluiten' inhoudt vind ik droevig.
Two Spirit
Ooit hadden LHBTérs binnen de indiaanstammen van Noord-Amerika een speciale status als bemiddelaar en medicijnman/vrouw, ze werden Two Spirit genoemd.
400 jaar later zijn er weer tientallen Two Spirit groeperingen in de USA.